Miksi vanhasta kaunasta ei pääse irti, lehtijuttu

Re: Miksi vanhasta kaunasta ei pääse irti, lehtijuttu

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 07.06.2016 11:17

Unohdin edellisessä viestissäni kysyä, että jos kyse on syyllisyyden kieltämisestä, mihin kyseinen inehmo on syyllistynyt?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Miksi vanhasta kaunasta ei pääse irti, lehtijuttu

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 07.06.2016 18:22

Kyllästynyt kirjoitti:Unohdin edellisessä viestissäni kysyä, että jos kyse on syyllisyyden kieltämisestä, mihin kyseinen inehmo on syyllistynyt?


Ehkä sillä ei ole merkitystä, mihin ihminen on syyllistynyt, vaan sillä, mihin tai miten tuntee syyllisyyttä.Syyllisyyden tunteminen joko aiheesta tai aiheetta johtaa useinkin uhriutumiseen .Siitä on helppo liukua toisen syyllistämiseen päästäkseen itse omasta syyllisyyden tunteestaan eroon.Näin onkin sitten valmis kuvio pitkävihaisuuden syntymiselle.

Hieman monimutkaisesti , mutta ehkä kumminkin ymmärrettävästi ilmaisin...
Sateentekijä
 

Re: Miksi vanhasta kaunasta ei pääse irti, lehtijuttu

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.06.2016 21:17

Psykopatologia kirjoitti:Psykologi haluaakin sanoa: En voi toipua tästä, koska minulle tehty vääryys mitätöiyisi.

Noin minäkin ymmärsin psykologin sanoman. Lisäksi arvelen hänen tarkoittaneen näin: en halua toipua tästä, koska minulle tehty vääryys mitätöityisi.

Käsittääkseni ihmisellä ei ole mitään syytä edes yrittää toipua kokemastaan vääryydestä, jos hänen mielestään vääryys mitätöityy hänen unohtaessaan sen. Niinpä hän voi valita kokemansa vääryyden säilyttämisen ja hautomisen mielessään.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Miksi vanhasta kaunasta ei pääse irti, lehtijuttu

ViestiKirjoittaja Hilppa » 07.06.2016 21:42

Mielestäni parempi sanamuoto on "en voi toipua tästä, koska...". Toipumista ei yleensä koeta haluamisasiana, vaan pikemmin kykenemisasiana.
Hilppa
 

Re: Miksi vanhasta kaunasta ei pääse irti, lehtijuttu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.06.2016 22:08

Sateentekijä kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Unohdin edellisessä viestissäni kysyä, että jos kyse on syyllisyyden kieltämisestä, mihin kyseinen inehmo on syyllistynyt?

Ehkä sillä ei ole merkitystä, mihin ihminen on syyllistynyt, vaan sillä, mihin tai miten tuntee syyllisyyttä.Syyllisyyden tunteminen joko aiheesta tai aiheetta johtaa useinkin uhriutumiseen .Siitä on helppo liukua toisen syyllistämiseen päästäkseen itse omasta syyllisyyden tunteestaan eroon.Näin onkin sitten valmis kuvio pitkävihaisuuden syntymiselle.[PP]
Hieman monimutkaisesti , mutta ehkä kumminkin ymmärrettävästi ilmaisin...

Voi olla eri asia, tunteeko syyllisyyttä aiheesta vai aiheetta.

Kyll'styneen kysymykseen on tullut lisäys. Ehkä olisi hyvä täydentää ja selventää alkuperäisiä kysymyksiä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi vanhasta kaunasta ei pääse irti, lehtijuttu

ViestiKirjoittaja Mirri » 07.06.2016 23:00

Hilppa kirjoitti:Mielestäni parempi sanamuoto on "en voi toipua tästä, koska...". Toipumista ei yleensä koeta haluamisasiana, vaan pikemmin kykenemisasiana.

Siis näin: En kykene toipumaan tästä, koska minulle tehty vääryys mitätöityisi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa