Harjoitus

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.11.2015 13:02

Gabriel kirjoitti:Olen minä ainakin kehunut sinua enemmän kuin sinä minua.

Olet myös nimitellyt ja solvannut minua paljon enemmän kuin minä sinua.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.11.2015 13:15

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:Olen minä ainakin kehunut sinua enemmän kuin sinä minua.

Olet myös nimitellyt ja solvannut minua paljon enemmän kuin minä sinua.

Onko koskaan ollu aihetta?

Aiheesta tai syystä voi olla eri mieltä, mutta oikeutta tai lupaa sinulla ei sellaiseen ole koskaan ollut.
Millään syyllä tai verukkeella sinulla ei siis ole oikeutta nimitellä tai solvata ketään - ei koskaan, eikä missään.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.11.2015 13:42

Gabriel kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:- -
Jos kehutaan niin kehutaan. Ei haukuta. Eli pientä hillintää sen suhteen mikä pitää myrkyn takana.
Ja jotain löytämistä valoisalta puoleta. Jos ajauksia ei tietoisesti ohjaa niin voi jäädä moni positiivinen asia huomaamatta.

Tämä on nettikeskustelu ja kevyt leikki. Ei mikään firman koulutustilaisuus.
En ollut tilaisuudessa joten en voi myöskään arvioida konsultin tai työsuojelupäälikön ratkaisuja.
Konsultin metodi saattoi olla johdatus aiheeseen. Eli vaikka havainnollistaa oman kokemuksen kautta, että kehuminen on vaikeaa.
Kuka tietää mitä hän haki, ehkä opetuksesta jäi tuon takia joku oivallus tai pointti pois.

Ps: Itse en turhan kehujista perusta. Ne ovat lähinnä häiritseviä mielistelijöitä. Rehellistä positiivista palautetta kannattaa kuitenkin usein antaa.

Kehuminen ei ole kevyttä leikkiä.
Metodi ei ollut johdatus aiheeseen.
Emme me niin yksinkertaisia ole, että tarvitsisimme tuollaisen nolouden mahdollisuuden ja alentuvuuden vakavalla asialla ymmärtääksemme ja oivaltaaksemme asioita, jotka jo tiedämme/osaamme jotenkuten kukin tavallaan ja yhteydestä riippuen/olemme jo oivaltaneet aikoja sitten. Edeltävä pätee sekä yhteisöön, jossa leikki ehdotettiin sekä tähän palstaan.


Tässä tulee myös vastaan asenne.
Eli "me olemme ammattilaisia, aikuisia, oivaltaneet aikoja sitten jne." Eli torjuva asenne.
En sanoisi että torjuva asenne kuvastaa ammattimaisuutta varsinkaan psykologisissa piireissä.
(Tuosta näkökulmasta katsoen työsuojeluvaltuutettu teki virheen. Ehkä se vaikutti myös ilmapiiriin. Emme me voi tietää mitä konsultti haki kun sitä korttia ei katsottu.)

Itseasiassa juuri tämän avauksen takia tai aiheessa me ensimäistä kertaa keskustelemme liki normaalisti. (Siis sinä ja minä).
Mielestäni helvetin paljon mukavampaa kuin jähnääminen.

Torjuminen täytyy toisinaan hallita ja etenkin silloin, kun aloitteen tekijä on selkeästi ymmärtänyt väärin tai hakoteillä. Jokaisella on myös oikeus asettaa rajansa itse mihin ryhtyy tai on ryhtymättä.

Työsuojeluvaltuutettu ei tehnyt virhettä, vaan täysin oikein, kun puolusti omiaan. Se on hänen tehtävänsä. Eivät aikuiset ihmiset ole mitään näyttelyapinoita, jotka temppuilevat jonkun konsultin tahtiin. Kaikki sellainen leikki tulee olla vapaaehtoista eikä jonkun ulkopuolisen ymmärtämättömän johtamaa yllätyksellistä sosiaalista nöyryytystä. Kyse on jopa ihmisarvosta ja ihmisarvoisesta kohtelusta.

Minä keskustelen yleensä hyvin asiallisesti ja minulla on mielestäni oikeus ilmaista, jos olen eri mieltä sinun kanssasi sinun esittämistäsi asioista.
Hilppa
 

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.11.2015 13:48

Gabriel kirjoitti:Kehu Trisseä.

Tristan on verbaalisesti hyvin taitava.
-
Nyt vain odottelen kutsua hatunsyöntibakkanaaleihin.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.11.2015 13:52

Gabriel kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Torjuminen täytyy toisinaan hallita ja etenkin silloin, kun aloitteen tekijä on selkeästi ymmärtänyt väärin tai hakoteillä. Jokaisella on myös oikeus asettaa rajansa itse mihin ryhtyy tai on ryhtymättä.

Työsuojeluvaltuutettu ei tehnyt virhettä, vaan täysin oikein, kun puolusti omiaan. Se on hänen tehtävänsä. Eivät aikuiset ihmiset ole mitään näyttelyapinoita, jotka temppuilevat jonkun konsultin tahtiin. Kaikki sellainen leikki tulee olla vapaaehtoista eikä jonkun ulkopuolisen ymmärtämättömän johtamaa yllätyksellistä sosiaalista nöyryytystä. Kyse on jopa ihmisarvosta ja ihmisarvoisesta kohtelusta.

Minä keskustelen yleensä hyvin asiallisesti ja minulla on mielestäni oikeus ilmaista, jos olen eri mieltä sinun kanssasi sinun esittämistäsi asioista.


Hiukan ihmetyttää, että miksi telle oli palkattu paska konsultti. Eikö suosituksia tutkittu mistään aikaisemmin?

Mutta totta, pitää osata myös torjua. Senkin voi tehdä hyvällä tavalla.

Ethän sinä vain ole konsultti?
Hilppa
 

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 03.11.2015 14:37

Minulle on jostain Gabrielin alkutaipaleen kirjoituksista jäänyt mielikuva, että Gabriel olisi nimenomaan ainakin toiminut jonkinlaisena konsulttina. Tämä on siis mielikuva.
Helmenkalastaja
 

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.11.2015 14:49

Helmenkalastaja kirjoitti:Minulle on jostain Gabrielin alkutaipaleen kirjoituksista jäänyt mielikuva, että Gabriel olisi nimenomaan ainakin toiminut jonkinlaisena konsulttina. Tämä on siis mielikuva.

Niin taisi olla.
Hilppa
 

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.11.2015 16:31

Gabriel kirjoitti:Nonih!
Tästä tuli taas Kyllästyneen ketju. Olet taitava vedättäjä.

Mitä tuokin olevinaan?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Ryysy » 03.11.2015 21:38

Psykopatologia kirjoitti:Muiden kehuminen - ja ylipäätään arvioiminen - on vaikea laji, eikä se tämän vuoksi saa suosiota.

Eikä ole. Täällä ihmiset ottavat kehumisen tai positiivisten asioiden sanomisen liian vakavasti. Jos minä kirjoitan vaikka "olipa hyvä avaus, Kaapo" tai "aika hyvin sanottu, Pertti", "voi miten ihanan veturi-juna-olion Lauri laittoi" niin onko se kehumista? Ainakin itselleni tuollainen voisi olla pikemminkin jotakin omahyväistä tuulettamista "jee, jee, jee, hulluilla on halvat huvit ja tanssin ympyrässä, zadam". Joihinkin juttuihin siis voi lukea kehun, vaikkei sitä siinä todellakaan mitenkään tarkoitettaisi.

Seuraavaksi kehun itseäni, Kyllästynyt on ikävä kyllä tahtomattaan tässä mukana. Olen jo pitkään mielessäni tätä fantasiaa pyöritellyt: jos minuun yhdistettäisiin Kyllästyneen aivot, niin olisin täydellinen ihminen! Toisaalta olen miettinyt keneltä ottaisin sosiaaliset taidot...
Ryysy
 

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.11.2015 21:42

Ehkä ne on sulla jo.
Hilppa
 

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Ryysy » 03.11.2015 21:49

Hihihi. Hilpalta haluan terveet elämäntavat.
Ryysy
 

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.11.2015 22:00

Minun mielestäni olisi hyödyllisempää harjoitella kiittämistä kuin kehumista, koska kiitettäessä syntyvät kehut luontevasti ja kuin kaupanpäällisinä, kun taas väkisin kehuminen on kohteen yläpuolelle asettumista ja muutenkin helposti falskia tai teennäistä.

Kiittämisessä on suoraan kehumiseen verrattuna sekin etu, että ärsyttävät "väärät" kehut jäävät pois, koska kiittämisestä ja sen syistä ei niin helposti synny erimielisyyttä kuin kehumisen perusteista.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.11.2015 22:24

En ehdottele enkä kaipaa mitään rutiinikiittelyä vaan esimerkiksi kiitosta siitä, että joku on kirjoittanut kauniin, liikuttavan, hauskan tai jollakin muulla tavalla positiivisen yllätyksen tuottaneen viestin.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.11.2015 10:34

Gabriel kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:Nonih!
Tästä tuli taas Kyllästyneen ketju. Olet taitava vedättäjä.

Mitä tuokin olevinaan?

Turhautumista?
Alistumista (?) sen tosiasian edessä, että mikään ei koskaan, tule muuttamaan henkilön suhtautumistapaa itseäni kohtaan. (tai oman itsensä tarkkailussa)
Ei mikään perustelu tai havainto mene sisälle. Se on kuin ruikkisi sorsan selkään.
Niin kauan kuin palstalla pysyn, todennäköissti jokaisesta ketjusta tulee tavalla tai toisella itseni nokkimisketju, niinkuin se on ollu jo heti ensimmäisestä päivästä lähtien.

Voi sen tietysti "vittuiluksikin" tulkita halutessaan, tai vihapuheeksi, tai potut pottuina puheeksi, tai vain kyllästymiseksi asian edessä.
Riippuu minkälaisten kiikarien läpi maailmaa katselee. Sama asia näyttä aina erilaiselta eri kulmista.

Mitä odotat tapahtuvan kun käyt jotakuta nimittelemään?

Valitat minun asenteestani, muttet puhu mitään omista asenteistasi, teoistasi ja käytöksestäsi - tai käytöstapojesi puutteesta.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 04.11.2015 11:07

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Mitä odotat tapahtuvan kun käyt jotakuta nimittelemään?

Paha sanoa kummassa on enemmän syytä, tuskin sinäkään aivan syytön olet...

En ainakaan ole koskaan rynnännyt minnekään kyselemään "Panisitko". En taatusti ole.
Gabriel kirjoitti:... Olisiko paikallaan, että pysytään nahoissamme tästälähin molemmat?
Sinä et käy päälleni enkä minä käy sinun...

Pahaa pelkään, että vahinko on jo tapahtunut.
En kuitenkaan halua sinunkaan kanssasi riidellä ja pilata palstaa, mutten toisaalta usko sinun olevan kykenevä muuttamaan tapaasi asettua muiden yläpuolelle.
Gabriel kirjoitti:... Tuossa on virtuaalitumppu ja jos se kelpaa niin paiskataan kättä.

Sovitaan niin.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Ryysy » 04.11.2015 19:26

Olen saanut vaikutelman, että Trisse olisi anteeksiantavainen (ja kirjoitustaitoinen eli osaisi sanoa tuleeko anteeksiantavainen yhteen vai erikseen). Hän on anteeksiantavainen myös itselleen. Tämä on siis vain vaikutelmaa. Oletko Trisse omasta mielestäsi anteeksiantavainen? Itse kuulun näihin "vatvojiin" eli jos asia ei ole täysin selvä, niin se usein jää johonkin takaraivoon. Trisse on myös lukevainen. Tämän piirteen voisin häneltä ottaa. Myös psykologiasta hänellä on sellaista ymmärrystä, etten aina edes tajua, mistä puhuvat. En muista ihan tarkkaan, mutta olikohan Hilppa se, jolla on myös psykologista ymmärrystä ja tietoa... No, joka tapauksessa, kun jotkut kirjoittelevat PP:n kanssa tietyistä asioista, huomaan heti, että "tämä ei ole mun juttuni". Olen koettanut välttää turhaa huutelua ketjuissa, joista en tajua mitään, mutta aina se ei onnistu.

Ohimennen sanoen, minua taas ärsyttävät enemmän ihmiset, jotka sanovat, etteivät osaa / tiedä / tms. jotakin, vaikka varsin hyvin osaavat jne. Aiemmin siis kun täällä tuli esiin jotakin päinvastaisesta asiasta ärsyyntymistä.
Ryysy
 

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.11.2015 21:51

Aloitusviestiin ja ketjun tarkoitukseen kehua kanssakirjoittajia?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Ryysy » 05.11.2015 06:52

Trisse kirjoitti:Luulen että olen anteeksiantavainen, kiitos *paistattelee huomiossa* :? mihin tämä liittyi? :roll:

Kyllä se jonkinlainen kehumisharjoite yritti olla, kun olen miettinyt tuota anteeksiantamisen teemaa viime päivinä muutenkin. Ja nimen omaan olen miettinyt sitä oman itsen kohdalta eli miten ankaria (?) ihmiset itsekeskeisyydessään ovat itselleen, ja mikä on se psyykkinen taito siellä taustalla, mikä saa aikaan sen, että ei tarvitse joka ikisen mokan jälkeen vajota maan alle ja jäädä sinne analysoimaan sitä, kuinka paskasti meni.
Ryysy
 

Re: Harjoitus

ViestiKirjoittaja Ryysy » 05.11.2015 07:47

Gabriel kirjoitti:Kyllä sinä psykologiasta ymmärrät paljon.

Totta kai ymmärrän, kuulunhan keittiöpsykologien valtakunnalliseen verkostoon!
Ryysy
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa