Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 29.11.2016 20:43

Ei pitäisi korostaa suuntaan eikä toiseen, vaan luottaa lasten omaan järkeen.

Pertti oli tehnyt ansiokkaan selvityksen sukupuolirooleista ja sukupuoli-identiteeteistä, jotka ovat eri asioita kuin sukupuoli. Jos jollain ei ole sukupuolta se on säännön vahvistava poikkeus. Jos joku kokee omaavansa väärän sukupuolen sekin on poikkeus.

Poikkeamissa ei sinänsä ole mitään väärää, mutta enemmistöä ei pidän väkisin yrittää kasvattaa poikkeamiksi. Ei ne asiat sillä korjaannu. Vai auttaako jalkapuolta, jos kaikilta muiltakin katkaistaan jalka?
Sievä Sigismund
 

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.11.2016 20:47

Sievä Sigismund kirjoitti:... Poikkeamissa ei sinänsä ole mitään väärää, mutta enemmistöä ei pidän väkisin yrittää kasvattaa poikkeamiksi...

Älä pelkää. Ei se, että kiinnitetään huomiota suhtautumiseroihin tyttöjen ja poikien kasvatuksessa tarkoita sitä, että jompaakumpaa/kumpiakin yritettäisiin kasvattaa poikkeamiksi.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 29.11.2016 21:04

Kysehän ei ole tyttö/poika suhtautumisesta, vaan kummajaisesta nimeltä monisukupuolisuus. Feministien tavoitteena on häivyttää sukupuolet ja nyt opetushallituskin on lähtenyt tuohon huuhaaseen mukaan.

Kyseessä on lesbojen taistelu "patriarkaattia" vastaan.
Sievä Sigismund
 

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 29.11.2016 21:14

Kuva
Sievä Sigismund
 

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.11.2016 22:23

Sievä Sigismund kirjoitti:... Feministien tavoitteena on häivyttää sukupuolet ja nyt opetushallituskin on lähtenyt tuohon huuhaaseen mukaan.

Kyseessä on lesbojen taistelu "patriarkaattia" vastaan.

Ajatuksesi ja suhteesi feminismiin alkaa vaikuttaa paranoidiselta.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 29.11.2016 23:32

Paranoidinen ei itse sitä hoksaa, joten olen jäävi kommentoimaan tuota.
Sievä Sigismund
 

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.11.2016 00:51

Kyllästynyt (29.11.2016 19:22) Sievälle Sigismundille:
Määrittelykysymys. - Jos sinun mielestäsi mies on se jolla on kivekset ja nainen se jolla on munasarjat, mitä ovat he joilla ei ole kumpiakaan?
Ja entä he, jotka lapsesta saakka tuntevat olevansa toista sukupuolta kuin mihin heidän biologiansa heidät kategorisoi?


Sievä Sigismund kirjoitti: sukupuolia on enemmän kuin kaksi - paskoo...

Kyllästynyt: Huonosti muotoiltu väite: nimettyjä sukupuolia on vain kaksi, mutta kaikki ihmiset eivät ole yksiselitteisesti joko miehiä tai naisia - millään mittapuulla tai menetelmällä arvioituina.

Psykopatologia: Kyllä sinäkin voit vastata, mitä ovat he, joilla ei ole kumpiakaan?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.11.2016 01:05

He ovat sitä sukupuolta jota he itse tuntevat edustavansa.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 30.11.2016 07:19

Ei se ihan noin yksinkertaista ole.
Sievä Sigismund
 

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.11.2016 10:28

Sievä Sigismund kirjoitti:Ei se ihan noin yksinkertaista ole.

Miksei olisi?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 30.11.2016 11:17

Sukupuoli määräytyy selkeitten biologisten ominaisuuksien mukaan. Ei se ole ilmoitusluontoinen asia.

Jos jollain ei kertakaikkiaan ole mitään kummankaan sukupuolen ominaisuuksia, hän on silloin sukupuoleton. En silti usko, että täysin sukupuolettomia on olemassa.
Sievä Sigismund
 

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.11.2016 11:48

Sievä Sigismund kirjoitti:Sukupuoli määräytyy selkeitten biologisten ominaisuuksien mukaan. Ei se ole ilmoitusluontoinen asia...

Mitä sinulla on sitä vastaan, että esimerkiksi biologisesti mies tuntee ja mieltää olevansa nainen?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 30.11.2016 11:54

Ei minulla ole mitään sitä vastaan, mutta silti hän on mies, jos kerran on biologisesti mies.

Myönnän, että se on kyseisen yksilön kannalta ikävä tilanne.

En ole asiantuntija, mutta otaksun kyseessä olevan ennemmin SW kuin HW ongelma. Se pitäisi mielestäni ensisijaisesti korjata SW:n puolella. Mikäli sitä halutaan korjattavaksi.

En usko, että kyseistä miestä auttaa yhtään, vaikka hän saisi määritellä itsensä naiseksi.
Sievä Sigismund
 

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.11.2016 12:04

Sievä Sigismund kirjoitti:... En usko, että kyseistä miestä auttaa yhtään, vaikka hän saisi määritellä itsensä naiseksi.

Minä uskon, että kyseistä henkilöä saattaa auttaa kovasti se, että hän saa määritellä itsensä naiseksi.

En nimittäin usko, että hormonihoitoihin ja sukupuolenkorjausleikkaukseen päädytään hetken mielijohteesta tai muuten kevyin perustein.
Ymmärtääkseni jotkut ovat lopulta päätyneet itsemurhaan, koska eivät ole jaksaneet elää heidän vääräksi kokemassaan sukupuolessa.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 30.11.2016 12:09

Korjausleikkaukset ovat juuri SW ongelman hoitamista niin, että tehdään toinen, vastakkainen vika HW puolelle. Se korjaa ongelman vain näennäisesti.

Ongelmat pitäisi korjata mahdollisimman lähellä niiden syntypaikkaa.

Valitettavasti lääketieteellä ei taida tällä hetkellä olla keinoja siihen.
Sievä Sigismund
 

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.11.2016 12:19

Sievä Sigismund kirjoitti:Korjausleikkaukset ovat juuri SW ongelman hoitamista niin, että tehdään toinen, vastakkainen vika HW puolelle. Se korjaa ongelman vain näennäisesti...

Ihminen itse päättää, onko hänelle parempi saada edes osittainen korjaus asiaan, vai jäädä "entiselleen".
Sievä Sigismund kirjoitti:... Ongelmat pitäisi korjata mahdollisimman lähellä niiden syntypaikkaa...
Mitä tuo tässä asiassa tarkoittaisi?
Sievä Sigismund kirjoitti:... Valitettavasti lääketieteellä ei taida tällä hetkellä olla keinoja siihen.
Kaikkea ei pystytä korjaamaan, mutta jos on mahdollista tehdä edes jotakin ja ihminen itse valitsee mieluummin valitsee osittaisen korjauksen kuin jää sitä ilman, miksi sitä ei pitäisi hänelle sallia?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 30.11.2016 12:23

En minä ole korjausleikkauksia kieltämässä, vaan pohdin parempia keinoja asian hoitamiseksi.

Mahdollisimman lähellä syntypaikkaa tarkoittaa, että vioittunut kohta korjataan eikä lähdetä muuttelemaan terveitä osia.
Sievä Sigismund
 

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.11.2016 12:26

Sievä Sigismund kirjoitti:En minä ole korjausleikkauksia kieltämässä, vaan pohdin parempia keinoja asian hoitamiseksi...
Joita ovat???
Sievä Sigismund kirjoitti:... Mahdollisimman lähellä syntypaikkaa tarkoittaa, että vioittunut kohta korjataan eikä lähdetä muuttelemaan terveitä osia.

Kuinka kukaan ulkopuolinen pystyy määrittelemään mikä kohta on terve ja mikä pitäisi korjata?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.11.2016 13:58

47,XXY (Klinefelter). Yksi sanoo: "Kun on kikkeli, olen mies." Toinen sanoo: "Onhan minulla pieni kikkeli, mutta olen muuten naismainen; kyllä minä enemmän naiseksi koen itseni."

Tämä ei kuitenkaan määritä ao:n biologista sukupuolta.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Salomäki (2011): Biologisen sukupuolen rakentaminen

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.11.2016 14:25

Kyllästynyt kirjoitti:
Sievä Sigismund kirjoitti:
Lähtökohtaisesti sukupuoli ei ole pelkkää biologiaa.

Koko lähtökohta on lähtökohtaisesti väärin.
Se, että jotkut haluavat leikkiä sukupuoliroolileikkejä ei voi olla olla lapsille annettavan opetuksen lähtökohtana. Kyseessä on huuhaa.

Mutta koska sukupuoli ei ole pelkkää biologiaa, eikä sukupuolen mukaan (tietoisesti tai tiedostamatta) harjoitettu ohjailu ole enää järkevää (jos on koskaan sitä ollutkaan), miksi sinä väenväkisin haluat siitä kiinni pitää?

Lähtökohtaisesti sukupuoli ei ole pelkkää biologiaa. - Mistä tai mikä tämä lainattu? lause on alun perin?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron