Suostu joulun ihmeeseen

Suostu joulun ihmeeseen

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.12.2015 02:30

Suostu joulun ihmeeseen
Joulu / 19.12.2015 klo 10:00 Taneli Kylätasku - See more at: http://www.valomerkki.fi/valohoito/suos ... i14yg.dpuf
Kirkko ja kaupunki 49/2015, s. 10 - 11

Joulukertomuksen majatalo ja karjan syöttökaukalo ovat kuvia ihmisen sisimmästä.
(- -)

Ihminen on itselleen mysteeri

Joulun vaikeus kielii siis ihmiselle ominaisesta itsepetoksesta, jota vastaan kirkon teologit ja mystikot taistelivat parhaansa mukaan. Yksi heistä oli 1200- ja 1300-lukujen taitteessa elänyt Mestari Eckhart. Joulusaarnassaan Eckhart ravisteli itsetyytyväisiä kuulijoitaan muistuttamalla, että mikään ei ole niin vierasta ihmiselle kuin hän itse. "Eckhartin mukaan olemme itsellemme suuria mysteerejä, ja Jumala on suuri salaisuus. Meitä kutsutaan tälle tielle, opitun tietämättömyyden tielle. Mutta ihminen ei halua tunnustaa, että hän on itselleen täydellinen arvoitus", [teologian tohtori Pauli] Annala sanoo. Annala korostaa, että kristillisten mystikkojen lähtökohtana ei koskaan ole moralismi, vaan halu muistuttaa ihmisille heidän todellisesta olemuksestaan. Toisinaan herääminen vaatii luutuneiden itsestäänselvyyksien purkamista. "Olemme itsellemme tuntemattomia ja vieraita, koska emme ole aitoja, vaan määrittelemme itsemme sen mukaan, mitä meidän pitäisi olla: fiksuja, tehokkaita, kauniita ja virtaviivaisia. Useimmat eivät koskaan kuuntele sitä, keitä he ovat levossa, ilman mitään määreitä. Jumala haluaa, että hyväksyn 'tuntemattoman minän minussa' enkä lokeroi itseäni", Annala sanoo.
(- -)
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suostu joulun ihmeeseen

ViestiKirjoittaja trisse » 25.12.2015 23:15

Minä olen ainakin itselleni suuri arvoitus. Vaikken olekaan uskossa - tietääkseni.

Niin myös muu valtava maailmankaikkeus miljoonine planeettoineen. (=Arvoitus minulle, sinulle ja itselleen). Joskus se ettei pysty jotain näkemään johtuukin vain siitä että omat silmät ovat sumeat.
trisse
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa