Vanhus ja meri

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Lauri » 26.10.2015 19:10

Olen katsonut tuon filmin. Varsin hyvä tarina.
Lauri
 

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.10.2015 22:00

Mentori-oppiminen on kaikkein tehokkainta, jo antiikissa https://fi.wikipedia.org/wiki/Akatemia
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Maaria » 27.10.2015 00:37

Luin tämän viehättävän teoksen englanninopintojeni vuoksi. Pidin.
Maaria
 

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.10.2015 01:20

Pitäisikö nykyyän olla "Ikääntynyt ja meri"?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.10.2015 13:22

Gabriel kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Pitäisikö nykyyän olla "Ikääntynyt ja meri"?

Olisihan se sopivan sukupuoletonta, mutta suomalaiset on tässäkin edellä kun on käännetty "Old Man" vanhukseksi.

Voihan nainenkin olla vanhus.

Eihän meillä ole enää Kymmentä pientä neekeripoikaa, ei neekerisuukkoja, eikä edes sirahveja (Blixen).
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.10.2015 10:39

Gabriel kirjoitti:... Kriittinen suhtautuminen kaikkeen on paikallaan, myös menttoreiden kohdalla...

Onko sinun täysin mahdotonta vai vain liian myöhäistä opetella kirjoittamaan käyttämäsi "sivistyssanat" oikein?
Toinen vaihtoehto on, että pidättäytyisit käyttämästä sanoja joiden oikeinkirjoituksesta et ole varma.

Ei ole mitään "MENTTOREITA"!
Tässäkin ketjussa on jo monta viestiä joissa sana on kirjoitettu oikein ja joita lukiessa pitäisi huomata, että kyseinen sana on MENTORI, mutta sinä et näytä asiaa hoksaavan ennen kuin se tikun nenässä eteesi kannetaan.

Ja mitä tulee kirjaan "Vanhus ja meri", on siitä vouhkaaminen hieman sama asia kuin alkaisit musiikinharrastajille silmät pyöreinä selittää, kuinka "Jänis istui maassa" on hieno kappale.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.10.2015 11:50

Gabriel kirjoitti:Heh!

Hienoa että sinä taas noin oivallisella tavalla toit esiin minun mitättömyyteni ja oman suuruutesi...

Siitä ei ole kyse.
Minä en ole suuri (missään mielessä tai tarkoituksessa), enkä usko sinun edes kykenevän kokevan itseäsi mitättömäksi (vaikka kuka tahansa tekisi mitä hyvänsä).
Gabriel kirjoitti:... Sinun mielestäsi siis kaikki palstalla ovat "musiikinharrastajia" ja sinä ilmeisesti kapelimestari kuka päättää mistä keskustellaan ja miten keskustellaan...

Ei, mutta itsestäänselvyyksien luetteleminen on tuskastuttavaa.

PS. Se on kapellimestari - ei kapelimestari.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.10.2015 12:42

Koko viestisi on kokoelma itsestäänselvyyksiä.
En tosiaankaan usko päässeeni edes kärylle siitä mihin sinä tähtäät.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 28.10.2015 16:56

Sinulle ei näytä perille minkäänlainen mentorointi.
Vai onko tarkoituksesi osoittaa, ettet välitä lukijoiden kärsimyksistä vähääkään?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.10.2015 02:27

Olen kateellinen, kun Kyllästynyt mentoroi kielioppiasioissa vain Gabrielia, eikä esimerkiksi minua.

Tietysti hieman pelkään, etten osaisi ottaa oppia virheistäni ja mentori näin ollen joutuisi kärvistelemään pettymyksessään repien hiuksia päästään. Saatan joskus tehdä uudissanojakin tai käyttää sanoja, joita ei ole olemassa. Olen myös erityisen viehtynyt käyttämään (ainakin osin tietoisesti, joskus vahingossa) hieman lapsekkaita (?) ilmauksia, kuten "valakset ovat hienoja eläimiä", myös erilaiset murteet ovat hauskoja. (Tiedän, joitakin ne taas ärsyttävät kovasti.)

Vanhusta ja merta en ole lukenut.

Lisäksi kirjoitan jatkuvalla syötöllä samankaltaisesti kuin puhun eli joka ikisessä lauseessa on aina "niiiin". "Kun me käytiin kaupassa, niin oltiin iloisia ja sitten kun oltiin energisiä, niin mentiin vielä pyöräilemään". NIIN! Eli-siis-niin-sitten-tavallaan-tarkoitan-mietin-tuntuu ja vielä MINÄ.
Ryysy
 

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.10.2015 02:43

Gabriel, haluaisitko ottaa vastaan jonkin lukuhaasteen, johon itsekin voisin tarttua? Olen jo yli kyyyymmenen vuotta haaveillut lukevani Sartren Inhon. Olen lainannut sen aikoinaan jopa kahdesti, mutta kertaakaan en ole sitä kokonaan (edes yhtä kymmenesosaa) lukenut. Kirja on kuitekin sellainen, minkä olisin aina halunnut lukea, ts. tajuta, miksi se on niin hyvä, mutta kun en vain pystynyt. Se oli kai tylsä. Foorumilla varmaan kaikki ovat ko. teoksen tosin jo lukeneet?
Ryysy
 

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.10.2015 03:08

Gabriel-hän on lukenut vaikkas mitä, jos vertaa, ööh, tiettyihin henkilöihin... normaalistikin ihmiset lukevat vaikkas mitä. Olenpa siis kateellinen myös lukeville. Nämä kirja-aloitukset ovat kuitenkin kivoja, vaikka eivät koskisikaan suoraan kirjoja (juonta tms.), vaan kirjan herättämiä ajatuksia, vaikka enemmän pidin siitä Seitsemän veljestä -aloituksesta. Eli Trissekin, heti vaan kun olet jonkin kirjan lukenut ja ajatuksia herää, niin aloitusta pystyyn. Näin saamme foorumille viikossa arviolta vähintään 20 Trissen aloittamaa ketjua...
Ryysy
 

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.10.2015 12:18

Gabriel kirjoitti:Menttoriasemaa ei voi ottaa, se pitää ansaita...

Usko nyt vaikka huviksesi, ettei se ole menttori vaan mentori.

Et ole kirjoittanut ainoatakaan viestiä joka ei olisi vilissyt virheitä tai ollut eri sarjaa "Panisitko" -ketjusi kanssa.

Mielestäni kenenkään ei tarvitse (edes) olla "positiivinen" tullakseen kuulluksi tai otetuksi huomioon.
Ja jos sinua pitää mielistellä ennen kuin otat mitään palautetta vastaan, se koituu ennemmin tai myöhemmin sinun omaksi vahingoksesi.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.10.2015 13:22

Gabriel kirjoitti:Kuinka sinun jatkuva nokkimisesi voisi kääntyä minun vahingokseni?..

Ei kyse ole minusta vaan sinusta; en usko olevani ainoa joka kokee omahyväisyytesi yhdistettynä tietämättömyytesi (sekä erityisesti oman asenteesi kumpaankin) vastenmielisinä.
Gabriel kirjoitti:... Joka kerta kun ryhdyt siihen tuhoat itseäsi julkisesti.

Tuskinpa kuitenkaan.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Lauri » 29.10.2015 18:57

Projekti Gutenbergiltä löytyy myös suomenkielisiä klassikoita. Tosin sen ikäisiä, että tekijänoikeudet on menneet jo ohi.

http://www.gutenberg.org/browse/languages/fi
Lauri
 

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.10.2015 01:39

Gabriel kirjoitti:Kyllä sinäkin aika vastenmieliseltä tapaukselta vaikutat...

Varmasti, mutta minä en tee niin paljon kielioppi- ja kirjoitusvirheitä kuin sinä. En myöskään yleensä käytä sanoja kuten "mulkku" tai "akka", eikä tulisi mieleenikään aloittaa ketjua jonka otsikkona on "Panisitko".
Gabriel kirjoitti:... Tässäkin teet tunnestelevia hakuja ja yrität agitoida porukkaa...

En tee, enkä yritä.
Gabriel kirjoitti:... Jotenkin tulee mieleen (mielikuva) henkilö jolle lukio oli viimeinen paikka missä sai arvostusta...

Eipä osunut oikeaan tuokaan arvuuttelusi.
Gabriel kirjoitti:... Silloin pärjäsi vielä ahkeruudella ja "äikänmaikka" jaksoi kiittää oikeinkirjoituksesta...

Minun kohdallani ei tuon kauemmaksi totuudesta taida päästä vaikka kuinka yrittäisit.
Gabriel kirjoitti:... Myöhemmin ei sitten enää mennytkään kaikki putkeen. Piti oikeasti ruveta oivaltamaan ja ajattelemaan itse. Tuli tenkkapoo...

Elämäni on kulkenut kutakuinkin päinvastaista rataa kuin mitä sinä arvuuttelet sen menneen.
Gabriel kirjoitti:... Ura ei kanntanut kovinnkaan pitkälle, itseasiassa ei juuri alkua pidemmälle ja moni muukin asia meni pieleen.
Ainoa asia millä edelleen pystyy edes jotenkin pätemään on oikeinkirjoitus...

Eipä osu tuokaan oikeaan. Minua vain suunnattomasti tuskastuttaa lukea itsestäänselvyyksiä täynnä olevia ja virheitä viliseviä viestejä.
Gabriel kirjoitti:... Ja, olet väärässä...

Minkä suhteen?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.10.2015 20:48

Kyllästynyt kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:Menttoriasemaa ei voi ottaa, se pitää ansaita...

Usko nyt vaikka huviksesi, ettei se ole menttori vaan mentori.

Olen aina ihmetellyt sanaa samppanja. Eikö sen pitäisi olla sampanja - ja mieluiten tietysti suhu-ässällä?

(19:58) Lisäys. Google tuntee sanan menttori ja löytää kirjoituksia joissa se esiintyy.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Lauri » 30.10.2015 21:59

champagne [SHamˈpān] = samppanja (Google kääntäjän mukaan)

http://www.kotus.fi/nyt/kotus-blogi/ves ... .8318.blog
Lauri
 

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.10.2015 23:17

Gabriel kirjoitti:Ihan sama.
Uskon kuitenkin, että valehtelet niin että korvat heiluu...

Minun puolestani voit uskoa (lue: luulla) mitä tahansa.
Gabriel kirjoitti:... Huomaatko ollenkaan kuinka typerä ja lapsellinen tapasi keskustella on?..

Itse kuitenkin pidän siitä enemmän kuin uhoamisesta, nimittelystä tai "Panisitko" -kyselyistä.
Gabriel kirjoitti:... Miksi muuten et tule toimeen yhdenkään miehen kanssa palstalla?

Enkö?
Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:Kyllä sinäkin aika vastenmieliseltä tapaukselta vaikutat...

Varmasti, mutta minä en tee niin paljon kielioppi- ja kirjoitusvirheitä kuin sinä.

Voisitko selkeästi listata tähän kaikki huonot ominaisuuteni ja kyvyttömyyteni ettei jäisi mitään epäselväksi?

En.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Vanhus ja meri

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.10.2015 23:20

Mirri kirjoitti:(19:58) Lisäys. Google tuntee sanan menttori ja löytää kirjoituksia joissa se esiintyy.

Varmasti löytyy kirjoituksia joista sana mentori löytyy väärin kirjoitettuna, mutta ei se siitä oikeaa tee.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron