Luopuminen

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 16.06.2016 17:19

Ehkä yhtäläisyys oli eroprosessin läpikäyminen?
Minä en kyllä oikein ymmärrä, käykö joku jotain eroprosessia läpi jättäessään foorumin taakseen? Olemme erilaisia . Ehkä Kaapon kuului kertoa tarinansa omakohtaisista syistä jotka eivät välttämättä aukea muille?

Jos otetaan tarina kerronnallisena , siinä se oli hieno ja osoitti, kuten jo sanoinkin, Kaapossa piilevän myös tiettyä tunnetasolla olevaa herkkyyttä.
Sateentekijä
 

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja Rane » 16.06.2016 17:20

Kaapo luopuu pettyneenä palstasta, kuten koirastaan aikoinaan. Nyt hän kuitenkin odottaa ja olettaa, ette emme hennoisikaan luopua hänestä ja että vaalimme täällä hänen muistoaan siihen saakka, kunnes hän kaivattuna palaa tänne takaisin.
Rane
 

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja trisse » 16.06.2016 17:23

Sateentekijä kirjoitti:Ehkä yhtäläisyys oli eroprosessin läpikäyminen?
Minä en kyllä oikein ymmärrä, käykö joku jotain eroprosessia läpi jättäessään foorumin taakseen? Olemme erilaisia . Ehkä Kaapon kuului kertoa tarinansa omakohtaisista syistä jotka eivät välttämättä aukea muille?

Jos otetaan tarina kerronnallisena , siinä se oli hieno ja osoitti, kuten jo sanoinkin, Kaapossa piilevän myös tiettyä tunnetasolla olevaa herkkyyttä.


Kyllä - oli hieno tarina ja näytti paremman puolen Kaapoa.
trisse
 

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja Enne1 » 16.06.2016 20:48

Minun kävi sääli koiraakin. Samalla tunsin suuttumusta vanhempia kohtaan. Kaapon tarina on hyvin kerrottu ja voin samaistua poikaan. Onhan Kaapo ennenkin minusta kirjoittanut hyvin, se vaan on jäänyt kinastelujen yms. varjoon. Aika hyvin hän muisti näinkin varhaisen ajan, mutta kai asiat, jotka tunnetasolla kokee voimakkaasti, muistaa.
Enne1
 

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja Kaapo » 17.06.2016 09:46

trisse kirjoitti:Ihan jännä tarina mutta en ihan ymmärtänyt mikä tämä opetus oli eli kuinka tämä koirajuttu toimi tästä ryhmästä lähtemisen analogiana. Ymmärsikö joku muu tämän?


Sateentekijä kirjoitti:Ehkä yhtäläisyys oli eroprosessin läpikäyminen?
Minä en kyllä oikein ymmärrä, käykö joku jotain eroprosessia läpi jättäessään foorumin taakseen? Olemme erilaisia . Ehkä Kaapon kuului kertoa tarinansa omakohtaisista syistä jotka eivät välttämättä aukea muille?


Foorumista (foorumeista) luopuminen on mulle ollu vähän kuin tupakanpolton lopettaminen. Siihen helposti välillä lankee ja vetäsee röökin.
(Varsinkin kun tuntuu "täkyjä" tulevan, eli semmosia kohtia mihin tekee mieli tarttua.)
Koska yleensä satsaan niihin jonkin verran ja teen ajatustyötä.

Jos muuta symboliikkaa haluaa hakea niin foorumihan on niinkuin "Senni", se sai uuden elämän minusta huolimatta. Ehkä jopa paremman kun olisin ollut paikalla.
Toisaaltaan ei se foorumin luonto mihinkään muuttunut. Ihan niinkuin Sennikin, "se räksyttää uutta tulijaa joka tietämättömyyttään istuu sen tuoliin".
Pois mun tuolista, niin kuin täällä toisinaan käy. ;)

No, minä nään symboliikkaa liki kaikkialla ja se ei tarkoita sitä että sitä olisi olemassa.
Joku muu voi tulkita toisin.
Kaapo
 

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja Ryysy » 17.06.2016 14:27

Taidankin ottaa elämäntehtäväkseni tuon täkyjen tekoilun. Semmoisten positiivisten siis.
Ryysy
 

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja Kaapo » 17.06.2016 18:33

Ei huono idea. Poikii hyvää kaikkialle ja myös itselle.
Kaapo
 

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 17.06.2016 18:52

Kaapo kirjoitti:
Foorumista (foorumeista) luopuminen on mulle ollu vähän kuin tupakanpolton lopettaminen. Siihen helposti välillä lankee ja vetäsee röökin.
(Varsinkin kun tuntuu "täkyjä" tulevan, eli semmosia kohtia mihin tekee mieli tarttua.)
Koska yleensä satsaan niihin jonkin verran ja teen ajatustyötä.

Täydellinen irtautuminen harvoin onnistuu kertaheitolla . Niinkin lopullisessa erkaantumisessa kuin kuolema tehdään surutyötä jopa vuosia, ehkä loppuelämä.
Jos totaalista irtautumisata toivoo, on unohdettava ne" täkyt" Esim. oma tupakoinnin lopettamiseni ei onnistunut muulla tavoin. Mitään mahdollisuutta lankeamiseen en suonut, ei ollut tupakkaa kotona , jätin vaan yksinkertaisesti ostamatta.
Muistijälki säilyy vaikka varsinaisesta riippuvuudesta olisi jo päässyt.
Sateentekijä
 

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.06.2016 18:58

Pyydän anteeksi voimakasta reaktiotani; minä oikeasti ärsyynnyn kovin herkästi puhujista/kirjoittajista, jotka käyttävät tarinoita ja tarinointia opetusvälineenä aikuisten ihmisten edessä. Ja jostakin on jäänyt mieleeni sellainen kuva, että Kaapo haluaa tääll nimenomaan opettaa.
Tämä voimakas reagointi tarinoiden avulla opettamiseen saattaa olla minun ongelmani - jonkinlainen 'ammattitauti'.

Vastaus Hilpan kysymykseen: en. Sen sijaan arvelen Kaapon omassa työssään käyttäneen tarinoita välineenä yrittäessään saada viestinsä perille kuulijakunnalle. Siihen viittasi hänen käsityksensä tarinoiden kertomisesta (myös aikuisten) muistamisen tukemiseksi.
Tosin eihän tarinoinnissa sinänsä mitään pahaa ole: kuulija voi tukkia korvansa ja lukija keskeyttää lukemisensa, jos ei jaksa tai halua ottaa vastaan opettavaisia tarinoita.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja Kaapo » 17.06.2016 19:00

Sateentekijä,
No, nää on ollu mulle semmosia "projekteja" ja "rakkaasta lapsesta" on vaikee luopua. Kyllä mä tähän palstaan olen kiintynyt.
Nyt on aika hakee uusia uria taas. Ehkä rupeen taas pitää blogia tai hakee ihan jotain uutta "ruohoo".
Kaapo
 

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 17.06.2016 19:20

Kirjoittaja Mirri » 17 Kesä 2016, 18:58

Pyydän anteeksi voimakasta reaktiotani; minä oikeasti ärsyynnyn kovin herkästi puhujista/kirjoittajista, jotka käyttävät tarinoita ja tarinointia opetusvälineenä aikuisten ihmisten edessä. Ja jostakin on jäänyt mieleeni sellainen kuva, että Kaapo haluaa tääll nimenomaan opettaa.
Tämä voimakas reagointi tarinoiden avulla opettamiseen saattaa olla minun ongelmani - jonkinlainen 'ammattitauti'.


Itse en Mirrin tavoin ymmärtänyt Kaapon tarinaa opetusmielessä kirjoitetuksi, vaan se sisälsi tiettyä symboliikkaa. Eroprosesseja on monenlaisia. Tuo oli eräs.
Sateentekijä
 

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.07.2016 18:41

Mirri kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Olen ymmärtänyt, että kirjoitukseni eivät yleensä avaudu. Koitan siis avata tätä, koska tarinan kautta muistaa asioita paremmin.

Saarnaajakoulutuksissakin kai on perinteisesti opetettu, että ihmiset muistavat tarinoiden kautta asioita paremmin ja että saarna on hyvä aloittaa kertomalla jokin tarina. Vanhan polven saarnamiehen/-naisen tunnistaa siitä, että hän jaarittelee tyhjää (lue: kertoo jonkin tarinan, kenties vielä jopa kuinka monennen kerran) kuvitellessaan, että ihmisille pitää kertoa tarina, jotta nämä ymmärtäisivät ja muistaisivat mitä hän sanoo.

Valitettavasti tarinat voivat myös ärsyttää ja tuskastuttaa aikuisia ihmisiä, jotka ymmärtävät asioita erittäin hyvin ilman tarinointia. Ainakin minulla on paha taipumus tukkia korvani siinä paikassa, kun joku aloittaa esityksensä aikuisten ihmisten edessä tarinan kerronnalla. Mielestäni kukaan ajattelukykyinen aikuinen ei suhtaudu toisiin ajattelukykyisiin aikuisiin niin alentuvasti/alentavasti, että sanoo asiansa monen mutkan kautta - tarinoimalla.

Miten yllä olevat ajatukset olisi ollut viisainta ilmaista, jottei kirjoitukseni olisi tuntunut Kaapon ryöpyttämiseltä?
Kysyn ennen kaikkea niiltä, joiden mielestä Kaapo sai ryöpytyksen minulta. Joku varmaan voisi myös selittää mitä ryöpytyksen saaminen/antaminen tarkoittaa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 12.07.2016 20:00

Mirri kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Olen ymmärtänyt, että kirjoitukseni eivät yleensä avaudu. Koitan siis avata tätä, koska tarinan kautta muistaa asioita paremmin.

Saarnaajakoulutuksissakin kai on perinteisesti opetettu, että ihmiset muistavat tarinoiden kautta asioita paremmin ja että saarna on hyvä aloittaa kertomalla jokin tarina. Vanhan polven saarnamiehen/-naisen tunnistaa siitä, että hän jaarittelee tyhjää (lue: kertoo jonkin tarinan, kenties vielä jopa kuinka monennen kerran) kuvitellessaan, että ihmisille pitää kertoa tarina, jotta nämä ymmärtäisivät ja muistaisivat mitä hän sanoo.

Valitettavasti tarinat voivat myös ärsyttää ja tuskastuttaa aikuisia ihmisiä, jotka ymmärtävät asioita erittäin hyvin ilman tarinointia. Ainakin minulla on paha taipumus tukkia korvani siinä paikassa, kun joku aloittaa esityksensä aikuisten ihmisten edessä tarinan kerronnalla. Mielestäni kukaan ajattelukykyinen aikuinen ei suhtaudu toisiin ajattelukykyisiin aikuisiin niin alentuvasti/alentavasti, että sanoo asiansa monen mutkan kautta - tarinoimalla.

Miten yllä olevat ajatukset olisi ollut viisainta ilmaista, jottei kirjoitukseni olisi tuntunut Kaapon ryöpyttämiseltä?
Kysyn ennen kaikkea niiltä, joiden mielestä Kaapo sai ryöpytyksen minulta. Joku varmaan voisi myös selittää mitä ryöpytyksen saaminen/antaminen tarkoittaa.

Nuo lihavoimani kohdat ovat mielestäni sitä 'ryöpytystä'. Olisit voinut sanoa asian paljon lyhyemminkin, esimerkiksi jotenkin niin, että sinua tarinat asioiden avaamiseksi ovat tuskastuttavia. Minun mielestäni olisit voinut jättää koko kirjoituksen kirjoittamatta, jos sinulla ei muuta sanottavaa ollut, mutta niinhän se on monen viesti(e)n kohdalla täällä. Sinänsä 'hauskaa', että sinä ärsyynnyt jaarittelemisesta, kun suuri osa sinun viestinnästäsi on tarpeetonta saman asian toistamista. Aikuiset ihmiset ymmärtävät vähemmälläkin.

Koska minä tuota ihmettelemääsi sanaa alun perin käytin, voin kertoa, mitä sillä tarkoitin. Kielitoimiston sanakirja, jonka jokainen voi netistä ladata ilmaiseksi käyttöönsä, antaa merkitykseksi 'nuhdella, moittia ankarasti'. Ankarasti moittimiseksi viestisi mielestäni tekee moitteesi (tarinan kirjoittamisesta aikuisille ajattelykykyisille ihmisille!) monisanaisuus ja tautologisuus ja viestistäsi kuultava halveksunta.

___
i lisätty aikuisiin
Helmenkalastaja
 

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.07.2016 20:41

Helmis, kiitos vastauksesta.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.09.2016 05:03

Kaivoin tämän luopumisketjun esille.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja irmeli » 21.09.2016 05:20

Kyllästynyt kirjoitti:Ongelma ei taida olla tarinassa vaan minussa.
Minusta on jo pitkään vaikuttanut siltä, että Mirrin pitää aina olla eri mieltä minun kanssani.

Tämän vuoksiko Mirri kaivoi ketjun esiin?
irmeli
 

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.09.2016 05:30

Tämä ketju tuli puheeksi toisessa ketjussa, joten etsin sen luettavakseni ja samalla vaivalla nostin ylös.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja irmeli » 21.09.2016 06:03

Ja samalla vaivalla olisit voinut laittaa linkin ko. ketjuun, kun kaikki ei jaksa kaikkea sontaa lukea mitä tänne tuotatte.
irmeli
 

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.09.2016 10:51

irmeli kirjoitti:Ja samalla vaivalla olisit voinut laittaa linkin ko. ketjuun, kun kaikki ei jaksa kaikkea sontaa lukea mitä tänne tuotatte.

Sinäkö pidät tämän ketjun sisältöä sontana?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Luopuminen

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 21.09.2016 17:58

Mielestäni Mirrin nosto oli ihan ok. Jos joku pitää tätä sontana, ei tarvitse sitä täällä ilmoittaa, vaan voi ihan hiljaa sivuuttaa koko ketjun ilman pahempaa älämölöä.
Irmeli nähtävästi on taas riitaisalla tuulella kun käy vähän joka ketjussa sillä tyylillä kommentoimassa.
Sateentekijä
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron