Kohta suurimmalla osalla diagnoosi mielenterveyshäiriöstä

Kohta suurimmalla osalla diagnoosi mielenterveyshäiriöstä

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.10.2015 00:53

Meneekö Suomessa jo överiksi? – ”Kohta suurimmalla osalla diagnoosi mielenterveyshäiriöstä”

Linda Pelkonen 23.10.2015 11:33

Turun yliopiston kasvatuspsykologian dosentin Niina Junttilan mukaan mielisairauksien diagnosointi on niin yleistä, että pian voi olla harvinaista, jos ihmisellä ei ole minkäänlaista diagnoosia.

–Me olemme lähteneet siitä tilanteesta, että kenelläkään ei ole diagnoosia, ja nyt aletaan mennä kohti sitä, että se on yleisempää, että on diagnoosi. Ei ole vielä harvinaisempaa, ettei ihmisellä olisi [diagnosoitua mielenterveyshäiriötä], mutta voisin melkein luulla, että jossain kohtaa tullaan siihen pisteeseen, Junttila sanoi Uudelle Suomelle Helsingin kirjamessuilla eilen torstaina.

–Kyllä koululuokissa alkaa olla paljon diagnooseja. On ADHD:ta, aspergeria, dysfasia, disleksia tai käyttäytymishäiriö. Se on surullista, että pitää olla tällainen niin sanottu häiriö tai diagnoosi ennen kuin saa siihen apua, hän lisäsi.

Masennuksesta kirjoittanut runoilija Fanni-Laura Patanen kertoi paneelikeskustelussa, että ihmisille diagnosoidaan joskus liiankin herkästi mielisairauksia.

–Liika diagnosointi on jostain syvältä. Tiedän esimerkiksi tällaisen ryhmän, joka hajosi parikymppisenä. Tytöistä 80 prosenttia sai seuraavan vuoden aikana diagnoosiksi jonkun pahan hermoromahduksen, masennuksen tai muun vastaavan. Se menee jo liian pitkälle. Pitäisi terve järki niissäkin säilyttää, Patanen sanoi.

Niina Junttila, eikö olisi paremminkin epänormaalia, jos mitään reaktiota ei tulisi Vatasen kertoman ison tapahtuman tai muun vastaavanlaisen kokemuksen jälkeen?

–Olisi. Tuo on hyvin sanottu. Joskus sanotaan, että on kovin sairas työyhteisö, niin se on työyhteisön tervein jäsen, joka jollain lailla sairastuu, Junttila vastasi.

Paha olo myös tarttuu. Hän kertoi tästä esimerkin.

–Meillä on yläkoulussa tiettyjä luokkia, joissa on yksi tai kaksi masentunutta. Sitten on luokkia, joissa on yhtäkkiä kymmenen masentunutta tyttöä. Luulen, että se johtuu siitä, että jos alkaa olemaan normi, että saa sanoa, että mulla on tosi paha olo. Haluan tappaa itseni. Olen tosi masentunut. Sitä aletaan ajatella samalla tavalla. Se tarttuu.

Hänen uskoo, että ihmiset voivat usein diagnosoida itselleen mielenterveysongelmia, vaikka kyse olisi niin sanotusti normaalista reaktiosta johonkin tapahtuneeseen.

–Jos olet nuori ja sulla menee kotona kaikki päin persettä, ja kukaan ei välitä susta, totta kai susta täytyy tuntua pahalta. Jos susta ei tunnu pahalta, niin mitä sitten? Junttila sanoi.

Hän korosti, että on vaikea määritellä, milloin pitäisi olla huolissaan omasta tai toisen mielenterveydestä.

–Ehkä saa olla itsestään huolissaan aina, hän sanoi.

Pahasta olosta voi saada voimaa


Junttila uskoo, että pahasta olosta voi saada myös voimaa tehdä isoja muutoksia elämäänsä.

–Moni masennukseen sairastunut on myöhemmin todella vahva, tekee todella paljon asioita, joita haluaa, mutta se vaatii sen, että pääsee siitä yli. Jos siihen jää rypemään, vähättelee sitä, eikä päästä pahaa oloa päälle niin silloin se ei lähdekään pois.

Kirjailija Tuomas Kyrö kertoi paneelikeskustelussa saaneensa motivaatiota ja voimaa vähättelystä.

–Missä todetaan, että poika on häirikkö? Minun kohdalla se todettiin monen opettajan kohdalla, että olen menetetty tapaus. Kun nyt mietin itseäni ollessani 13-14-vuotias, niin joku toinen maikka sai kiinni, että toihan on perkeleen lahjakas. En itse koskaan ajatellut itsestäni niin, koska se viesti oli, että ei tuosta tyhjän nauramisesta, piirtelemisestä ja tyhmistä jutuista koskaan mitään ammattia saa. Musta se on nautinto, kun voin nykyään sanoa, että eipä saanut, Kyrö naurahti.

–Siitä jäi pieni katkeruus, mutta myös erittäin hyvä polttoaine. En tiedä olisinko koskaan ruvennut kirjailijaksi ja tekisinkö näitä asioita, jos minut olisi aina hyväksytty sellaisena kuin olen tiettyjen auktoriteettien puolelta, hän kertoi.

Samalla hän kehui äitiään, joka on aina hyväksynyt hänet, ja ”hirvittävien riitojen kautta” saanut yhteyden pidettyä.

Myös Junttila kertoo saaneensa voimaa samantyylisestä tilanteesta. Hän teki keväällä hakemusta tutkimusrahoitukseen, kun hänelle sanottiin, että ”ei kannata hakea, ei sinulla ole mitään mahdollisuuksia, et pysty siihen”.

–Mulle tuli sellainen, että helvetti soikoon, kyllä mä pystyn. Siitä saa todella paljon voimaa ja energiaa. Lopulta minun hakemus oli ainoa, joka meni jatkoon. Luulen, että se oli heidän ansiotaan, jotka alkoivat vähätellä. En varmaan olisi muuten vääntänyt sitä loppuun.

Hän ei kuitenkaan tarkoita, että lapsia pitäisi vähätellä.

–Vähän kuten Tuomaskin [Kyrö] toi esiin, että jos joku epäilee tai väheksyy sua, niin saat siitä voimaa, Junttila kertoo.

–Mun entinen pitkän matematiikan opettaja sanoi, että olen todella surkea siinä. Nyt olen tilastomenetelmien dosentti, hän toteaa.

Hän kehottaa ihmisiä kuuntelemaan muusikko Elastisen kappaletta ”Eteen ja ylös”, joka kertoo samasta teemasta.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/129848- ... -diagnoosi

Muokkasin otsikkoa lyhemmäksi.
Viimeksi muokannut Ryysy päivämäärä 29.10.2015 01:22, muokattu yhteensä 1 kerran
Ryysy
 

Re: ”Kohta suurimmalla osalla diagnoosi mielenterveyshäiriös

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.10.2015 01:04

Olen huomannut, että omalla kohdallani jonkinlaisesta tilapäisestä masennuksesta kertoo mm. se, kuinka reagoisi tämän tyyppiseen:

Hän teki keväällä hakemusta tutkimusrahoitukseen, kun hänelle sanottiin, että ”ei kannata hakea, ei sinulla ole mitään mahdollisuuksia, et pysty siihen”.
...jos joku epäilee tai väheksyy sua, niin saat siitä voimaa, Junttila kertoo.

Eli masentuneena tms. tuota "kyllä perkele pystyn" -reaktiota ei synny.
Ryysy
 

Re: ”Kohta suurimmalla osalla diagnoosi mielenterveyshäiriös

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.10.2015 01:16

Turun yliopiston kasvatuspsykologian dosentin Niina Junttilan mukaan mielisairauksien diagnosointi on niin yleistä, että pian voi olla harvinaista, jos ihmisellä ei ole minkäänlaista diagnoosia.

Junttila ei taida tietää, että mielisairaus on yhtä kuin mielitauti eli psykoosisairaus.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: ”Kohta suurimmalla osalla diagnoosi mielenterveyshäiriös

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.10.2015 01:21

Jotenkin hämäävästi käsitellään myös ADHD:t ym. heti mielenterveyshäiriöaiheisen otsikon jälkeen. Joku voisi ehkä saada väärän käsityksen...
Ryysy
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa

cron