Raahaako koira masentuneen ulos?

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.06.2016 11:41

Valkosiipi kirjoitti:... Jos on epäillys, että joskus voi masentua niin pahasti, että ei pysty edes koiraa viemään ulos, sitä suuremmalla syyllä pitää tiedossa olla ihminen, joka pystyy tarvittaessa hoitamaan koiraa...

Koska tämä keskustelu sattumoisin liippaa varsin likeltä minua juuri nyt, haluan sanoa, ettei kukaan voi päättää koiran tai muun lemmikkieläimen hankkimisesta toisen puolesta, ja lopputulos voi aina yllättää kaikki osapuolet.
Trasseli on varsin energinen otus, enkä ole lainkaan varma että minä olen hänelle paras mahdollinen (toivottavasti kuitenkin riittävän hyvä) huoltaja. Onneksi minulla on useampiakin varahoitajia (ja jopa halukkaita adoptio-omistajia) tiedossa. Tähän mennessä on jo käynyt selväksi ja tullut ilmi se, etten olisi ilman tällaista "pakkoulkoilua" lähtenyt päivittäin (min. x 3) liikkeelle lainkaan.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Kaapo » 07.06.2016 11:52

Kyllä sinä Kyllästynyt olet jollain tapaa rauhallisempi. Et enää aivan samanlainen kuin alussa.
Tuntuu että osa "raivosta" on laantunut.

Eikä sitten ollut yhtään vittuilua tämä vaan pelkästään omaa observointia.
Toki en voi tietää onko asiat nyt paremmin vai huonommin. Ainoastaan sen miten se ilmenee kirjoituksissasi.
Kaapo
 

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.06.2016 12:12

Kaapo kirjoitti:Kyllä sinä Kyllästynyt olet jollain tapaa rauhallisempi. Et enää aivan samanlainen kuin alussa...

Tuskinpa, ja todennäköisesti päinvastoin; tuntemani vastenmielisyys on kasvanut korkoa ja muuttunut "valkoiseksi raivoksi". Toisin sanoen, olen aivan rauhallinen, mutta tunteeni ja tuntemukseni ovat voimakkaampia kuin aiemmin.
Kaapo kirjoitti:... Toki en voi tietää onko asiat nyt paremmin vai huonommin. Ainoastaan sen miten se ilmenee kirjoituksissasi.

Et tiedäkään, ja siksi tulkintasikin menee metsään.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 07.06.2016 12:16

Kyllästynyt kirjoitti:Onneksi minulla on useampiakin varahoitajia (ja jopa halukkaita adoptio-omistajia) tiedossa.

Minulla kävi niin, että kun hankin koiran 3,5 vuotta sitten, minulla oli neljä hyvää ja luotettavaa hoitopaikkaa. Hoitopaikat oli minulle kynnyskysymys, jotta uskalsin sitoutua koiraan, joka voi elää 16-18 vuotta.

Mutta kaikkea ei näköjään voi ennakoida. Jouduin toteamaan, että koirani on haukkuherkkä kerrostalossa. Kotona ei haukkumisen kanssa ole ongelmia, mutta kerrostalossa räksyttää vuorokauden ympäri. Ja kaikki hoitopaikat oli kerrostalossa. Naapureilta voin pyytää kertapissatusta, mutta pidempää hoitopaikkaa en naapureilta saa. Lapset voivat tulla yöksi tai pariksi meille hoitamaan koiraa, mutta eivät pidemmäksi ajaksi. Joten nyt sitten itken ja maksan koirahoitolaan, jos lähden vaikka viikoksi reissuun...
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 07.06.2016 12:17

Toivotan (Kyllästyneelle) stoalaista tyyneyttä niin koiran kuin keskustelujenkin kanssa!
Ryysy
 

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.06.2016 12:18

Kyllästynyt sen sanoi: lopputulos voi aina yllättää kaikki osapuolet ja että kukaan ei voi päättää koiran tai muun lemmikkieläimen hankkimisesta toisen puolesta.

Koska koira (ja kissa) on varsin älykäs otus, ei sen kanssa ole muuta mahdollisuutta kuin opetella kasvamaan yhdessä. Ihmissuhteesta ei voida puhua, mutta vuorovaikutussuhteesta kyllä. Molemmat osapuolet oppivat tuntemaan toisiaan ja tulemaan toimeen saman katon alla. Niinpä elävän lemmikin kanssa elämistä ei oikein voi edes harjoitella mitenkään; elävä ja älykäs lemmikki on ainutlaatuinen yksilö, joka kouluttaa omistajaansa ja muokkailee mieleisekseen siinä kuin omistaja lemmikkiään.

Kenelläkään ei ole takuuta siitä, että toisensa löytäneet lemmikkieläin ja ihminen pärjäävät (tai eivät pärjää) yhdessä kunnes kuolema erottaa... Päätös lemmikin ottamisesta on kaikin tavoin niin suuri ratkaisu, ettei kenenkään pitäisi ryhtyä neuvomaan tai ohjailemaan asiaa miettivää haluamaansa suuntaan. Mielestäni otetaan kovin iso vastuu, jos ohjaillaan: mitä jos ohjataan väärin ja virheellisellä ohjauksella aiheutetaan vahinkoa?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.06.2016 12:19

Ryysy kirjoitti:Toivotan (Kyllästyneelle) stoalaista tyyneyttä niin koiran kuin keskustelujenkin kanssa!

Kiitos! Tulisi tarpeeseen.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Kaapo » 07.06.2016 12:48

Kyllästynyt kirjoitti: Tuskinpa, ja todennäköisesti päinvastoin; tuntemani vastenmielisyys on kasvanut korkoa ja muuttunut "valkoiseksi raivoksi".
Toisin sanoen, olen aivan rauhallinen, mutta tunteeni ja tuntemukseni ovat voimakkaampia kuin aiemmin.


Onko sille raivolle joku syy?
Kaapo
 

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.06.2016 12:51

Valkosiipi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Onneksi minulla on useampiakin varahoitajia (ja jopa halukkaita adoptio-omistajia) tiedossa.
... Jouduin toteamaan, että koirani on haukkuherkkä kerrostalossa.
...Joten nyt sitten itken ja maksan koirahoitolaan, jos lähden vaikka viikoksi reissuun...

Varahoitopaikoistani useimmat sijaitsevat muualla kuin kerrostalossa.
Haukkuherkkyydestä kerrostalossa en vielä tiedä, mutta yleensä tuo ei puhu mitään ellei ole asiaa. Lauantaina kävimme lakkiaisissa joissa paikalla ollut koira sekä suurin osa ihmisistä olivat täysin tuntemattomia Trasselille. Vieraana ollut koira haukkui lähes tauotta, mutta Trasseli ei edes haukahtanut kertaakaan sen kolmen tunnin aikana jonka siellä viivyimme.

Kotioloissa haukku tarkoittaa joko nälkää, janoa (jolloin heittää tyhjän vesikupin nurin ja alkaa tyrkkiä sitä ympäriinsä), kakkahätää, halua ryhtyä leikkimään tai lähteä ulos. Jos joku on tulossa, Trasseli toimii ovikellona, mutta lopettaa (ilman käskyä, koska ei sitä vielä osaa) kun vieras on tervehditty (ja ilopissat tehty).

Koska koiranhoitokokemukseni ovat sekä ajallisesti että määrällisesti vielä vähäiset, en tiedä mitä kaikkea voi jatkossa eteen tulla. Tähän mennessä olen huomannut, että hyvin monet ihmiset tulevat täysin spontaanisti juttelemaan kaikenlaisia (mm. "... minullakin on ollut koira...") kun näkevät lelukoiran näköisen pörröisen pennun. Kyselevät rotua ja rapsuttelevat ja silittelevät.
Oikeastaan pitäisi tehdä jokin A4-esite jota jakaa kyselijöille. Jo lentokoneessa tuli kyselijöitä; "mistä tuollaisia saa?". Ja yksi halusi kasvattajan yhteystiedotkin, koska oli turhaan (niin kuin minäkin) etsinyt Suomesta samaa rotua.
Voin siis olla kohtuullisen varma, että jos minulle jotain tapahtuisi, Trasselille löytyisi uusi koti hyvin helposti.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.06.2016 12:52

Kaapo kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti: Tuskinpa, ja todennäköisesti päinvastoin; tuntemani vastenmielisyys on kasvanut korkoa ja muuttunut "valkoiseksi raivoksi".
Toisin sanoen, olen aivan rauhallinen, mutta tunteeni ja tuntemukseni ovat voimakkaampia kuin aiemmin.

Onko sille raivolle joku syy?

Tietenkin on.
Se on ihmisten sanoinkuvaamaton typeryys.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.06.2016 12:53

Olisi kiva, jos Kyllästyneestä keskusteltaisiin jossakin muualla kuin tässä ketjussa.

Kaapo, en ymmärrä miksi haluat tämän(kin) ketjun ottaa hallintaasi ja ohjailla sitä mielesi mukaisesti. Aivan kuin et käsittäisi, että täällä on kirjoittajia, jotka haluavat ja myös osaavat keskustella ilman sinun ohjaustasi ja aihevalintojasi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Kaapo » 07.06.2016 13:15

Mitäs tässä. Keskustelkaa te. Minä menen pois.
Kaapo
 

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 07.06.2016 13:19

Kyllästynyt kirjoitti:
Onneksi minulla on useampiakin varahoitajia (ja jopa halukkaita adoptio-omistajia) tiedossa.



Valkosiipi kirjoitti:Minulla kävi niin, että kun hankin koiran 3,5 vuotta sitten, minulla oli neljä hyvää ja luotettavaa hoitopaikkaa. Hoitopaikat oli minulle kynnyskysymys, jotta uskalsin sitoutua koiraan, joka voi elää 16-18 vuotta.

Mutta kaikkea ei näköjään voi ennakoida. Jouduin toteamaan, että koirani on haukkuherkkä kerrostalossa. Kotona ei haukkumisen kanssa ole ongelmia, mutta kerrostalossa räksyttää vuorokauden ympäri. Ja kaikki hoitopaikat oli kerrostalossa. Naapureilta voin pyytää kertapissatusta, mutta pidempää hoitopaikkaa en naapureilta saa. Lapset voivat tulla yöksi tai pariksi meille hoitamaan koiraa, mutta eivät pidemmäksi ajaksi. Joten nyt sitten itken ja maksan koirahoitolaan, jos lähden vaikka viikoksi reissuun...

Väärinkäsitysten välttämiseksi... Vaikka laitoin kommenttiini lainauksen Kyllästyneen tekstistä, kirjoitukseni ei kohdistunut Kyllästyneen koiraan. Kommentti oli lähinnä Kyllästyneen tekstin innoittamaa hymyilyä itselleni, joka kuvittelen usein ennakoivani kaiken ja sitten homma menee ihan toisella tavalla. Olisi varmaan voinut jäädä lainaus tekemättä. Lainaukset on aika ongelmallisia usein.

Vaihdoin lainauksen.
Viimeksi muokannut Valkosiipi päivämäärä 07.06.2016 13:30, muokattu yhteensä 3 kertaa
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.06.2016 13:25

Kaapo, mielestäni on hyvä päätös olla kommentoimatta tätä ketjua, jos ei ole otsikon aiheeseen sanottavaa.
On meitä, joita aihe oikeasti kiinnostaa, suorastaan polttavasti, ja jotka mietimme juuri sitä. Siis, että raahaako koira masentuneen ulos, ja voiko (vai saako?) masentunut käyttää koiraa niin lenkkikaverina kuin muutenkin mielensä hoitajana.

Arvelen tämän ketjun syntyneen minun päiväkirjamietteistäni, joten mielestäni ärähdän aiheesta, jos huomaan Irmelin aloittaman ketjun luisuvan muuhun kuin (masennus)sairaus ja koira -yhdistelmän pohtimiseen. Toki koiran omistajalle voi tulla muitakin sairauksia, jotka vaikeuttavat vessalenkeille lähtöä, joten ehkä on hyvä miettiä ratkaisuja erilaisten sairauksien varalle. Jottei koiraparka joudu panemaan tassujaan ristiin omistajan jokaisen taudin aikana.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 07.06.2016 13:30

Pikkukoiranhan voi opettaa käymään vessassa, siinä lattiakaivon vieressä pissillä. Sitten ei ole kuin suihkutella vaan menemään. Kakatkin saa aina lattioilta kerättyä.

(Olen nähnyt aikoinaan masentuneen kissallisen ihmisen asunnon ja se oli aika karua katseltavaa ja haisteltavaa. Yleisestikin kissan pissan haju tarttuu tosi helposti ihmiseen, jos ei ole siivousintoilija. [Suluissa, koska ei liity koiriin.])
Ryysy
 

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 07.06.2016 13:42

Meillä koira on joskus mennyt opettamatta kylppärin lattiakaivon viereen tarpeilleen, jos on vatsa sekaisin eikä kukaan ole kotona päästämässä ulos. Lattiakaivosta tulee varmaan sopivat hajut.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Kaapo » 07.06.2016 14:32

Mirri kirjoitti:Kaapo, mielestäni on hyvä päätös olla kommentoimatta tätä ketjua, jos ei ole otsikon aiheeseen sanottavaa.
On meitä, joita aihe oikeasti kiinnostaa, suorastaan polttavasti, ja jotka mietimme juuri sitä. Siis, että raahaako koira masentuneen ulos, ja voiko (vai saako?) masentunut käyttää koiraa niin lenkkikaverina kuin muutenkin mielensä hoitajana.

Arvelen tämän ketjun syntyneen minun päiväkirjamietteistäni, joten mielestäni ärähdän aiheesta, jos huomaan Irmelin aloittaman ketjun luisuvan muuhun kuin (masennus)sairaus ja koira -yhdistelmän pohtimiseen. Toki koiran omistajalle voi tulla muitakin sairauksia, jotka vaikeuttavat vessalenkeille lähtöä, joten ehkä on hyvä miettiä ratkaisuja erilaisten sairauksien varalle. Jottei koiraparka joudu panemaan tassujaan ristiin omistajan jokaisen taudin aikana.


Ihan hyvä.
Itse olen koiraihminen ja nytkin on pari koiraa.
Kyllä minä uskon, että koira on maseentuneelle hyvä, mutta sen luonto ja koko pitää mätsätä omaan kykyyn liikkua.
Koira pakottaa ulos ihmisten ilmoille ja jopa ihmiskontakteihin. Siinä haistellaan toisten takapuolet ja omistajat vaihtaa pari sanaa keskenään.
Ei pelkästään masentuneelle, mutta liikuntarajoitteiselle myöskin. Jos oma kunto esim. vanhuksella alkaa hiipua, niin on hyvä kävellä päivässä pari kertaa parin kilsan lenkki.
Kaapo
 

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 07.06.2016 14:59

Minulla on liikunnan kanssa koiran myötä tullut sellainen ongelma, että aikaisemmin kun liikuin, liikuin niin että minun tuli hiki. Sen jälkeen kun koira tuli, olen kävellyt kyllä paljon enemmän kuin aikaisemmin, mutta lenkit on melkoista löntystelyä. En ole saanut opetettua koiraa kävelemään reippaasti. Koira kulkee usein nenä maassa ja pysähtelee hajuviidakossaan. Tunti, parikin koiran kanssa ei tuo hikeä pintaan.

Viime aikoina olen yrittänyt aloitella tehokkaampaa liikuntaa ilman koiraa osana masennuksenhoitoa. Mutta...Kun laitan kenkiä jalkaan ja törmään koiran odottavaan katseeseen, "tuunks mä mukaan", en pystykään jättämään koiraa kotiin. Pyöräily- tai sauvomislenkit vaihtuvat kävelyyn koiran kanssa ja minulla on huono omatunto, kun kunto ei nouse. Että voi koira vaikuttaa myös näin päin.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Kaapo » 07.06.2016 15:14

Mulla oli aikanaan karjalan karhukoira. Se oppi kävelemään semmosessa rullahihnassa aika hyvin. Kiersi lyhtypylväät jne. Se tiesi että kuinka kauan voi nuuskia yhtä läjää ennen kuin tulee nykäsy. Eli se jäi aina sen hihnan mitan taakse ja sen jälkeen juoksi hihnan mitan eteen hakemaan uutta hajua.
Lenkit meni sen kanssa aika rivakkaa vauhtia. Toki koira täytyy siihen opettaa ja kaikki koirat ei ehkä opi.
Kaapo
 

Re: Raahaako koira masentuneen ulos?

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 07.06.2016 15:21

Toi on juuri se mihin minäkin haluaisin päästä. Että koira jäisi jälkeen ja menisi edelle, mutta etenisi minun tahdissani. Minulla on 8 m:n flexi. Mutta kun en osaa opettaa tuota jääräpääterrieriä kävelemmän noin. Vedän tuota kuin pulkkaa perässäni. Edelle tuo ei juokse vahingossakaan. Ja kun nykäsen, koira ei vaan liiku. Seisoo nenä maassa neljä jalkaa jarruna.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa

cron