Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 04.08.2016 22:45

Rane kirjoitti:Minulla (esi)vaihdevuodet alkoi siis 40-vuotiaana, menopaussi oli jokin aika sitten. Nyt "kärsin" kuumista aalloista, hikoilusta, huonoista yöunista ja olen kuulemma joskus ärtyisä. Olen hidas ja aina ei huvita oikein mikään. Ihanaa on, että päänsäryt ovat vähentyneet ja oikea lääkekin siihen vaivaan löytyi. Minusta Pp korostaa liikaa sitä, että vaihdevuosissa muutos on nopeaa. Ei kaikilla ole. Luulen, että minulla vaihdevuodet kestää 60-vuotiaaksi, yhteensä siis 20 vuotta. Olen tässä funtsinut sitä hormonikorvaushoitoa ja päätin, että pärjään ilmankin.

Mielestäni mies. joka kertoo naisille mistä vaihdevuosissa on kyse ja kuinka pitkään ne kestävät (luettuaan ne tiedot jostain), ei ole mikään asiantuntija. Kuten tuossa aiemmin sanoin, en minäkään tule esittämään miehen andropaussista muka faktaa. Kun en ole sitä henkilökohtaisesti kokenut tai tule kokemaan. Lainauksia tietteellisestä tekstistä olen kyllä esittänyt. Suutari pysyköön lestissään.

Vaihdevuodet on yksilöllinen periodi naisen elämässä eikä mikään luettu tieto sitä toiseksi muuta. Lisäksi, että se on henkilökohtainen ja naisen omasta hormonitoiminnasta tapahtuva ajanjakso, se sisältää paljon muutakin kuin hedelmällisyyden päättymisen. Liian vähän kiinnitetetään vielä nykyisinkin huomiota niihin psyykkisiin vaikutuksiin, joita vaihdevuodet naisen elämässä saavat aikaan.
Sateentekijä
 

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.08.2016 22:46

22:45
Rane: Minusta Pp korostaa liikaa sitä, että vaihdevuosissa muutos on nopeaa.

Menopaussin aikaan naishormonien tason lasku - muutos - on tuntuvan nopeaa.
Jos kuukautiset loppuvat 50-vuotispäivänä, en tiedä hormoni-tasoista 49-, 49½, 50-, 50½ ja 51-vuotiaana.

Siis pitäisi vielä erottaa kuukautisten loppuminen ja hormoni-tasot, per se.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 04.08.2016 22:52

Psykopatologia kirjoitti:22:45
Rane: Minusta Pp korostaa liikaa sitä, että vaihdevuosissa muutos on nopeaa.

Menopaussin aikaan naishormonien tason lasku - muutos - on tuntuvan nopeaa.
Jos kuukautiset loppuvat 50-vuotispäivänä, en tiedä hormoni-tasoista 49-, 49½, 50-, 50½ ja 51-vuotiaana.

Siis pitäisi vielä erottaa kuukautisten loppuminen ja hormoni-tasot, per se.

Tiedätkö PP mikä on sinun ongelmasi?
Yrität olla asiantuntija asiassa, josta sinulla on vain luettua tietoa. Mikset suostu tajuamaan, että naisilla on asiasta muutakin tietoa kuin kirjoista luettua ?
Voit lyödä pöytään vaikka sata taulukkoa yms. Se ei siltikään muuta miksikään sitä tietoa, että sinulta puuttuu se tärkein:- omakohtainen kokemus. Minä en enää jaksa lukea ketjua, joka on täynnä sinun yksinomaista teoreettista "mukatietouttasi" Sori vaan, ei mahda mitään.
Sateentekijä
 

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.08.2016 23:00

22:59
Olen kirjoittanut vain käsitteistä ja määritelmistä yms. ja oireista(kin) luetun perusteella.

Olen myös kirjoittannut luetun perusteella seksuaalisista responsseista, joista naisilla ei ole täällä ollut mitään tietoa. Olen myös analysoinut naisten orgasmia tavalla, jota ei ehkä missään ole aiemmin esitetty.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Rane » 04.08.2016 23:02

Olisi ollut minunkin hyvä tietää, että sellainen asia kuin esivaihdevuodet on olemassa ja ihan mahdollinen. En ole esittänyt olevani mikään normitapaus, vaikka omista vaihdevuosistani kerronkin. En minä toisten asioista niin hyvin olekaan perillä. Miksi, Hilppa, luulet, että minä pidän jotenkin suotavana, jos naisella on runsaat/tiheät kuukautiset? Jos olisin päässyt siitä vaivasta silloin aikoinani helpommalla, niin olisihan se ollut juhlaa. Minulla oli kovia päänsärkyjä tosi usein, ja silloin lääkäri piti sitä migreeninä. Minun kohdallani hoidettiin koko ajan anemiaa eikä muuta. Yritin ottaa puheeksi ehkäisypillerit kuukautisten hillitsemisksi, mutta lääkäriä ei kiinnostanut; naurahti vain ivallisesti. Olen kuullut, että hormonikorvaushoito voi vaikuttaa niin, että vaihdevuosioireet alkavat uudelleen kun hoito sitten joskus päätetään, eli kuumia aaltoja lähes 70-vuotiaana.

Mirri kirjoitti:Rane, mistä tiedät, että kaikki mainitsemasi oireet johtuvat vaihdevuosista tai muusta hormonitoimintaan liittyvästä?

Koska tiedän. En oikein ymmärrä kysymystäsi. Kaikki luettelemani oireet ovat yleisiä vaihdevuosioireita, vaikka osa mainitsemistani johtuukin väsymyksestä, kun heräilen yöllä niin usein hikoilupuuskiin. Jos menen myöhään nukkumaan ja aamulla on aikainen herätys, niin en ole kovin mukavalla tuulella.
Rane
 

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.08.2016 23:03

Psykopatologia kirjoitti:22:45
Rane: Minusta Pp korostaa liikaa sitä, että vaihdevuosissa muutos on nopeaa.

Menopaussin aikaan naishormonien tason lasku - muutos - on tuntuvan nopeaa.
Jos kuukautiset loppuvat 50-vuotispäivänä, en tiedä hormoni-tasoista 49-, 49½, 50-, 50½ ja 51-vuotiaana.

Siis pitäisi vielä erottaa kuukautisten loppuminen ja hormoni-tasot, per se.

Ei sellaista olekaan kuin kuukautisten loppuminen jonakin päivänä tai jonakin vuonna. Sitä vastoin on kyllä olemassa kuukautisten alkaminen jonakin päivänä.
Hilppa
 

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.08.2016 23:04

Sateentekijä ym.
Olennaisista kai kuitenkin on, olenko esittänyt mitään väärää tai väärin.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.08.2016 23:08

Psykopatologia kirjoitti:Sateentekijä ym.
Olennaisista kai kuitenkin on, olenko esittänyt mitään väärää tai väärin.

Mielestäni siitä yleistiedosta ei juuri ole hyötyä, koska asiantuntevan lääkärin tulee esitellä vaihtoehdot tapauskohtaisesti ja perehtyen huolella yksilön tilanteeseen.
Hilppa
 

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Rane » 04.08.2016 23:09

Ei ole olemassa hormoneita ilman ihmistä.
Rane
 

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.08.2016 23:11

Mielestäni tämä keskustelu osoittaa ainakin sen, etteivät naisten vaihdevuodet erilaisine ilmenemismuotoineen ole naisille pikkujuttu, vaan suuri ja puhuttava asia. En usko naisten kokemusten naisten vaihdevuosista muuttuvan pienemmiksi ja vähäpätöisemmiksi sillä, että yritetään todistella ikääntyvien miesten kokevan jotakin yhtä 'dramaattista' ja tuntuvaa.

Mielestäni on ristiriitaista toisaalta yrittää vakuutella, ettei naisten vaihdevuosi-ilmiö ole mitään sen ihmeellisempää kuin miehet kokevat ja toisaalta kertoa oman vaihdevuosiajan tuntuvuudesta ja vaikuttavuudesta. Olisi rehellisempää sanoa/myöntää suoraan, että naisten vaihdevuodet on aivan jotakin muuta kuin mitä miehet joutuvat kokemaan vanhenemisensa seurauksena.

Nyt on tullut selväksi ainakin se, että naisten mielestä Psykopatologia ikääntyvänä miehenä (ja omissa vaihdevuosissaan?) ei mitenkään voi tietää ja ymmärtää mitä kaikkea naiset joutuvat naisten vaihdevuosissa kokemaan... Eli menopaussi ja andropaussi ilmiselvästi ovat toisiinsa verrattuina hyvin erilaiset, ja kenties jopa niin, että miehen vaihdevuodet on paljon helpompi ilmiö verrattuna naisen vastaavaan.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.08.2016 23:11

23:11
Hilppa: Ei sellaista olekaan kuin kuukautisten loppuminen jonakin päivänä tai jonakin vuonna. Sitä vastoin on kyllä olemassa kuukautisten alkaminen jonakin päivänä.

Kyllä kai kuitenkin jonain vuonna tms. - En tiedä, millainen on "viimeinen" menstruaatio.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.08.2016 23:14

Hilppa kirjoitti:Ei sellaista olekaan kuin kuukautisten loppuminen jonakin päivänä tai jonakin vuonna. Sitä vastoin on kyllä olemassa kuukautisten alkaminen jonakin päivänä.
(lihavointi minun)

Miten niin ei ole?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.08.2016 23:15

Rane kirjoitti:Miksi, Hilppa, luulet, että minä pidän jotenkin suotavana, jos naisella on runsaat/tiheät kuukautiset? Jos olisin päässyt siitä vaivasta silloin aikoinani helpommalla, niin olisihan se ollut juhlaa. Minulla oli kovia päänsärkyjä tosi usein, ja silloin lääkäri piti sitä migreeninä. Minun kohdallani hoidettiin koko ajan anemiaa eikä muuta. Yritin ottaa puheeksi ehkäisypillerit kuukautisten hillitsemisksi, mutta lääkäriä ei kiinnostanut; naurahti vain ivallisesti. Olen kuullut, että hormonikorvaushoito voi vaikuttaa niin, että vaihdevuosioireet alkavat uudelleen kun hoito sitten joskus päätetään, eli kuumia aaltoja lähes 70-vuotiaana.

I) En luule ja olen itsekin kärsinyt ja aivan turhaan, koska minua valistettiin e-pillerien vaaroista. Toisaalta en voi olla varma, olisiko tilanteeni nyt hyvä, jos olisin käyttänyt aiemmin e-pillereitä, koska ne saattoivat silloin vielä olla valikoimiltaan ja koostumukseltaan suppeampia. E-pillereiden valinta pitää tehdä huolella ja yleisterveydentila vaikuttaa ratkaisevasti.
II) Tuollainen lääkäri, joka naurahtaa ivallisesti, eikä osaa kohdata potilastaan, joutaa vaihtoon.
III) Kuulopuheet saattavat olla haitaksi.
Hilppa
 

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Rane » 04.08.2016 23:19

II En ole ikinä käynyt gynekologilla, oli ihan terveyskeskuslääkäri, joku harjoittelija kuten aina, ja vaihtui ihan automaattisesti joka kerta.
Rane
 

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.08.2016 23:24

Psykopatologia kirjoitti:23:11
Hilppa: Ei sellaista olekaan kuin kuukautisten loppuminen jonakin päivänä tai jonakin vuonna. Sitä vastoin on kyllä olemassa kuukautisten alkaminen jonakin päivänä.

Kyllä kai kuitenkin jonain vuonna tms. - En tiedä, millainen on "viimeinen" menstruaatio.

Ehkä vuonna.
Hilppa
 

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.08.2016 23:26

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Ei sellaista olekaan kuin kuukautisten loppuminen jonakin päivänä tai jonakin vuonna. Sitä vastoin on kyllä olemassa kuukautisten alkaminen jonakin päivänä.
(lihavointi minun)

Miten niin ei ole?

Menopaussihoitona voi olla myös keinotekoinen kuukautinen...
Täällä aiemmin esitetty on ollut deterministisellä tavalla loppuminen yks kaks naps. Ei ainakaan kaikilla käy noin.
Hilppa
 

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 04.08.2016 23:27

Hilppa kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Sateentekijä ym.
Olennaisista kai kuitenkin on, olenko esittänyt mitään väärää tai väärin.

Mielestäni siitä yleistiedosta ei juuri ole hyötyä, koska asiantuntevan lääkärin tulee esitellä vaihtoehdot tapauskohtaisesti ja perehtyen huolella yksilön tilanteeseen.

Täysin samaa mieltä. Yleisesti voi esittää mitä tahansa.Oli se sitten teoreettista faktaa tai ei. Me olemme yksilöitä. Sen mukaan osaamme myös toimia ilman mitään monisivuisia teoriatietoja.
Mielestäni on yksilön aliarvioimista tulla esittämään faktoina tietoa jolta puuttuu omakohtainen kokemus. Jokainen osaa etsiä tietoa jos haluaa. Käytännön kokemus onkin sitten eri asia. Jos ei osaa / pysty hyödyntämään löytämäänsä tietoa, on sitä varten olemassa monenlaisia asiantuntijalähteitä, esim . juurikin lääkäri.

Myönnän toki itsekin syyllistyneeni samaan virheeseen:- netistä kun löytyy tietoa joka menoon, mutta yksilökohtaisesti tuota tietoa ei voi hyväksikäyttää ilman omakohtaista suodatinta.
Sateentekijä
 

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Rane » 04.08.2016 23:55

Pitää korjata, että kyllä "se" lääkäri minulle jotakin hormonikierukasta tms. puhui, mutta itse en sellaista halunnut edes ajatella. Asiaa mietittyäni yritin siten ehdottaa sitä myöhemmin seuraavalle lääkärille, mutta hän ei ollutkaan samaa mieltä.
Rane
 

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.08.2016 00:15

Sateentekijä: (- -) Mielestäni on yksilön aliarvioimista tulla esittämään faktoina tietoa jolta puuttuu omakohtainen kokemus. (- -)

Luulevatko arvoisat naiset, että olemme täällä lääkärissä? - Ilman minun interventioitani monet asiat tässä ketjussa olisivat jääneet tarkentamatta. Onko Sateentekijällä kokemusta ns. andropaussista?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miehen vaihdevuodet - Andropaussi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.08.2016 00:41

Psykopatologia kirjoitti:- -
Luulevatko arvoisat naiset, että olemme täällä lääkärissä? - Ilman minun interventioitani monet asiat tässä ketjussa olisivat jääneet tarkentamatta. Onko Sateentekijällä kokemusta ns. andropaussista?

I) Tuskin.
II) Paljon kiitoksia interventiosta.
III) Ehkä ei kellään naisella kuitenkaan. Visuaalinen ja aistinvarainen havainto saattaa olla.
IV) Koska kommentoitavaa alkoi tippua tasaiseen tahtiin andropaussipuolelle, en sitten alkanut itsekään pidätellä ja kirjoittajien loukkaukseksi siirrellä(=kopioida) heidän tekstejään toisiin ketjuihin.
Hilppa
 

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron