"Haastetaan" psykologi Janne Viljamaan näkemykset

"Haastetaan" psykologi Janne Viljamaan näkemykset

ViestiKirjoittaja ritalin » 19.09.2017 01:14

Psykologi Janne Viljamaa on antanut seuraavia kommentteja Ilta-Sanomille:
Janne Viljamaa kirjoitti:– Mutta jos ajattelee ihan normaaleja tyyppejä, niin meissä keskimäärin puolet on perimää ja puolet ympäristön vaikutusta. Jossakin tutkimuksessa todettiin, että lapselle opetetaan narsistisuutta kohtelemalla häntä muiden yläpuolella olevana. Silloin lapsi oppii olevansa muita parempi ja etuoikeutettu. Hän näkee toiset alempiarvoisina.

Viljamaan mukaan tällainen ihminen näkee aidosti, että hän voi ottaa muilta. Kyse on röyhkeydestä. Narsistille aggressio on keino käyttää valtaa.

Janne Viljamaa kirjoitti:– Amerikan psykiatriyhdistys poisti narsistisen persoonallisuushäiriön kokonaan luokituksestaan, koska se on niin epämääräinen käsite. Mutta sehän ei poista sitä, että jotkut ihmiset ovat oikeasti ilkeitä. Ennen narsistia sanottiin öykkäriksi. Nykyään muiden voittamista ja alistamista voidaan jopa ihailla. Psykopaattiurheilija voi lyödä toisen kanveesiin ilman vähäisintäkään empatiaa ja poliitikko manipuloida, koplailla ja olla paha, Viljamaa kuvaa.

http://www.is.fi/hyvaolo/art-2000000999737.html

Mielestäni Viljamaa ei puhu näissä kommenteissaan täysin konsistentisti narsistisesta persoonallisuushäiriöstä, vaan hän puhuu sekaisin narsistisesta persoonallisuushäiriöstä ja yleisellä tasolla nasistisesta kompensaatiosta.
Nähdäkseni tuollainen vääränlainen kasvatus, joka opettaa lapselle, että lapsi on toisten yläpuolella, ei luo narsistista persoonallisuushäiriötä. Narsistisen persoonallisuushäiriön pohja on siellä vauva-ajassa ja, jos tätä pohjaa ei ole, niin sitä ei sitten enää myöhemminkään voi kehittyä. Sen sijaan vääränlainen kasvatus voi kehittää vääränlaisia, narsistisia asenteita ja henkilöstä voi kehittyä patologisesti, kompensatorisesti narsistinen ilman, että hänellä olisi varsinaista narsistista persoonallisuushäiriötä.
Viljamaa on antanut lausunnon, että narsistinen persoonallisuushäiriö olisi jotenkin epämääräinen käsite. Ehkä se tuntuu hänestä epämääräiseltä käsitteeltä, koska hän sekoittaa sen yleisellä tasolla kompensatoriseen narsismiin. Narsistinen persoonallisuushäiriö kuitenkin tarkoittaa sitä, että henkilöllä on tietynlainen rajatilatasoinen persoonallisuus.
Siis, kuten olen aiemminkin tänne palstalle kirjoittanut, niin kompensatorista, epätervettä narsismia on monen tasoista ja tällainen kompensatorinen narsismi on hyvinkin yleistä, mutta persoonallisuushäiröstä puhutaan silloin, kun kyse on henkilöstä, jonka persoonallisuuden kehitys on jäänyt merkittäviltä osin vauvaikäisen tasolle.

Tuohon, että "ennen narsistia sanottiin öykkäriksi", voin sanoa, että jonkun natsiliikkeen piirissä tällaisia piirteitä ei ole varmastikaan pidetty huonoina. Lisäksi näitä sosiaalidarwinistisia arvoja on ollut olemassa jo 1860-luvulta lähtien. Ja sitten aikoinaan oli kaikenmaailman Tsingis Kaanit sun muut. Että aika kullannut muistot, tai jotain.

Urheilijoissa on varmaankin jonkinverran psykopaatteja, sosiopaatteja ja narsisteja, mutta jos nyt jotain Jere Karalahteakin katsoo, niin eihän sen ura ihan niin hyvin mennyt, kuin mitä joskus odotettiin. Jerehän oli ihan huippulupaus, mutta sitten alkoi viina maittaa ja moottoripyöräkerhot kutsua. Ja tapaus Raimo Summanen on meille kaikille tuttu.
Huippu-urheilijan tulee olla erittäin kova treenaamaan, valmis viettämään iso osa elämästään yksin ja valmis elämään erittäin askeettisesti. Huippu-urheilijalta vaaditaan enemmänkin vahvaa itsekuria ja masokistisuutta, kuin impulsiivisuutta, itsekeskeisyyttä, manipulointitaitoa ja tarvetta käyttää toisia hyväksi.
Politiikka, yritysmaailma ja erilaiset esimiestehtävät ovat narsisteille, psykopaateille ja sosiopaateille ominaisempia hommia.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kirjoitin tämän aloituksen eilen narsistien uhrien tuki- foorumille ja aloitus poistettiin tänään, alle vuorokausi lähettämisen jälkeen. Sain sivuston ylläpidolta varoituksen ja minulle ilmoitettiin, että olen vaarassa menettää nimimerkkini. En ymmärrä, mitä kirjoituksessa voi olla niin sopimatonta.
ritalin

Re: "Haastetaan" psykologi Janne Viljamaan näkemykset

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.09.2017 01:31

Ei mikään. - APAn DSM-5 (2013): 301.81 Narcissistic Personality Disorder (NPD) [pp. 669 - 672].
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja ritalin » 19.09.2017 02:14

Kiitos. Kyse voi olla henkilökohtaisesta poistosta. Joku on ärsyyntynyt kirjoittelustani, tai persoonastani tms.
ritalin

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.09.2017 06:51

ritalin kirjoitti:Kirjoitin tämän aloituksen eilen narsistien uhrien tuki- foorumille ja aloitus poistettiin tänään, alle vuorokausi lähettämisen jälkeen. Sain sivuston ylläpidolta varoituksen ja minulle ilmoitettiin, että olen vaarassa menettää nimimerkkini. En ymmärrä, mitä kirjoituksessa voi olla niin sopimatonta.

Tässä voisi olla yksi syy varoitukseen:
Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

http://foorumi.narsistienuhrientuki.fi/index.php
Mirri

ViestiKirjoittaja ritalin » 20.09.2017 04:30

Mirri kirjoitti:Tässä voisi olla yksi syy varoitukseen:
Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

http://foorumi.narsistienuhrientuki.fi/index.php

Nyt Mirri kyllä irrottelee noita lainauksia asiayhteyksistään. Tuo katkelma narsistien uhrien tuki- foorumin säännöistä, jonka Mirri tähän lainasi, tarkoittaa sellaista, että kun foorumille kirjoitetaan omakohtaisia uhritarinoita siitä, kun henkilö on joutunut "narsistin" uhriksi, niin tämä uhritarina ei saa sisältää sellaisia tietoja, joiden perusteella tarinan "narsisti" on tunnistettavissa. Ei siis saa paljastaa narsistin etunimeä, tai työpaikkaa, eikä nimetä mitään muitakaan tarinassa esiintyviä yrityksiä, tai yhteisöjä.
Ilmeisesti foorumilla on aikaisemmin jaettu tällaisia sopimattomia tietoja ja ne ovat johtaneet jopa oikeustoimiin.

Se, että mainitsin tässä kyseisessä aloitusviestissä natsiaatteen ja Karalahden, sekä Summasen nimet, ei liity tähän Mirrin kopioimaan sääntöpykälään. Julkisuuden henkilöiden, kuten vaikkapa Adolf Hitlerin mainitseminen persoonallisuushäiriöiseksi, tuskin rikkoo minkään foorumin sääntöjä.

Kysyin ylläpidolta tästä asiasta täysin asiallisesti, että miksi kolme tekemääni asiallista keskustelunaloitusta oli poistettu ja vastauksena ylläpito asetti nyt illalla nimimerkkini "pysyvästi käyttökieltoon".
Foorumin puolelle minulle oli jätetty seuraavanlainen vastaus, johon en siis voi enää vastata, tai puolustautua, koska nimimerkkini on asetettu käyttökieltoon:
Notavictim kirjoitti:Jos koette, että olen ollut epäreilu, kullakin on täysi oikeus mielipiteeseensä. En suosi enkä sorsi täällä henkilökohtaisesti ketään ja olen jättänyt kaikki mielestäni asialliset viestit tänne. Joissain viesteissä on kuitenkin annettu täytenä faktatietona väärää informaatiota. Muistakaa, että on eri asia viitata lähteisiin ja esittää jonkun sanoneen jotakin, kuin esittää jokin tietty oletus täytenä, vastaansanomattomana faktana.

Lukekaa foorumin säännöt vielä kertaalleen ja noudattakaa niitä kunnioittaen muita, niin minulla ei ole mussuttamista siinä vaiheessa :) Mielivaltaiseen pomottamiseen minulla ei ole vähäisintäkään halua tai syytä. Hyvää syksyn jatkoa kaikille, seuraan tilannetta.

Notavictim valehtelee tässä minulle osoittamassaan vastauksessa. Ensinnäkään en postannut palstalle väärää informaatiota. Toisekseen yritin vain herätellä keskustelua uusista perspektiiveistä. Notavictim sanoo, että "on esitetty täytenä faktatietona väärää informaatiota". Ainoa asia, minkä olen esittänyt "täytenä faktatietona" noissa poistetuissa keskusteluissa, oli se, että esitin narsistisen persoonallisuushäiriön ja epäsosiaaliseen persoonallisuushäiriöön kuuluvien psykopaattisen ja sosiopaattisen persoonallisuuden olevan kolme eri persoonallisuustyyppiä.
Foorumille ilmestyi elokuun puolessavälissä trolli, keskustelupalstahäirikkö, joka esitti täytenä faktatietona iltapäivälehdissä esiintyneitä virheellisiä tietoja, mm. väittäen psykopaattien ja narsistien olevan yksin viihtyviä ja syrjään vetäytyviä henkilöitä. Trolli myös väitti, että psykopaatti ja narsisti tarkoittavat samaa asiaa. Vastasin tälle trollille muutamaan viestiin ja korjasin hänen esittämiään väittämiä, jonka jälkeen trolli alkoi järjestelmällisesti mollaamaan minua psykopaatiksi ja narsistiksi ja väittämään, että suojelen narsisteja tms.

Foorumin säännöissä lukee, että:
Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Silti tämän trollin toimintaan ei puututtu, eikä ole vieläkään puututtu. Hän ei ole saanut ylläpidolta edes varoitusta. Lisäksi palstalla on edelleen nähtävillä hänen kirjoittamansa minuun kohdistuneet herjat.
Ylläpito päätti kuitenkin poistaa minun tekemäni kolme täysin asiallista aloitusta ja asettaa nimimerkkini "pysyvästi käyttökieltoon" ja syyttää minua "väärän tiedon" levittämisestä.

Pidän todennäköisenä, että foorumin ylläpitäjä on itse tämä trolli. Siellä oli myös sellaisia viitteitä, että sama henkilö olisi ollut hommissa suomi24 foorumilla. Ylläpitäjä väittää minulle suuntaamassaan vastauksessa, että ei sorsi ketään henkilökohtaisesti ja, että mielivaltaiseen pomottamiseen hänellä ei ole mitään syytä. Samaan aikaan hän kuitenkin kohdisti minuun henkilökohtaisen kiusanteon ja esti minua kirjoittamasta foorumille, vaikka en edes rikkonut foorumin sääntöjä. Eihän tällaista tee kukaan muu, kuin ihka aito narsisti. Siellä on siis narsisti ylläpitäjänä, narsistien uhrien tuki- foorumilla.

Ylläpitäjä myös kirjoittaa itsensä kanssa ristiin tuossa minulle suuntaamassaan vastauksessa. Hän sanoo, että jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta sitten kuitenkin väittää minun levittäneen väärää tietoa, eli toisin sanoen hänen mukaansa minulla ei ollut hänen mielestään oikeutta mielipiteeseeni, mutta hän ei aio myöntää tätä asiaa, vaan väittää, että minulla on oikeus mielipiteeseeni(eli hän on oikeudenmukainen), mutta syy oli minussa. Eli klassista narsistin ajatuksen kulkua.

On myös aika mielenkiintoista, että Notavictim itse otti esiin ilman, että kukaan olisi tehnyt aloitusta tällaisesta aiheesta, että hän ei suosi, eikä sorsi ketään, kun hän kuitenkin aivan selvästi on antanut häirikön rikkoa palstan sääntöjä kuukauden ajan ja samaan aikaan asettaa minun nimimerkkini käyttökieltoon ilman, että rikon foorumin sääntöjä. Erittäin mielenkiintoista etenkin siksi, että häirikkö otti erityisesti minut kohteekseen. Sehän on siis selvää, että Notavictim on vähintäänkin häirikön puolella, ellei peräti häirikkö itse.

Katson, että Notavictimin minuun kohdistamat toimet ovat keskustelupalstahäiriköintiä ja projektiivisen identifikaation patologinen muoto "attack on linking".
ritalin

ViestiKirjoittaja ritalin » 23.09.2017 02:01

Tähän viestiin minun piti alunperin lisätä, kun viesti oli vielä narsistien uhrien tuki- foorumilla(ennen, kuin se poistettiin vihapoistona), että Viljamaa saattaa viitata tässä aloitusviestin linkin artikkelissa "psykopatiaan" ikään, kuin psykopaattisuutena, psykopaatin kaltaisuutena, tai psykopaattisia piirteitä omaavana ennemmin, kuin varsinaisena psykopaattisena persoonallisuushäiriönä.
Psykopaattinen persoonallisuushan ei jälleen kerran tarkoita sitä, että henkilö tekee psykopaattisen teon, tai on "psykopaatin kaltainen", eikä se tarkoita jotain laajaa spektriä, johon kuuluisi esim. monenlaisia tunnekylmiä ihmisiä, vaan kyse on tietynlaisesta, aika kapeasti määriteltävästä persoonallisuustyypistä.
ritalin

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa