Älkää romantisoiko muslimien huiveja

Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 15.04.2017 08:58

Suomessa moni puolustaa muslimien huiveja ja perustelee sitä naisen oikeudella pukeutua miten haluaa. Solidaarisuutta ei riitä niille musliminaisille, jotka haluaisivat hylätä huivin, kirjoittaa kolumnissaan Annamari Sipilä.

Julkaistu:
15.4. 2:00

NYT kun kansain­välinen hijab-päivä on jo takana ja burkini­kausi vasta tuloillaan, on aika miettiä asiallista ja ihmisoikeuksien kannalta kestävää suhtautumista muslimien huiveihin.

Suomessa on myötätuulessa eräänlainen huivien romantisointi. Tähän joukkoon kuuluville huivin puolustamisesta on tullut tärkeämpää kuin se, mitä on huivin sisällä: elävä ihminen. Romantisoijat painottavat hanakasti ”naisen oikeutta pukeutua miten haluaa”, mutta vain, jos uhattuna on oikeus pukeutua huntuun. Jostain syystä heillä ei riitä samanlaista solidaarisuutta musliminaisille, jotka haluaisivat hylätä huivin.

HUIVIN romantisoijat ajavatkin huivin oikeuksia – eivät naisten oikeuksia – ja pelaavat samalla patriarkaatin pussiin. He rinnastavat sosiaalisessa mediassa kuvat rannalla ilakoivista katolisista nunnista ja burkiniasuisista kylpijöistä ja kysyvät: ”Mitä eroa?” Paljonkin eroa. Nunnaksi ryhtyminen on henkilökohtainen valinta, joka lähtee omasta uskonnollisesta vakaumuksesta. Nunnat eivät synny nunnaperheisiin ja pukeudu pienestä pitäen huiviin. Sen sijaan kymmenille miljoonille musliminaisille huivi on kaikkea muuta kuin valinta-asia. Huiviin pakottavat lait, maan tapa tai sosiaalinen paine.

Huivin romantisoijat muistuttavat myös, että oma isomummokin kulki lypsämässä huivi päässä eikä hiussuortuvakaan saanut näkyä. ”Mitä eroa?” Paljonkin eroa. Isomummon huivin tehtävä oli suojata käytännön töissä, ei varjella naineen naisen säädyllisyyttä. Sama isomummo oli kulkenut vielä naimattomana naisena hiukset vapaina, käynyt tansseissa ja päästänyt poikia aittaansa yöjuoksulle.

HUIVIN romantisoijat saattavat myös itse pukeutua tempauksenomaisesti huiviin halutessaan osoittaa tukea esimerkiksi maahanmuuttajanaisille. Eikö mitään humaanimpaa tukimuotoa löytyisi? Miljoonat naiset pyristelevät tälläkin hetkellä eroon huntupakosta. Heille huivi on alistamisen symboli. En usko, että he ilahtuisivat nähdessään länsimaalaisia naisia huivia romantisoimassa ja asettumassa näin pakkovallan puolelle.

Huivin romantisoijille ei ole myöskään ongelma, jos esipuberteettiset pikkutytöt puetaan huiviin ja burkiniin. Sama joukko tarttuu kuitenkin herkästi siihen, kuinka tytöille tarjotaan kaupassa pinkkiä ja pojille sinistä. Lapsen etu tuntuu olevan suhteellista.

EGYPTILÄIS-amerikkalainen kirjailija-feministi Mona Eltahawy on ottanut vahvasti kantaa sitä vastaan, että musliminaisten ja huivin välille vedetään lännessä yhtäläisyysmerkit. Näin painetaan marginaaliin kaikki ne musliminaiset, jotka eivät käytä tai eivät haluaisi käyttää huivia. Huivin korostaminen ei edistä uskonnonvapautta vaan toimii naisten oikeuksia vastaan.

Miten huiviin pitäisi sitten suhtautua, jos haluaa kunnioittaa eri kulttuureja mutta välttää polkemasta naisten etua? Haastattelin viime vuonna iranilais-brittiläistä ihmisoikeus- ja sekularismi-aktivistia Maryam Namazieta. Hän sanoi hyväksyvänsä Britan­niassa asuvan aikuisen naisen aidon valinnan, vaikka itse pitääkin huntua alistamisen välineenä. Lasten hunnuttaminen ja kasvot peittävät täyshunnut kuten niqabit ja burkat pitäisi sen sijaan kieltää. Niissä ei olekaan mitään romantisoitavaa.

http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005170307.html
Sievä Sigismund
 

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.04.2017 12:16

Kumma juttu, mutta minä en ole sattunut törmäämään kehenkään, joka olisi romantisoinut muslimien huiveja.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 20.04.2017 13:34

Ällistyttävää typeryyttä Kyllästyneelta taas.
m-vaiva
 

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja Katla » 20.04.2017 17:53

Kun minä kiedon suuren huivin pääni ja kaulani suojaksi, en edes ajattele joitain uskonto juttuja. Samoin voin pukea hameen ja housut, mitä mun pitäis välittää mitä jotkut musukit siitä repii. Ei kai se ole meidän ongelma, ei meidän tarvii ajatella onko huivi joku symboli. Meille se on kätsy vaate. Ja mun puolesta saavt kulkee vaikka säkki päässä.
Katla
 

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 20.04.2017 18:15

Jutun pointti on siinä etteivät musliminaiset saa itse valita pitävätkö huivia vai ei.
Turha jauhaa paskaa suomalaisen naisen huivin käytöstä.
m-vaiva
 

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja Katla » 20.04.2017 19:04

juu maanvaiva, mitä mieltä sinä olet, saako vai joutuuko ne käyttämään huivia. Mitä hittoa meille edes kuuluu joidenkin toisten uskontojen trendit ja miksi meidän edes pitäisi niihin mitenkään reagoida?
Katla
 

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.04.2017 19:16

m-vaiva kirjoitti:Ällistyttävää typeryyttä Kyllästyneelta taas.

Onneksi sinä et enää taida ällistyttää ketään.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 20.04.2017 19:53

.Kissi kirjoitti:juu maanvaiva, mitä mieltä sinä olet, saako vai joutuuko ne käyttämään huivia. Mitä hittoa meille edes kuuluu joidenkin toisten uskontojen trendit ja miksi meidän edes pitäisi niihin mitenkään reagoida?

Joutuvat käyttämään.
Sinäkin kerroit oman uskontosi tavan käyttää huiviasi. Vittuako se mua kiinnostaa??
m-vaiva
 

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.04.2017 20:04

Eivät kaikki maailman musliminaiset joudu käyttämään huivia, vaan he saavat itse päättää ja valita. Käsittääkseni tämä on tosiasia, ei mitään romantisointia.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja Katla » 20.04.2017 20:37

Minä olen siinä käsityksessä, että jotkut vanhakantaiset uskonpiirit, jossain Afganistanissa vaativat naisilta kaikki niqabit ja burgat, mutta eikai nyky muslimi noin yleensä joudu käyttämään huivia pakolla. Paremminkin monet naiset tykkää kun on niin helppo piiloutua huiviin, sellaistakin olen lukenut.
Mielestäni kuitenkin esim. oikeudessa tms. kasvot on oltava paljaana. Kaikilla.
Katla
 

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 20.04.2017 23:46

Profeetta kehoittaa uskovia naisia käyttämään huivia, "että heidät siweellisiksi tiedettäisiin".

Huivittomat ovat siweettömiä, joille on lupa tehdä mielensä mukaan.
Sievä Sigismund
 

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.04.2017 00:23

Myös kristinuskossa huivittomia on entisinä aikoina pidetty siweettöminä. Luulen, ettei nykyisinkään kaikkiin kirkkoihin ole naisilla pääsyä ilman pään peittämistä.

Kirjauskontojen mukaan kunnialliset naiset ovat aina peittäneet päänsä ja tukkansa. Yhtenä ääriesimerkkinä ortodoksijuutalaisuus, jossa naiset eivät vain peittäneet hiuksiaan, vaan ajoivat päänsä kaljuksi ja ryhtyivät käyttämään peruukia mentyään naimisiin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 21.04.2017 10:30

Katolisissa kirkoissa ainakin olkapäät tulee peittää ja pukeutua hameeseen.
Sievä Sigismund
 

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 21.04.2017 22:07

SENSUROITU
Viimeksi muokannut Sievä Sigismund päivämäärä 22.04.2017 17:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Sievä Sigismund
 

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja Katla » 22.04.2017 00:32

Muokattu kuva. Mikä sua riivaa, kun teet tälläisiä typeriä paljastuksia.
Katla
 

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 22.04.2017 08:52

Meanwhile in Germany...

Muslims are setting non-Muslim women’s hair on fire for not wearing a hijab!

https://mobile.twitter.com/AmyMek/statu ... 90/video/1
Sievä Sigismund
 

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.04.2017 16:03

.Kissi kirjoitti:Muokattu kuva. Mikä sua riivaa, kun teet tälläisiä typeriä paljastuksia.

Aivan. Fiksumpi olisi jo poistanut kuvan.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 22.04.2017 17:29

Psykopatologia kirjoitti:
.Kissi kirjoitti:Muokattu kuva. Mikä sua riivaa, kun teet tälläisiä typeriä paljastuksia.

Aivan. Fiksumpi olisi jo poistanut kuvan.

Lienet selvillä, ettei minua ole liiasta fiksuudesta moitittu.
Sievä Sigismund
 

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.04.2017 17:56

Miksi laitoit tähän ketjuun epäaidon, provosoivan ja loukkaavan kuvan? Tuskin syynä oli fiksuuden puute.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Älkää romantisoiko muslimien huiveja

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.04.2017 18:16

Sievä Sigismund kirjoitti:SENSUROITU

Hyvin toimiva itsesensuuri olisi paras vaihtoehto. Sinä valitettavasti sensuroit vasta saatuasi huomautuksen kuvituksestasi palstalla.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron