Mitä on "naisviha"?

Mitä on "naisviha"?

ViestiKirjoittaja ritalin » 24.06.2017 16:07

Viime aikoina mediassa on ollut paljon esillä sosiaalisessa mediassa esiintyvä "naisviha". Mitä mieltä olette, että mitä tällä "naisvihalla" tarkoitetaan? Oletteko joskus nähneet naisvihaa sosiaalisessa mediassa?

Itse en ole juurikaan nähnyt naisiin kohdistuvaa vihaa sosiaalisessa mediassa. Se, mitä olen nähnyt, on ollut jonkun yksittäisen keskustelupalstahäirikön tykitystä.

Minua on joskus syytetty naisvihasta, kun olen kirjoittanut naisten negatiivisesta toiminnasta.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Mitä on "naisviha"?

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.06.2017 16:34

Viha on käsitteenä kokenut jonkinlaisen inflaation, koska netissä voimakas puhe ja vahvat sanat ovat niin helppoja tuoda julki. En usko, että somessa 'tykittäminen' kertoo naisvihasta sen enempää kuin miesvihastakaan; ihmisille vain on syntynyt (huono?) tapa ja tottumus purkaa harmin aiheitaan netissä näyttävästi ja raikuvasti niin, että lukijat luulevat nettiin purkautujan olevan ties minkälainen vihaaja.
Somessa naiset/miehet voidaan haukkua lyttyyn kulloistenkin tuntemusten mukaan ilman, että todellisuudessa kysymys olisi minkäänlaisesta vihasta - on vain harmistuttu johonkin syystä tai toisesta, ja netti on hyvä purkupaikka.

Se vain, että sanat - ja myös kuvat - satuttavat, vaikka ne miten olisi tuotu julki hetken mielijohteesta ja kuvitellen niiden katoavan jonnekin 'bittiavaruuteen'.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mitä on "naisviha"?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.06.2017 20:17

"Naisviha" on paljolti feminismin piirissä suosittu termi - ja usein responssi - ärsykkeisiin, joissa vastaanottaja näkee tai kokee miesten kohdelleen naisia jotenkin negatiivisesti. Ilmaus on otettu käyttöön varsinkin liittyen todellisiin rikoksiin, kuten raiskauksiin, jolloin on voitu todeta "naisvihan" lisääntyneen, mutta usein myös "seksistisiksi" yms. tulkittujen ilmiöiden yhteydessä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä on "naisviha"?

ViestiKirjoittaja ritalin » 24.06.2017 20:36

Minusta se, että tästä naisvihasta on alettu näin aktiivisesti puhumaan ja kirjoittamaan, kertoo enemmän siitä, että naisvihaa halutaan nähdä ja, että sitä halutaan olevan, kuin siitä, että naisviha olisi jotenkin lisääntynyt.

Muistan suomi24:sta tapauksen, kun eräs nainen kirjoitteli miehenä esiintyen nimimerkin takaa naisvihaviestejä joskus vuosina 2007-2010. Kyseinen nainen oli feministi ja hän opiskeli tuolloin Helsingin yliopistossa. Ikää hänellä oli jotain 26-28 niihin aikoihin. Hänestä on tiedossa myös, että hän on joko bi-seksuaali, tai lesbo ja, että hänen sukupuolipartnerinsa ovat olleet pääasiassa naisia.
Tällaisten tapausten vuoksi pitäisi mediallakin olla suodattimet kunnossa, eikä median pitäisi hyödyntää ihan mitä tahansa netistä löytyvää materiaalia oman agendan ajamiseen. Kun nainen esiintyy miehenä ja kirjoittaa miehenä esiintyen naisvihamielisiä kirjoituksia, niin mielestäni on kyse enmmänkin miesvihasta, kuin naisvihasta.

Omaan silmään näyttäisi siltä, että myös naiset kirjoittelevat miesvihamielistä materiaalia verkkoon. Tästä puolesta ilmiötä ei kuitenkaan ole virallisessa mediassa puhuttu mitään. Vaikuttaisi siis siltä, että mm. feministien mukaan nainen saa julkaista verkossa miesvihamielistä materiaalia, mutta että miesten julkaisema naisvihamielinen materiaali on vaarallista ja sopimatonta. Näin jopa siinäkin tapauksessa, että molemmat ilmiöt esiintyisivät samassa nettikeskustelussa.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Mitä on "naisviha"?

ViestiKirjoittaja Tyy » 26.06.2017 03:29

Minä olen nähnyt paljon naisvihaa netissä.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Mitä on "naisviha"?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.06.2017 10:24

Varsinkin politiikan piirissä toimivat naiset näyttävät saaneen tappo- ja raiskausuhkauksia. Tällaista sanotaan vihapuheeksi, ja sitä tulkitaan myös naisvihaksi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa