Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.11.2015 23:11

Helmenkalastaja kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Korjaaminen on vapaata.

Ei kai tuo muita häiritse kuin minua, joten en jaksa vaivautua.
Näköjään jo poistitkin oman viestisi 'jälkiä jättämättä' :roll:

En tiedä moisesta. Korjasin kyllä salaa pari tavuviiva-kohtaa.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 02.11.2015 23:19

Mirri kirjoitti:Hyväksytäänkö arkikielen kirjoittaminen tällä foorumilla?...

Muista en tiedä, mutta minä ainakin hyväksyn.
Tietoisesti väärien kirjoitusmuotojen (jotka eivät kuulu sen enempää arki- kuin yleiskieleenkään) tahallista viljelyä en ymmärrä. Mielestäni se on vain tietoista härnäämistä jolla pyritään aiheuttamaan mielipahaa ja riitoja.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 02.11.2015 23:20

Minun virheeni. Sinun kirjoituksesi olikin eri sivulla kuin minun huomautukseni, ja on edelleen. Pahoittelen erehdystäni.
Helmenkalastaja
 

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.11.2015 23:31

Helmenkalastaja kirjoitti:Minua vain ärsyttää sinun inttämisesi menttori-sanasta. Ihan siksi heitin.

Mikä on inttämistä ja mikä oman kannan puolustamista?
Minulla on sellainen käsitys, että kun oman kannan puolustaminen alkaa ärsyttää, sitä ei enää pidetä oman kannan puolustamisena vaan inttämisenä. Ärsyyntyminen tuntuu perustellummalta, kun ajatellaan, ettei toinen puolusta omaa kantaansa vaan inttää.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 02.11.2015 23:36

No, oikeaksi sinun oman kantasi puolustaminen ei muotoa 'menttori' tee, joten mitä sitä jankkaamaan. Sana löytyy googlesta ja jotkut sitä näkyvät käyttävänkin, mutta voin vaikka lyödä kanssasi vetoa, että me, sinä ja minä, emme tule elinaikanamme näkemään sitä, että muoto 'menttori' hyväksyttäisiin mentorin rinnalle. Olemme varmasti kaikki jo ymmärtäneet, että sinä suosit tätä virheellistä muotoa.
Helmenkalastaja
 

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.11.2015 00:08

En suosi, mutten pidä muotoa virheellisenäkään saati vääränä, vaan ennemminkin arkikielisenä. Murteellinen sana menttori ei taida olla, vaikka sitä ilmeisesti esiintyykin enemmän esimerkiksi Lapin murteessa ja myös länsirannikolla, kuten Turun seudulla. Noin googlauksen tuloksista päätellen.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.11.2015 00:21

Mirri kirjoitti:En suosi, mutten pidä muotoa virheellisenäkään saati vääränä, vaan ennemminkin arkikielisenä...

Mutta kun se on väärä eikä "arkikielinen".
Ei arkikieli ja sen käyttäminen tarkoita sitä, että pitäisi väenvängällä käyttää virheellistä kirjoitusasua, vaikka varsin hyvin tietää oikeankin.
Mirri,
Kuinka suuri osuus sinun innossasi kirjoittaa sana "mentori" väärin johtuu siitä, että minä otin asian esiin?
Mirri kirjoitti:... Murteellinen sana menttori ei taida olla, vaikka sitä ilmeisesti esiintyykin enemmän esimerkiksi Lapin murteessa ja myös länsirannikolla, kuten Turun seudulla...

Sana "menttori" ei kuulu tai sisälly mihinkään murteeseen. Se on lainasana latinasta, eikä sillä ole juuria tai alkuperää suomen kielessä.
Sinun googlauksesi ei todista, eikä edes tue väitettäsi muodon "menttori" käyttämisestä jossakin murteessa, tai jossakin osassa Suomea.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.11.2015 00:37

Kyllästynyt kirjoitti:Mirri,
Kuinka suuri osuus sinun innossasi kirjoittaa sana "mentori" väärin johtuu siitä, että minä otin asian esiin?

Olet väärässä luullessasi, että minä kirjoitan mentorin menttoriksi, ja jopa innoissani. Minulle mentori on mentori, mutta tiedän ja ymmärrän, että kaikilla niin ei ole. Enkä ymmärrä miksi heillä ei saisi olla käytössään, myös kirjoitetussa arkitekstissään, sanaa menttori.
Asiatekstit ja viralliset sekä muodolliset kirjoitukset ovat toinen asia, muttei kai tällä foorumilla sellaista tarvitse kirjoittaa - vai tarvitseeko?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.11.2015 00:41

Se on lainasana latinasta, eikä sillä ole juuria tai alkuperää suomen kielessä.

Kyllästynyt, pitääkö paikkansa esittämäsi väite, että mentori on lainasana latinasta?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.11.2015 00:45

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Mirri,
Kuinka suuri osuus sinun innossasi kirjoittaa sana "mentori" väärin johtuu siitä, että minä otin asian esiin?

Olet väärässä luullessasi, että minä kirjoitan mentorin menttoriksi, ja jopa innoissani. Minulle mentori on mentori, mutta tiedän ja ymmärrän, että kaikilla niin ei ole. Enkä ymmärrä miksi heillä ei saisi olla käytössään, myös kirjoitetussa arkitekstissään, sanaa menttori...

Minkäpä kukaan sille voi jos joku ehdoin tahdoin haluaa kirjoittaa sanan väärin, mutta en minä siinä mitään järkeä näe.
Mirri kirjoitti:... Asiatekstit ja viralliset sekä muodolliset kirjoitukset ovat toinen asia, muttei kai tällä foorumilla sellaista tarvitse kirjoittaa - vai tarvitseeko?

Voisitko selittää minkä takia jokin sana pitää "saada" kirjoittaa väärin?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.11.2015 00:51

Mirri kirjoitti:
Se on lainasana latinasta, eikä sillä ole juuria tai alkuperää suomen kielessä.

Kyllästynyt, pitääkö paikkansa esittämäsi väite, että mentori on lainasana latinasta?

Pitää.
Vaikka yhtä hyvin sen voi sanoa olevan kreikkaakin, koska kummassakin kielessä näyttää olevan aivan sama sana "mentor" - ja kummassakin kielessä se tarkoittaa opastajaa.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.11.2015 00:54

Alun perin kreikasta.

Mielestäni menttorille ei ole perusteita; downille on.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.11.2015 00:58

Trisse kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Se on lainasana latinasta, eikä sillä ole juuria tai alkuperää suomen kielessä.

Kyllästynyt, pitääkö paikkansa esittämäsi väite, että mentori on lainasana latinasta?


Miksi sitä sitten luulit? Lappalaiseksi soppakauhaksiko? :shock:

Käsitykseni mukaan Mentor oli kreikkalainen ja mentor-sana kreikan kielestä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.11.2015 01:01

Psykopatologia kirjoitti:Alun perin kreikasta.

Mielestäni menttorille ei ole perusteita; downille on.

Minun mielestäni ei ole, koska muutkin eponyymit kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.

Downin oireyhtymä on sanana tunnettu, mutta minun mielestäni olisi parempi käyttää nimeä 21-trisomia, koska se samalla kertoo mikä oireyhtymän aiheuttaa.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.11.2015 01:07

Kyllästynyt, millaista nimitystä 21-trisomia -henkilöistä käytettäisiin?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.11.2015 01:09

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, millaista nimitystä 21-trisomia -henkilöistä käytettäisiin?

Anne, Janne, Matti, Maija...?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.11.2015 01:16

Toisin sanoen 21-trisomia häivytettäisiin arkisesta kielenkäytöstä kokonaan. Vai sanottaisiinko, että 21-trisomiaa sairastava Maija, 21-trisomia -potilas, 21-trisomia -lapsi...? Kromosomihäiriöiseksi kai ei voitaisi sanoa, jos 21-trisomia pitäisi jotenkin tuoda tiettäväksi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja toope » 03.11.2015 06:54

Mirri kirjoitti:Toisin sanoen 21-trisomia häivytettäisiin arkisesta kielenkäytöstä kokonaan. Vai sanottaisiinko, että 21-trisomiaa sairastava Maija, 21-trisomia -potilas, 21-trisomia -lapsi...? Kromosomihäiriöiseksi kai ei voitaisi sanoa, jos 21-trisomia pitäisi jotenkin tuoda tiettäväksi.

Kyllä kai jokainen näkee, että he ovat tuota trisomia tai Down-ihmisiä eikä arkisessa kielenkäytössä heistä tosiaan tarvihe muuta sanoa kuin nuo Kyllästyneen mainitsema Maija ja Matti tms.
Ei mielisairaistakaan sanota Ahdistunut Maija.
toope
 

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.11.2015 07:42

Totta tuo, että nykyisin ei ehkä tarvitse ihmisille selittää sillä tavoin kuin ennen on tarvinnut. Asioista tiedetään enemmän.
Silti mielestäni 21-trisomia olisi käytössä kömpelö, koska aivan kokonaan maallikot eivät välttyisi sen käytöltä. Kuten eivät välty Downin oireyhtymän käytöltä; ilmaisu, joka lyhenee arkikieleen näppärästi Downiksi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.11.2015 07:59

Gabriel kirjoitti:Voisiko ne joita "väärinkirjoittaminen" erityisesti häritsee kertoa perinmäisistä syistä miksi se häiritsee?

Yksi syy voisi olla, että ainakin ennen iskostettiin kasvuikäisten päähän jo varhain äidinkielen tunneilla, että huoliteltu kieli on kohteliaisuutta lukijoita kohtaan ja huolittelematon taas epäkohteliasta, toisin sanoen loukkaavaa. Myös kotona on voitu vaatia huolitellun kielen käyttöä ja on voitu paheksua niin sanottua huonoa kieltä; sitä on voitu ihan arjessakin oikoa tyyliin älä sano noin, vaan sano näin.

Kieli on arka asia, koska se on hyvin henkilökohtainen juttu, ja erittäin tärkeä keino ilmaista itseä tunteineen kaikkineen. Sen avulla voidaan tehdä väkivaltaa ja vahingoittaa vakavastikin; näin kasvuikäisten kohdalla. Uskon, että kasvuikäisistä voidaan kasvattaa niin tuppisuita kuin kielipoliisejakin; ihmisiä, jotka ovat tavalla tai toisella vammaisia sanallisessa ilmaisussaan - ja sanallisen ilmaisun vastaanottamisessa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron