Miesten seksuaalisuus pitää vapauttaa, jotta miehetkin voisivat nauttia seksistä enemmän, sanoo tutkija – ja näin se tapahtuu 4.11.2016 10:09 | PÄIVITETTY 18:21
JUTTA SARHIMAA <URL> nyt.fi/a1478228068050
http://nyt.fi/a1478228068050?ref=hs-etu ... tuimmat-#2Mies on yhtä kuin peniksensä.
Jos penis ei toimi oikein, miehen seksuaalisuus on rikki ja se pitää korjata tai mies ei voi olla onnellinen.
Kuulostaako yksinkertaistavalta ja tasapäistävältä?
Se on todellisuutta: Väitöskirjaansa tekevä sukupuolentutkija
Marika Haataja analysoi kymmeniä suomalaisia miesten seksuaalisuutta käsitteleviä tekstejä. Osa ilmestyi Suomen lääkärilehden kaltaisissa lääketieteellisissä julkaisuissa, osa oli self help –tyylisiä opaskirjoja:
Miehen seksuaalisuus, 100 kysymystä miehestä ja seksistä, Mies haluaa aina – vai haluaako?.Tänä syksynä ilmestyneessä artikkelissaan
Miesten seksuaalisen nautinnon hallinta Haataja kuvaa, miten eri tavoin miehen seksuaalisuus on alistettu ja miten sitä on nyt vasta mahdollista vapauttaa.
Miesten erektioiden ympärille on syntynyt kokonainen lääketeollisuus. Samaan aikaan yhteiskuntamme on lääketieteellistynyt: etsimme yhä useampiin asioihin apua lääkkeistä.
Lääketieteessä miehen seksuaalisuus asetetaan monilla eri tavoilla mitattavaksi, yleensä etsitään erilaisia ongelmia ja häiriöitä ja niihin parannusta.
Lääketieteessä miehen seksuaalisuus asetetaan monilla eri tavoilla mitattavaksi, yleensä etsitään erilaisia ongelmia ja häiriöitä ja niihin parannusta.
Ongelmallista on jos seksuaalisuudesta ei pystytä puhumaan mitenkään muuten. Haataja pitää vaikutusta ”äärimmäisen kielteisenä”.
”Puhutaan erilaisista toimintahäiriöistä, mutta jätetään kysymättä, minkälaista seksuaalisuutta tässä tarkoitetaan”, Haataja sanoo.
Puheen vaikutukset
näkyvät hyvin esimerkiksi Väestöliiton Poikien puhelimessa, johon tulevissa puheluissa pojat murehtivat peniksiään, niiden kokoa ja kovuutta ja sitä, tulevatko he suoriutumaan tulevaisuudessa seksissä tarpeeksi hyvin.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1477365849366Haatajan lukemissa lääketieteellisissä artikkeleissa miehen seksuaalisuus tarkoitti käytännössä hänen penistään ja sen toimintaa. Eli sitä, kuinka helposti mies kykenee saamaan erektion, pitämään sitä yllä ja kuinka nopeasti hän laukeaa.
Haatajan lukemissa lääketieteellisissä artikkeleissa miehen seksuaalisuus tarkoitti käytännössä hänen penistään ja sen toimintaa. Eli sitä, kuinka helposti mies kykenee saamaan erektion, pitämään sitä yllä ja kuinka nopeasti hän laukeaa.
Ja nimenomaan yhdynnässä. Eräässäkin oppaassa neuvottiin, miten harjoittelemalla ensin yksin siemensyöksyn hallintaa, mies voi vähitellen siirtyä harjoittelemaan sitä ”oikeaan tilanteeseen”. Yhdyntää kuvailtiin ”seksuaalisen aktiivisuuden kulminaatiopisteenä”.
Lääketieteellisissä artikkeleissa oli myös vahva hetero-oletus. Erektiossa olevaa penistä käytetään naisen ja miehen välisessä penetraatioseksissä molemminpuolisen nautinnon aikaansaamiseksi, ei muuhun.
Mies oli näissä tapauksissa vastuussa myös partnerinsa nautinnosta. Ennenaikaisen siemensyöksyn todettiin aiheuttavan partnerissa esimerkiksi turhautumista, tyytymättömyyttä, jopa vihan tunteita ja miehessä masennusta, ahdistuneisuutta ja heikentynyttä itsetuntoa.
Maailman terveysjärjestön WHO:n määritelmän mukaan seksuaalisuus ei ole yhtä kuin yhdyntä tai kyky saada orgasmeja. Se on keskeinen osa ihmisen persoonallisuutta, tapaa tuntea ja koskettaa.
http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1441163575098Jo 100 vuotta sitten Suomessa kamppailtiin naisten seksuaalisten oikeuksien puolesta ja ymmärrettiin, että käsitys naisen seksuaalisuudesta on aika- ja paikkasidonnaista. Aiemmin naisen seksuaalisuus liitettiin vahvasti lisääntymiseen, mutta vähitellen side höllentyi ja seksuaalisuus liitettiin yhä vahvemmin nautintoon.
Naisten seksuaalisuus siis läheni miesten orgasmihakuista seksuaalisuutta. Samaan aikaan miesten seksuaalisuudesta ei ole käyty vastaavia kamppailuja.
”Mikä on yhteiskunnan ja kulttuurin vaikutus miehen seksuaalisuuteen, koko se keskustelu on edelleen käymättä”, Haataja sanoo.
Marika Haataja päätyi tutkimaan miesten seksuaalisuutta ahaa-elämyksen kautta. Hän luetutti Tampereen yliopiston seminaariryhmässä miesten seksuaalisuudesta kertovia tekstejä. Niissä miesten seksuaalisuudesta puhuttiin lähinnä peniksinä ja siemensyöksyinä, eikä miehiä huomioitu kokonaisvaltaisina seksuaalisina olentoina, kuten naiset yleensä huomioidaan.
”Opiskelijat ihmettelivät, miten miehet voivat hyväksyä, että heistä puhutaan niin yksinkertaistaen”, Haataja muistelee.
”Heidän ihmetyksensä havahdutti minutkin miettimään asiaa.”
Kun miesten seksuaalisuus samastuu pelkkään erektio- ja ejakulaatiokykyyn, biologinen ja vietillinen puoli korostuu, aistillinen puoli jää pois eikä miesten välillä nähdä eroja.
Syntyy vaikutelma, että kaikki miehet ovat samanlaisia ja haluavat samaa, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Oletuksista syntyy paineita suoriutua seksistä yhtä hyvin kuin muut, koska mies määrittelee itsensä sen kautta, miten hyvä ”panomies” hän on.
Suorituksiin yltämiseen löytyy tietysti lääke, Viagra, ja ongelmallinen yhtäilö on valmis.
Yhdessä Haatajan analysoimassa tekstissä puhutaan ihan suoraan lääketeollisuuden ”miehisyysmarkkinoista”. Se tarkoittaa, ettei miehille myydä pillereillä ainoastaan seksuaalista nautintoa vaan myös miehistä identiteettiä.
Mitä tiukemmin miesten seksuaalisuutta mitataan, sitä vaikeammaksi tulee olla tekemättä mitään väärin.Esimerkiksi
ejakulaationopeus esitettiin mittarina onnistuneelle seksille.
Sille annettiin erittäin tarkat aikarajat, joiden puitteissa kyseessä on optimaalinen ejakulointi:
”Normaalisti siemensyöksy tulee 3-8 minuutin kuluessa yhdynnän aloittamisesta, mutta jos siihen menee yli 20 - 30 minuuttia, kyseessä voidaan katsoa olevan viivästynyt siemensyöksy.””Tuntuu aika julmalta”, Haataja kommentoi.
”Mitä tällä oikeastaan tavoitellaan? On kauhean vaikea keksiä mitään syytä, miksi antaa aikamääre sille, milloin siemensyöksy on jo viivästynyt.”
Aivan kuin ejakulaatiota yritettäisiin sovittaa kiireiseen nyky-yhteiskuntaan kuin lounastreffejä. Herää myös kysymys: Puhuttaisiinko naisen orgasmista samalla tavalla? Haataja miettii hetken.
”Siihen ei kyllä törmää”, hän sanoo.
Naisen orgasmille ei ainakaan annettaisi noin tiukkoja aikarajoja.
Ajatusleikki osoittaa, että naisten ja miesten seksuaalisuudesta on hyväksyttävää puhua ihan eri tavoilla.
Mutta Haatajan tutkimus ei suinkaan jää tähän. Hänen mukaansa miesten seksuaalisuus on tullut ensi kertaa mahdolliseksi vapauttaa nimenomaan lääkkeiden ja nautintoa yksipuolistavan mittaamisen ansiosta.
Nämä seksuaalisuudesta käydyt keskustelut liittyvät ranskalaiseen filosofiin nimeltä Michel Foucault.
Foucalt oli äärimmäisen kiinnostunut vallasta ja yhteiskunnan kansalaisiinsa kohdistamasta hallinnasta. Hän tutki muun muassa, miten lääketieteellä on valtaa luoda normi, johon ihmisten kuuluu sovittaa itseään.
http://nyt.fi/haku/?haku=Michel+Foucaul ... nimilinkkiEnnen heteroseksuaalisuutta pidettiin normina, johon kaikkien tuli sopia ollakseen terveitä ja yhteiskuntakelpoisia kansalaisia. Jos oli homoseksuaali, ihminen oli perverssi eli lääketieteen valossa sairas, joka piti yrittää parantaa.
Tässä piili myös voima. Foucalt’n mukaan normin olemassaolo antaa mahdollisuuden myös kapinoida normia vastaan.
Siksi Haatajan mukaan miesten seksuaalisen vapauttamisen projekti on vasta aluillaan:
”Voisiko nyt olla miesten vuoro vapautua pois suorittavasta seksistä kohti aistillisuutta ja läheisyyttä?”
Haatajan lukemissa seksologisissa oppaissa viitattiin seksitutkimuksen varhaisiin pioneereihin, kuten Alfred Kinseyhyn. Jo vuonna 1948 ilmestyneessä miesten seksuaalisuutta koskeneessa tutkimuksessaan Kinsey esitti, että miesten orgasmeissa on eroja.
http://nyt.fi/haku/?haku=Alfred+Kinseyh ... nimilinkkiPeniskeskeisyys rajoittaa miesten mahdollisuuksia kokea moninaisempia orgasmeja. Tätä yritettiin purkaa useissa teksteissä esittelemällä monia muita kehon alueita, joista mies voi saada nautintoa.
Haatajan tutkimissa seksioppaissa todettiinkin sivujuonteena esimerkiksi, että orgasmin voi saada stimuloimalla miehen nännejä.
Ennen kaikkea, niissä kerrotaan, että on ok kokea seksuaalista nautintoa sellaisista seksiakteista, jotka on kulttuurissamme aiemmin määritelty ei-heteroseksiin kuuluviksi:
”[M]iehet nauttivat paineen ja täyttymisen tunteesta, jota peräaukkoon työnnetty sormi tai esine tuottaa. Monet miehet saavat siten myös orgasmin.””Hyvin usein eturauhasen ja peniksen samanaikainen hieronta tuottaa miehelle voimakkaan orgasmin.”
Opaskirjoissa siis suostutellaan heteromiehiä laajentamaan käsityksiään seksuaalisen nautintonsa mahdollisuuksista.
Samalla miesten yksilöllisyys tulee vahvemmin esille.
Seuraavaa artikkeliaan varten Haataja on jo tutustunut 2010-luvun opaskirjoihin. Niissä seksin suorituskeskeisyyttä kritisoidaan jo ihan eri volyymilla.
Pornoistuminen eli pornosta tutun kuvaston leviäminen joka puolelle kulttuuriimme ja yleinen suorituskeskeinen elämäntapa ovat selvästi aiheuttaneet vastaiskun, jollaisesta Michel Foucault juuri puhui. Se ilahduttaa tutkijaa.
”Mekanistisemman seksuaalisuuden ymmärryksen rinnalle on avautumassa tosi voimakkaasti aistillisuutta ja läsnäoloa korostava käsitys seksuaalisuudesta”, Haataja sanoo.
Ne eivät sulje toisiaan pois, vaan tekevät miehille mahdollisuuden nauttia enemmän. Marika Haataja tiivistää ajatuksen näin:
”Ei minkäänlaista nautintoa vastaan vaan moninaisemman nautinnon puolesta!”