Yksinäisyys ja muut ongelmat

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja vibeke » 29.09.2016 20:19

Tyy kirjoitti:Tuo statusyksinäisyys on kai aika itsestäänselvä asia, vai onko siitä jotain epäselvää?
Mitä itsestäänselvää siinä on?
vibeke
 

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 29.09.2016 20:46

"
Undone"]
Parasta on että saa syodä ja juoda mitä haluaa, milloin haluaa ja missä haluaa, kukaan ei valita porkkanaillallisesta taikka irtokarkkiaamiasesta.


Söin just porkkanapäivällisen, maha valittaa...


:)
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 30.09.2016 16:56, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä
 

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 29.09.2016 20:57

tyy kirjoitti:
Toisaalta ehkä se yksinäisyyden kokeminen on kytköksissä muuhun stressiin. Voisi hyvin ajatella että yksinäisillä on stressinsieto sen yksinäisyyden, muiden ihmisten tuen puutteen takia alhaisempi. Tällöin kun on tarpeeksi, ei välttämättä paljon, stressiä, niin se yksinäisyys ja se heikompi tilanne tuntuu selvemmin. Kun taas jos ei ole kauheasti stressiä kuten minulla, ei koe puutetta muiden ihmisten tuesta.

Mutta jos se yksinäisyys sinänsä on se stressin aiheuttaja? Jos ajattelee, että olisi stressitön ilman yksinäisyyttä.Miten sen sitten voisi kääntää tilanteeksi, että olisi yksinäinen ilman stressiä? Jos tietää sen, ettei tarvitse kantaa mitään stressiä siitä yksinäisyydestä, miten sen saisi sisäistettyä?
Sateentekijä
 

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Tyy » 30.09.2016 01:16

vibeke kirjoitti:
Tyy kirjoitti:Tuo statusyksinäisyys on kai aika itsestäänselvä asia, vai onko siitä jotain epäselvää?
Mitä itsestäänselvää siinä on?


No mun mielestä se on tosi itsestäänselvää.

Sateentekijä kirjoitti:
tyy kirjoitti:
Toisaalta ehkä se yksinäisyyden kokeminen on kytköksissä muuhun stressiin. Voisi hyvin ajatella että yksinäisillä on stressinsieto sen yksinäisyyden, muiden ihmisten tuen puutteen takia alhaisempi. Tällöin kun on tarpeeksi, ei välttämättä paljon, stressiä, niin se yksinäisyys ja se heikompi tilanne tuntuu selvemmin. Kun taas jos ei ole kauheasti stressiä kuten minulla, ei koe puutetta muiden ihmisten tuesta.

Mutta jos se yksinäisyys sinänsä on se stressin aiheuttaja? Jos ajattelee, että olisi stressitön ilman yksinäisyyttä.Miten sen sitten voisi kääntää tilanteeksi, että olisi yksinäinen ilman stressiä? Jos tietää sen, ettei tarvitse kantaa mitään stressiä siitä yksinäisyydestä, miten sen saisi sisäistettyä?


Silloin kai ihmisellä on kohtalaisen hyvin asiat eikö? Jos ainostaan yksi epäkohta elämässään löytyy. Mutta en usko että sellainen on mahdollista, jos ei ole riittävästi stressiä aiheuttavia asioita niin silloin pystyy käsittelemään sen stressin ilman että se vaivaa.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Kaapo » 30.09.2016 16:22

Noissa kuunnelmissa sanottiin että persoonallisuus ei välttämättä vaikuta vaan ihmisen kiinnostavuus. Mitä toikin lienee tarkoitaa. Ehkä sitä että toisesta tuntee saavansa jotain extraa.
Kaapo
 

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 30.09.2016 16:28

En minä tiedä mistä sitä extraa saa silloin kun paukut on ihan loppu!
Sitten kun semmoisia päiviä tulee putkessa , kaikki tuntuu lähinnä toivottomalta.
Yksinäisyys ei ole mikään tuosta noin vaan pois pyyhkäistävä, ikäänkuin käytetty vaate. Kyllä se istuu ihmisessä tosi tiukassa. Jos on istuakseen.
Sateentekijä
 

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Kaapo » 30.09.2016 16:37

Tarkotin että ihmiset hakeutuu seuraan josta ne on saamapuolella tai ainakin kuvittelevat olevansa.
Kaapo
 

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 30.09.2016 16:59

Milloin todellista yksinäisyyttä poteva voi kuvitella olevansa muualla kuin saamapuolella?
Eihän yksinäinen voi muuta menttää kuin sen yksinäisyytensä, kaikki muu on saatavia.
Sateentekijä
 

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Kaapo » 30.09.2016 17:05

Tarkotan siis että ihmiset hakeutuu seuraan josta ne saa itselleen jotain. Siksi ne ei hakeudu esim. yksinäisten seuraan. Vaikea kierre päästä irti. Pitäis olla mielenkiintonen.


Mä oon sanoutunu irti useimmista ihmisistä koska en pidä siitä että multa odotetaan asioita.
Kaapo
 

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 30.09.2016 18:26

Minä en odota muilta ihmisiltä enää mitään .Olen niin tottunut elämään yksin itseni kanssa etten enää osaa odottaa muilta mitään.Tottakai yksinäisyys ahdistaa, sehän on selvä. Toisinaan enemmän toisinaan vähemmän. Mutta kun tämän elämänosan on valinnut, sen kanssa on elettävä miten parhaiten vaan osaa.
Sateentekijä
 

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Tyy » 30.09.2016 18:50

Sateentekijä kirjoitti:Milloin todellista yksinäisyyttä poteva voi kuvitella olevansa muualla kuin saamapuolella?
Eihän yksinäinen voi muuta menttää kuin sen yksinäisyytensä, kaikki muu on saatavia.


No mikset sä mene takaisin yhteen sun eksäsi kanssa, eihän sulla ole kuin saavutettavaa.

Selvyyden vuoksi, ylläoleva on vastaus, ei kysymys.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 30.09.2016 19:06

Tyy kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Milloin todellista yksinäisyyttä poteva voi kuvitella olevansa muualla kuin saamapuolella?
Eihän yksinäinen voi muuta menettää kuin sen yksinäisyytensä, kaikki muu on saatavia.


No mikset sä mene takaisin yhteen sun eksäsi kanssa, eihän sulla ole kuin saavutettavaa.

Selvyyden vuoksi, ylläoleva on vastaus, ei kysymys.

Miksi minä sitten olisin lähtenyt lainkaan, jos sinne takaisin kaipaisin?
Kuinka edes päähäsi pälkähti tuollainen olettamus, että takaisin paluu siihen helvettiin minun elämäni pelastaisi? Siihen elämään ei luojan kiitos paluuta enää ole. Minä pelastin itseni lähtemällä sieltä.Monta kertaa mieluummin minä tätä yksinäisyyttä jaksan, kuin sitä henkistä pahoinvointia.
Se elämäni episodi on onneksi ohi enkä sitä ikinä enää toivo takaisin. Tarkoitin nyt vaan yleensä yksinäisyyttä.
Sepä siitä.

Eron jälkeen on monenlaisia tunteita, erilaista yksinäisyyttä kuin tilanteessa "yksin yhdessä"
Sellaisen avioliiton aikainen yksinäisyys syö ja kuolettaa vähitellen ellei sieltä pääse pakoon.
Ensimmäisenä on se vapauden ja helpottuneisuuden tunne jonka kokee päästyään viimein omaan elämään. Sitä minullakin kesti aikansa. Nyt olen alkanut tuntea, ettei se enää riitä. Sen tilalle pitäisi saada jotain, mutta mitä?

Onko se uusia ihmissuhteita, onko se tyhjyyden täyttämistä jollain toiminnalla. En minä tiedä
Ja se minua ahdistaa!

Yritän nyt vaan jotenkin ilmaista , että tämä yksinäisyys on tällä hetkellä erilaista, se on muuttanut muotoaan ja sitä minä pelkään.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 30.09.2016 19:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä
 

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Tyy » 30.09.2016 19:12

Sateentekijä kirjoitti:
Kuinka edes päähäsi pälkähti tuollainen olettamus, että takaisin paluu siihen helvettiin minun elämäni pelastaisi? Siihen elämään ei luojan kiitos paluuta enää ole. Minä pelastin itseni lähtemällä sieltä.
Se elämäni episodi on onneksi ohi enkä sitä ikinä enää toivo takaisin. Tarkoitin nyt vaan yleensä yksinäisyyttä.

Eron jälkeen on monenlaisia tunteita, erilaista yksinäisyyttä kuin tilanteessa "yksin yhdessä"
Sellaisen avioliiton aikainen yksinäisyys syö ja kuolettaa vähitellen ellei sieltä pääse pakoon.


Se on sun ajatuksesi, ei minun. Mä vastasin sun kysymykseesi.

Tuntuuko sun ajaksesi hölmöltä? Kyllä, se oli.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.09.2016 19:14

Tyy kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Milloin todellista yksinäisyyttä poteva voi kuvitella olevansa muualla kuin saamapuolella?
Eihän yksinäinen voi muuta menttää kuin sen yksinäisyytensä, kaikki muu on saatavia.

No mikset sä mene takaisin yhteen sun eksäsi kanssa, eihän sulla ole kuin saavutettavaa.
Selvyyden vuoksi, ylläoleva on vastaus, ei kysymys.

Hyvä kysymys vaikket kysynytkään mitään.

Vuorovaikutteisiin (ja sitoutumista vaativiin) ihmissuhteisiin uskaltautuva yksinäinen voi menettää muutakin kuin yksinäisyytensä: huonossa tapauksessa hän menettää vapautensa ja vielä huonommassa tapauksessa itsemääräämisoikeutensa.

Yksin olemiseen ja elämiseen voi liittyä yksinäisyyden tunnetta, mutta yksinäisyys (yksin oleminen ja eläminen) voi olla oma valinta.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Tyy » 30.09.2016 19:17

Sateentekijä kirjoitti:Minä en odota muilta ihmisiltä enää mitään .Olen niin tottunut elämään yksin itseni kanssa etten enää osaa odottaa muilta mitään.Tottakai yksinäisyys ahdistaa, sehän on selvä. Toisinaan enemmän toisinaan vähemmän. Mutta kun tämän elämänosan on valinnut, sen kanssa on elettävä miten parhaiten vaan osaa.


Mikä on sun mielestä tottumista?

Ei tuo kuulosta siltä että sä olisit tottunut yksinäisyyteen. Jos et odota muilta ihmisiltä mitään niin mihin perustuu se yksinäisyyden tunne?
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Tyy » 30.09.2016 19:26

Mirri kirjoitti:Hyvä kysymys vaikket kysynytkään mitään.

Vuorovaikutteisiin (ja sitoutumista vaativiin) ihmissuhteisiin uskaltautuva yksinäinen voi menettää muutakin kuin yksinäisyytensä: huonossa tapauksessa hän menettää vapautensa ja vielä huonommassa tapauksessa itsemääräämisoikeutensa.


Kyllä.

Ennen kaikkea myös ilman mitään vapauden tai itsemääräämisoikeuden menettämistäkin, te kun tunnutte puhuvan vain parisuhteesta ja vieläpä jostain varsin jäykästä häkkisuhteesta, vaikka puhuttekin yksinäisyydestä, niin silti millaisesta tahansa ihmissuhteesta voi seurata myös muita negatiivisia tunteita.

Sateentekijän ajatus siitä että yksinäisellä on siitä erikoinen tilanne että hänellä kaikki ihmissuhteet voivat olla vain positiivisia, oli siis varsin hölmö. Ilman hänen omia kokemuksiaankaan, sen pitäisi ymmärtää.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 30.09.2016 19:27

Mirri kirjoitti:
Tyy kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Milloin todellista yksinäisyyttä poteva voi kuvitella olevansa muualla kuin saamapuolella?
Eihän yksinäinen voi muuta menttää kuin sen yksinäisyytensä, kaikki muu on saatavia.

No mikset sä mene takaisin yhteen sun eksäsi kanssa, eihän sulla ole kuin saavutettavaa.
Selvyyden vuoksi, ylläoleva on vastaus, ei kysymys.

Hyvä kysymys vaikket kysynytkään mitään.

Vuorovaikutteisiin (ja sitoutumista vaativiin) ihmissuhteisiin uskaltautuva yksinäinen voi menettää muutakin kuin yksinäisyytensä: huonossa tapauksessa hän menettää vapautensa ja vielä huonommassa tapauksessa itsemääräämisoikeutensa.

Yksin olemiseen ja elämiseen voi liittyä yksinäisyyden tunnetta, mutta yksinäisyys (yksin oleminen ja eläminen) voi olla oma valinta.


Näinhän se on mitä suurimmassa määrin. Ja vaikka tuommoisia ajatuksia tulee, ettei ole mitään menetettävää, muuta kuin se yksinäisyys, se saattaa olla liian suuri uhraus.
Pitää toki hyvin vakavasti punnita kaikkia mahdollisuuksia, sillä väärän päätöksen teko saattaisi olla tässä vaiheessa se viimeinen naula.Kun on ollut niinkin monta vuotta huonossa suhteessa ei uskalla ottaa riskejä.

Tällä hetkellä elämäni vaihtoehdot kumminkin ovat vähissä. Olen itse tämän osani valinnut enkä tiedä onko se huonovai hyvä valinta. Ehkä se on ajoittain molempia.
Sateentekijä
 

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 30.09.2016 19:33

Tyy kirjoitti:
Sateentekijän ajatus siitä että yksinäisellä on siitä erikoinen tilanne että hänellä kaikki ihmissuhteet voivat olla vain positiivisia, oli siis varsin hölmö. Ilman hänen omia kokemuksiaankaan, sen pitäisi ymmärtää.

En minä ihan noin asiaa ilmaissut enkä ainakaa sitä noin tarkoittanut. Sinä ymmärsit jotain väärin. Kun sanoin, että yksinäisellä saattaa uusi ihmissuhde olla joskus ainoa tie eroon yksinäisyydestä, en toki tarkoittanut että kaikki ihmissuhteet olisivat positiivisia, joisakin tapauksissa huonosta ihmissuhteesta voi todella joutua toiseen vielä kamalampaan, siksi niitä alkaakin vähitellen vältellä kokonaan.
Sateentekijä
 

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Tyy » 30.09.2016 20:07

Sateentekijä kirjoitti:
Tyy kirjoitti:
En minä ihan noin asiaa ilmaissut enkä ainakaa sitä noin tarkoittanut. Sinä ymmärsit jotain väärin. Kun sanoin, että yksinäisellä saattaa uusi ihmissuhde olla joskus ainoa tie eroon yksinäisyydestä, en toki tarkoittanut että kaikki ihmissuhteet olisivat positiivisia, joisakin tapauksissa huonosta ihmissuhteesta voi todella joutua toiseen vielä kamalampaan, siksi niitä alkaakin vähitellen vältellä kokonaan.


Kyllä.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Yksinäisyys ja muut ongelmat

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 30.09.2016 20:16

Tiedän vaikuttavani ristiriitaiselta ruotiessani tätä yksinäisyyttä. En minä sitä edes sano, että jokaikisen yksinäisyys olisi saman kaltaista. Tokihan jokainen sen tuntee yksilökohtaisesti.
Mitäpä minä koko maailman yksinäisyydestä tietäisin tai edes tajuasin. Omani ei maalmanlaajuisesti todellakaan ole niitä massivisimpia. Mutta minulle itselleni siinä on pohtimista.
Sateentekijä
 

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron