Ammattilaisten mokat B-ryhmän häiriöiden diagnosoinnissa

Ammattilaisten mokat B-ryhmän häiriöiden diagnosoinnissa

ViestiKirjoittaja ritalin » 27.07.2017 09:15

Tunsin joitain vuosia sitten erään naisen, jonka arvelen kokemusteni perusteella olleen joko huomionhakuinen, tai sosiopaattinen. Hänellä oli vahvoina sekä huomionhakuisia piirteitä, että anti-sosiaalisia piirteitä.
Nainen sai julkisen puolen psykiatriasta diagnoosiksi "epävakaa persoonallisuushäiriö". Koska olen itse seurustellut kahden epävakaan naisen kanssa ja minulla on aika selvä käsitys ks. häiriöstä ja toisaalta tunnen tämän diagnoosin saaneen naisen pääkopan, kuin omat taskuni, niin en kyllä hyvällä tahdollakaan pysty näkemään tätä naista epävakaan persoonallisuushäiriön omaavana. Tämä nainen oli mm. patologinen valehtelija ja häneltä ilmeisesti puuttui omatunto. Nämä ovat piirteitä, jotka eivät määritä epävakaata persoonallisuushäiriötä. Nainen oli myös erittäin manipuloiva. Toisaalta taas sitä projektiivisten identifikaatioiden väriloistoa, mitä epävakaan persoonallisuushäiriön läheinen saa kokea, en joutunut koskaan tämän naisen kanssa kokemaan.

Luin joskus 2004-2005-aikoihin amerikkalaisista lähteistä, että ammattitaidottomat rivipsykiatrit lyövät diagnoosiksi epävakaan persoonallisuushäiriön yleensä, kun potilas on nainen ja potilaalla on piirteitä jostain persoonallisuushäiriöstä. Lähteen mukaan tällainen holtiton diagnosointi luo epäselviä käsityksiä siitä, kuinka yleisiä eri persoonallisuushäiriöt oikeasti ovat eri sukupuolilla.
Toisaalta tällaisen Basic Instinct leffojen Sharon Stone tyyppisen femme fatale sosiopaattinaisen diagnosoiminen epävakaaksi on aikamoinen itsemurha näiltä mielenterveyden asiantuntijoilta.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: ammattilaisten mokat B-ryhmän häiriöiden diagnosoinnissa

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.07.2017 13:18

Omien taskujen tuntemus voi todellisuudessa olla aika huono, paljon huonompi kuin uskotaan ja myönnetään. Asian huomaa viimeistään siinä vaiheessa, kun ottaa pyykkiä koneesta ja huomaa pesseensä myös taskujen sisältöä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: ammattilaisten mokat B-ryhmän häiriöiden diagnosoinnissa

ViestiKirjoittaja ritalin » 27.07.2017 15:48

Mirri kirjoitti:Omien taskujen tuntemus voi todellisuudessa olla aika huono, paljon huonompi kuin uskotaan ja myönnetään. Asian huomaa viimeistään siinä vaiheessa, kun ottaa pyykkiä koneesta ja huomaa pesseensä myös taskujen sisältöä.

Äläs saivartele. Kyseinen henkilö ei ole epävakaa ja sillä sipuli. Ilmoitin muutoin tälle tohtorille, että aion syödä hänen munuaisensa väärän diagnoosin vuoksi(Hannibal Lecter viittaus).
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Ammattilaisten mokat B-ryhmän häiriöiden diagnosoinnissa

ViestiKirjoittaja Mirri » 27.07.2017 16:21

Kaikista selvistä käsityksistäsi ja taskujesi hyvästä tuntemuksesta huolimatta lienee onni, ettet sinä pääse asettamaan psykiatrisia diagnooseja ihmisille.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Ammattilaisten mokat B-ryhmän häiriöiden diagnosoinnissa

ViestiKirjoittaja ritalin » 29.07.2017 11:31

Mirri kirjoitti:Kaikista selvistä käsityksistäsi ja taskujesi hyvästä tuntemuksesta huolimatta lienee onni, ettet sinä pääse asettamaan psykiatrisia diagnooseja ihmisille.

Uskon kuitenkin, että potilaat menettävät minussa paljon. He eivät välttämättä pärjää ilman minua. Olen heistä huolissani.

Olen kyllä mielessäni käynyt läpi fantasioita siitä, kuinka saan potilailta ihailua osakseni oikeista diagnooseista. Tyytyväinen potilas olisi minulle rakas.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron