Tyhmyys tiivistyy

Re: Tyhmyys tiivistyy

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 23.06.2016 19:57

Tottahan toki on aina ennen tyäpaikan vastaanottamista tutustuttava alan kulloinkin
voimassaoleviin työehtosopimuksiin.
Sateentekijä
 

Re: Tyhmyys tiivistyy

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 23.06.2016 20:02

Tuohon ikäkysymykseen vielä palatakseni. Eiköhän ikäni ole suurin piirtein selvinnyt jo silloin, kun olen kertonut minulla olevan yli kolmekymppisen pojan.
Sitä paitsi vuodet ovat vain numeroita. Tärkein on ihmisen henkinen ikä. Katson olevani sillä tasolla monia muita nuorempiakin korkeammalla. Yhtään itseäni edes kehumatta.
Toivon olevani, mikäli luoja suo, henkisesti vireä vielä monia vuosia.
Sateentekijä
 

Re: Tyhmyys tiivistyy

ViestiKirjoittaja Rane » 23.06.2016 20:03

Sateentekijä kirjoitti:Tottahan toki on aina ennen tyäpaikan vastaanottamista tutustuttava alan kulloinkin
voimassaoleviin työehtosopimuksiin.
En ole ikinä tehnyt tuommoista. Mitä se auttaa?
Rane
 

Re: Tyhmyys tiivistyy

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 23.06.2016 20:06

Rane kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Tottahan toki on aina ennen tyäpaikan vastaanottamista tutustuttava alan kulloinkin
voimassaoleviin työehtosopimuksiin.
En ole ikinä tehnyt tuommoista. Mitä se auttaa?

Tokihan sillä on merkitystä juuri palkkauksen ja työajan suhteen mm.
Sateentekijä
 

Re: Tyhmyys tiivistyy

ViestiKirjoittaja Rane » 23.06.2016 20:08

Itse olen ollut vähän sitä mieltä, ettei uusi työntekijä voi noihin paljoa vaikuttaa, jos haluaa saada työpaikan. Opiskellessa kyllä neuvottiin, että pitää uskaltaa vaatia kunnon palkkaa. En minä. Sanoin vain, että hyvä, jos saan töitä, että saan työkokemusta.
Rane
 

Re: Tyhmyys tiivistyy

ViestiKirjoittaja irmeli » 23.06.2016 20:11

Rane kirjoitti:Itse olen ollut vähän sitä mieltä, ettei uusi työntekijä voi noihin paljoa vaikuttaa, jos haluaa saada työpaikan. Opiskellessa kyllä neuvottiin, että pitää uskaltaa vaatia kunnon palkkaa. En minä. Sanoin vain, että hyvä, jos saan töitä, että saan työkokemusta.

Eikä ainakaa siihen vaikuttaa saako pekkaset tai ei vaikka vanhoilla työntekijöillä ne on.
Työajaksi voi uudelle sopia 37.5 tuntia viikossa ja pekkasia ei tule.
irmeli
 

Re: Tyhmyys tiivistyy

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 23.06.2016 20:18

Ikälisiäkin tai kokemuslisiksi niitä sanotaan, hoitoalalla tuli määrättyjen työvuosien jälkeen, minun työssäoloaikanani niitä oli yhteensä kolme, jokainen nosti ansiotasoa yhden palkkaluokan verran.
Muistaakseni silloin oli käytäntö, että kolmen vuoden työssäolon jälkeen 1 . kuuden vuoden jälkeen 2 ja 9 vuoden jälkeen 3.
TES määrittelee ikälisät eikä siis joka paikassa välttämättä ole ikälisiä lainkaan.. KVTES:ssä keikat vaikuttavat ikälisiin. Äitiysloma kerryttää kokemusvuosia, hoitovapaa ei.

siis ei 19 vuoden, vaan 9 vuoden. korjattu miutakin näppäilyvirheitä klo21.43.
Viimeksi muokannut Sateentekijä päivämäärä 23.06.2016 21:40, muokattu yhteensä 2 kertaa
Sateentekijä
 

Re: Tyhmyys tiivistyy

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.06.2016 20:47

Rane kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Tottahan toki on aina ennen tyäpaikan vastaanottamista tutustuttava alan kulloinkin
voimassaoleviin työehtosopimuksiin.
En ole ikinä tehnyt tuommoista. Mitä se auttaa?

Auttaa samoin kuin itseä koskevien sopimusten tunteminen yleensä auttaa. Tietää niin oikeutensa kuin velvollisuutensakin.

Tosin ei kai ennen työpaikan vastaanottamista kannata kahlata koko työehtosopimusta lävitse; ne ovat yleensä aikamoisia teoksia luettavaksi. Keskeisten asioiden tietämisellä pääsee hyvin alkuun, ja niitähän kerrotaan työsopimuksessakin.

Mutta ainakin minun työelämäkokemukseni mukaan monilta turhilta sotkuilta ja riidoilta vältyttäisiin, jos työntekijäpuoli arvostaisi itseään koskevaa työehtosopimusta niin, että osaisi käyttää sitä. Kaivaisi sen esille, lukisi sitä, ja katsoisi mitä siellä mistäkin asiasta sanotaan; tarkistaisi työehtosopimuksen sisältöä ainakin viimeistään ristiriitatilanteissa tai kun jokin asia työpaikalla alkaa ottaa pannuun ja tuntuu epäkohdalta.
Ristiriitatilanteissa työehtosopimus voi antaa työntekijälle mahdollisuuden vaatia korjausta johonkin epäkohtaan, tai sitten se voi osoittaa työntekijälle, että tämän on tyytyminen siihen mitä työehtosopimuksessa on sovittu - oli hän asiasta mitä mieltä hyvänsä.

Jos työpaikalla ei ole työehtosopimusta kaikkien työntekijöiden saatavilla, ja/tai kukaan siellä ei ole kuullutkaan sellaisen 'teoksen' olemassaolosta, työpaikalla voi olla vakavia ongelmia. Jo pelkästään se, että työehtosopimusta luettavakseen kyselevää työntekijää katsotaan karsaasti, voi kieliä siitä, että työyhteisössä on jotakin vinksallaan. Jotakin on pielessä myös silloin, jos työehtosopimus löytyy vain pomon kirjahyllystä, ja työntekijän on mentävä esimiehen luokse saadakseen häntä koskevan oman alan sopimuksen nähtäväkseen.
Onneksi netti on tässä asiassa tullut avuksi, ja etsivä löytää työehtosopimukset verkosta. Silti niiden pitäisi olla työpaikoilla saatavilla myös paperiversioina niitä varten, jotka eivät syystä tai toisesta käytä nettiä oman työehtosopimuksen hakemiseen.

Oman työehtosopimuksen keskeisen sisällön tunteminen on mielestäni tärkeä osa työelämän pelisääntöjen tietämistä ja taitamista. Peli sujuu jouhevammin, jos kaikki osallistujat tietävät mahdollisimman hyvin missä mennään. Asiaa voitaisiin pitää jopa ammattitaidon osana. Myös niin työnantaja kuin työtoverit hyötyvät pelisäännöistä perillä olevasta työntekijästä; kaikilla on mukavampaa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Tyhmyys tiivistyy

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.06.2016 21:04

Sateentekijä kirjoitti:Ikälisiäkin hoiloalalla tulee määrättyjen työvuosien jäjkeen, Minun työssäoloaikanani niita oli yhteensä kolme, jokainen nosti ansiotasoa yhden palkkaluokan verran.
Muistaakseni silloin oli käytäntö, että kolmen vuoden työssäolon jälkeen 1 . kuuden vuoden jälkeen 2 ja 19 vuoden jälkeen 3.
TES määrittelee ikälisät eikä siis joka paikassa välttämättä ole ikälisiä lainkaan.. KVTES:ssä keikat vaikuttavat ikälisiin. Äitiysloma kerryttää kokemusvuosia, hoitovapaa ei.

Nykyinen julkishallinnon palkkausjärjestelmä ei tunne kokemuslisiä entisen tyylisinä, vaan kokemuslisäsysteemi lakkautettiin - en enää muista milloin.

Tässä voimassa oleva kvtes; palkkausjärjestelmästä kerrotaan sivulta 24 lähtien:
http://flash.kuntatyonantajat.fi/kvtes- ... html/#24/z (325s.)
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Tyhmyys tiivistyy

ViestiKirjoittaja Rane » 23.06.2016 21:07

Minä en ole ikinä kuulunut mihinkään liittoonkaan.
Rane
 

Re: Tyhmyys tiivistyy

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 23.06.2016 21:35

Siis tuon kolmannen kokemuslisän saantivuosi oli 9 työvuoden jälkeen eikä 19 kuten virheellisesti kirjoitin.
Sateentekijä
 

Re: Tyhmyys tiivistyy

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.06.2016 21:53

Rane kirjoitti:Minä en ole ikinä kuulunut mihinkään liittoonkaan.

Työehtosopimukset koskevat kaikkia työntekijöitä (ja työnantajia) riippumatta siitä kuuluvatko oman alansa työmarkkinaliittoon vai eivätkö kuulu. Eli ei tarvitse olla ay-aktiivi eikä edes ns. järjestäytynyt työntekijä tutustuakseen työehtosopimukseen; liittoihin kuulumiset ja työehtosopimus ovat eri asioita.

Tosin järjestäytyneet työntekijät - ay-aktiiveista puhumattakaan - pitävät ammattiliittoon kuulumatonta työkaveria herkästi 'vapaamatkustajana', tämä kun saa ammattiliiton ajamat edut liittoon kuulumattomuudestaan huolimatta. Mutta se on toinen juttu; mielestäni tärkeintä on, että kaikkien työelämässä olevien kannattaisi tutustua työehtosopimuksiin, koska ne kertakaikkiaan sitovat/velvoittavat kaikkia osapuolia.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Tyhmyys tiivistyy

ViestiKirjoittaja Rane » 23.06.2016 21:57

Minä en ole saanut mitään ekstraetuja ikinä työpaikalla. Päinvastoin. Työkaverit kiusasivat. Palkkakin oli pieni. Olen tehnyt etupäässä sijaisuuksia ja pätkätöitä. Olin kuitenkin ahkera ja sain kiitettävät työtodistukset. Se oli minusta hyvin palkitsevaa.
Rane
 

Re: Tyhmyys tiivistyy

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.06.2016 21:59

Rane, oliko pieni palkkasi työehtosopimuksen mukainen?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Tyhmyys tiivistyy

ViestiKirjoittaja Rane » 23.06.2016 22:01

Ihan alimpia palkkoja, mitä on. Mitäs en pyytänyt palkankorotusta. Joo, en ikinä. Kuten sanottu, minulle palkka oli sivuseikka. Kunhan nyt edes jotenkin toimeen tulee. Se riitti silloin. Elämässä oli muutakin sisältöä ja mietittävää kuin raha, vaikkei sitä ollutkaan. Työ oli mukavaa.
Rane
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron