Miksi minä olen minä? (Aivot 2)

Miksi minä olen minä? (Aivot 2)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.05.2017 21:22

Miksi minä olen minä? (Aivot 2)
Yle Teema Fem maanantaina 15.5.2017 klo 15 - 15.50
Areena (30 pv) http://areena.yle.fi/1-3333495 (46:19; 817 katselua)
Jakso 2/6. Miksi minä olen minä? Tohtori David Eagleman tutustuttaa meidät aivojen toimintaan. Miten identiteetti muodostuu ja mitä on olla ihminen? Aivomme muuttuvat ja luovat jatkuvasti uusia yhteyksiä, jopa muistojen kautta.

Osa 2: Miksi minä olen minä? Ihmisestä alkaa tulla “minä” heti syntymän hetkellä. Se on pitkä prosessi. Vastasyntyneen aivot eivät vielä ole täysin kehittyneet, vaan ne kasvavat ja sopeutuvat kohtaamiinsa kokemuksiin, kulttuuriin, ympäristöön, kieleen. Ihminen kasvaa ja kukoistaa missä tahansa virikkeitä tarjoavassa ympäristössä, mutta kolmen romanialaisen orpolapsen tarinasta näemme, että sosiaalisen kontaktin ja virikkeiden puute varhaislapsuudessa voi aiheuttaa pysyviä aivovammoja. Ensimmäiset vuodet ovat ratkaisevan tärkeitä. Jaksossa seurataan aivojen kehitystä läpi elämän. Näemme, miten murrosikäisten stressitasot vaihtelevat, miten Lontoon taksikuskien ankara kadunnimikoulutus näkyy aivojen rakenteissa ja miten joukko iäkkäitä nunnia uhmaa Alzheimeria rakentamalla “kognitiivisia reservejä”.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi minä olen minä? (Aivot 2)

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 15.05.2017 23:05

Muistelen Psykopatologian suhtautuneen ristiriitaisesti aivojen osuudesta ihmisen mieleen. Vai muistanko väärin?

Toiseksi meillä on kuulemma toiset aivot vatsassa. Kaikki ei riipukaan pää nupista.
Sievä Sigismund
 

Re: Miksi minä olen minä? (Aivot 2)

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 18.05.2017 09:07

Miten aivojen fyysinen puoli vastaa mentaalista kokemusta?

Tästä meillä on ollut eräviä mieli piteitä. Pertin mielestä ei mitenkään. Onko kyse henkimaailmasta?

Ohjelmassa epäillään, että kyse olisi neuronien toiminnan rytmistä. Unessa neuronien toiminta synkronoituu ja menetämme tietoisuutemme.

Asia edelleen epä selvä.
Sievä Sigismund
 

Re: Miksi minä olen minä? (Aivot 2)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.05.2017 12:52

Kolmasosalla nunnista oli ruumiinavauksessa Alzheimer, mutta harvoilla oli ollut taudin oireita.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi minä olen minä? (Aivot 2)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.05.2017 12:55

Sievä Sigismund kirjoitti:Miten aivojen fyysinen puoli vastaa mentaalista kokemusta?
Tästä meillä on ollut eräviä mieli piteitä. Pertin mielestä ei mitenkään. Onko kyse henkimaailmasta?
Ohjelmassa epäillään, että kyse olisi neuronien toiminnan rytmistä. Unessa neuronien toiminta synkronoituu ja menetämme tietoisuutemme.
Asia edelleen epä selvä.

Uskon, että jokaista mentaalista tilaa vastaa joku aivojen fyysinen tila, jota ei kuitenkaan koskaan pystytä määrittämään ko. fyysisen tilan mutkikkuuden vuoksi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi minä olen minä? (Aivot 2)

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 28.05.2017 09:52

Psykopatologia kirjoitti:Kolmasosalla nunnista oli ruumiinavauksessa Alzheimer, mutta harvoilla oli ollut taudin oireita.

Jos elämässä toistuu samat rutiinit päivästä toiseen, Alzheimerin oireita ei varmasti havaita kovin helposti. Uusissa yllättävissä tilanteissa ne tulevat esiin.
Sievä Sigismund
 

Re: Miksi minä olen minä? (Aivot 2)

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 28.05.2017 10:07

Psykopatologia kirjoitti:
Sievä Sigismund kirjoitti:Miten aivojen fyysinen puoli vastaa mentaalista kokemusta?
Tästä meillä on ollut eräviä mieli piteitä. Pertin mielestä ei mitenkään. Onko kyse henkimaailmasta?
Ohjelmassa epäillään, että kyse olisi neuronien toiminnan rytmistä. Unessa neuronien toiminta synkronoituu ja menetämme tietoisuutemme.
Asia edelleen epä selvä.

Uskon, että jokaista mentaalista tilaa vastaa joku aivojen fyysinen tila, jota ei kuitenkaan koskaan pystytä määrittämään ko. fyysisen tilan mutkikkuuden vuoksi.

Jos mentaaliset kokemukset (esim tietoisuus) olisivat neuroneissa tapahtuvaa aaltoliikettä, niin se olisi jollain tarkkuudella mitattavissa. Mittaillaanhan jo nykyäänkin aivosähkökäyriä ja niistä voidaan päätellä jotain.
Sievä Sigismund
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron