Puuttuuko katsekontakti?

Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja Kaapo » 22.09.2016 05:33

Selittääkö tämä miksi ihmiset käyttäytyvät irl toisin?
Tai kysytään niin päin, että selittääkö se sitä miksi ihmiset käyttäytyvät netissä huonosti?

http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/s ... a-kaytosta


Silmiin katsominen parantaa oppimista ja käytöstä

Toisen katse saa käsittelemään asioita oman itsen kautta.
Ei ihme, että puhujaa kehotetaan ottamaan katsekontaktia kuulijoihinsa. Katse nimittäin vahvistaa oppimista.

Silmiin katsomisen suotuisat vaikutukset eivät jää siihen. Eri tutkimukset ovat osoittaneet, että katse paitsi parantaa muistamista tietyissä tilanteissa myös lisää minätietoisuutta, saa arviomaan myönteisemmin katsojaa ja käyttäytymään epäitsekkäämmin.

Tähän kaikkeen on nyt löytynyt mahdollinen syy. Tampereen yliopiston psykologian professori Jari Hietanen esittää yhdessä ranskalaisten kollegojensa kanssa esittää, että katse saa aikaan vaikutuksensa kääntämällä ihmisen huomion sisäänpäin.


Suoraan katsovat kasvot vetävät ensin automaattisesti huomion toisen ihmisen silmiin, mutta sitten huomion suunta muuttuu.

”Rupean tarkkailemaan itseäni. Katse käynnistää tiedonkäsittelyn moodin, joka suhteuttaa kaiken ulkoa päin tulevan informaation itseeni”, Hietanen kuvaa.

Hietanen havainnollistaa ideaa tutkimuksilla, joissa on esitetty pitkiä sanalistoja esineistä ja testattu, miten ihmiset muistavat ne. Samanlaisen testin voisi tehdä niin, että ihmisiltä samalla kysyttäisiin, ovatko he käyttäneet sanalistan esineitä tai omistavatko he niitä. Tämä käynnistäisi itseensä suhteuttavan tiedonkäsittelyn ja parantaisi varmasti sanalistojen muistamista.

”Tämäntyyppinen mekanismi voisi selittää kaikkia katsekontaktin tuottamia vaikutuksia”, Hietanen sanoo.

Tarkkaavaisuuden kääntyminen itseen selittää myös, miksi ihmiset muuttuvat toisen katseen alla epäitsekkäämmiksi. Silloin voi tuntea olevansa sosiaalisen arvioinnin kohteena, mikä kannustaa toisia huomioivaan käytökseen.

Itsetarkkailu tosin voi mennä liiallisuuksiin.

”Tässä ollaan veitsenterällä. Jos tarkkaavuus kääntyy liikaa itseen, se muuttuu haitalliseksi. Lievä itseen liittyvä tiedonkäsittely on hyvästä.”

Professorit uskovat, että katseella voi olla terapeuttista voimaa.

”Kovaa näyttöä tästä ei ole. Mutta arkijärjellä ajatellen eihän se kovin mukavalta tunnu, jos keskustelukumppani ei katso sinua. Jos olisit panemassa asioitasi järjestykseen sellaisen terapeutin kanssa, joka ei katso sinua lainkaan, johan olisi outo tilanne.”

Katsausartikkelin julkaisi Consciousness and Cognition -tiedelehti.
Kaapo
 

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja trisse » 22.09.2016 12:55

Millaista keskustelua aiheesta toivot? Mitä ei ole vielä muissa aloituksissasi tapahtunut? Koska Kyllästynyt kokee että sinä käyttäydyt huonosti - ja oikeudella kun olet kertonut mm. kusevasi ja runkkaavasi hänen päälleen - niin ei tästä tule kuin joutavaa vääntöä. Koska olet riittävän älykäs ymmärtääksesi sen niin sinä varmasti nautit niistä väännöistä...
trisse
 

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 22.09.2016 13:04

Niinpä.Juuri katsekontaktin ja kehon kielen sekä äänensävyjen puute on suurin haitta
nettikeskusteluissa. Väärinkäsitykset syntyvät pelkistä sanoista, jotka usein tulkitaan eri tavalla, mitä toinen on tarkoittanut.
Minä itse ainakin pyrin , mikäli mahdollista, ottamaan katsekontaktin keskustelukaveriini. Jotenkin peli tuntuu reilulta ja rehellisemmältä kun voi lukea toisen "sielun peilejä"
ja näin päästä ehkä perille mitä toinen todella tarkoittaa. Luimuileva, omia varpaitaan tuijotteleva antaa kuvan ,että haluaisi ulos koko keskustelusta. Silloin tulee itsellekin varsin vaivaantunut olo.

