Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.08.2016 14:37

Sateentekijä, hyvä tietää, että ihan yleisesti vain nimittelet loisiksi ihmisiä, jotka eivät psyykkisten syiden vuoksi ole riittävän työkykyisiä kyetäkseen käymään säännöllisesti töissä tienaamassa omaa leipäänsä. Minä olen vuosien varrella ollut mt-ongelmieni vuoksi eräätkin kerrat sairauslomilla milloin pari viikkoa milloin taas puoli vuotta - yhdenlaista toisten siivellä elämistä sekin on.
Ilman vakituista työpaikkaa ja pitkäaikaista työsuhdetta luultavasti olisin juuri sellainen hankala väliinputoaja, joita täällä 'kivitetään': en olisi tarpeeksi sairas työkyvyttömyyseläkkeelle, mutten riittävän terve selviytyäkseni niin, että pääsisin työelämään. Roikkuisin työttömänä työnhakijana odotellessani iän karttumista niin, että lopulta kulkeutuisin jollekin eläkkeelle. Se, että aikoinaan sain jalkani työelämän oven rakoon, oli monien yhteensattumien summa, ja paljon huonomminkin olisi voinut käydä.

Jäin miettimään, että olisitkohan sinäkään päässyt 'kunnon kansalaisten' piiriin vai olisitko päätynyt 'loiseläjäksi', jos olisitkin nuoruudessasi syystä tai toisesta kulkeutunut pitkälle opintielle - peräti vaikka yliopistoon asti. Olisiko pääsi kestänyt valmistumiseen työkuntoisena, vai olisiko se saattanut pettää - ja tehdä sinusta kenties jopa väliinputoajan, 'loisen' ja toisten siivellä eläjän - ennen kuin olisit yltänyt tutkintoon asti. En kaipaile vastausta, kunhan mietin 'ääneen'...

14:42. Tuli vielä mieleeni... Voi olla, että edelleen vielä vuosien jälkeen roikkuisin kortistossa työttömänä työnhakijana, jos en olisi ollut siinä onnellisessa asemassa, että minulla sattui olemaan pitkäaikainen työ, josta jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja trisse » 11.08.2016 14:46

Sateentekijä kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Persoonallisuushäiriöstään kertominen ei ole mikään negatiivinen asia tai aihe, mutta persoonallisuushäiriön käyttäminen keppihevosena on.

Sinä ilmeisesti luulet joidenkin persoonallisuushäiriöisten ihmisten oikeasti tekevän noin: käyttävän persoonallisuushäiriöisyyttään keppihevosena.
Kaupunkilaisjärkeä käyttäen ja elämänkokemuksen sekä suorienkin esimerkkien ohjaamana, olen jokseenkin varma siitä,että on olemassa henkilöitä jotka piiloutuvat diagnoosinsa taakse tai käyttävät sitä kursailematta hyväkseen.

Mirri, kuinka sinä luulet tietäväsi, millä perusteella muutamat hankkivat työkyvyttömyys- tai työttömyyskorvauksensa? Persoonallisuushäiriö on monikäyttöinen ja sen avulla voi saada
itselleenkuulumattomia etuisuuksia, jos pelaa korttinsa oikein. En sano, etteikö tämä häiriö siihen liittyvine lisäsairauksineen vammauttaisi, mutta kyllä sillä myös "ratsastetaan" työelämässä. Turha tuota on käydä kieltämään.


Työkyvyttömyydestä en tiedä mutta työttömyyskorvaus kuuluu kaikille - diagnoosista tai sen puutteesta riippumatta. Riittää ettei ole työpaikkaa. Millään ei tarvitse ratsastaa.
trisse
 

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 11.08.2016 14:47

Mirri kirjoitti:
Jäin miettimään, että olisitkohan sinäkään päässyt 'kunnon kansalaisten' piiriin vai olisitko päätynyt 'loiseläjäksi', jos olisitkin nuoruudessasi syystä tai toisesta kulkeutunut pitkälle opintielle - peräti vaikka yliopistoon asti. Olisiko pääsi kestänyt valmistumiseen työkuntoisena, vai olisiko se saattanut pettää - ja tehdä sinusta kenties jopa väliinputoajan, 'loisen' ja toisten siivellä eläjän - ennen kuin olisit yltänyt tutkintoon asti. En kaipaile vastausta, kunhan mietin 'ääneen'...

Ehkä juuri oman pääni tuntien olen valinnut elämänurakseni sen, mitä olen työkseni tehnyt.
Sinä luet kirjoituksiani valikoivaan tyyliisi, kuten aina. En ole missään vaiheessa tuominnut niitä, jotka ilman omaa syytään ovat joutuneet väinnputoajiksi. En myöskään niitä, joitten henkinen tai fyysinen kunto ei ole työelämää kestänyt. Olenhan itsekin ollut vuosia mielenterveyspotilas.Tiedän kyllä mitä rajoitteita se elämälle asettaa.
Tarkoitin nimenomaan niitä, jotka näyttelevät päästäkseen päämääriinsä. Et voi olla noin hyväuskoinen, että luulet kaikkien pelaavan täällä puhtain paperein.
Sateentekijä
 

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 11.08.2016 14:58

Näyttää siltä, että sairauslomalla ja työkyvyttömyyseläkkeellä elävät on täällä rinnastettu työttömiin, mutta ainakin minun mielestäni ryhmien välillä on perustavaa laatua olevia eroja - joskin yhtäläisyyksiäkin.
Niin ikään minun mielestäni työttömät pitäisi jakaa kahteen kastiin: omasta halustaan vailla työtä elävät vs. työttömät joille eivät yrityksistään huolimatta työllisty.

Lisäksi on tässä(kin) ketjussa mielestäni jäänyt kokonaan vaille huomiota se, että työ voi myös antaa voimia eikä suinkaan aina imeä niitä, antamatta tilalle muuta kuin palkan.

Edelleen minun mielestäni ihminen pystyy ja kykenee selviämään monesta sellaisesta tilanteesta, josta asianomainen olisi etukäteen vannonut, ettei millään pysty.

Ihminen voi myös oppia koko elämänsä ajan, eikä ole mitenkään determinoitua, että lapsuudessaan kömpelö olisi väistämättä auttamattoman kömpelö koko ikänsä. Ei hänestä ehkä taikuria tai pianistia saa, mutta normaalisti toimivan yksilön kuitenkin. Mutta harjoittelua sellainen edellyttää ja vaatii.

Persoonallisuushäiriöllä voidaan ratsastaa muuallakin kuin vain KELA:n luukulla.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.08.2016 15:05

Sateentekijä kirjoitti:Mirri, kuinka sinä luulet tietäväsi, millä perusteella muutamat hankkivat työkyvyttömyys- tai työttömyyskorvauksensa? Persoonallisuushäiriö on monikäyttöinen ja sen avulla voi saada itselleenkuulumattomia etuisuuksia, jos pelaa korttinsa oikein. En sano, etteikö tämä häiriö siihen liittyvine lisäsairauksineen vammauttaisi, mutta kyllä sillä myös "ratsastetaan" työelämässä. Turha tuota on käydä kieltämään.
(lihavointi minun)

Minun on vaikea uskoa lihavoimani väitteen pitävän paikkansa ja olevan totta.
Aloin kuitenkin miettiä, että jospa Sateentekijä tuntee persoonallisuushäiriön monikäyttöisyyden ja persoonallisuushäiriöllä pelaamisen. Minä en tunne, vaan olen luullut persoonallisuushäiriöisyyden olevan sen verran kokonaisvaltainen ja koko persoonallisuuden kattava juttu niin, ettei sitä ole mahdollista käyttää mihinkään saati pelata sillä. Käsitykseni mukaan persoonallisuushäiriöisyys ei ole minkäänlainen peli, eikä persoonallisuushäiriöisyydellä voi tehdä yhtään mitään.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja Hilppa » 11.08.2016 15:06

Pari vuosikymmentä sitten on voitu ratsastaa selkäkivulla tai masennuksella ennenaikaiselle työkyvyttömyys (/sairaus)eläkkeelle aiemmin ehkä lievällä aivoveritulpalla ja nyt on uutena tiedostettu persoonallisuushäiriöt, joten ei ole mitenkään mahdotonta, etteikö niilläkin joku ratsastaisi. Kuten Sateentekijä totesi jo joko työelämässä tai eläkkeellä.
Hilppa
 

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 11.08.2016 15:28

Mirri kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Mirri, kuinka sinä luulet tietäväsi, millä perusteella muutamat hankkivat työkyvyttömyys- tai työttömyyskorvauksensa? Persoonallisuushäiriö on monikäyttöinen ja sen avulla voi saada itselleenkuulumattomia etuisuuksia, jos pelaa korttinsa oikein. En sano, etteikö tämä häiriö siihen liittyvine lisäsairauksineen vammauttaisi, mutta kyllä sillä myös "ratsastetaan" työelämässä. Turha tuota on käydä kieltämään.
(lihavointi minun)

Minun on vaikea uskoa lihavoimani väitteen pitävän paikkansa ja olevan totta.
Aloin kuitenkin miettiä, että jospa Sateentekijä tuntee persoonallisuushäiriön monikäyttöisyyden ja persoonallisuushäiriöllä pelaamisen. Minä en tunne, vaan olen luullut persoonallisuushäiriöisyyden olevan sen verran kokonaisvaltainen ja koko persoonallisuuden kattava juttu niin, ettei sitä ole mahdollista käyttää mihinkään saati pelata sillä. Käsitykseni mukaan persoonallisuushäiriöisyys ei ole minkäänlainen peli, eikä persoonallisuushäiriöisyydellä voi tehdä yhtään mitään.

Edelleenkin sotket asioita . EN OLE MISSÄÄN VAIHEESSA PUHUNUT TODELLISISTA SAIRAISTA PELUREINA. Teet päätelmiä mielesi mukaan. Minä en ole puhunut itse sairaudesta, vaan siitä mitä siihen verhoutumalla voi tehdä.
Mirri ihanko tosissasi olet noin sinisilmäinen? Että
uskot ihmisistä pelkkää hyvää?Vaikeasti sairaathan tässä eniten joutuvat kärsimään, kun ei heidän sairauttaankaan oteta vakavasti tämmöisten pelureitten takia.
Olen jopa omassa ammatissani kohdannut tämmöisiä pelureita, joten ihan tuulesta temmattua tämä ei ole.
Sateentekijä
 

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.08.2016 15:53

Sateentekijä, sinä varmaan muistat vielä senkin ajan, jolloin ei puhuttu persoonallisuushäiriöisyydestä vaan luonnevikaisuudesta.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja trisse » 11.08.2016 15:56

Sateentekijä kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Mirri, kuinka sinä luulet tietäväsi, millä perusteella muutamat hankkivat työkyvyttömyys- tai työttömyyskorvauksensa? Persoonallisuushäiriö on monikäyttöinen ja sen avulla voi saada itselleenkuulumattomia etuisuuksia, jos pelaa korttinsa oikein. En sano, etteikö tämä häiriö siihen liittyvine lisäsairauksineen vammauttaisi, mutta kyllä sillä myös "ratsastetaan" työelämässä. Turha tuota on käydä kieltämään.
(lihavointi minun)

Minun on vaikea uskoa lihavoimani väitteen pitävän paikkansa ja olevan totta.
Aloin kuitenkin miettiä, että jospa Sateentekijä tuntee persoonallisuushäiriön monikäyttöisyyden ja persoonallisuushäiriöllä pelaamisen. Minä en tunne, vaan olen luullut persoonallisuushäiriöisyyden olevan sen verran kokonaisvaltainen ja koko persoonallisuuden kattava juttu niin, ettei sitä ole mahdollista käyttää mihinkään saati pelata sillä. Käsitykseni mukaan persoonallisuushäiriöisyys ei ole minkäänlainen peli, eikä persoonallisuushäiriöisyydellä voi tehdä yhtään mitään.

Edelleenkin sotket asioita . EN OLE MISSÄÄN VAIHEESSA PUHUNUT TODELLISISTA SAIRAISTA PELUREINA. Teet päätelmiä mielesi mukaan. Minä en ole puhunut itse sairaudesta, vaan siitä mitä siihen verhoutumalla voi tehdä.


Jos minusta puhut niin minulla on persoonallisuushäiriö - lukuisat lääkärit ovat sen todenneet. Ekan diagnoosin hetkellä valitin masennusta mutta masennuksen lisäksi haluttiin diagnosoida persoonallisuushäiriö. Siitä lähtien se on ollut diagnoosina. Mm. työkykytesteissä jossa kävivät kaikki asiakirjani ja omaishaastattelut läpi pitivät sen diagnoosina joten aika painavasta tutkimuksesta on kyse. Sillä ei saa sairauslomaa - ainakaan tällä minun.
trisse
 

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 11.08.2016 15:58

Mirri kirjoitti:Sateentekijä, sinä varmaan muistat vielä senkin ajan, jolloin ei puhuttu persoonallisuushäiriöisyydestä vaan luonnevikaisuudesta.

Onko sillä merkitystä millä nimellä sairautta kutsutaan? Nimet muuttuvat ja niitä keksitään lisää. Merkityksellisintä lienee se, miten ulloisenkin nimikkeen alla olevia sairauksia hoidetaan.
Ollaanko edes tästä samaa mieltä?
Sateentekijä
 

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja trisse » 11.08.2016 16:00

Sateentekijä kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Sateentekijä, sinä varmaan muistat vielä senkin ajan, jolloin ei puhuttu persoonallisuushäiriöisyydestä vaan luonnevikaisuudesta.

Onko sillä merkitystä millä nimellä sairautta kutsutaan? Nimet muuttuvat ja niitä keksitään lisää. Merkityksellisintä lienee se, miten ulloisenkin nimikkeen alla olevia sairauksia hoidetaan.
Ollaanko edes tästä samaa mieltä?


Sairautta pitää kutsua oikealla nimellä että osattaisiin hoitaa sitä oikein. (Jos vaikka psykoosia kutsuttaisiin väärin masennukseksi ja sovellettaisiin masennuksen hoitomuotoja niin hoito saattaisi riskeerata hoidokkien hengen ja terveyden).
trisse
 

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.08.2016 16:17

Sateentekijä kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Sateentekijä, sinä varmaan muistat vielä senkin ajan, jolloin ei puhuttu persoonallisuushäiriöisyydestä vaan luonnevikaisuudesta.

Onko sillä merkitystä millä nimellä sairautta kutsutaan? Nimet muuttuvat ja niitä keksitään lisää. Merkityksellisintä lienee se, miten ulloisenkin nimikkeen alla olevia sairauksia hoidetaan.

Tässä tapauksessa on merkitystä.

Täällä väitetään persoonallisuushäiriöisten ihmisten ratsastavan häiriöllään, verhoutuvan siihen, pelaavan sillä; toisin sanoen käyttävän persoonallisuushäiriöisyyttään milloin mihinkin tarkoitukseen omaksi hyödykseen.
Entä jos sana persoonallisuushäiriöisyys vaihdettaisiin sanaksi luonnevikaisuus, miltä moiset väitteet kuulostaisivat? Esimerkiksi näin: "Luonnevika on monikäyttöinen..."

Ehkä tämän vanhan nimityksen esille kaivaminen auttaa ymmärtämään, että kyseessä on perinteisesti ollut erittäin leimaava ja häpeällinen asia. Ei ollenkaan sellainen, jota käytettäisiin hyväksi ja jolla pelailtaisiin milloin mitenkin. Lisäksi sanat luonnevikaisuus/luonnehäiriöisyys kertovat selkeästi sen, että kyseessä on erittäin laaja-alainen asia; ei mikään sellainen, joka otetaan milloin minkäkinlaiseen käyttöön aina omien tarpeiden mukaan.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 11.08.2016 16:19

Sateentekijä kirjoitti:
Onko sillä merkitystä millä nimellä sairautta kutsutaan? Nimet muuttuvat ja niitä keksitään lisää. Merkityksellisintä lienee se, miten kulloisenkin nimikkeen alla olevia sairauksia hoidetaan.
Ollaanko edes tästä samaa mieltä?

(Korjattu kirjoitusvirhe, lisätty kirjain k sanaan kulloisenkin)
Trisse kirjoitti:
Sairautta pitää kutsua oikealla nimellä että osattaisiin hoitaa sitä oikein. (Jos vaikka psykoosia kutsuttaisiin väärin masennukseksi ja sovellettaisiin masennuksen hoitomuotoja niin hoito saattaisi riskeerata hoidokkien hengen ja terveyden).

Ahaa, minä kun olen aina luullut että sairauksia hoidetaan numeroiden ja nimien perusteella!!!
Trisse kommentointisi on loputtoman älytöntä.
Sateentekijä
 

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja trisse » 11.08.2016 18:00

Mistä nyt olet erimieltä? Eikö kummatkin ole nyt samaa mieltä siitä että sairauksia hoidetaan niiden nimien perusteella? Tosiaan esimerkiksi masennuslääkkeet voivat viedä maanisen ihmisen maniaan. Siksi on tärkää tietää onko sairaus depressio vai bipolaarinen.
trisse
 

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 11.08.2016 19:50

Poistin asiattomana.14.8. klo 22.34
Sateentekijä.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 14.08.2016 22:28, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä
 

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja trisse » 11.08.2016 19:52

No kerro nyt miten sinun näkemyksesi eroaa minun näkemyksestäni sairauksien nimissä. Vai luikitko häntä koipien välissä pakoon?
trisse
 

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 11.08.2016 19:56

Poistin epäasiallisen kirjoituksen.14.8. klo22.35
Sateentekijä.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 14.08.2016 22:30, muokattu yhteensä 1 kerran
Sateentekijä
 

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja trisse » 11.08.2016 20:00

Vähän vaikuttaa ettet pysty vastaamaan. Luet joka jutun ihan väärin ja kun käsityksesi korjaa et keksikään mitään sanottavaa. Mutta olisi kiva jos systemaattisesti pystyt olemaan kirjoittamatta minulle sillä paskanpyörityksesi ja jatkuva haukkuminen on oksettavaa!
trisse
 

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 11.08.2016 20:04

Poistin 14,8. klo 22.37 epäasiallisena.
Sateentekijä,
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 14.08.2016 22:31, muokattu yhteensä 2 kertaa
Sateentekijä
 

Re: Vaihdevuodet vauhdittavat vanhenemista

ViestiKirjoittaja Enne1 » 11.08.2016 20:05

Minä sotken nyt asioita. Minä luen väärin tai ymmärrän. Saahan sitä olla mitä vain, mutta syyllistämättä muita tai niin, ettei aina vetoa johonkin ja puolustele käyttäytymistään. Puhun nyt itsestäni. Persoonallisuushäiriö ilmenee tai oireilee minulla mm. epäluuloisuutena ja jatkuvana jännitystilana, sekä helposti ahdistun ja menen tolaltani ja tunnen tyhjyyden tunnetta, enkä pysty keskittymään. En tiedä mikä aiheuttaa tätä eniten masennus vai tuo häiriö vai kummatkin.
Enne1
 

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron