Miksi Saatana on paha?

Re: Miksi Saatana on paha?

ViestiKirjoittaja popi » 08.12.2015 21:03

Hyvä kysymys. En osaa siihen vastata. Onko kyse siitä, että olen kasvanut kulttuurikristilliseksi, ja kun siihen on kytkeytynyt myös emotionaalisia ulottuvuuksia, niin rationaalinen argumentointi ei oikein lyö läpi. Tai onko kyseessä pelkästään halu nähdä maailma laajempana kuin se avautuu mm tieteen rajoissa. Voi olla näinkin. Pohdin tätä jatkuvasti.
popi
 

Re: Miksi Saatana on paha?

ViestiKirjoittaja popi » 15.12.2015 00:46

Millä lailla se kristinuskon Jumala näyttäytyy konkreettisemmin? Pelkkä sairaana -termin käyttäminen ei oikein synnyttä ymmärrystä siitä mitä tarkoitit.
popi
 

Re: Miksi Saatana on paha?

ViestiKirjoittaja popi » 15.12.2015 01:06

Olettaisin että kristitty vastaisi tuohon, että ihmiselle ( ja enkeleille ) on annettu vapaa tahto, jota hän on alusta lähtien käyttänyt väärin. Mytologiassa puhutaan syntiinlankeemuksesta jonka johdosta pahuus tuli maailmaan, ja että Jeesus tuli korjaamaan rikkoutuneen tilanteen uudelleen ehjäksi. Työ on vielä kesken, ja joskus pahuus kukistetaan lopullisesti.
Kyllähän se rehellisesti kuulostaa hiukkasen teennäiseltä ja jopa lapselliselta tämä mytologinen selitysmalli. Vapaa tahto taas voi olla pelkkä illuusio, jopa jotkut fyysikot asennoituvat vapaaseen tahtoon kyynisesti, heidän mielestään se on vain karkeistus todellisuudesta, joka jättää huomioimatta paljon detaljeja, mitkä sisällytettynä tulkintaan painaisivat vaa'an enemmänkin sattumien ja/tai vääjämättömiem syyn ja seurauksien kudelmaksi.
popi
 

Re: Miksi Saatana on paha?

ViestiKirjoittaja popi » 20.12.2015 20:00

Mulla taas on päinvastaista kokemusta uskonnollisuudesta lapsuudessa. Olen alkoholistiisän lapsi, ja isäni oli myös väkivaltainen ihminen. Lapsuuden muistot eivät ole aina niin hyviä. Lämmöllä kuitenkin muistan pyhäkoulua missä meitä lapsia kunnioitettiin ja muistot ovat vain hyviä. Ei siis mitään huonoa muistoa uskonnollisesta ympäristöstä. Siksi kai pidänkin itseäni vielä kristittynä. Ikävät muistot alkoivat vasta teini-iässä, jolloin aloin ajattelee itsenäisesti. Samalla myös jouduin kohtaamaan jyrkkämielistä uskonnollisuuttakin.
popi
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa

cron