Joskus katsekontakti syntyy ihan odottamattomissa tilanteissa. Muistan kun olimme erään melko tunnetun esiintyjän konsertissa eturivissä keskellä katsomoa. Näin oli suht. suora yhteys esiintyjään ja havaitsin , että hän kyllä otti katsekontakteja yleisöönsä! Se tuntui hienolta!
Sateentekijä
 

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja irmeli » 22.09.2016 13:24

Kaapo kirjoitti:Selittääkö tämä miksi ihmiset käyttäytyvät irl toisin?
Tai kysytään niin päin, että selittääkö se sitä miksi ihmiset käyttäytyvät netissä huonosti?

Juuri toisinpäin. Esim. minä olen asetuksista poistanut kaikki avatarret ja jos nimimerkinkin saisi piiloon, silloin keskusteltaisiin vaan asiasta eikä ihmisistä.
irmeli
 

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja trisse » 22.09.2016 13:51

Kyllä meidät kaikki tunnistaisi kirjoitustyyleistämme.
trisse
 

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja Kaapo » 22.09.2016 14:39

Sateentekijä kirjoitti:Niinpä.Juuri katsekontaktin ja kehon kielen sekä äänensävyjen puute on suurin haitta
nettikeskusteluissa. Väärinkäsitykset syntyvät pelkistä sanoista, jotka usein tulkitaan eri tavalla, mitä toinen on tarkoittanut.
Minä itse ainakin pyrin , mikäli mahdollista, ottamaan katsekontaktin keskustelukaveriini. Jotenkin peli tuntuu reilulta ja rehellisemmältä kun voi lukea toisen "sielun peilejä"
ja näin päästä ehkä perille mitä toinen todella tarkoittaa.


Jostain muistan lukkeneeni että kehon kieli on yli 90% kommunikoinnista.
Ei ole linkkiä laittaa tähän hätään. Voi olla myös vanhaa tietoa.

Me opimme lukemaan toisiamme. Niin ruumista kuin silmiäkin. Sanat täydentävät vaikutelmaa.
Homma ilmenee yleensä hyvin ulkomailla. Jos on itselleen vieraassa maassa ja puhuu "puutteelista" kieltä niin silti oma "tahto ja ajatus" välittyy vaikka kommunikointi ei olisikaan täydellistä. Silmät ja ruumis kertoo paljon. Mielentilat ja tunne välittyy.
Pelkät sanat eivät välttämättä riitä välittämään kaikea kirjoitettuna. Myös äänellä ja äänen vaihtelulla on merkitystä.
Viimeksi muokannut Kaapo päivämäärä 22.09.2016 14:52, muokattu yhteensä 1 kerran
Kaapo
 

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 22.09.2016 14:49

No ihmekös kun kukaan täysijärkinen ei minulle livenä juttele.
Ryysy
 

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja Kaapo » 22.09.2016 14:53

Ryysy kirjoitti:No ihmekös kun kukaan täysijärkinen ei minulle livenä juttele.


Pitäisikö tuo uskoa?
Kaapo
 

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 22.09.2016 14:56

En ole kovin katsekontaktinen ja jostain syystä törmäydyn aina jotenkin ns. hulluihin tai erikoisiin. Yleensä myös juoppoihin, koska baarit ja naapurit.
Ryysy
 

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.09.2016 14:58

trisse kirjoitti:Millaista keskustelua aiheesta toivot? Mitä ei ole vielä muissa aloituksissasi tapahtunut? Koska Kyllästynyt kokee että sinä käyttäydyt huonosti - ja oikeudella kun olet kertonut mm. kusevasi ja runkkaavasi hänen päälleen - niin ei tästä tule kuin joutavaa vääntöä. Koska olet riittävän älykäs ymmärtääksesi sen niin sinä varmasti nautit niistä väännöistä...

Turhaa riidanhaastamista. - Ei avauksissa tarvitse tuoda esiin mahdollisia toivomuksia.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja irmeli » 22.09.2016 15:02

Ryysy kirjoitti:En ole kovin katsekontaktinen ja jostain syystä törmäydyn aina jotenkin ns. hulluihin tai erikoisiin. Yleensä myös juoppoihin, koska baarit ja naapurit.

Mulla on diagnoosi ettei pysty katsomaan silmiin. Juopon silmät kyllä katsovat minne tahansa, niin voisin niitä yrittää seurata, kun ei ole kiinteä piste.
irmeli
 

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja Kaapo » 22.09.2016 15:06

Ryysy kirjoitti:En ole kovin katsekontaktinen ja jostain syystä törmäydyn aina jotenkin ns. hulluihin tai erikoisiin. Yleensä myös juoppoihin, koska baarit ja naapurit.


Minulle on tullut sinun kirjallisesta ilmaisustasi erilainen mielikuva.
Oletko koskaan tavannut ihmisiä joiden kanssa olet jutellut, mutta et nähnyt aikaisemmin livenä?
Eroaako tapaaminen silloin jotenkin noista satunnaisista?
Kaapo
 

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja Kaapo » 22.09.2016 15:09

irmeli kirjoitti:Mulla on diagnoosi ettei pysty katsomaan silmiin. Juopon silmät kyllä katsovat minne tahansa, niin voisin niitä yrittää seurata, kun ei ole kiinteä piste.


Entäs tuttuja, katsotko heitä silmiin?
Suuta voi myös katsoa, se ei muuten paljon heitä ja auttaa ymmärtämistä myöskin.
Kaapo
 

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 22.09.2016 15:17

Olisi todella mielenkiintoista nähdä livenä muutamia ihmisiä joitten kanssa on täällä keskustellut ja riidellytkin. Saattaisi siinä silmien edessä olla aivan toisenlainen yksilö, mitä on netin perusteella päätellyt. Itse olen melko avoin enkä ykeensä lainkaan riidanhaluinen! Uskokoon ken haluaa... 8-)
Sateentekijä
 

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja irmeli » 22.09.2016 15:20

Kaapo kirjoitti:
irmeli kirjoitti:Mulla on diagnoosi ettei pysty katsomaan silmiin. Juopon silmät kyllä katsovat minne tahansa, niin voisin niitä yrittää seurata, kun ei ole kiinteä piste.


Entäs tuttuja, katsotko heitä silmiin?
Suuta voi myös katsoa, se ei muuten paljon heitä ja auttaa ymmärtämistä myöskin.

En katso vaan pään yli ilmaan.
Minusta silmissä asuu joku pahuus tai joku sielu tms.

Miksi sinusta vainajilta peitetään aina silmät kuoleman jälkeen?
irmeli
 

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 22.09.2016 15:21

En.uskaltas ketään täältä nähdä. Liikaa tullut avauduttua kaikesta.
Ryysy
 

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja Kaapo » 22.09.2016 15:23

Sateentekijä kirjoitti:Olisi todella mielenkiintoista nähdä livenä muutamia ihmisiä joitten kanssa on täällä keskustellut ja riidellytkin. Saattaisi siinä silmien edessä olla aivan toisenlainen yksilö, mitä on netin perusteella päätellyt. Itse olen melko avoin enkä ykeensä lainkaan riidanhaluinen! Uskokoon ken haluaa... 8-)


Mä olen tavannut muutaman henkilön joihin olen pitkällisen palstakeskustelemisen tiimoilta tustustunut.
Mikään ei ihmissä tavallaan yllättänyt vaan he olivat jotenkin tuttuja ja keskustelu virtasi helposti.
Olin tosin keskustellut heidän kanssaan netissä palstoilla vuosia.
Olemme hyviä ystäviä ja pidämme yhteyttä usein, jos ei muuten niin FB:n kautta.
En ole tavannut livenä negatiivisia tuttavuuksia.
Ehkä se toimisi livenä kuitenkin positiivisesti.
Kaapo
 

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja Kaapo » 22.09.2016 15:29

irmeli kirjoitti:En katso vaan pään yli ilmaan.
Minusta silmissä asuu joku pahuus tai joku sielu tms.

Miksi sinusta vainajilta peitetään aina silmät kuoleman jälkeen?


En tiedä miksi peitetään tai peitetäänkö aina.
Ne vainajat joita minä olen nähnyt niin niiltä ei ole silmiä peitetty vaan ne on suljettu.
En tiedä miten. Saattaa olla jopa "pikaliimaamalla" luomen alta.

Toisaaltaan tuntuis varmaan aika pelottavalta katsoa kuolleen ihmisen elottomiin silmiin.

Minun mielestä ei ne pelkät silmät vaan myös se miten ne silmän ympäristöt liikkuu eloisasti ihmisellä.
Joidenkin ihmisten "persoonallisuus" muodustuu juuri siitä silmien lähiseudun ilmeikkyydestä.
Itse kyllä katson ihmisiä silmiin. Poikkeustapauksissa en.
Kaapo
 

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 22.09.2016 15:38

Ei niitä silmäluomia vainajalta millään pikaliimalla suljeta vaan silmät laitetaan kiinni ja niiden päälle sideharsotaitos kevyesti teipillä. Ihan eettisyyden ja esteettisyyden vuoksi. Näin ainakin silloin kun itse työssäni jouduin vainajia useinkin laittamaan.
Sateentekijä
 

Re: Puuttuuko katsekontakti?

ViestiKirjoittaja irmeli » 22.09.2016 16:43

Kaapo kirjoitti:
irmeli kirjoitti:En katso vaan pään yli ilmaan.
Minusta silmissä asuu joku pahuus tai joku sielu tms.

Miksi sinusta vainajilta peitetään aina silmät kuoleman jälkeen?


En tiedä miksi peitetään tai peitetäänkö aina.
Ne vainajat joita minä olen nähnyt niin niiltä ei ole silmiä peitetty vaan ne on suljettu.
En tiedä miten. Saattaa olla jopa "pikaliimaamalla" luomen alta.

Toisaaltaan tuntuis varmaan aika pelottavalta katsoa kuolleen ihmisen elottomiin silmiin.


Ehkä
Minusta tuntuu yhtä kauhialta katsoa eläviin silmiin.
irmeli
 

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron