HS - Auto Jose Riikonen 7.11.2016 11:22 http://www.hs.fi/autot/art-2000002929038.html
Miten autot ja seksikkyys liittyvät yhteen? Psykoanalyytikko selittää mielikuviamme autoista ”Seksikkäällä autolla nautitaan jokaisesta kilometristä ja kurvista. Järkiauto on seksikkään auton vastakohta, koska siinä korostuu arki”, psykoanalyytikko [Juhani Mattila] sanoo.
SEKSIKKYYS ja autot liittyvät vahvasti yhteen.
Internet on täynnä listauksia, joissa kerrotaan vaikkapa kymmenen seksikkäintä autoa tai seksikkäintä automerkkiä.
Autoja markkinoidaan seksillä ja yhä myös suorasukaisen seksistisellä kuvastolla, jossa vähäpukeiset naiset nojailevat kiiltävien autojen konepeltejä vasten.
Mutta mistä oikein puhumme, kun puhumme seksikkäästä autosta?
Tai miten niin auto on seksikäs? Kiihottaako se seksuaalisesti?
Tätä asiaa ei voi kysyä autokauppiaalta. Täytyy mennä psykiatrin juttusille.
PSYKIATRI ja psykoanalyytikko Juhani Mattila tunnistaa ilmiön, mutta asia on hyvin moniulotteinen.
Kumotaan ensin yksi näkökulma. Yleisesti auton seksikkyydestä puhuttaessa ei puhuta siitä, että auto aiheuttaisi seksuaalista halua siinä mielessä kuin toinen ihminen.
”Autoonsa voi olla kiintynyt ja sitä voi ihailla, mutta ei siitä seksisuhdetta kehity. Autojen kohdalla on kyse syvemmän tason asioista”, Mattila sanoo.
Jotkut ihmiset toki kokevat suorasukaista seksuaalista halua tai rakkautta autoja kohtaan. Tällaista seksuaalista suuntautumista kutsutaan objektiseksuaalisuudeksi.
Esimerkiksi muuan Erika Eiffel meni naimisiin Eiffel-tornin kanssa, koska rakasti sitä syvästi.
Objektiseksuaalisuus on kuitenkin verrattain harvinaista. Mattila johdattaa ajatukset Sigmund Freudin teorioiden äärelle.
”FREUD ajatteli, että kaikki halu on luonteeltaan seksuaalista. Kysymys ei ole siis vain genitaalisesta halusta vaan kaikesta halusta”, Mattila sanoo.
Eräs ihmisen halu on huomion tarve. Ja kun puhutaan autoista, joita usein kuvaillaan seksikkäiksi, ne ovat yleensä erittäin huomiota herättäviä.
”Puhutaan katseenvangitsijoista”, Mattila sanoo.
Jos on sattunut joskus ajamaan törkeän hienolla autolla, saattaa tunnistaa tämän tunteen: silloin on jotenkin virittynyt. Se johtuu usein siitä, että tuntee saavansa huomiota ja ihailua, Mattila selittää.
”En puhuisi ehkä ihan kiihottumisesta, vaan nimenomaan virittymisestä. Se on aktiivisuustasoa nostava tunne. Esimerkiksi monet taiteilijat kokevat tällaisia tuntemuksia ollessaan huomion keskipisteenä.”
Seksikkäät autot ovat usein erikoisia ja muista poikkeavia autoja, joita ei ihan jokaisella ole.
”Ne ovat esimerkiksi avoautoja tai coupé -mallisia autoja. Sellaisen auton kautta tuodaan esiin identiteettiä, että ei olla massaa. Se vahvistaa ihmisen olemassaolon ja merkityksellisyyden kokemusta”, Mattila sanoo.
Se taas tuntuu seksikkäältä.
KYSYMYS on myös meihin istutetuista mielikuvista.
Olemme esimerkiksi oppineet, että farmariautot ovat yleensä perheautoja. Perheestä meille tulee usein mieleen, turvallisuus, lapset, harrastukset, vaipat, asuntolaina, aamiaismurot – arki.
Ja ikävä kyllä arki ei ole kauhean seksikästä.
”Seksikkyys liittyy kaikkeen erilaiseen, arkipäivän yläpuolella olevaan. Seksikkään auton vastakohta on arkiauto. Sillä viedään lapset kouluun ja harrastuksiin. Siksi perheauto ei ole seksikäs. Ei voi yhdistää mielikuvaa, että lähdetään perheen kanssa seksilomalle.”
Mattila muistuttaa, että totta kai arjessakin on todellisuudessa seksiä, mutta kysymys on mielikuvista.
”Seksilomalle mennään kahden hengen avoautolla.”
JOTKUT autot korostavatkin brändissään seksiä vähintään rivien välissä, toiset eivät. Ainakin erään epätieteellisen tutkimuksen mukaan mainonta on ollut onnistunutta:
BMW:n imagoon kuuluvat dynaamisuus, nopeus ja nautittavuus: kaikki seksuaalisesti virittyneitä asioita. BMW valittiin deittipalvelu Eliittikumppanin kyselyssä seksikkäimmäksi automerkiksi.
Samassa kyselyssä epäseksikkäimmäksi automerkiksi valittiin Škoda. Se saa syyttää tästä kunniasta itseään, sillä Skoda mainostaa itseään ”simply clever” -sloganillaan silkkana järkiautona. Mattilakin sanoo:
”Eihän joku Škoda ole kenenkään mielestä seksikäs. Ei seksikkään auton idea ole mennä paikasta a paikkaan b. Seksikkäällä autolla nautitaan jokaisesta kilometristä ja kurvista. Järkiauto on seksikkään auton vastakohta, koska siinä painottuu arki.”
Suurinta osaa suomalaisista autoilijoista auton seksikkyys ei tosin tunnu juuri kiinnostavan: Škoda Octavia on pitkään ollut Suomen myydyin automalli.
MATTILA ei nostaisi keskiöön auton muotoilua siinä mielessä, että esimerkiksi jonkinlaiset fallos-symbolit tekisivät autosta seksikkään: eihän kysymys ole itse auton seksikkyydestä vaan siitä, millainen olo auton kuljettajalle ja autoa katsoville tulee.
”Joku jämäkkä, iso ja kiiltävä pakoputki nyt on toki aika ilmeinen symboli. Mutta kuinka moni sitä pakoputkea sitten siinä mielessä ajattelee?”
MONI valittaa, että nykyään autot ovat kopioita toisistaan.
Esimerkiksi vanhoja autoja rakastava valokuvaaja Steven Edison kertoi hiljattain CNN:lle, kuinka hän ei löydä uusista ”homogeenisistä” autoista kiinnostavaa muotoilua eikä siksi seksikkyyttäkään.
Vain muutamat valmistajat tekevät hänen mukaansa enää seksikkäitä autoja. Hän mainitsee CNN:lle esimerkiksi Aston Martinin ja Jaguarin, ja nimenomaan muotoilija Ian Callumin, jonka kätten työtä monet näiden merkkien autoista ovat.
Aston Martin lienee malliesimerkki siitä, miten etenkin auton imago voi tehdä siitä seksikkään. Sehän on James Bondin auto, ja Bondissa korostuvat kaikki primitiiviset seksuaalisuuden teemat.
Kommentit 4