Himanen revisited

Himanen revisited

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.12.2016 13:37

HS - Sunnuntai (B 1 - 5) Tommi Nieminen 18.12.2016 2:00, päivitetty 9:51 http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005010168.html
Filosofi Pekka Himanen avautuu kolmen vuoden takaisesta pilkasta: ”Se oli kivuliasta, sielun pimeä yö”

Marraskuussa 2013 filosofi Pekka Himanen julkisti vision, joka tekisi Suomesta taas kukoistavan kansakunnan. Raportista ja sen tekijästä tuli pilkan kohteita. Puhelin lakkasi soimasta, ja filosofi vetäytyi omiin oloihinsa.
(- -)
Tuolla Fleminginkatu 12:ssa asui Himasen isoäiti. Hän oli siivooja, sota-ajat nähnyt työläisihminen, joka painoi kahta pienipalkkaista työtä selviytyäkseen. (- -) Lopulta Himanen toteaa, että jos todella haluan ymmärtää häntä ja hänen filosofiaansa, tuossa talossa ovat niiden juuret. Siivoojamummon elämässä ja teoissa.
(- -)

Turkka tuli Himasen elämään vuonna 1996, kun Image-lehti teki heistä yhteishaastattelun. Se muistetaan tästä:
Turkka: Minun ainoa kysymykseni on, mitä Suomen nuorin filosofian tohtori tietää vitusta? Miksi et nosta suurta kysymystä naisen sukupuolielimestä, koska koko läntinen kulttuuri kiertää sitä? Tämä oli ainoa kysymykseni. Muu oli provosointia. Nyt alkaa vasta filosofinen keskustelu.
(- -)
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Himanen revisited

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.12.2016 13:41

Minulla ei ole kompetenssia arvioida Himasen raportin sisältöä tai laatua, mutta minun mielestäni 750 000 € on aika kiva kipukorvaus.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Himanen revisited

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.12.2016 14:00

Kuva Flemari 12 ja 13 vastakkain.

Himasen kuuluisa isoäiti asui näemmä minua vastapäätä. En kuitenkaan tuntenut. (Nykyinen akateemikko Mäkelä asui Kallion kirjaston takana Torkkelinmäellä Kallion yhteiskoulun tuntumassa. En tuntenut.)

Turkan kysymykseen emme saaneet vieläkään vastausta.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Himanen revisited

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.12.2016 14:59

Himasen kohuteksti julki: Tästä veronmaksajat maksoivat 700 000€ (Hellevi Mauno) http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2 ... 78272.html
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Himanen revisited

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.12.2016 17:12

Kyllästynyt kirjoitti:Minulla ei ole kompetenssia arvioida Himasen raportin sisältöä tai laatua, mutta minun mielestäni 750 000 € on aika kiva kipukorvaus.

Summa on niin suuri, että se ei ollut mahtunut mieleeni. Muistelin viisinumeroista.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Himanen revisited

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 18.12.2016 19:13

Psykopatologia kirjoitti:Turkka tuli Himasen elämään vuonna 1996, kun Image-lehti teki heistä yhteishaastattelun. Se muistetaan tästä:
Turkka: Minun ainoa kysymykseni on, mitä Suomen nuorin filosofian tohtori tietää vitusta? Miksi et nosta suurta kysymystä naisen sukupuolielimestä, koska koko läntinen kulttuuri kiertää sitä? Tämä oli ainoa kysymykseni. Muu oli provosointia. Nyt alkaa vasta filosofinen keskustelu.
(- -)

Turkka on Suomen suurin filosofi, hän on asian ytimessä.

Eräs mieleen tuleva kysymys on, että eikö filosofi Himanen ymmärtänyt ennakkoon mitä seuraa, kun alkaa politikkojen kanssa veljeilemään?

Toinen juttu on, että miten Himasen visiot ovat toteutuneet? Huonolta näyttää. En ole havainnut kukoistusta...
Sievä Sigismund
 

Re: Himanen revisited

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.12.2016 15:10

Rahasotku ym. oli Kataisen etuajo ja mulkerointi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Himanen revisited

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 22.12.2016 20:33

Lueskelin joskus Himasen tutkimusta enkä havainnut mitään konkreettista ohjetta parempaan tulevaisuuteen. Yleistä liirumlaarumia ja Nokian menneen suuruuden ihmettelyä.

Minäkin olisin pystynyt tuolla rahalla parempaan ilman filosofin koulutusta.
Sievä Sigismund
 

Re: Himanen revisited

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.12.2016 21:21

Tuon minä uskon!! Olen tottunut pitämään sinua yhteiskunnallisten asijoiden asijantuntiana. Ja olisit voinut palkata apulaisia kuten Trump nyt.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Himanen revisited

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 23.12.2016 01:13

Kuva
”Arvokkuuden kokemus sisältää pohjimmiltaan myös merkityksellisyyden tason: elämä voi olla merkityksellistä, vaikka siihen ei liittyisi sen paremmin onnellisuutta kuin onnistumistakaan. Onnellisuus ja onnistuminen eivät todellakaan ole täysin hallinnassamme. Sitä voi kutsua elämän hauraudeksi. Tässä näyttäytyy myös elämän mysteeri: elämän voi kokea merkitykselliseksi, vaikkei ole onnellinen eikä onnistunut. Siinä mielessä tärkein elämänfilosofinen päämäärä ei ole hyvinvointi vaan merkityksellisyys (eli elämä, jolla on tarkoitus: a worthy life).”

Joo'o Mutta millä tenpuilla elämän merkityksellisyys suomalaisille tehdään?
Sievä Sigismund
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron