Hypokondria

Hypokondria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.01.2016 13:29

Terveys 13.1.2016 klo 11:42 | päivitetty 13.1.2016 klo 11:42 Terhi Toivonen http://yle.fi/uutiset/hypokondriassa_ih ... at/8590722
Hypokondriassa ihmisen elämä pyörii sairauden ympärillä: Aiemmin huoletti AIDS, nyt syövät

Normaali huoli sairaudesta muuttuu psykiatriseksi häiriöksi eli hypokondriaksi siinä vaiheessa, kun pelko sairaudesta ei väisty, vaikka lukuisissa tutkimuksissa ei löydy mitään poikkeavaa.
(- -)
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hypokondria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.01.2016 13:46

(- -)
Tarkkoja tutkimukseen perustuvia lukuja hypokondriaa sairastavista ei ole, mutta erikoissairaanhoidon selvitysten mukaan noin 5 prosenttia potilaista kärsii "luulosairaudeksi" kutsutusta häiriöstä.
(- -)

"Luulosairaus" sisältää sekä sairaus-fobiat (pelot; suhteellisen yleisiä) että somaattiset paranoiat ("uskomukset"; suhteellisen harvinaisia).
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hypokondria

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.01.2016 15:59

Entä jos pelkää/luulee/uskoo sairastuneensa hypokondriaan?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Hypokondria

ViestiKirjoittaja Ryysy » 13.01.2016 17:31

Mulla on ehkä jotain tämmöistä(kin), kohdistunut aina pääasiassa mt-tyyppisiin sairauksiin. En oikeastaan vieläkään tiedä, mikä on tervettä ja mikä sairasta ja mikä jotakin siltä väliltä. Vielä kun tulee tuo käsitesekamelska soossiin mukaan; sairaus, oire, piirre... ja plaa.

Jotenkin ihan kuin identiteettiin saakka on vaikuttanut tämä mt-tapauksen roolin ottaminen, jota myös mt-sairauksista /-desta kärsivyydeksi sanotaan. Ehkä esiintyy myös käänteistä hypokondriaa, ikään kuin sairauksien (yms.) kieltämistä ja vähättelyä liioittelun sijaan. Jos ei halua olla jotain, niin onhan se kiva uskotella itselleen, ettei ole (siis esim. sairas).

Aidanseipäästä päivää.
Ryysy
 

Re: Hypokondria

ViestiKirjoittaja trisse » 13.01.2016 18:31

Kyllästynyt kirjoitti:Entä jos pelkää/luulee/uskoo sairastuneensa hypokondriaan?


On normaali?
trisse
 

Re: Hypokondria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.01.2016 18:46

Kyllästynyt kirjoitti:Entä jos pelkää/luulee/uskoo sairastuneensa hypokondriaan?

Riippuu siitä, mitä tarkoitetaa hypokondrialla. Nikkilän selvennys oikeastaan vaan sekoittaa, vaikkakin puhekielessä hypokondria (eli luulosairaus) on tavallisimmin juuri sairaus-fobiaa, ei paranoidista uskoa tai vakuuttautuneisuutta, psykiatriassa taas delusionaalisuutta.

Paranoian elinaikainen prevalenssi Suomessa on 0,18 % (Jonna Perälä 2007 (2013)). Jos yli 60 % näistä on vainoharhaista ja/tai mustasukkaista, somaattisen muodon osuudeksi jää alle 1 promille, eli aito hypokondria on todella harvinaista.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hypokondria

ViestiKirjoittaja trisse » 13.01.2016 19:41

Ei hypokondriaa epäilevä ole mikään paranoidi vaan paranoidin vastakohta - oman kivuntunteensa todellisuuden kyseenalaistava. Minun mielestäni ainakin.
trisse
 

Re: Hypokondria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.01.2016 20:04

Tuskin vastakohta; mielestäni osin samansuuntainen. (Kivuntunteensa "todellisuuden".) Hypokondriassa ei ole tyypillisesti voimakkaita kipuja; enemmän bisarria, esimerkiksi että "jos ihooni tulisi haava, ihonalaiset madot ryöpsähtäisivät esiin".
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hypokondria

ViestiKirjoittaja Katla » 14.01.2016 02:21

Minä en ole koskaan joutunut epäillyksi luulottelusta sairauksieni suhteen. On ollut mitä ihmeellisimpiä oireita ja silti lääkäri on ottanut kaiken todesta ja tutkinut kaiken ja olen saanut rauhan, ettei mitään vakavaa ole tapetilla. Minulla on luja usko lääkäriini, ottaa kaikki kokeet mitä ikinä mieleeni tulee ja minulla ei ole ikinä ollut syytä kyseinalaistaa tuloksia. Olen onnekas, ei tarvia pelätä olemattomia, kun kaikki setvitään heti.
Katla
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron