´
Pertti sekä muutkin!
Kun työyhteisön sisällä on pitkään tikittänyt ja purkautuu aina väärään suuntaan, niin miten selvitä siinä härdäkässä vahingoittumatta?
Välillä tuntuu, että jonkinasteinen patologinen syy on ollut rekrytoinnin lähtökohta. Siis työyhteisö ja organisaatio on sairas ja vilpillinen. Heti alkuun kiinnittyi huomio poikkeuksellisen runsaaseen panetteluun ja siihen, miten yksi ainoa ihminen sai muiden huomion ja suosion valheellisillakin viesteillään. MInulle jäi jo alussa kuva, ettei tämä ko hlö erota itseään muista, vaan ihan pokkana kertoilee (satuilee) milloin kenenkin ominaisuuksista viihteelliseen sävyyn kuulijakunnalle.
Tämä mustamaalaaminen ja paskanjauhanta on pahimmillaan 3/4 työajasta. Parityö tämän hlön kanssa on raskasta, koska tällä on jonkinlainen ote lähes kaikkiin työyhteisön jäseniin jotka pyrkivät miten tahansa mielyttämään hlöä. Edessäpäin on mairea, tosin loukkaantuu herkästi ja on muutenkin hyvin pinnallinen ihminen, eikä ole ammattitiedoiltaan kovinkaan (ollenkaan) tietoinen. Sen sijaan valheellisen takanapuhumisen mestarititteliä voin lämpimästi suositella. Osa ympäröivästä porukasta on umpisokea tilanteelle. Myös esimies ja sen esimies. Tai ovatko vain välinpitämättömiä, en osaa sanoa.
Nyt, kun on paljon työntekijät vaihtuneet, niin samankaltaisia on tullut tilalle, josko sitä ennenkin oli, eli kasvot muuttuu, mutta tyyli säilyy. TIlanteelle sokeutuu ja olisi helppokin heittäytyä mukaan, mutta oma työmoraali ei jousta siihen suuntaan.
Ja asiaa ei kevennä paikan esimiehen ja pikkukätyrinsä päihdeongelmat ja siitä suoraan johtuvat käytöshäiriöt. Paska nähdään muissa ja saavat itsensä kasattua, kunhan on järkyttävän asiaton raivokohtaus saatu jollekin työryhmän jäsenelle. (minä olen ollut useasti kohteena, koska olen jättäytynyt tämän porukan ulkopuolelle.) Muihin kohdistetaan raivo takanapäin enimmäkseen, joskus jopa asiakkaisiin (hyvin usein)
Psykopatologisesti tarkastellen paikka on mielenkiintoinen, kunhan pysyy tarkkaajan roolissa, joka ei hyvinkin yllättävien aggressioiden siirtymänä ole aina mahdollista. Voihan hitto. Näin tarkastelinkin alkuun sitä ja pärjäsin hyvin haavoittumatta. Vai pärjäsinkö?
Miljoonaongelmainen ja sairas työyhteisö, mutta silti tuntuu, että klaaraan pääni ok.