KIELI JA TAPAKULTTUURI 4.12.2015
Teennäisiä mietelauseita jakavat ihmiset ovat yksinkertaisia, sanoo tutkimusVaikka ei mietelauseista välittäisikään, muiden jakamiin aforismeihin törmää vähintään Facebook-uutisvirrassaan silloin tällöin.
Läheskään aina nämä mietelauseet eivät ole syvällisiä – paitsi niitä jakavien mielestä.
Kanadalaisen Waterloon yliopiston tutkijat perehtyivät hiljattain "pseudosyvällisiin" mietelauseisiin ja niitä arvostaviin ihmisiin. Ja päätyivät siihen, että tällaisia aforismeja aidosti syvällisinä pitävät ovat tavallisia ihmisiä yksinkertaisempia.
Monitieteellisen Society of Judgment and Decision Making -yhdistyksen sivuilla marraskuussa julkaistu tutkimus on nimetty kursailemattomasti: On the reception and detection of pseudo-profound bullshit, suomeksi Pseudosyvällisen hevonpaskan vastaanottamisesta ja havaitsemisesta. Sana "bullshit" esiintyy siinä yli 200 kertaa.
Tutkimuksessa kolmeasataa testihenkilöä pyydettiin arvioimaan erilaisia lauseita joko syvällisiksi tai ei-syvällisiksi.
Ensimmäisenä arvioitiin lausahduksia, jotka olivat peräisin New Age Bullshit Generator -nettisivulta. Se generoi napin painalluksella syvälliseltä näyttäviä tekstejä, jotka ovat tosiassa satunnaisesti luotuja.
Noin 27 prosenttia testihenkilöistä piti näitä lauseita "jokseenkin syvällisinä" tai "hyvin syvällisinä."
Seuraavaksi arvioitavaksi annettiin Deepak Chopran Twitter-postauksista poimittuja lauseita.
Intialais-amerikkalainen Chopra on suosittu kirjailija-luennoitsija, joka on kirjoittanut useita itsehoito-oppaita sekä teoksia new age -hengellisyydestä ja vaihtoehtohoidoista.
Tulokset olivat samanlaisia kuin ensimmäisellä kierroksella: monet pitivät Chopran twiittejä aidosti syvällisinä.
Kahdessa viimeisessä testissä nähtäväksi annettiin arkipäiväisiä lauseita kuten "vastasyntyneet vauvat tarvitsevat jatkuvaa huomiota" sekä yleisesti tunnettuja mietelauseita. Tällä haluttiin varmistaa, että testihenkilöt erottivat arkiset ilmaukset mietelauseista selvästi.
Ohessa koehenkilöille tehtiin persoonallisuustestejä, joissa selvitettiin heidän ajatuksiaan ja maailmankuvaansa.
Ilmeni, että pseudosyvällisiä mietelauseita aidosti syvällisinä pitäneillä oli muun muassa huonommat verbaaliset taidot ja huonompi laskutaito. Lisäksi he olivat alttiimpia uskomaan esimerkiksi salaliittoteorioihin, vaihtoehtohoitoihin ja yliluonnollisiin asioihin.
Yksi tutkimuksen lopputulemista siis oli: ”Tendency to rate vague, meaningless statements as profound (i.e., pseudoprofound bullshit receptivity) is a legitimate psychological phenomenon that is consistently related to at least some variables of theoretical interest.”
Eli suomeksi suurinpiirtein: ”Taipumus pitää epämääräisiä ja merkityksettömiä ilmauksia syvällisinä on oikea psykologinen ilmiö, joka on johdonmukaisesti yhteydessä ainakin joihinkin teoreettisesti kiinnostaviin muuttujiin."
Koko tutkimus löytyy täältä.
http://journal.sjdm.org/15/15923a/jdm15923a.pdf Asiasta kertoivat muun muassa The Independent ja Forbes nettisivuillaan.