Mirri kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Käsitykseni mukaan juutalaisuudessa on ollut yksiavioisuuden ja täten myös ideaalisen romanttisen rakkauden alku. Osin kai kristinuskon myötä vaimosta tuli miehensä alamainen ja omaisuutta, ja joskus 1000-luvun alkupuolella kirkko alkoi omia kirkollista vihkimistä avioliiton perustaksi.
Eivät juutalaiset aina ole olleet yksiavioisia. Juutalaisuudessa vaimo (tai vaikka kaksi) on myös ollut miehensä 'omaisuutta'. Käsittääkseni kristinusko ennemminkin jatkoi juutalaista traditiota kuin muutti sitä.
Kristinuskon myötä syntyi ajatus yksiavioisuudesta, mutta muuten jatkui sama kuin juutalaisuudessa ennenkin: vaimo oli miehensä 'omaisuutta'. Yksiavioisuus lienee juutalaisuudessa myöhempää perua, koska juutalaisesta traditiosta (Toora esimerkkinä) löytyy enemmän kuin yhden vaimon 'omistavia' miehiä.
Näin minun tietämykseni ja ymmärrykseni mukaan.
Kyllä. Mutta juutalaisissa teksteissä monogaaminen avioliitto nähdään hyvin persoonallisena ja seksipainotteisena; miehen osa on näköjään tuntuvan "vaikea".
Wendy Nelson (1999): Sexuality in Judaism http://www.mesacc.edu/~thoqh49081/Stude ... ality.html(- -)
Judaism believes sex is one of the three basic rights of women, not men. The other two rights of women are food and shelter (Biale 126). A
man has a legal obligation to fulfill the needs of his wife and, if he is not willing or able, then he is called to divorce her. In fact, the rabbis of the Talmud have set up complex rules governing sex; therefore the needs of the woman can be fulfilled. These laws of "onah" are directed mainly toward men and require the man to give his wife pleasure during the sexual act,
not just think of himself. These laws of onah also regulate the number of times necessary for "performing the conjugal duty" (Biale 121).
Maimonides said, "A husband is forbidden to hold back from his wife her matrimonial rights for sexual relations" (Ben Shea 165). The amount or frequency of sexual relations in marriage is directed in the Mishnah. This timetable is based on the man's profession so that he might be able to fulfill his obligation as a husband and still perform his duties at his job. For example, a man who drives camels is required to perform his obligation of onah once a month, while a sailor is only obligated once every six months (Biale 130). The best situation for onah from a woman's perspective, however, is that the man would not be bound by duties required at work and could perform the obligation of onah every day (Biale 131). The only time when it is acceptable for a man to withhold from a woman is during the time of "niddah," which is the time when the woman is on her menstrual cycle and is deemed unclean, or during the time when the man is studying Torah (Rich 3).
It has been debated whether the times for onah prescribed in the Talmud are the maximum or minimum times for frequency of relations, but it is generally accepted that the
man's obligation of onah requires him to be available to perform his duties for his wife whenever she has the desire. [
PP]
(- -)