Liikunta ehkäisee masennusoireita

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 20.05.2016 19:30

pöö kirjoitti:Kiitos Psykopatologia!
Hilppa, vaikeasti masentunut on sellainen joka käyttää tahdonvoimansa päästäkseen ylös sängystään. Se itsessään jo vie voimia , tosin henkisiä. Ja totta : kuka tahansa voi masentua , mutta se vaikea masennus on hyvin lamauttava ihan kaikilla , jopa urheilijoilla.

Vaikeaan masennukseen onkin haettava muunlaista hoitoa, kuin liikunta, joka pahimmissa tapauksissa saattaa olla jopa haitallista. Pahimmissa tapauksissa , joissa ei itse jaksa edes vuoteesta nousta, käsittääkseni voi saada mielenterveyshoitajan jopa kotikäynnille.Tuttavani pääsi tällä tavoin taas jaloilleen, kun mt hoitaja kävi ensin kotikäynnillä, sitten vähitellen vei häntä ulos jne.
Sateentekijä
 

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 20.05.2016 19:53

pöö kirjoitti:- -
Hilppa, vaikeasti masentunut on sellainen joka käyttää tahdonvoimansa päästäkseen ylös sängystään. Se itsessään jo vie voimia , tosin henkisiä. Ja totta : kuka tahansa voi masentua , mutta se vaikea masennus on hyvin lamauttava ihan kaikilla , jopa urheilijoilla.

Olen kokenut keskivaikean masennuksen ja yleistyneen ahdistuneisuushäiriön. Sairaus ei estänyt minua käymästä kilometrin pituisella kävelyllä päivittäin. Sairaus ei mennyt ohi, vaikka lepäsin, yritin nukkua, makasin sängyn pohjalla ja vaikka olisin päälläni seissyt, vaan kesti aikansa.
Hilppa
 

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.05.2016 22:12

pöö kirjoitti:Hilppa, vaikeasti masentunut on sellainen joka käyttää tahdonvoimansa päästäkseen ylös sängystään. Se itsessään jo vie voimia , tosin henkisiä. Ja totta : kuka tahansa voi masentua , mutta se vaikea masennus on hyvin lamauttava ihan kaikilla , jopa urheilijoilla.

Noin minäkin olen ymmärtänyt, ja oman (potilas)kokemukseni perusteella olen samaa mieltä.

Jäin kuitenkin miettimään, että voisiko vaikea masennus esimerkiksi yhdessä pakko-oireisuuden kanssa synnyttää toisenlaista käyttäytymistä. Vaikeasti masentunut raahautuu lenkille vaikka kontaten...
Oli miten hyvänsä, liikunta ei ole vaikeasti masentuneelle hyvä hoito-ohje, vaan liikuntaan ohjaaminen (kannustamisesta ja patistamisesta puhumattakaan) voi johtaa huonoon tulokseen: potilas sairastuu entistä pahemmin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.05.2016 22:20

Jos pahimmillaan tuntuu, ettei jaksaisi edes hengittää, on absurdia maireasti hymyillen ehdotella; "lähde lenkille" tai "ryhdy harrastamaan jotakin mukavaa liikuntaa" - niin kuin minulle tehtiin.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 20.05.2016 22:45

Minulle sanottiin, että nyt sinun olisi kyllä syytä jo alkaa nukkumaan, mistä pelästyin ja ahdistuin niin, että en tasavarmasti nukkunut kunnolla vuoteen. Heräilin aamuyöstä, iltayöstä, miten milloinkin ja unet jäivät lyhyiksi. En juuri jaksanut mitään, en liikkua enkä muutakaan. Terapiaa odottelin ja yritin kitkutella jotenkin eteenpäin. En kuitenkaan halunnut jättää kaikkea liikkumistakaan, vaan kävin kävelyllä ja saunalla, silloin tällöin. Sauna auttoi hetkeksi, samoin kävely toisinaan, toisinaan jopa jumppakin. En halunnut päästää kuntoa täysin rapistumaankaan.
Hilppa
 

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.05.2016 22:48

Kyllästynyt, sinäpä sen sanoit.

Liikunta voi ehkäistä masennusoireita, ja liikunnasta voi olla hyötyä vaikeiden masennusten jälkeisessä toipilasajassa, mutta vakavien masennusten hoidoksi liikunnasta ei ole. Onneksi asia kerrotaan tämän ketjun otsikossa: liikunta ehkäisee masennusoireita.
Kunpa myös ammattilaiset ymmärtäisivät asioiden erot niin, ettei vaikeasti masentuneille edes ehdotettaisi minkäänlaista 'liikuntaterapiaa'...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 20.05.2016 23:37

Mikä on yhdelle urheilua on toiselle melkein lepoa.
Hilppa
 

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja trisse » 20.05.2016 23:52

Minäkään en ymmärrä tuota kauheaa puolustelua kuinka on suunnilleen synti että ihmiselle liikuntaa ehdotetaan kun eihän hän jaksa liikkua ja jos jaksaisi niin olo vaan hirveämmäksi menisi! Keskivaikeasti masentuneena ei varmaan jaksa helposti uutta liikuntalajia aloittaa mutta jos ihmisellä on jo tottumus liikkua ja kokemus että liikunnasta saa mielihyvää niin uskon että moni pystyy pitämään liikuntaharrastusta yllä ja se onkin useille yksi keino säädellä mielialaa, vireyttä ja jaksamista. Ei sitä niinkään voi ryhtyä ajattelemaan että jos joku jaksaa liikkua niin eihän tämä millään voi olla masentunut kun masentuneena ei jaksaisi vaan makaisi ainoastaan sängyssä.
trisse
 

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 21.05.2016 00:32

Kyllästynyt kirjoitti:Jos pahimmillaan tuntuu, ettei jaksaisi edes hengittää, on absurdia maireasti hymyillen ehdotella; "lähde lenkille" tai "ryhdy harrastamaan jotakin mukavaa liikuntaa" - niin kuin minulle tehtiin.

Totta! Kyllä siinä endorfiinit ja serotoniinit on silloin niin nollilla, ettei sivullisella ole siitä mitään käsitystä. Ryhdy harrastamaan, mene ulos, ota itseäs niskasta kii, on pahita mitä vaikeassa masennustilassa olevalle voi sanoa. Jos hän ei jaksa vuoteestaan nousta, voi istua hänen viereensä, keittää kupillisen teetä tai kahvia. Olla vaan läsnä. Sekin usein helpottaa oloa.
Ihan oikeasti, minä olen sitä mieltä, että vaikeasti masentunut tarvitsee vierihoitoa ja läheisyyttä ja sitten vasta voinnin mukaan aletaan puhua, liikkua jne.
Sateentekijä
 

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.05.2016 00:40

trisse kirjoitti:Minäkään en ymmärrä tuota kauheaa puolustelua kuinka on suunnilleen synti että ihmiselle liikuntaa ehdotetaan kun eihän hän jaksa liikkua ja jos jaksaisi niin olo vaan hirveämmäksi menisi! ...

Asiassa on myös se puoli, että liikuntakehotuksilla (ja siinä se "hoito" sitten onkin) syyllistetään masentunutta hänen omasta surkeudestaan.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja trisse » 21.05.2016 00:49

Kuten sanoin niin en niitä puolustellut. Enemmän Mirrin asenne pistää silmään kuin sinun. Hilppa on hyvä esimerkki ihmisestä joka on tottunut liikkumaan ja jolle masentuneena pieni liikunta ei ole suinkaan ollut haitaksi. On ihmisiä jotka alkavat voida huonosti elleivät saa omaa liikunta-annostaan. Saavat kolotuksia ja muita oireita. He siis liikkuvat vaikka pää kainalossa oman etunsa vuoksi. Ei siis mitään järkeä yleistää tai nostaa liikkumattomien masennusta liikuntaa harrastavien masennuksen yläpuolelle.
trisse
 

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja Sateentekijä » 21.05.2016 01:14

Jokainen masentunut masentuu omalla tavallaan eikä mitään yleipätevää neuvoa ole.
Sateentekijä
 

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.05.2016 11:35

Kyllästynyt kirjoitti:
trisse kirjoitti:Minäkään en ymmärrä tuota kauheaa puolustelua kuinka on suunnilleen synti että ihmiselle liikuntaa ehdotetaan kun eihän hän jaksa liikkua ja jos jaksaisi niin olo vaan hirveämmäksi menisi! ...

Asiassa on myös se puoli, että liikuntakehotuksilla (ja siinä se "hoito" sitten onkin) syyllistetään masentunutta hänen omasta surkeudestaan.

Liikuntakehotukset masentuneelle ovat perseestä, kuten kaikki muutkin syyllistävät kehotukset. Minulle sellainen oli kehotus nukkua, koska olin juuri sillä tavalla sairas, että en kerta kaikkiaan kyennyt nukkumaan, vaikka halusin. Kehottamalla nukkumaan tämä psykologi ainoastaan syyllisti minua liikuntaharrastuksestani ja elämäntavoistani, että ikään kuin olisin itse omilla elämäntavoillani aiheuttanut itselleni unettomuushäiriön ja ikään kuin nukkumiseni onnistuisi tuosta noin vaan. En myöskään sairastuneena masennuksen ollessa pahimmillaan tietenkään treenannut samalla tavoin kuten terveenä, vaan paljon paljon vähemmän ja kevyemmin kuin mihin olin tottunut.
Hilppa
 

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja pöö » 21.05.2016 14:08

Hilppa kirjoitti:Olen kokenut keskivaikean masennuksen ja yleistyneen ahdistuneisuushäiriön. Sairaus ei estänyt minua käymästä kilometrin pituisella kävelyllä päivittäin.

Olen kokenut vaikean, toistuvan masennuksen. Sairaus esti minua kiinnostumasta ulkomaailmasta ja sinne liittyvistä aktiviteeteista. Se siis esti haluni lähteä liikkumaan.
pöö
 

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja Ryysy » 21.05.2016 15:19

Jos on sillä lailla masentunut, että kaikenlaiset liikkeetkin ovat hidastuneita, niin onko masentuneelle 'kuntouttavampaa' tai parempaa hoitoa se, että osa asioista tehdään hänen puolestaan tai häntä auttaen vai olisiko masennuksen paranemisen kannalta parempi sitten se, että masentunut tekee itse sen minkä ja miten jaksaa? Eli vaikka leivän leikkaaminen, voitelu, jääkaapista leikkeleen ottaminen... tai suihkussa käynti, autetaanko vai eikö auteta ja jos, niin minkä verran.

Kun toisaalta siihen suihkussa käyntiin voi mennä helposti jo tuntikin kaikkine osasineen. Jos masentunut peseytyy (meni aikaa sitten vaikka kaksi tuntia), niin onko ihminen sitten kuitenkin hyvillään lopulta, kun pystyy suoriutumaan arkisesta asiasta itse... Tuollaiset ihan perusarkiset asiat menee masentuneella jo liikunnasta tavallaan, että sitten ei ainakaan jää energiaa enää muuhun ylimääräiseen tai oikeaan liikuntaan.

Esim. osa puolisoistahan hoitaa paljon asioita masentuneen kumppanin puolesta, että onkohan se karhunpalvelus vai ihan välttämätön apu... Tietysti kaikilla erilaiset tilanteet. Kuhanpahan mietinpähän.
Ryysy
 

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.05.2016 19:00

Tuli mieleeni, että jos masentunut on kovin toimintakyvytön ja perushoivan tarpeessa, voisi olla aihetta johonkin muuhun kuin kotihoitoon. Vaikea pahasti invalidisoiva masennus voi olla sairaalahoidon aihe, ja myös jokin hoito- tai kuntoutuspaikka voisi olla mahdollinen.
Ainakaan lähiomaisen ei pitäisi joutua uupumaan masentuneen perushoidon vuoksi, enkä oikein usko masentuneenkaan hyötyvän siitä, että hänen läheisensä toimii ikään kuin omaishoitajana. Kuntouttajanakaan lähiomainen ei taida olla paras mahdollinen, vaan tarvittaisiin ammattitaitoista hoitoa ja kuntoutusta.

Luulen, että loppujen lopuksi vaikeankin depression alta löytyy aikuinen ihminen, joka olisi iloinen siitä, että hänet pystyttäisiin hoitamaan niin hyvään kuntoon, että hän kykenisi elämään suurin piirtein omatoimisesti ja itsestään huolehtien. Siinä asiassa parhaiten osaavat auttaa ammattilaiset, ja omaiset taas liian läheisinä voivat tahtomattaan tehdä vahinkoa. Omaiset voivat vilpittömästi uskoa tekevänsä hyvää ja auttavansa, ammattilaiset taas osaavat etäämmältä arvioida hoidettavan potilaan tilan ja kunnon; näkevät paremmin milloin tarvitaan lepoa ja perushoivaa, milloin taas olisi liikkeelle tönimisen paikka.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja Kuutar » 21.05.2016 19:20

Hilppa kirjoitti:Mikä on yhdelle urheilua on toiselle melkein lepoa.

Näinkin. Jotkut ovat luonnostaan liikunnallisia, toiset eivät.
Kuutar
 

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja Enne1 » 21.05.2016 21:39

Silloin kun ennen lääkitystä olin ns. vaikeasti masentunut saatoin kävellä pitkiä matkoja levottomuuden vuoksi. Pääsin kyllä hyvin ylös sängystä, mutta olin hyvin levoton ja tuskainen.
Enne1
 

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.05.2016 21:55

Niinpä. Taitaa olla vähemmän tunnettua tuo, että vaikea masennus voi oireilla levottomuutena ja 'ylikierroksilla käymisenä'. Ettei ongelmana olekaan lamaantuminen, vaan se, ettei tuskaisuudeltaan pysty pysymään paikallaan ja että on pakottava tarve olla liikkeellä.

Minulla ei ole kokemusta niin vaikeasta tuskaisuudesta, että se pakottaisi olemaan koko ajan liikkeessä, mutta sen verran kuitenkin, että mielestäni vaikea masennus lamaannuttavana versiona on helpompi kestettävä kuin tuskainen masennus. Levottomuus ja tuskaisuus voi tarvita rauhoittavan lääkityksen, toimintakyvyttömyys taas ei. Eikä pakottavassa liikkumistarpeessa ole mitään myönteistä; se on hoitoa vaativan sairauden oire siinä kuin lamaava masennuskin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Liikunta ehkäisee masennusoireita

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.05.2016 00:31

Mirri kirjoitti:Niinpä. Taitaa olla vähemmän tunnettua tuo, että vaikea masennus voi oireilla levottomuutena ja 'ylikierroksilla käymisenä'. Ettei ongelmana olekaan lamaantuminen, vaan se, ettei tuskaisuudeltaan pysty pysymään paikallaan ja että on pakottava tarve olla liikkeellä.
- -

Kyllä kaikki muodot ovat varmasti ihan tunnettuja ja lisäksi voi olla erilaisia välimuotoja. Kun yleistynyt ahdistuneisuus on vaikean masennuksen lisänä, saattaa esiintyä vaikeaa unettomuutta, väsymystä, jaksamattomuutta ja jopa säpsähtelyä ja katkonaisuutta liikkeissä, joiden lisäksi voi olla kokonaisvaltaisen jaksamaton. Vaikka olemus olisi ulospäin koostunut ja näyttäisi käytökseltään johdonmukaiselta, voi silti olla ololtaan keskittymiskyvytön.
Hilppa
 

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron