Tunnistaako aikuinen lapsen valheen?

Tunnistaako aikuinen lapsen valheen?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.10.2016 13:48

Tunnistaako aikuinen lapsen valheen? – Tutkimus: Eipä juuri
Suomalaisasiantuntijan mukaan pieni lapsi ei aina edes ymmärrä valehtelevansa tai sitä, mikä on oikein ja mikä väärin. Tiede 30.10.2016 7:59 Ilpo Pajunen http://yle.fi/uutiset/3-9253807
(- -)
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnistaako aikuinen lapsen valheen?

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 30.10.2016 19:12

Olisiko niin, että aikuisen defenssit saattavat sivuuttaa lapsen valehtelun?
Sievä Sigismund
 

Re: Tunnistaako aikuinen lapsen valheen?

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.10.2016 19:21

Kuinkahan moni lapsi joutuu syytetyksi/tuomituksi valehtelusta vain siksi, että hän näyttää syylliseltä/valehtelevalta, ja aikuinen on täysin vakuuttunut kyvystään tunnistaa lapsen valehtelu?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Tunnistaako aikuinen lapsen valheen?

ViestiKirjoittaja Tyy » 31.10.2016 19:20

Mä olen lapsena ainakin yhden todella epäuskottavan valheen keksinyt päästäkseni pulasta, eikä sitä tuntunut ymmärtävän kukaan. Asiasta kuuli suoraan lukuisat aikuiset.(jäin kiinni näpistyksestä)


Joskus näin kaupassa kun pikkutytön kohdalla kassalla varashälytin alkoi soimaan, tämä lapsi kysyttäessä kierrelen ja alas katsoen näytti jotain kelloa jonka hän oli saanut kaveriltaan. Siinä oli se hälytin. Tyttö ei edes yrittänyt teeskennellä viatonta ja hämmästellä asiaa, että voisiko se olla varastettu vai voisiko siihen olla jäänyt hälytin. Saati sitä epärealistisuutta että hän olisi saanut sellaisen kellon kaveriltaan ja että hälyttimet eivät olisi soineet jo kauppaan mennessä.

Ja hänen äitinsä ja kassa eivät juuri edes pysähtynyt siihen tilanteeseen. Hyvä kun muutaman sanan vaihtoivat ja äiti hiukan hitaammin pakkasi tavaroita. Ja sille tytölle jäi se kello tietysti. (kello ei ollut kovin arvokas, varmaan joku lasten muovinen ei-merkkikello Citymarketissa)

Mä vähän luulen että ihmiset tunnistavat myös aikuisten valehtelua yhtä hyvin. Tai niinhän tuossa mainittiinkin. Ainoastaan lasten valheet ovat epärealistisempia, mutta niitä kyseenalaistetaan varmaankin vähemmän.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa