Isä & tytär: Sinkkonen & Sinkkonen, HS

Isä & tytär: Sinkkonen & Sinkkonen, HS

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.04.2016 20:16

Suutarin lapsella ei ollut kenkiä, mutta millainen lapsuus oli lastenpsykiatri Jari Sinkkosen tyttärellä
Kuukausiliitteen Perhesiteitä-sarjassa toisistaan kertovat psykiatri Jari Sinkkonen ja tämän tytär, tutkija Elina Sinkkonen.

KUUKAUSILIITE 2.4.2016 6:00
Venla Pystynen

Helsingin Sanomat kirjoitti:Jari Sinkkonen:
”Kun esikoiseni Elina syntyi keväällä 1983, olin 31-vuotias ja erikoistumassa lastenpsykiatriksi. Olimme avioituneet psykologivaimoni kanssa tarkalleen yhdeksän kuukautta aikaisemmin.

Yllätyin, kun pojan sijaan tulikin tyttö, ja mietin, että herranjestas, miten tässä nyt toimitaan. Rupesin sitten opettelemaan.

Elinan ollessa puolivuotias muutimme Joensuusta Helsinkiin, sillä sain pestin Lastenlinnasta. Olin niihin aikoihin ylirasittunut, sillä aloitin samaan aikaan myös terapiakoulutuksen ja oman psykoanalyysini. Vaimoni mukaan olin suorastaan kellanvihreä töistä tullessani, ja taloutemme oli hirveän tiukalla.

Elinalla oli infektioihin liittyviä, tosi hankalia astmaoireita. Kun tippa ilmestyi hänen nenänpäähänsä, vuorokauden parin sisällä henki jo pihisi. Yksivuotiskeväänään Elina oli puolen vuoden kuluessa viidesti sairaalassa.

Elina oli kuitenkin sitkeä sissi ja kesti kaikki pistelyt ja tiputukset. Vain kerran kuusivuotiaana hän sai hepulin, kun hänelle piti antaa tehosterokotus. Elina otti ovenkarmeista kiinni eikä suostunut menemään neuvolalääkärin huoneeseen.

Koska aina aikaisemmin kaikki oli sujunut hyvin, päätin, että Elinaa ei sillä kerralla pistetä ja tulemme takaisin, kun hän on valmis. Parin viikon kuluttua kaikki sujuikin ilman ongelmia.

Vaikka olinkin Elinan lapsuudessa toisinaan väsymykseni takia äreä ja vaativa isä, kyllähän meillä yleensä oli mukavaa. Toki olen kokenut myös riittämättömyyden tunteita. Muistan kirvelevän hyvin omat kohtuuttomuuteni ja liiallisen vaativaisuuteni.

Kotona olen kuitenkin halunnut unohtaa ammattiroolini ja olla pelkästään isä. Kerran Elinan ollessa uhmaiässä kimpaannuin hänen raivoamiseensa ja aloin raivota takaisin. Kun vaimoni kysyi myöhemmin, pelottiko Elinaa isän vihaisuus, hän tokaisi vain, että ’pyh, mun kiukkuni oli paljon suurempi’.

Sellainen Elina on aina ollut, hirveän määrätietoinen ja topakka. Herttoniemen alakoulussa hän joutui jo ekaluokalla puhutteluun tappelemisesta poikien kanssa. Toisella luokalla hän voitti kaikki luokkansa pojat kädenväännössä.

Elinan koulu meni aina helkkarin hyvin, hän oli kiistatta lahjakas lapsi. Lukemaan hän oppi viisivuotiaana.

Isien sudenkuoppa on yleensä se, että he työntävät lasta haluamaansa muottiin, johon lapsi ei kuulu. Ille faciet, hän on sen tekevä, se pitäisi kaikkien unohtaa. Elinan kohdalla isän toiveista ei kuitenkaan ole tarvinnut tinkiä, sillä hän on aina pitänyt menestyksestään huolen itse. Elinan ylioppilastodistuksen keskiarvo oli 9,7. Juovuksissa en ole nähnyt häntä koskaan.

Murrosiässäkään Elina ei ollut hankala. Hän vain vetäytyi omaan huoneeseensa ja oli vähäpuheinen. Emme tienneet kauheasti hänen sisäisestä maailmastaan. Halusimme olla hienotunteisia emmekä tunkeneet hänen elämäänsä. Elina on kyllä kommentoinut sitä myöhemmin vähän moitiskellen.

Muutettuaan pois kotoa hän paneutui yliopisto-opintoihinsa hyvin intensiivisesti. Gradun tehtyään hän haki väitöskirjatutkijaksi kolmeen englantilaiseen yliopistoon, ja hänet hyväksyttiin jokaiseen.

Minäkin opiskelin aikoinani Fribourgissa ja Lausannessa. Lääkintöhallitus välitti 1960-luvulla opiskelijoita lääketieteellisiin tiedekuntin Sveitsiin lääkäripulan takia.

Kiinnostuin psykologiasta ja psykiatriasta varmasti osittain siksi, että isäni tappoi itsensä ollessani 16-vuotias. Asuimme Kontiolahdella pienessä kyläyhteisössä. Äiti oli alakansakoulun opettaja, isä metsuri, joka oli viikot savotassa.

Isällä oli ajoittainen alkoholiongelma, ja hänen juomisensa aiheutti minulle häpeällisiä hetkiä, kun hän oli sammunut jonnekin kylälle. Ei sitä tapahtunut usein. Saattoi mennä vuosikin, ettei hän juonut ollenkaan. Juomaputkiensa jälkeen hän oli yleensä alamaissa ja rauniona. Silloin hän saattoi sanoa anteeksipyytelevästi, että ’parempi kun kuolis, taian ihteni tappaa’. Äiti oli kuitenkin ajatellut, että se joka puhuu, ei tee.

Serkkuni näki isän tämän kuolemaa edeltävänä iltana ja kertoi myöhemmin tämän käyttäytyneen hyvin surumielisesti. Se oli toukokuun loppua, ja olin itse menossa soittokeikalle. Ennen esitystä tapasin äitini hirveän itkuisena. Kun kysyin, mikä on, äiti sanoi isän olevan sairaalassa. Vasta tultuani keikalta äiti paljasti asian oikean laidan. Hän oli juksannut, jotta saisin soittokeikkani hoidettua.

Äiti oli isän kuolemasta aivan romuna. Olin ihmeissäni, sillä hän oli aina ollut hyvin vahva nainen, perheemme keskushahmo. Ajattelin, että minun täytyy pitää itseni kasassa, enkä itkenyt isän kuolemaa vasta kuin paljon myöhemmin. Pistin suruni syrjään, sillä koin olevani äidistä vastuussa.

Elinasta en sen sijaan ole koskaan kantanut migreeniä. En soittele hänelle päivittäin, sillä hän on valoisa tapaus eikä hänestä tarvitse olla huolissaan. Enää hän ei ole aivan yhtä vaativainen itseään kohtaan kuin aiemmin.

Olen aina sanonut kaikille lapsilleni, että I’m there for you. Jos voin olla hyödyksi, autan mielelläni.

Viime kesänä Elinalla oli Oxfordissa promootio. Kun hän empi, lähteäkö sinne vai ei, minä sanoin, että totta helvetissä ja me äidin kanssa tullaan kans. Kun istuin siellä sivistyksen patinan keskellä, ajattelin, että kunnasniemeläisen metsurin pojan on aika hulppeaa katsella omaa tytärtään siinä latinankielisessä seremoniassa, tohtorin viitassa ja hatussa.”


http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1459484329490
Kirjoituksesta on liitetty vain isän kertomus.
Hilppa
 

Re: Isä & tytär: Sinkkonen & Sinkkonen, HS

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.04.2016 21:02

Tämä KK-liitteen juttusarja on yksi harvoja isiä ja tyttäriä käsittelevä kirjoitussarja. Siksi kaivoin esille. Tosin sisältää muitakin ihmissuhdepareja.
Hilppa
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa

cron