Defenssit (psyykkiset)

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 23.12.2015 20:29

Olisi poliittinen (ehkä konkreettinenkin) itsemurha sanoa julkisesti, että Suomessa ihmiset eivät ole tasa-arvoisia/tasaveroisia.
Vaikka julkisissa juhlapuheissa tasa-arvoon/yhdenvertaisuuteen vedotaankin, on naiivia uskoa puheiden olevan jotakin muuta kuin sanahelinää.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.12.2015 21:30

Ihmisten yhdenvertaisuus on kaikilla kansoilla juhlapuheiden ideaali, joka ei missään ole toteutunut eikä varsinkaan kansojen välinen yhdenvertaisuus. Varsinkin kun taloudelliset intressit nousevat fokukseen, saavat arvot jäädä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 23.12.2015 23:35

Flower kirjoitti:... Ja minusta nimen omaan järjen tasolla ihmisten arvokkuudessa ei ole eroja. Käytännössä toki saattaa tulla sellainen vaikutelma, ettei näin olisi, mutta se johtuu muista seikoista kuin siitä, että ihmiset eivät olisi yhtä arvokkaita.

Tunteen tasolla ja kauniissa teoriassahan ihmiset ovat tasavertaisia, mutta nimenomaan järjen tasolla me emme sitä ole.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Rane » 23.12.2015 23:37

Esim. naimisissa oleva nainen on arvokkaampi kuin naimaton.
Rane
 

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 23.12.2015 23:41

Rane kirjoitti:Esim. naimisissa oleva nainen on arvokkaampi kuin naimaton.

Ei naimissa oleminen sinänsä ole mikään merkittävä ihmisen arvon mittari.
Mutta ratkaisevaa voi olla se, kenen kanssa on naimisissa.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.12.2015 00:22

Ihmisen arvosta tuli mieleeni:

Kävin eilen jouluostoksilla. Ei minua ennenkään ole mitenkään huonosti liikkeissä kohdeltu, mutta eilen useampi kuin kolme myyjää oli erityisen palvelualttiita ja huomaavaisia. Ihmettelin asiaa mielessäni, koska olihan joulumyynti vilkkaimmillaan ja myyjillä kädet täynnä ja kassoilla jonoa. Olen kyllä aiemminkin pannut merkille, että vaatetus vaikuttaa palvelun tasoon, mutta mielestäni minulla oli aivan normaalit vaatteet, ei mitään erityistä.

Sitten tajusin mistä saamani "erityiskohtelu" mahdollisesti johtui: Minulla oli kaulassa Tyylipoliisin törkeän kallis merkkikaulahuivi.

Ihmisen "arvo" ja arvostus voi olla pienestä kiinni.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Rane » 24.12.2015 00:29

Mistä ne myyjät tiesivät, että huivi on arvokas?
Rane
 

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.12.2015 00:32

Rane kirjoitti:Mistä ne myyjät tiesivät, että huivi on arvokas?

Se on "alan piireissä" hyvin tunnettu tuote (josta ei sivumennen sanoen ole edes piraattikopioita liikkeellä).
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Rane » 24.12.2015 00:42

Jaa. Myyjät ovat antaneet kassalla kalliiden ostosten maksajien etuilla, ja minua kohdeltiin huonosti, kun ostin vain aletuotteita. Myös venäläisiä asiakkaita palveltiin ennen minua, vaikka olisi ollut minun vuoroni.
Rane
 

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.12.2015 00:49

Flower:
Tarkoitatko, että tällöin kieltää sen "tosiasian", että kaikki ihmiset eivät ole arvokkaita? Vai, että kuvittelee olevansa arvokas, mikä ei olekaan totuus, joka siis onkin se ettei vaan halua myöntää omaa arvottomuuttaan?

Tuota tarkoitin, ja jatko(si) voi seurata (osin) siitä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Katla » 24.12.2015 01:32

Kyllästynyt kirjoitti:
Rane kirjoitti:Mistä ne myyjät tiesivät, että huivi on arvokas?

Se on "alan piireissä" hyvin tunnettu tuote (josta ei sivumennen sanoen ole edes piraattikopioita liikkeellä).

Kylläsynyt, nyt -ole hyvä ja kerro mikä ihmeen merkki huivissasi on, ei ainakaan Herme's? Luis Vitton? Jimmy Shoo? Mulberry? Gucci? Marc Jacobs?
Viimeksi muokannut Katla päivämäärä 24.12.2015 01:45, muokattu yhteensä 3 kertaa
Katla
 

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Kuutar » 24.12.2015 01:37

Psykopatologia kirjoitti:Hän siis "sairastui homeesta" psykoottiseksi?

En tunne tapausta. Hän väitti ohjelmassa, että häntä pidettiin psyykkisesti sairaana siksi, että hän kertoi sairastuneensa fyysisesti homeesta, siis että oireita pidettiin psyykkisinä. ( näin ainakin ymmärsin) Samoin toinen henkilö, homesairaiden yhdistyksen edustaja kertoi, että monia homesairaita on leimattu psyykkisesti sairaiksi, koska lääkärit eivät tunne oireistoa, jota home voi aiheuttaa.
Kuutar
 

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.12.2015 01:42

.Kissi kirjoitti:Kylläsynyt, nyt -ole hyvä ja kerro mikä ihmeen merkki huivissasi on, ei ainakaan Herme's?

Se ei ole minun huivini vaan Tyylipoliisin (jota minä lainaan koska hän ei ole paikalla).
En viitsi kertoa nimeä (ei ole Hermes), koska siitä seuraisi helposti vain turhaa älämölöä.

Selvyyden vuoksi sanottakoon, etten koe huivin tekevän minusta yhtään sen arvokkaampaa kuin olen ilman sitä.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Katla » 24.12.2015 01:47

Kurjuus, olisin vain halunnut tietää, Kyllästynyt, että millainen se huivi on, onko ihana?
Katla
 

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.12.2015 01:49

.Kissi kirjoitti:Kurjuus, olisin vain halunnut tietää, Kyllästynyt, että millainen se huivi on, onko ihana?

Se ei ole mitenkään huomiota herättävä, päinvastoin.
Käytän sitä, koska käytän Tyylipoliisin takkiakin - johon huivi värinsä vuoksi sopii hyvin.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Katla » 24.12.2015 01:57

Ok. Kiinostaa miten ajattelit myyjien huomaavan 'mitättömän' huivisi niinkuin sisäpiiri tietona ja miksi he olisivat sen huomion takia kohdelleet sinua 'huomaavaisemmin' ? höpsö.
Kyllästynyt:
"Sitten tajusin mistä saamani "erityiskohtelu" mahdollisesti johtui: Minulla oli kaulassa Tyylipoliisin törkeän kallis merkkikaulahuivi."
Katla
 

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 24.12.2015 02:01

.Kissi kirjoitti:Ok. Kiinostaa miten ajattelit myyjien huomaavan 'mitättömän' huivisi niinkuin sisäpiiri tietona ja miksi he olisivat sen huomion takia kohdelleet sinua 'huomaavaisemmin' ? höpsö.

Koska se on, kuten jo sanoin, hyvin tunnettu huivi "himopukeutujien" piireissä, vaikka se ei mitenkään erityisen tai huomiotaherättävän värinen tai kokoinen olekaan.
Se on tietynlainen ikoni - vähän niin kuin aito Vuittonin (jotka ovat mielestäni rumia) tai Chanelin laukku.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Katla » 24.12.2015 02:06

Ymmärrän kyllä idean. Voi siinä olla ehkä jotain perääkin, että fiinimmät asusteet avittaa määrätyissä tilanteissa huomioivampaan palveluun.
Katla
 

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.12.2015 10:51

Jokainen voi tietysti tykönään ajatella "arvoista" mielensä mukaan, koska käsitteelle ei ole ("objektiivista") mittaa (esimerkiksi, että "kaikki elämä on yhtä arvokasta"). Usein kuitenkin omat lapset ovat "arvokkaampia" kuin muiden.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Defenssit (psyykkiset)

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 24.12.2015 11:08

.Kissi kirjoitti:Ymmärrän kyllä idean. Voi siinä olla ehkä jotain perääkin, että fiinimmät asusteet avittaa määrätyissä tilanteissa huomioivampaan palveluun.

Ei kyse ole välttämättä fiiniydestä sinänsä. Tietyt kulttihuivit, laukut, ym. on kuin kieli joidenkin ihmisten välillä.
Niiden avulla ihmiset kuuluvat jollain tasolla samaan heimoon. Tottakai omia myös palvellaan paremmin kuin muita.

Olen seurannut näiden kalliden ikoniasusteiden maailmaa miniäni kautta.
Hän saattaa säästää ja unelmoida vuosia jostain aivan järjettömän hintaisesta laukusta.
Ihan varmasti bongaa jokaisen, jolla sellainen on. Sitten kun hän saa vihdoin laukkunsa... taivas aukeaa.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron