Mirri kirjoitti:En minäkään tiedä, miten kasvuikäiselle voisi neuvoa itsensä puolustamista. Tiedän kuitenkin miten olla rohkaisematta alistumiseen ja olla kehottamatta 'kääntämään toista poskea'.
Toisten kanssa tasavertaiseksi (tai samanarvoiseksi) itsensä kokeva lapsi ei ole altis kiusaamiselle tekijänä eikä uhrina, kun taas itsensä toisten yläpuolella tai alapuolella olevaksi kokeva on. Jotenkin kai vanhempien pitäisi pystyä viestittämään lapsilleen, etteivät nämä ole muita huonompia eivätkä parempia. Käsittääkseni niin ylemmyyden kuin alemmuuden tuntemukset - puhumattakaan ylemmyyden ja alemmuuden kokemuksista kasvatuksen tuloksena - ovat tuhoisia, joten ei kai niitä kannattaisi tukea millään tavoin.
Mirri kirjoitti:En minäkään tiedä, miten kasvuikäiselle voisi neuvoa itsensä puolustamista. Tiedän kuitenkin miten olla rohkaisematta alistumiseen ja olla kehottamatta 'kääntämään toista poskea'...
Kyllästynyt kirjoitti:
Ja mitä tulee vanhempiin ja heidän kasvatusvastuuseensa, kuinka lapset voisivat oppia kunnioittamaan toisia ihmisiä, kun nettikin on pullollaan aikuisia jotka kiusaavat toisia aikuisia (joutumatta koskaan vastuuseen teoistaan).
Sateentekijä kirjoitti:... Rankaisemisen lisäksi kiusaaja tulisi asettaa "kiusatun asemaan" noin kuvaannollisesti,siis selittää, miksi hänen käytöksensä on tuomittavaa...
Eihän se rankaiseminen olisi mitään "rankaisemista rankaisun vuoksi", vaan keino tehdä kiusaamisesta kiusaajalle niin epämiellyttävää, ettei hänen/heidän sitä enää tee mieli jatkaa.Sateentekijä kirjoitti:... Rankaisu vain rankaisun vuoksi on hedelmätöntä ja lisää ainoastaan uhmaa ja häiriökäyttäytymistä...
Sateentekijä kirjoitti:... Vähättely ja mitätöinti taas tekee asiasta jossain mielessä sallitun...
Sateentekijä kirjoitti:...Ehdoton ei ja perustelut miksei olisi tehokkainta.
Kyllästynyt kirjoitti:Tuo on juuri (anteeksi sanavalintani, mutta ottaa niin päähän) sitä saatanan lässytystä jolla varmistetaan se, ettei kiusaaminen koskaan lopu. Kiusaajat viis veisaavat jostakin "kiusatun asemaan asettumisesta" - päinvastoin, he nauravat paskaista naurua ja jatkavat kiusaamista, koska tietävät entistäkin selkeämmin miltä uhrista tuntuu.Sateentekijä kirjoitti:... Rankaisemisen lisäksi kiusaaja tulisi asettaa "kiusatun asemaan" noin kuvaannollisesti,siis selittää, miksi hänen käytöksensä on tuomittavaa...
Ryysy kirjoitti:Miten / millä keinoin kiusaajat laitetaan vastuuseen teoistaan?
Mirri kirjoitti:Minkä ikäisistä kiusaajista nyt puhutaan? ...
Mirri kirjoitti:... Kiusaamista ilmenee pikkulasten kesken, vanhusten kesken, ja siltä väliltä kaiken ikäisten kesken. Lapsille kuitenkin voidaan opettaa empatiakykyä; heitä voidaan kasvattaa myötäelämiskykyisiksi. Aivan kuten Sateentekijä sanoi: pienelle kiusaajalle kerrotaan mikä hänen käyttäytymisessään on väärin...
Mirri kirjoitti:... 'Paskainen nauru' - osataanko se synnyinlahjana vai opitaanko jostakin jossakin vaiheessa?
Hilppa 24.5.2016 kirjoitti:Mirri kirjoitti:... Arvelen, että persoonallisuushäiriöisyys - sen oireilu - voi altistaa kasvuikäisen niin kiusaajana kuin myös kiusattuna olemiselle.- -
Voiko joku vakavissaan kirjoittaa tuollaista? Ilmeisesti voi. Kaikkea olen kiusatusta kuullut väitettävän, mutta tuo rinnastus oli jonkinlainen pohjanoteeraus. Päältäkatsojat olit unohtanut tarkasteluistasi tyystin.
Kyllästynyt kirjoitti:Ryysy kirjoitti:Miten / millä keinoin kiusaajat laitetaan vastuuseen teoistaan?
Esimerkiksi niin, että koulukiusaajaporukka hajoitetaan sijoittamalla heidät joko kokonaan eri kouluihin, tai ainakin eri luokillle. Lienee vieläkin yleistä, että koulukiusattu joutuu vaihtamaan koulua, mutta kiusaajat eivät.
Maija avautui puukotushaaveestaan ainakin yhdelle kaverilleen. Tämä kertoo, että oli kauhuissaan, mutta ei ottanut haavetta tosissaan.
Maijaa houkutti ajatus vallasta. Kaikki tiesivät, että hänellä oli temperamenttia, mutta kukaan ei kuvitellut, että hän pystyisi sellaiseen.
– Olisin aloittanut luokan pahimmasta ja katsonut monta kerkeän, Maija toteaa.
Lopulta hän ei tehnyt sitä. Puukkokosto sai toisen muodon. Luokkiin oli tullut uudet liitutaulut, ja hetken mielijohteesta Maija viilteli ne rikki. Kun reput tutkittiin, poikien puukot löydettiin. Pojat saivat rangaistuksen.
Suurin joukkomurhan estänyt syy oli äiti. Maija ei halunnut jättää äidille niin raskasta taakkaa.
Maija on 45-vuotias nainen. Hän joutui nuorena kiusatuksi ja hautoi vuosia ajatusta kiusaajiensa tappamisesta. Nykyään hän osaa hiljentää äänet päänsä sisällä, mutta ei usko, että ne katoavat koskaan. Maija haluaa kertoa tarinansa, jotta kiusatut nuoret saisivat apua.
Maija haluaa avautua joukkotuhoajatuksistaan, koska hän on nähnyt tositarinaan perustuvan elokuvan Valkoinen raivo. Tuntui, kuin hän olisi katsonut kuvausta omasta elämästään. Dokumentti kertoo potentiaalisesta koulusurmaajasta, Laurista, joka ei toteuttanut aiettaan.
Lauri uskoo, että lapsuuden trauma yhdistettynä koulukiusaamiseen johtaa piilotettuun vihaan, joka voi saada aikaan ääritekoja. Hän on aggression tutkija ja luonut käsitteen valkoinen raivosta mustan impulsiivisen raivon vastakohtana.
Maija sanoo, että hän on naispuolinen Lauri.
Maija näyttää keneltä tahansa keski-ikäiseltä naiselta. Hän istuu tuulitakissaan meren rannalla ja kertoo keinoista, joilla vaimentaa valkoista raivoaan.
– Tulen tänne joskus seisomaan, kun on oikein kova tuuli. Pari kertaa on tultu kysymään, etten vain tee itselleni mitään. Tarvittaessa menen metsään huutamaan, hän sanoo.
Välillä hän kirjoittaa, deletoi tekstin tai repii paperin. Luokkakuvat hän on repinyt jo aikaa sitten. Myös hevimusiikki auttaa, edelleen. Musiikin avulla on helpompi käydä läpi sitä, mitä tapahtui.
Koulun loppumisesta tulee näinä päivinä 30 vuotta. Se saa tunteet pintaan.
Muistot laukeavat joka kerta, kun Maija lukee lööpin kiusaamisesta tai näkee arkoja koulumatkalaisia. Usein hän menee kysymään, onko joku kiusannut.
Osa entisistä kiusaajista on hänen mukaansa pyytänyt anteeksi, osa ei. Mutta Maija tietää kärsivänsä vääryyden tunteesta loppuelämänsä. Hän on heti piikit pystyssä, jos kokee, että on tullut epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi.
Vielä aikuisena kosto on pyörinyt mielessä, mutta äänet ovat varsin vaimentuneita. Mitä se hyödyttäisi? Ei tekoja saa tekemättömiksi.
Paraneminen käynnistyi vasta, kun Maija tapasi miehen, ”sellaisen jota hän sieti”. Häiden jälkeen mies sairastui vakavasti ja kuoli. Maija romahti ja raahautui psykiatriselle hoitajalle.
– Sanoin, että tapan itseni tai jonkun muun. En ollut aiemmin sanonut sitä ääneen.
Hän kävi terapiassa ja sai siitä apua. Jatkohoito epäonnistui, koska uusi psykiatri keskittyi Maijan mielestä liikaa lapsuuteen eikä kiusaamiseen. Hän keskeytti sen.
Maija ei kanna kaunaa järjestelmälle, koska on saanut avun, kun on sitä kaivannut. Aika näyttää, pitääkö hänen vielä hakeutua terapiaan.
– Onneksi on pappi ja pari ystävää, joille tiedän voivani soittaa, jos tiukka paikka tulee, hän toteaa.
Maija haluaa puhua menneisyydestään avoimesti, koska ei ole mielestään tehnyt mitään väärää.
On ajatellut, mutta ei ole tehnyt.
Henkilön nimi on muutettu.
Psykopatologia kirjoitti:... Eristämisestä (isolaatiosta) on ollut kyse; älyllistäminen (intellektualisaatio) on vain eristämisen alalaji.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa