Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.06.2016 08:39

Kaapo kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Kaapo kirjoitti:Mikä luulo?
Mitään erityistä itseni ylimenevää, sanallista kirkkautta tai kykyä, en ole viestinnässäsi havainnut vaikka niin yllä väitätkin.

Älä nyt ihan perättömiä puhu. En ole missään enkä milloinkaan väittänyt minulla olevan ".

Toit selkeästi ilmi oman ylivertaisuutesi minuun verrattuna, kun kysyin että vertaatko itseesi, niin vastasit "kyllä".
Sanoit myös että sanavarastoni on niukka ja yksipuolinen. Oma kuviteltu paremmuutesi paistaa liki kaikissa kirjoituksissasi.

Kun kysyit vertaanko sinun sanavarastoasi itseeni (tarkoitit kai "omaani), minä vastasin myöntävästi.
En kuitenkaan ole missään enkä milloinkaan väittänyt minulla olevan erityistä" ja/tai ylitsesi menevää "sanallista kirkkautta tai kykyä", vaikka sinä väitätkin minun noin sanoneen.

Ja mitä tulee sinun sanavarastosi laatuun ja laajuuteen, tänne kirjoittamiesi viestien perusteella arvioiden se minun mielestäni vaikuttaa sangen yksipuoliselta ja niukalta.

Luulen olevan varsin tavallista, että ihminen käyttää mittatikkuna itseään. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jos kerron olevani lyhyempi kuin mieheni, minä todellisuudessa kuitenkin kuvittelisin itse olevani pitempi kuin hän.

Toisaalta, kyllähän minä luulen/uskon omaavani laajemman sanavaraston kuin mitä sinulla on, perustaen uskoni siihen, että jos sinun sanavarastosi olisi laajempi kuin mitä olet täällä esitellyt, se olisi sinun viesteissäsi myös näkynyt.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.06.2016 10:07

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Voi Pyhä Sylvi taas.

Mitä tarkoitat?

Sitä, että on naiivia väittää, että joku on/minun pitäisi olla yhtäläisen kiinnostunut kaikista viesteistä.

Valvojan oikeuksistani huolimatta olen aivan tavallinen kuolevainen jolla on omat mielipiteensä ja mielenkiintonsa kohteet.

Ok, olen samaa mieltä niin moisen väitteen naiiviudesta kuin sinun kuolevaisuudestasikin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.06.2016 10:08

Kaapo kirjoitti:Kukahan laskisi käyttämiemme sanojen määrän ja taajuuden?...

Sanojen määrä tai "taajuus" (mitä sillä sitten tarkoitatkaan) ei korvaa tyylitajun (eikä käytöstapojenkaan) puuttumista.
Kaapo kirjoitti:... Minulla ei ole tarvetta todistaa että omani olisi laajempi kuin sinun...

Minä luulen, että sinä hyvin mielelläsi todistaisit oman sanavarastosi laajemmaksi kuin minun.
Kaapo kirjoitti:... Pari kartaa olet kuitenkin törmänyt tilanteeseen jossa käyttämäni sana ei ole sinulle tuttu tai et vain yksinkertaisesti ymmärrä mitä sanon...

En, koska en esimerkiksi ole koskaan aiemmin kuullut sanaa "mouhota". Suomen kielen sanakirjassakaan sitä ei ole, ja ymmärtääkseni kyse onkin jonkinlaisesta armeijassa käytetystä termistä tai slangista.
Sivumennen totean, että jos käytettäisiin suomen kielen yleisiä taivutussääntöjä ja -tapoja, "mouhota" ei taipuisi niin kuin sinä olet sen taivuttanut ("mouhoomiseen") vaan "mouhoamiseen".

On totta, etten aina ymmärrä mitä sanot, mutta mielestäni ymmärtämisvaikeuksiini on enemmän vaikuttanut sinun puutteellinen suomen kielen taitosi ja kielitajusi kuin minun huono sanavarastoni.
Kaapo kirjoitti:... (Tätä muuten tapahtuu varsin usein. ET hahmota kirjoittamaani kokonaisuutta.)...

Riippuu siitä mitä kokonaisuudella tarkoitetaan. Minä ymmärrän kokonaisuuden tarkoittavan koko viestiä ja sen sisältöä, en pelkkiä yksittäisiä väitteitä, toteamuksia tai muitakaan osatekijöitä.
Kaapo kirjoitti:... Mitä haluan tässä tuoda esille on nimenomaan se että SINÄ tuot tuollaisia asioita usein esille ja pyrit mitätöimään ihmisten sanomisia ja kirjoituksia epäolennaisuuksilla.

Kuten sanoin, minun mielestäni viestin ymmärtäminen tarkoittaa koko viestin ymmärtämistä, mutta valitettavasti sinun viesteissäsi olen toistuvasti törmännyt siihen ongelmaan, että viestisi ovat sisäisesti ristiriitaisia ja sisältävät jopa perustelemattomia ja perättömiä väitteitä. On hyvin vaikeaa ymmärtää viestiä jonka kieli on kieliopillisesti virheellistä, sisältö perustelemattomia väitteitä - ja sanavalinnat provokatiivisia, halventavia ja viestin vastaanottajaa loukkaamaan tarkoitettuja.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja trisse » 01.06.2016 11:04

Minusta tuo mouhota oli ihan hauska ja ymmärsin merkityksen (eli vääntää tai riehua palstalla). Suomenkielihän antaa mahdollisuuden kehittää uusia verbejä kuten ränkyttää, länkyttää, mouhota jne. niin voihan sitä ominaisuutta hyödyntääkin halutessaan epävirallisissa yhteyksissä.
trisse
 

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 01.06.2016 11:18

trisse kirjoitti:Minusta tuo mouhota oli ihan hauska ja ymmärsin merkityksen (eli vääntää tai riehua palstalla). Suomenkielihän antaa mahdollisuuden kehittää uusia verbejä kuten ränkyttää, länkyttää, mouhota jne. niin voihan sitä ominaisuutta hyödyntääkin halutessaan epävirallisissa yhteyksissä.

En ole hauskuudesta tai sen puuttumisesta puhunut mitään.

Minun mielestäni palstalla ei pitäisi käyttää loukkaavia, provokatiivisia ja/tai halventavia termejä kuten ränkyttää, länkyttää tai mouhuta jne, koska ne aiheuttavat vain riitaa, pahaa mieltä ja huonoa henkeä.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.06.2016 11:38

trisse kirjoitti:Minusta tuo mouhota oli ihan hauska ja ymmärsin merkityksen (eli vääntää tai riehua palstalla). Suomenkielihän antaa mahdollisuuden kehittää uusia verbejä kuten ränkyttää, länkyttää, mouhota jne. niin voihan sitä ominaisuutta hyödyntääkin halutessaan epävirallisissa yhteyksissä.

Olen samaa mieltä.

Sitä paitsi ovathan esimerkiksi meuhkaaminen, mesoaminen, möykkääminen, melskaaminen, sun muut sanatkin olleet joskus ihan uusia. Älämölöstä puhumattakaan...
On piristävää törmätä itselle uusiin sanoihin, joiden merkitystä voi ryhtyä pähkäilemään.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18


Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.06.2016 15:00

Kaapo kirjoitti:Taas Kyllästyneeltä vänkkäyskuonaa. Sun vahvuus on se että vänkkäät niin kauan että toinen väsyy, kyllästyy tai hermostuu.
Se onkin sun ainoa vahvuus. Riittävä toisto kun syöpyy usein ihmisten mieliin ja todellisuus hämärtyy.

OIKEESTI kaikki väittely on kanssasi hyödytöntä, verenpaine nousee ja vituttaa.
Minä olen jo itselleni myöntänyt että paras on pysyä sinusta mahdollisimman kaukana jos vain mahdollista.
Mikään ei loivenna sinun käsityksiäsi taikka et löydä mitään vikaa omasta erinomaisuudestasi tai tavastasi kommunikoida.(Todenäköisesti tähän kohtaan lisää vänkkäystä.)
Tästä johtuen olen vain päättänyt oksentaa päällesi aina kun aistin jotain negatiivista taholtasi.
En hymistele, kiertele, piilovittuile, sovittele, vaan oksennan niin että yrö lentää.

Ps: Katso sanakirjasta ja slangisanakirjasta mitä tarkoittaa vänkkääminen, sekä sen englanninkielinen versio.

Sinun tulee poistaa tänään (1.6.) kaikki halventavat nimittelysi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja Kuutar » 01.06.2016 15:16

Ihme väite aloitusviestissä(?) Siis ihmiset jaettiin tutkimuksessa neuroottisiin ja vähemmän neuroottisiin sillä perusteella, miten hyvin he suoriutuivat sanojen kirjoittamisesta ilman A tai N kirjamia. Kun neuroottiset olivat parempia kirjoittamaan kaupunkiympäristöön liittyviä sanoja,siitä pääteltiin, että he voivat paremmin kiireisessä kaupungissa. Eikös tuo ole aikamoista kehäpäättelyä? Ei kirjoittamiskyky kerro mitään siitä, missä ympäristössä haluaa viettää aikaansa.
Kuutar
 

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja trisse » 01.06.2016 17:19

Jos ihmiset muistavat kaupunkiin liittyviä sanoja paremmin kuin luontoon liittyviä niin ei se kehäpäättelyä ole.
trisse
 

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.06.2016 20:57

Siis koehenkilöt katselivat laboratoriossa kaupunki- ja lande-kuvia; heitä ei tutkittu ko. oloissa?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja Kuutar » 03.06.2016 16:15

trisse kirjoitti:Jos ihmiset muistavat kaupunkiin liittyviä sanoja paremmin kuin luontoon liittyviä niin ei se kehäpäättelyä ole.

Kehäpäättelyä on sen perusteella väittää, että nämä henkilöt pitäisivät enemmän kaupunkiympäristöstä, tai että se sopisi heille paremmin.
Kuutar
 

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja Kuutar » 03.06.2016 17:01

Psykopatologia kirjoitti:Siis koehenkilöt katselivat laboratoriossa kaupunki- ja lande-kuvia; heitä ei tutkittu ko. oloissa?

Lue se juttu.
Kuutar
 

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.06.2016 17:17

Etsi originaali.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja trisse » 03.06.2016 17:17

Kuutar kirjoitti:
trisse kirjoitti:Jos ihmiset muistavat kaupunkiin liittyviä sanoja paremmin kuin luontoon liittyviä niin ei se kehäpäättelyä ole.

Kehäpäättelyä on sen perusteella väittää, että nämä henkilöt pitäisivät enemmän kaupunkiympäristöstä, tai että se sopisi heille paremmin.


Kyllähän vastaavalla metodilla tutkitaan kaikkea muutakin. Rotuennakkoluuloja tutkitaan siitä yhdistääkö negatiiviset sanat mustaihoisuuteen ja kun pitäisi klikata mustaihoisen kuvaa (kun on kuva) ja positiivista sanaa (kun on sana) niin kuinka helposti klikkaakin vahingossa negatiivista sanaa. Vaikea selittää mutta ei kummassakaan ole mitään kehäpäättelynomaista. Kehäpäättelyä se olisi vain jos henkilöillä olisi samaan aikaan esim. joku muistiongelma/lukihäiriö mikä vaikeuttaisi juuri luontosanojen muistamista.
trisse
 

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja Kuutar » 04.06.2016 13:36

Voi myös olla niin, että neurootikot kiinnittivät enemmän huomiota heille stressiä aiheuttaviin sanoihin ja siksi kirjoittivat ne paremmin. Kaupunkiympäristöön voi liittyä enemmän edellä mainittuja. Ne luontosanat puolestaan, jotka he kirjoittivat hyvin, olivat jutun mukaan mm. karhu ja ukkonen.
Kuutar
 

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja Kuutar » 04.06.2016 16:37

Psykopatologia kirjoitti:Etsi originaali.

Kauppalehden jutussa on linkki englanninkieliseen artikkeliin, jossa kerrotaan tarkemmin.
Kuutar
 

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja Kuutar » 04.06.2016 16:42

En ole ihan varma, mitä tekstissä mahdettiin tarkoittaa neuroottisella? Ahdistunuthan ei välttämättä ole neuroottinen persoona.
Kuutar
 

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja Pinja » 04.06.2016 19:57

Enne1 kirjoitti:Pinjalle kysymykseen vastausta tässä seuraavassa; Minulla ei ole diagnosoitu paniikkihäiriötä, mutta minulla on ollut kohtauksia, kerran yksi tuli keskellä yötä. Ei se katso sitä onko yksin tai ihmisten joukossa. Itseasiassa minulla ei ole diagnosoitu yleistä ahdistuneisuushäiriötäkään, vaikka joudun syömään Lyricaa voimakkaaseen ahdistukseen. Minulle on diagnosoitu sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja vaikea masennus, uskon että vaikeaan masennukseen liittyy voimakasta ahdistusta. Tuosta otsikon väittämästä vielä, en tyrmää sitä kohdallani täysin, joskus tuntuu paremmalta olla ihmisjoukossa, kuin yksin vaikkapa metsässä. Yleisesti ottaen tämä on kai myös luonnekysymys, viihdyn paljon yksin. Olen kuitenkin sitä mieltä että on hyvä välillä mennä sinne, missä on ihmisiä ja hälinää, koska liian eristyksissä en halua olla, en usko sen tekevän hyvää.


Minulla on paniikkikohtauksia tullut muulloinkin kuin vain ihmisten ilmoilla. Paniikkikohtaukset voivat ihmisten välillä siten olla erilaisia, että syyt voivat vaihdella ja kohtaukset voivat tulla eri tilanteissa. Minulla on paljon syitä paniikkikohtauksiin ihmisten ilmoilla ja näen paljon uhkaa, yksin ollessani syyt ovat eri ja liittyvät silloin lähinnä pelottaviin ajatuksiin. Olen ahdistuneempi ihmisten ilmoilla kuin yksin ollessani. Silti liikun ihmishälinässä, en pelkää ahdistusta.
Pinja
 

Re: Ihmisjoukkoon sukeltaminen auttaa ahdistunutta

ViestiKirjoittaja Kaapo » 05.06.2016 04:03

Psykopatologia kirjoitti:Etsi originaali.


http://app.kauppalehti.fi/uutiset/ahdis ... R/tutkimus

Ei originaali, mutta siinä on maininta mistä löytyy originaali.
Kaapo
 

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron