Aika vähälle huomiolle on jäänyt missään mediassa, tai akateemisissa keskusteluissa sellainen aihe, että Suomen nuoriso on ollut viimeiset parikymmentä vuotta aikakausien välissä puristuksissa.
Jos mietitään 1910-luvulla ja 1920-luvulla syntyneitä ihmisiä ja sitä, millaisessa maailmassa he elävät ja verrataan sitä maailmaa tämän päivän maailmaan, niin kyseessä on kaksi täysin erilaista todellisuutta. Maaseudulla koko elämänsä eläneet vanhat polvet tekivät töitä omalla tilallaan verkkaiseen tahtiin ja olivat yrittäjinä pitkälti oman elämänsä herroja. Koko suku asui samalla tilalla. Naisten tavoitteena oli tulla maatalon emännäksi, joka loisti maatalon keskellä laittamallaan ruualla. Isäntä oli isäntä pellolla.
Silloin ei ollut internettiä, tai tietokoneita. Kun töitä tehtiin, oltiin pellolla, tai navetassa. Kun oltiin kämpässä, ei oltu töissä. Kun oltiin kämpässä, ei ollut paljon tekemistä. Kaikki tekeminen liittyi jotenkin työntekoon, sukulaisten kanssa yhdessä oloon, tai porukalla juhlimiseen, tai ryyppäämiseen.
Silloin ei käsiä pesty paskallakäynnin jälkeen ja kaikki maksut hoidettiin kasvotusten käteisellä.
Nämä vanhat polvet eivät koskaan tulleet kehityksessä mukana 60-lukua pidemmälle, vaan jäivät elämään kulttuurillisesti ja kaikin puolin muutenkin sinne 60-luvun maaseudulle. He eivät koskaan ymmärtäneet, tai ymmärrä mitään, mitä on ollut sen jälkeen. Eikä heitä voi tästä syyttääkään... Kehitys on vain on ollut niin nopeaa, että he eivät ole pysyneet perässä.
Sitten voidaan miettiä 1940-luvulla ja 1950-luvulla syntyneitä ikäpolvia ja miettiä, että nämä olivat sitä ikäluokkaa, että töissä käytiin usein jossain työpaikalla. Töissä saattoi olla kiire ja se saattoi vaatia keskittymistä. Työtä tehtiin kuitenkin vain työpaikalla ja rajattuna työaikana ja sitten työajan ulkopuolella voitiin joko hoitaa muksuja, tai pelata korttia, tai katsoa telkkaria. Kotona ollessa, vapaa-aikana ei enää tehty muita töitä, kuin kodin ja talouden ylläpitämiseen liittyviä. Kotona olo oli enemmän luppoaikaa ja vapaa-ajan tekemistä oli paljon tarjolla.
Raha-asiat hoidettiin pankissa. Emäntä oli edelleen keittiön valtias ja isännälle jäi autotalli. Kouluja käytiin enemmän, kuin aiemmat polvet olivat käyneet.
Sitten tullaankin 1970-luvulla ja 1980-luvulla syntyneisiin lukio-pohjalta elämäänsä rakentaneisiin. Nyt puhutaankin ihmisistä, joiden elämä on totaalista kilpailua kehdosta hautaan. Työelämä ja työjärjestelmä ei ole enää millään tavalla verkkainen, eikä omaehtoinen, eikä työnteko rajaudu enää työpaikalle, vaan työtä tehdään jopa nukkuessa. Näissä polvissa ihmisen koko elämä on kellon tarkkaan toimiva kone. Se ei ole samanlainen kehys, joka määräsi verkkaisen elämänrytmin 1910-luvulla ja 1920-luvulla syntyneille, vaan se on ehkä lähinnä hyökkäyssotavaihetta muistuttava tila, jossa yksilö viedään äärimilleen ja, jossa yksilöstä puristetaan kaikki pihalle. Joka asiassa vaaditaan maksimaalista keskittymistä, jokaisen lauseen lukeminen, jopa jokainen paskalla käynti on tapahduttava kellontarkan koneiston ehdoilla, tai muutoin putoaa pois koneistosta. Jo se, että jos työelämässä haluaa olla mukana, vaatii äärimmäistä ponnistusta. Vakituista työpaikkaa ei silti ehkä koskaan saa. Elämä on jatkuvaa testiä, testattavana olemista, kamppailua riittävyydestä, kelpaavuudesta. Miehet ja naiset ovat samalla viivalla ja saman testin alla.
Sitten mietitään sitä, että eliniän pidentyminen on johtanut siihen, että kaikkien näiden mainittujen polvien edustajat ovat elossa samaan aikaan ja elävät oman aikakautensa näköistä elämää ja katsovat maailmaa oman aikakautensa näkövinkkelistä, värilasien läpi.
Voidaan miettiä sitä, että kun tämän viimeisimmän polven edustajat kasvavat maailmaan näiden edellisten polvien kasvattamana ja siinä kulttuurissa, missä elämänrytmi oli verkkaista ja töitä tehtiin vain pellolla, tai työpaikalla, eikä kotona tarvinnut keskittyä ja joutuvat sitten kuitenkin tämän oman aikansa järjestelmän jatkuvaan testiin, testiin, mikä on kasvattajina toimineille sukupolville täysin vieras...
Ei ole olemassa mitään kulttuuripohjaa, joka olisi valmistanut nuorempia polvia nykyajan elämään. Nuoremmat polvet ovat joutuneet selviytymään. Kyse on jatkuvasta selviytymisestä. Ei elossa selviytymisestä, vaan elämässä selviytymisestä. Selviytymisestä vanhan kulttuuriperinnön ja vanhojen polvien sekä modernin totaalikapitalismin puristuksissa.
Nuorten polvien elämä on piilottelua kellarissa, kun sukulaisten äänet kantautuvat kyökistä ja kamarista, kun korttia lätkitään pöytään, piilottelua, jotta pysyisi yhteiskunnassa mukana. Sitten ihmetellään, että miksi nuoret eivät käy töissä (pellolla).
Ekonomistit tykkäävät puhua sopeutumisesta(sosiaalidarwinistisesti) ja vaativat työssäkäyviltä sopeutumista. He kuitenkin unohtavat vanhat polvet ja sen, etteivät vanhat polvet ole enää sopeutuneet yli viiteenkymmeneen vuoteen yhtään mihinkään. Kun ekonomistit vaativat yhä jatkuvaa sopeutumista, he ajavat nuoremmat työssäkäyvät ja opiskelevat polvet yhä syvemmälle sinne kellariin.
Mitä pidempään ihmiset elävät, sitä hitaampi on kulttuurievoluutio yhteisötasolla ja silti yhteiskunnan tasolla kulttuurievoluutio on ollut kaiken aikaa sitä nopeampaa, mitä pidempään ihmiset ovat eläneet.
Tässä on käynnissä puristus, minkä molemmissa päissä on ihmisiä, jotka eivät ota vastuuta ja välissä ne, joiden vastuulle koko paska jää.