Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Ryysy » 03.11.2015 08:18

Onko tosi kans? Onko muillekin iskostettu päähän koulussa tuo kielenkäytön kohteliaisisuus ja se, että kirjoitusvirheet ovat epäkohteliaisuuden merkki?

Olen tässä miettinyt, että olisikohan jokin tilanne, missä kielioppi tai kirjoitusvirhe saisi minut syystä tai toisesta kokemaan jotain epäkohteliaasti kohdeltua (tai mikä tunne se onkaan; loukkaantumaan siitä). Muistan, kun yksi kaverini kirjoitti lapsena ensin muutaman kerran vahingossa nimeni väärin, minkä jälkeen hän kirjoitti aina nimeni tahallaan väärin, se vähän ärsytti.

Kokisitteko ihmiset epäkohteliaana tai loukkaavana, jos tulisi vaikkapa töistä sähköpostia, joka vilisisi kirjoitusvirheitä? Entä jos kaveri laittaa tekstiviestin, jossa virhe? En missään määrin oleta, että ihmiset tekevät kirjoitusvirheet loukkaamistarkoituksessa...

(Poistin yberhäiritsevän pisteen keskeltä lausetta!)
Viimeksi muokannut Ryysy päivämäärä 03.11.2015 08:40, muokattu yhteensä 1 kerran
Ryysy
 

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.11.2015 08:34

Ryysy kirjoitti:Onko tosi kans? Onko muillekin iskostettu päähän koulussa tuo kielenkäytön kohteliaisisuus ja se, että kirjoitusvirheet ovat epäkohteliaisuuden merkki?

En osaa sanoa kuinka tosi on.

Menneinä vuosikymmeninä kuitenkin äidinkielen opetuksessa ajateltiin niin, että säännöt ovat tärkeitä eikä niitä ole lupa rikkoa. Korjailtiin niin puhetta kuin kirjoitusta kovin ottein ja sillä mielellä, että virheet piti kitkeä pois ja saada ihmiset oikeakielisiksi niin puheessaan kuin kirjoittamisessaan. Eikä sitä korjailua nähty tärvelemisenä vaan opettamisena ja kasvattamisena. Luulen, että tämä asia on aika tosi. Mutta toivottavasti ei enää nykyaikaa, vaan mennyttä aikaa...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.11.2015 11:22

Gabriel kirjoitti:Voisiko ne joita "väärinkirjoittaminen" erityisesti häritsee kertoa perinmäisistä syistä miksi se häiritsee?
Onko kysymyksessä "ammattikuskiefekti" vai mikä?
Miksi toisen kirjoittama huono kieli tuntuu itseä kohtaan epäkohteliaalta? Siis miksi tuntuu?
Vastaus EI ole, että toinen ei ole panostanut kieleen tai nähnyt vaivaa. tms.

Miksi vaivaudut kysymään, jos jo etukäteen ilmoitat minkälainen vastaus sinulle kelpaa?

Vastaus on, että koska toinen ei ole nähnyt vaivaa tai panostanut kieleen vaan roiskii mitä sattuu.
Gabriel kirjoitti:... Tuohon olen muuten törmännyt joskus. Silloin se vaikutti aika heppoiselta perusteelta ja lähinnä syylistämiseltä...
... Itse olen uskonut, että kyky ilmaista kirjoittamalla (tai puhumalla) ajatuksiaan on osoitus kyvystä ajatella.
Ja tällä en tarkoita sitä että osaa kirjoittaa kieliopillisesti oikeaa kieltä, vaan sitä että pystyy kuvaamaan ajatuksensa ja mielikuvansa ymmärrettävästi...

Jos halua saada ajatuksensa esitettyä ymmärrettävinä, kannattaa panostaa siihen, että niitä pystyy lukemaan tuntematta tuskaa kielen pahoinpitelystä ja joutumatta arvailemaan mitä kirjoittaja mahdollisesti haluaa sanoa.

Yllä olen lainannut viestisi osaa jossa puhut syylistämisestä. Kärjistän asiaa, myönnän, mutta puhutko tuossa syylistä vai syyllisyydestä?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.11.2015 11:30

Kyllästynyt kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:Voisiko ne joita "väärinkirjoittaminen" erityisesti häritsee kertoa perinmäisistä syistä miksi se häiritsee?
Onko kysymyksessä "ammattikuskiefekti" vai mikä?
Miksi toisen kirjoittama huono kieli tuntuu itseä kohtaan epäkohteliaalta? Siis miksi tuntuu?
Vastaus EI ole, että toinen ei ole panostanut kieleen tai nähnyt vaivaa. tms.

Miksi vaivaudut kysymään, jos jo etukäteen ilmoitat minkälainen vastaus sinulle kelpaa?

Vastaus on, että koska toinen ei ole nähnyt vaivaa tai panostanut kieleen vaan roiskii mitä sattuu.

Kyllä. Ja samalla täyttää roskalla julkaisutilan, jonka läpi toiset kahlaavat otsa hiessä etsiessään helmiä, joita ei löydy.
Hilppa
 

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.11.2015 11:55

Gabriel kirjoitti:Olitko nyt fiksu? Varmasti tajusit kummasta on kysymys. (Et halunnut kuitenkaan korjata neutraalisti vaan halusit vittuilla...

Otin esimerkin viimeisimmästä viestistäsi.
Kyse oli kärjistyksestä.
Gabriel kirjoitti:... Sinun vastauksesi ei kelpaa koska se ei vastaa kysymykseen...

Sinä kysyt miksi väärinkirjoitukset ärsyttävät - ja minä vastaan: "Koska kirjoittaja ei ole viitsinyt nähdä vaivaa, koska ei kunnioita kieltä eikä lukijoita riittävästi".
Jostain syystä, sinulle tuo vastaus ei kuitenkaan kelpaa.
Gabriel kirjoitti:... Mutta joo, jätetään tämä. En usko että ikinä saan sinulta vastausta tai että ylipäätään sen itsellesi selvität.

Taidampa laittaa sinut taas ilmajoukkoihin.

Se on sinun päätöksesi, mutta sana on "taidanpa" - ei "taidampa".
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 03.11.2015 14:35

Gabriel, päinvastoin kuin sinulla, kirjoitusvirheet pomppaavat tekstistä kuin tekstistä silmilleni. Sinä joudut hakemalla hakemaan kirjoitusvirheitä teksteistäsi, kun taas minä näen ne välittömästi ja joudun yrittämään olla välittämättä niistä. Olen harjoittanut itseäni toisten virheiden sietämisessä; muutoin en tällaisilla palstoilla voisi ollenkaan kirjoitella. Olen edennyt niin pitkälle, että ne eivät enimmäkseen aiheuta minussa enää minkäänlaisia reaktioita (paitsi painetuissa teoksissa). Enemmän kuin tavalliset kirjoitusvirheet minua ärsyttävät edelleen virheet lauserakenteissa, kuten väärissä viittaussuhteissa. Joudun lukiessani aina korjaamaan mielessäni kaikki virheet, ja se hidastaa kovasti lukemistani. Joskus virheet aiheuttavat myös väärinymmärryksiä; on sellaisiakin tilanteita, joissa en parhaalla tahdollanikaan kykene omassa päässäni selvittämään, mitä kirjoittaja on halunnut sanoa. "Hämärästi sanottu (tai kirjoitettu) on hämärästi ajateltu."
Helmenkalastaja
 

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.11.2015 15:21

Gabriel kirjoitti:... Minä EN ole laiska tekstin tarkastaja...

On sangen mahdollista, ettei virheissäsi kyse ole (vain?) viitsimättömyydestä. Ainakaan sanan "mentori" kohdalla ei näytä olleen kyse vain oikolukemisen puutteista, koska sinähän kirjoitit sen säännönmukaisesti väärin.
Selitys käyttämääsi vääriin kirjoitusasuun on siis vain ja ainoastaan se, ettet tuntenut oikeaa muotoa - etkä ottanut siitä selvää.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.11.2015 15:49

Gabriel kirjoitti:Kuinka minä voin ottaa selvää asiasta jonka olemassaoloa en tiedä?..

Sitä juuri tarkoitan; käytät sanoja joiden oikeinkirjoitusta et osaa.
Gabriel kirjoitti:... Jos minulla on "näppituntuma", että sana muodostetaan näin, mutta ei muodostetakkaan niin en ymmärrä kuinka voisin päätyä tarkastamaan kirjoitusasun...

Ei kannata olla liian itsevarma.
Sivumennen sanoen, sana on "muodostetakaan" - ei "muodostetakkaan".
Gabriel kirjoitti:... Ensin täytyisi olla epäilyst tai tieto, että on tehnyt virheen...

Itsestään kovin epävarma ihminen on usein työlästä seuraa, mutta vielä raskaampaa on toimiminen perusteettoman itsevarman yksilön kanssa.
Gabriel kirjoitti:... Englannin kielessä teen varmasti enemmän virheitä, mutta kirjoitan sitä siitä huolimatta liki joka päivä.
Ei ole tuokaan ikinä kynnyskysymykseksi muodostunut.

Ehkä et olekaan koskaan nimitellyt lukijoitasi englanniksi.

Korjaus 3.11.2015 klo 15:26.
Korjattu virheellinen iso kirjain.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.11.2015 16:21

Kyllästynyt kirjoitti:Sitä juuri tarkoitan; Käytät sanoja joiden oikeinkirjoitusta et osaa.

Et näköjään osannut päättää käytätkö pistettä vai puolipistettä. Päättämättömyydestä syntyi virhe. Sellainen virhe, joka ei ole selitettävissä lyöntivirheeksi vaan ennemminkin osaamattomuudeksi.
Kannattaisi varmaan käyttää vain tuttuja välimerkkejä, tai ainakin tarkistaa ennen vieraamman välimerkin käyttöä sen oikea käyttäminen.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.11.2015 16:25

Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Sitä juuri tarkoitan; Käytät sanoja joiden oikeinkirjoitusta et osaa.

Et näköjään osannut päättää käytätkö pistettä vai puolipistettä. Päättämättömyydestä syntyi virhe. Sellainen virhe, joka ei ole selitettävissä lyöntivirheeksi vaan ennemminkin osaamattomuudeksi.
Kannattaisi varmaan käyttää vain tuttuja välimerkkejä, tai ainakin tarkistaa ennen vieraamman välimerkin käyttöä sen oikea käyttäminen.

Kiitos oikaisusta. Korjaan.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.11.2015 16:28

Minä laittaisin näin:
Sitä juuri tarkoitan: käytät sanoja, joiden oikeinkirjoitusta et osaa.

15:29
Näköjään Mirrilläkin pilkut ovat päin helkattia.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.11.2015 16:48

Niin ne ovat aina olleet, mutta kestän kyllä sen.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.11.2015 17:11

Hyvä pilkuttaja nousee liki jumalan tasolle.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.11.2015 17:26

Psykopatologia kirjoitti:Hyvä pilkuttaja nousee liki jumalan tasolle.

Ja sinä olet hänestä heti seuraava - ylöspäin.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 03.11.2015 17:27

Kyllästynyt kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Hyvä pilkuttaja nousee liki jumalan tasolle.

Ja sinä olet hänestä heti seuraava - ylöspäin?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 03.11.2015 21:07

Gabriel kirjoitti:Jos sinä kirjoitat niin ajatteletko ensin "valmiiksi" vai kirjoitatko sitä mukaa kun ajatus kulkee?

Kirjoitan sitä mukaa kuin ajatus kulkee.

Minulla on sellainen omituinen mieltymys, että jos minun kirjoitustani lainataan, haluaisin, että viestissä jotenkin myös kommentoitaisiin kirjoittamaani tai edes viitattaisiin siihen. Turhista minun tekstieni lainaamisista harmistun.

___
Kursivoitua tekstiä korjattu ymmärrettäväksi - toivottavasti.
Viimeksi muokannut Helmenkalastaja päivämäärä 04.11.2015 00:33, muokattu yhteensä 1 kerran
Helmenkalastaja
 

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Ryysy » 03.11.2015 23:35

Palstalle ilmestyy aika ajoin englanninkielenharjoituksia, mikä on hyvä juttu. Osa väittää kuitenkin niiden olevan englannin kielen harjoituksia. Joidenkin mielestä ne saattavat myös olla englannin kielenharjoituksia. Mikä on oikein?

Entä joko työssäoppimisesta ollaan päästy viralliseen valtakunnantason yhteisymmärrykseen? Paikka, jossa aikoinaan olin, toimi myös työssäoppimispaikkana. Toisinaan se oli myös työssä oppimispaikka. Meille tuli aikoinaan paljon työssä oppijoita, osa heistä oli kuitenkin työssäoppijoita. Toisille tehtiin sopimus työssä oppimisesta ja toisille työssäoppimissopimus. Osalla heistä oli työpaikkaohjaaja ja osa tarvitsi paljon työssä oppimisen ohjausta työssä oppimisaikanaan. Vieläkään ei ole selvinnyt, kuinka työssäoppijaa tulisi työssäoppimisjaksolla kohdella, niin että työssä oppimisen ohjaaminen ei olisi pelkkää oikeinkirjoituksesta vääntämistä. Mikä näistä on oikein? Molempia muotoja käytettiin virallisissa yhteyksissä ainakin ennen.
Ryysy
 

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.11.2015 00:14

Kokeile taivuttaa yhdyssanakokelasta erikseen ja yhdessä tai lisää siihen jokin pääte esim. -kin, niin voit saada selville, onko kyseessä yhdyssana vai ei.
Hilppa
 

Re: Väärinkirjoituksen ärsyttävyys

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.11.2015 07:36

Hilppa kirjoitti:Kokeile taivuttaa yhdyssanakokelasta erikseen ja yhdessä tai lisää siihen jokin pääte esim. -kin, niin voit saada selville, onko kyseessä yhdyssana vai ei.

Äidinkielenopettajatkin ovat neuvoneet noin.
Äidinkielenkin opettajat olivat vastikään syyslomalla, kuten muutkin opettajat.

En tiedä kumpi on oikein ja kumpi väärin; mielestäni molemmat toimivat.
Ryysyn kirjoitus on kekseliäs esimerkki yhdyssanojen konstikkuudesta.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron