Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilanteesta

Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilanteesta

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 14.10.2017 20:39

”Kun puhut poikien asioista ja poikien puolesta, se on tasa-arvolakien vastaista”

Tunnettu lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilanteesta.

– Varmaan minut lynkataan tästä – olen saanut jo 90-luvun alussa kritiikkiä, jossa minulle on sanottu, että kun puhut poikien asioista ja poikien puolesta, se on tasa-arvolakien vastaista, Radio Dein Isäntänä Tapani Ruokanen -ohjelmassa esiintynyt lastenpsykiatri Jari Sinkkonen sanoo.

– Olen tallettanut nämä sanat syvälle sydämeeni, ja ne siellä kirvelevät vieläkin.

Seurakuntalainen -lehden siteeraaman Sinkkosen mukaan tasa-arvoajattelu on Suomessa vääristynyt.

– Ihanko oikeasti Suomi on mennyt sellaiseksi, että voidaan puhua, että tytöt ja naiset ovat alistettuja – on lasikattoja ja muuta – mutta ei saada puhua pojista, hän kysyy.

Sinkkosen mukaan jo pelkästään poikien koulumenestyksen pitäisi saada hälytyskellot soimaan.

– Peruskoulusta pääsee joka kevät kaksi tuhatta poikaa, joiden äidinkielen taidot ovat alkeellisia – he eivät ole oppineet peruskoulussa kirjottamaan ja käyttämään suomea sillä tavalla, että tulisivat sillä hyvin toimeen.

Kyseessä ei ole kuitenkaan pelkästään suomalainen ilmiö.

– OECD-maiden tutkimuksessa pojat kuitenkin jotenkin putoavat koko ajan alemmas suhteessa tyttöihin. Itse kahden tyttären isänä sanon, että tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että heiltä pitäisi ottaa jotakin pois. Jos he ovat eteviä ja kympin tyttöjä, niin se on ihan loistavaa.

https://www.verkkouutiset.fi/kun-puhut- ... vastaista/
Sievä Sigismund
 

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 15.10.2017 13:53

Kuva
Tämä postaus on näköjään ollut facebookille liikaa.
Sievä Sigismund
 

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja ritalin » 15.10.2017 14:53

Kun olin ylä-asteella 90-luvun lopussa, siellä koulussa oli sellainen jengi päihteidenkäyttäjien lapsia. Kaikki olivat poikia. Joskus kävin tekemässä jotain koulun toisessa ATK-luokassa ja siellä oli tukiopetus juuri menossa. Tukiopetuksessa oli yksi tähän jengiin kuulunut oman ikäiseni 14-vuotias poika ja opetusta kuunnellessani minulle selvisi, että poika ei osannut lukea!! Täysin käsittämätöntä, että 14-vuotias ei osannut lukea!! Eikä hän ollut kertaakaan jäänyt luokalle...
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.10.2017 14:59

– Varmaan minut lynkataan tästä – olen saanut jo 90-luvun alussa kritiikkiä, jossa minulle on sanottu, että kun puhut poikien asioista ja poikien puolesta, se on tasa-arvolakien vastaista, Radio Dein Isäntänä Tapani Ruokanen -ohjelmassa esiintynyt lastenpsykiatri Jari Sinkkonen sanoo.
– Olen tallettanut nämä sanat syvälle sydämeeni, ja ne siellä kirvelevät vieläkin.

Minä voisin isänsä hylkäämänä naisena sanoa, että olen tallettanut Sinkkosen sanat syvälle sydämeeni, ja siellä ne kirvelevät vieläkin...

Tosiaan Jari Sinkkonen on ponnekkaasti puhunut poikien puolesta - poikien oikeudesta isään ja hyvään miehen malliin. Ainakin 90-luvulla hän teki niin; hänen mukaansa erityisesti poikalapset tarvitsevat isän. Minä hiljaa mielessäni mietin, että tyttölapset ilmeisesti hänen mukaansa pärjäävät ilman isää ja ilman hyvää miehen mallia.
Jari Sinkkonen unohti tärkeän asian: näiden isättä ja naisten keskellä kasvaneiden tyttöjen pitäisi aikuisuudessaan jotenkin osata elää miesten kanssa, ja heistä usein myös tulee poikalasten äitejä. Miten he voivat oppia, jos eivät kuuna päivänä ole kasvuvuosinaan saaneet aikuisen miehen hoivaa ja huolenpitoa, eivätkä ole päässeet tutustumaan mieheen?
Toivottavasti Sinkkonen on vanhetessaan viisastunut sen verran, että miettisi mikä vaikutus tyttölasten isättömyydellä ja kasvuvuosien 'miehenpuutteella' on siihen, että sukupolvi toisensa jälkeen kasvaa miehiä yksinäisten äitien hoivissa.

Tänä päivänäkin (kiitos Jari Sinkkosen?) poikalapset ovat erityisasemassa suhteessa aikuiseen mieheen; esimerkiksi isän korvikkeita järjestetään vapaaehtoistoiminnan piirissä vain pojille, ei tytöille. Edelleen isänsä hylkäämät tyttölapset kasvavat ja selviytyvät miten parhaiten taitavat, eikä kukaan riennä apuun tarjoamaan heille miehistä tukea ja hoivaa.
Sitten ihmetellään mistä feministejä sikiää, ja miksi jotkut naiset aivan kuin kehdosta lähtien ovat sitä mieltä, ettei miehillä ole maailmassa mitään virkaa...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja ritalin » 15.10.2017 15:13

Mirri kirjoitti:Minä voisin isänsä hylkäämänä naisena sanoa, että olen tallettanut Sinkkosen sanat syvälle sydämeeni, ja siellä ne kirvelevät vieläkin...

Tosiaan Jari Sinkkonen on ponnekkaasti puhunut poikien puolesta - poikien oikeudesta isään ja hyvään miehen malliin. Ainakin 90-luvulla hän teki niin; hänen mukaansa erityisesti poikalapset tarvitsevat isän. Minä hiljaa mielessäni mietin, että tyttölapset ilmeisesti hänen mukaansa pärjäävät ilman isää ja ilman hyvää miehen mallia.
Jari Sinkkonen unohti tärkeän asian: näiden isättä ja naisten keskellä kasvaneiden tyttöjen pitäisi aikuisuudessaan jotenkin osata elää miesten kanssa, ja heistä usein myös tulee poikalasten äitejä. Miten he voivat oppia, jos eivät kuuna päivänä ole kasvuvuosinaan saaneet aikuisen miehen hoivaa ja huolenpitoa, eivätkä ole päässeet tutustumaan mieheen?
Toivottavasti Sinkkonen on vanhetessaan viisastunut sen verran, että miettisi mikä vaikutus tyttölasten isättömyydellä ja kasvuvuosien 'miehenpuutteella' on siihen, että sukupolvi toisensa jälkeen kasvaa miehiä yksinäisten äitien hoivissa.

Tänä päivänäkin (kiitos Jari Sinkkosen?) poikalapset ovat erityisasemassa suhteessa aikuiseen mieheen; esimerkiksi isän korvikkeita järjestetään vapaaehtoistoiminnan piirissä vain pojille, ei tytöille. Edelleen isänsä hylkäämät tyttölapset kasvavat ja selviytyvät miten parhaiten taitavat, eikä kukaan riennä apuun tarjoamaan heille miehistä tukea ja hoivaa.
Sitten ihmetellään mistä feministejä sikiää, ja miksi jotkut naiset aivan kuin kehdosta lähtien ovat sitä mieltä, ettei miehillä ole maailmassa mitään virkaa...

Mirri niputtaa nyt ihan täysin toisiinsa liittymättömiä asioita yhteen nippuun. Mirrin tapauksessa on kyse paskasta isästä, paskasta miehestä ja mahdollisesti huonosta avioliitosta. Sinkkonen taas puhuu yleisellä tasolla poikien asioista julkisen koulujärjestelmän suhteen.
Isän korvike-homma taas liittynee johonkin näihin poliittisiin muotivillityksiin enemmän, kuin Sinkkosen mielipiteisiin, tai Mirrin henkilökohtaisiin kokemuksiin.

Minä olen puhunut sen puolesta, että naiset valitsisivat miehensä viisaammin. Se on kuitenkin viime kädessä nainen, joka valitsee miehen ja, jos kaikki naiset valitsevat juoppoja ja narsisteja, niin eihän se lasten kannalta kovin kiva ole.
Naiset tavallaan kantavat kaiken aikaa vallan narsistimiehille, jotta voisivat sitten kapinoida "naisia alistavaa" miessukupuolta vastaan.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.10.2017 15:20

Ritalin, kirjoitin nimenomaan siitä, mitä psykiatri Jari Sinkkonen on uransa varrella puhunut ja kirjoittanut. Ehkä sinä et muista aikaa, jolloin hän on ollut huolissaan nimenomaan poikalasten isän ja aikuisen miehen mallin puutteesta.

Tietääkseni Jari Sinkkosen huoli kantoi 90-luvulla hedelmää; perustettiin Mieskaverit ry, jonka tarkoituksena oli tarjota isättömien perheiden pojille (siis alunalkaen vain pojille!) aikuinen mieskaveri.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja ritalin » 15.10.2017 15:40

Mirri kirjoitti:Ritalin, kirjoitin nimenomaan siitä, mitä psykiatri Jari Sinkkonen on uransa varrella puhunut ja kirjoittanut. Ehkä sinä et muista aikaa, jolloin hän on ollut huolissaan nimenomaan poikalasten isän ja aikuisen miehen mallin puutteesta.

Tietääkseni Jari Sinkkosen huoli kantoi 90-luvulla hedelmää; perustettiin Mieskaverit ry, jonka tarkoituksena oli tarjota isättömien perheiden pojille (siis alunalkaen vain pojille!) aikuinen mieskaveri.

Nyt ymmärrän viestiäsi paremmin.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 15.10.2017 16:58

Voisiko ilman riittävän hyvää isää kasvanut poika ja ilman riittävän hyvää äitiä kasvanut tyttö olla rinnastettavissa toisiinsa? Jos Sinkkonen puhuu ilman isää kasvaneista pojista, pitäisikö tasa-arvon nimissä puhua ennemmin ilman äitiä kasvaneista tytöistä kuin ilman isää kasvaneista tytöistä?
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja ritalin » 15.10.2017 17:13

Valkosiipi kirjoitti:Voisiko ilman riittävän hyvää isää kasvanut poika ja ilman riittävän hyvää äitiä kasvanut tyttö olla rinnastettavissa toisiinsa? Jos Sinkkonen puhuu ilman isää kasvaneista pojista, pitäisikö tasa-arvon nimissä puhua ennemmin ilman äitiä kasvaneista tytöistä kuin ilman isää kasvaneista tytöistä?

Kyllä isän merkitys on suurempi pojalle, kuin tytölle, mutta en usko, että ihan suoraan noin menee, kuin sinä ehdotat. Äidittömiähän on aika vähän, kun isättömiä taas on jonkinverran.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.10.2017 17:17

Ehkä 'tasa-arvon nimessä' pitäisi puhua, mutta realiteetit ovat mitä ovat. Äidittömyys on isättömyyteen verrattuna erittäin harvinaista, ja tässä asiassa sukupuolet ovat hyvin tasa-arvoisia keskenään. 'Äidin poikia/tyttöjä' on pilvin pimein, mutta 'isän tyttöjä/poikia' on tosi harvassa.

Myös Jari Sinkkonen kertoo olleensa äidin poika, ja isä oli hänenkin elämässään aivan sivuroolissa. Voi olla, että jos hän olisi ollut tyttö, ja nykyinen (nais)lastenpsykiatri, hän kenties näkisi isän tai aikuisen miehen merkityksen lapselle hieman toisin...

(Kommentti Valkosiiven viestiin.)
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.10.2017 17:21

ritalin kirjoitti:
Valkosiipi kirjoitti:Voisiko ilman riittävän hyvää isää kasvanut poika ja ilman riittävän hyvää äitiä kasvanut tyttö olla rinnastettavissa toisiinsa? Jos Sinkkonen puhuu ilman isää kasvaneista pojista, pitäisikö tasa-arvon nimissä puhua ennemmin ilman äitiä kasvaneista tytöistä kuin ilman isää kasvaneista tytöistä?

Kyllä isän merkitys on suurempi pojalle, kuin tytölle, mutta en usko, että ihan suoraan noin menee, kuin sinä ehdotat. Äidittömiähän on aika vähän, kun isättömiä taas on jonkinverran.

Ritalin, minkälaisella mittarilla mitattuna "isän merkitys on suurempi pojalle kuin tytölle"? Ei kai erilaisia merkityksiä voida mittailla suuremmiksi/pienemmiksi, vai voidaanko?

(18:28)
"Isän merkitys on suurempi pojalle kuin tytölle" voi kuulostaa tyttölasten isien korvissa erittäin ikävältä. Isä on vähempiarvoinen, jos hänellä on vain (isää vähemmän tarvitseva) tytär - vai miten kyseinen kummallinen väite on tulkittavissa tyttölasten isien näkökulmasta katsottuna?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.10.2017 19:12

ritalin kirjoitti:Minä olen puhunut sen puolesta, että naiset valitsisivat miehensä viisaammin. Se on kuitenkin viime kädessä nainen, joka valitsee miehen ja, jos kaikki naiset valitsevat juoppoja ja narsisteja, niin eihän se lasten kannalta kovin kiva ole.
Naiset tavallaan kantavat kaiken aikaa vallan narsistimiehille, jotta voisivat sitten kapinoida "naisia alistavaa" miessukupuolta vastaan.

Miten isättöminä ja vailla aikuisen miehen huolenpitoa ja hoivaa kasvaneet naiset voisivat tietää, millainen mies ja isä omille lapsille tulisi valita? Ei heillä ole minkäänlaista kokemusta turvaa tuovasta ja tarpeellisesta miehestä, joka olisi sopiva niin puolisoksi kuin lasten isäksi.

Niin kauan kuin uskotaan ja uskotellaan, että poikalapset tarvitsevat isää ja aikuista miestä kasvuvuosiensa tueksi enemmän kuin tyttölapset, mikään ei tule muuttumaan. Tässä asiassa ei auta, vaikka maineikas lastenpsykiatri miten olisi huolissaan suomalaispojista.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja ritalin » 15.10.2017 19:40

No miehillä on esim. samantyyppisiä kiinnostuksen kohteita. Harva tyttö kiinnostuu vaikkapa jääkiekosta... Isä voi olla tässä mielessä sellainen kaveri pojalle. Kirjoituksenihan ei tarkoittanut, että tyttö ei tarvitsisi isää, vaan että isän merkitys on pojalle suurempi.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.10.2017 19:51

Varmaankin ainakin pikkulapsille äiti on paljon tärkeämpi sekä tytöille että pojille; myöhemmin tärkeys-suhteet tasoittuvat.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja ritalin » 15.10.2017 20:00

Psykopatologia kirjoitti:Varmaankin ainakin pikkulapsille äiti on paljon tärkeämpi sekä tytöille että pojille; myöhemmin tärkeys-suhteet tasoittuvat.

Ilman muuta. Olen siinä käsityksessä, että persoonallisuus kehittyy vauvaikäisenä ja aika pitkälti juuri suhteessa äitiin ja vuorovaikutuksessa äidin kanssa. Isäkin voi vaikuttaa tässäkin tietysti positiivisesti, tai negatiivisesti.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja Alive » 15.10.2017 20:10

Minun isä aina toivoi poikaa, mutta sai vain" kaakattavan kanalauman". Itselleni molemmat(äiti ja isä) ovat tärkeitä ja merkityksellisiä, mutta eri tavoin.
Alive
 

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.10.2017 20:13

ritalin kirjoitti:No miehillä on esim. samantyyppisiä kiinnostuksen kohteita. Harva tyttö kiinnostuu vaikkapa jääkiekosta... Isä voi olla tässä mielessä sellainen kaveri pojalle. Kirjoituksenihan ei tarkoittanut, että tyttö ei tarvitsisi isää, vaan että isän merkitys on pojalle suurempi.
(lihavointi minun)

Kerro tarkemmin: miksi isän merkitys on mielestäsi pojalle suurempi kuin tytölle?
Jääkiekkojuttu ei minulle kelpaa perusteluksi, koska uskon jääkiekkoilusta kiinnostuvan pojan löytävän tiensä harrastukseen oli hänellä isä/mieskaveri tai ei. Äidit osaavat oikein hyvin ohjata junnujaan 'miehisten' harrastusten pariin, ei sellaiseen tarvita miestä.

Miksi isän merkitys on pojalle suurempi kuin tytölle? Siinä pulma, johon olisi kiva saada perusteltuja vastauksia. Toki olisi kiva kuulla sekin, ettei väite pidä paikkaansa, ja että esimerkiksi Jari Sinkkonen lastenpsykiatrina on erehtynyt luullessaan poikien tarvitsevan isää enemmän kuin tyttöjen.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 15.10.2017 23:12

Minkäslaisia feministeja Mirri ja kumppanit ovat, kunnhaikailevat isän perään? Feministithän haluavat lasten vanhemmiksi lesboparin ja poikasikiöt abortoidan pois jo ennen syntymää.

Ymmärrän Sinkkosen huolen niin, että opettaajakunnan naisistuessa feministiopettajat sortavat poikia armotta. Siitä johtuu tyttöjen ja poikien erot koulumenestyksessä.
Sievä Sigismund
 

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 16.10.2017 00:30

Sievä Sigismund kirjoitti:... Ymmärrän Sinkkosen hu niin, että opettaajakunnan naisistuessa feministiopettajat sortavat poikia armotta...

Höpö höpö.
Sinä tunnut haikailevan niiden aikojen perään, jolloin tyttöjen ei oletettu ymmärtävän mitään esimerkiksi matematiikasta tai koneista.

Tervetuloa nykypäivään Sigismund.

Toivottavasti koulussa ei enää paineta villaisella poikien torveilua "pojat ovat poikia" -fraasia hokemalla. Samat oikeudet ja yhtäläiset mahdollisuudet eivät suosi ketään, eikä kukaan enää nurkassakaan istu.

Joten, lopettaisit jo tuon jatkuvan valehtelun, liioittelun, ruikutuksen ja katkeran kitinän. Ja JOS joku haluaa Laasasen propagandajulistuksia lukea, hän voi varsin vaivatta tehdä sen Laasasen blogissa.

Sievä Sigismund kirjoitti:... Siitä johtuu tyttöjen ja poikien erot koulumenestyksessä.

Poikien ja tyttöjen välinen ero koulumenestyksessä johtuu siitä, että merkittävä osa pojista on epäkypsiä, haluttomia ja avuttomia laiskureita.
Sitä asiaa ei vain saa sanoa ääneen, koska kimppuun hyökkäävät kaikki naisia kohtaan kaunaiset ja katkerat miehet sekä mammanpoikiaan paapovat äidit.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Lastenpsykiatri on huolissaan suomalaispoikien tilantees

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 16.10.2017 07:58

Mirri sanoi että miestä ei tarvita ohjaamaan poikaa miehisten harrastusten pariin. Ei tarvitakaan ohjaamaan, mutta elämään läpi niitä harrastuksia ja miehisiä kiinnostuksenkohteita, siihen tarvitaan mies.

En takuulla olisi jaksanut huutaa poikani kanssa urheilukatsomossa, käydä kalassa, potkia kentällä ja lämäillä kiekkoa, nikkaroida ja nakuttaa, rakennella majoja ja opetella veistämään. Ja se suuri ihailu isää kohtaan joissain ikävaiheissa...

Tyttären kanssa sen sijaan innoissani väkästin meidän omia juttuja. Toki isä oli tytölle tärkeä ja tyttö isälle, mutta minä olin malli ja kiinostuksenkohteet olivat samansuuntaisia, paitsi opiskelussa isästä tuli malli, kun minusta ei malliksi ollut.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron