Ihmisellä ei ole päätä

Ihmisellä ei ole päätä

ViestiKirjoittaja popi » 05.10.2015 00:03

http://m.iltalehti.fi/viihde/2015100120448265_vi.shtml



Olen yrittänyt pohtia, mitä Peitsamo oikein tarkoittaa tällä. Osaako joku selittä :)
popi
 

Re: Ihmisellä ei ole päätä

ViestiKirjoittaja Lauri » 05.10.2015 00:08

Petsamon mielestä meillä ei ole omaa vapaata tahtoa, vaan elämme jonkun muun, tässä tapauksessa kristukseen ohjauksessa. Näin itse ymmärsin.

Minusta tuo on harhaoppia ja inkvisiition tulisi herätä.
Lauri
 

Re: Ihmisellä ei ole päätä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.10.2015 00:57

(- -)
- Kun vapaudumme harhasta, että meillä on pää, voimme alkaa elää Kristuksessa. Raamatun mukaan Kristus on miehen pää ja Kristuksen pää on Jumala. Kun elän Kristuksessa, en enää elä minä vaan Kristus minussa.
(- -)

Kristus on miehen pää ja mies on naisen pää pyhän avioliiton sakramentin kautta, kuten vanhat ovat asian ymmärtäneet. Avioliiton malli taas on Kristuksen ja hänen pyhän kirkoonsa välisen liiton mukainen; siksi peruuttamaton ja ikuinen. Naimattomat naiset ja nunnat voivat kuitenkin suoraan - ilman miestä - tulla Kristuksen omiksi, kuten pyhän Teresan esimerkki osoittaa.

Ongelmaksi jää kuitenkin se, mitä niille tapahtuu, kutka eivät koskaan ole kuulleetkaan Kristuksesta. Tätä teologia ei selitä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmisellä ei ole päätä

ViestiKirjoittaja popi » 05.10.2015 10:16

Tässä hän argumentoi päättömyysfilosofiaansa kyllä melko sekulaaristi:

Kari Peitsamo: Päätön mies
https://m.youtube.com/watch?v=afcsNFlCdK8 (5:31)

PP: Täydensin viestin foorumin protokollan mukaiseksi: videon "nimi" ja kesto ( ) esiin.
popi
 

Re: Ihmisellä ei ole päätä

ViestiKirjoittaja Lauri » 05.10.2015 10:43

Minulla on ainakin nenänpää. Kun panen toisen silmän kiinni ja katson kohti nenää, näen nenänpään. Eli päänuppini kohdalla ei ole pelkkää tyhjyyttä kuten Peitsamolla.

Kyse on Peitsamon kohdalla samasta ilmiöstä, kun toiset luulevat, että bissetölkki häviää jääkaapin sisältä, kun panet oven kiinni. Eli asioita ei muka ole olemassakaan ellet näe niitä.

Samoin jotkut luulevat, että ääniä ei ole olemassa, ellet ole itse kuulemassa.
Lauri
 

Re: Ihmisellä ei ole päätä

ViestiKirjoittaja popi » 05.10.2015 11:06

Ehkäpä tuossa " Ihmisellä ei ole päätä" ajattelussa" on Aineksia subjektiivisesta idealismista tai fenomenialismista.
Subjektiivisessa idealismissa oliot ovat olemass ihmisen mielessä, fenomenialismista tästä:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Fenomenalismi
popi
 

Re: Ihmisellä ei ole päätä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.10.2015 11:11

11:11
Samoin jotkut luulevat, että ääniä ei ole olemassa, ellet ole itse kuulemassa.
Ei, vaan joku kuulemassa.

Samoin valkokankaalla ei ole kuvaa, jos elokuvateatterissa ei ole katselijoita. Mutta teatterissa voi olla näytteijöitä, vaikka katselijoita olisi nolla.

Minullakin näyttäisi olevan nenänpää mutta vain silloin, jos silmäni ovat auki. Mutta jos katson peiliin, minulla näyttäisi olevan koko pää.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmisellä ei ole päätä

ViestiKirjoittaja popi » 05.10.2015 11:23

Jos meikäläiset eli kuntoutujat sanoisivat hoitohenkilökunnalle tai lääkärille vastaanotolla, että " mulla ei ole päätä", niin kyllähän siitä lähete sairaalaan voisi tulla.
popi
 

Re: Ihmisellä ei ole päätä

ViestiKirjoittaja Lauri » 05.10.2015 11:50

Psykopatologia kirjoitti:11:11
Samoin jotkut luulevat, että ääniä ei ole olemassa, ellet ole itse kuulemassa.
Ei, vaan joku kuulemassa.

Samoin valkokankaalla ei ole kuvaa, jos elokuvateatterissa ei ole katselijoita. Mutta teatterissa voi olla näytteijöitä, vaikka katselijoita olisi nolla.

Minullakin näyttäisi olevan nenänpää mutta vain silloin, jos silmäni ovat auki. Mutta jos katson peiliin, minulla näyttäisi olevan koko pää.

Ei siellä peilissä mitään päätä ole. Se on vain peilistä heijastunutta sähkömagneettista säteilyä. Eli kysessä on kangastus.

Minulla sensijaan on pää, koska tunnen sen käsillä tunnustelemalla. Ei oo tyhjää kuten Peitsamolla. Vai onko kyseessä vain tunne?
Lauri
 

Re: Ihmisellä ei ole päätä

ViestiKirjoittaja popi » 05.10.2015 11:57

Itse asiassa sekin kovuus, mitä tunnet päätä kosketellessasi johtuu vain eri atomi- ja molekyylysidoksista, eli eli sähköstä sielläkin on kyse.
popi
 

Re: Ihmisellä ei ole päätä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.10.2015 12:01

Kangastukset ovat kuitenkin todellisia havaintoja, vaikkakin ne ovat eri asteisesti "vääristyneitä" eli optisia illuusioita.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmisellä ei ole päätä

ViestiKirjoittaja Pinja » 05.10.2015 17:04

PP haista vittu, poistit sen halu vammautua ketjun. Sulle taitaa olla turha vittuilla, koska oot sokea.
Pinja
 

Re: Ihmisellä ei ole päätä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.10.2015 17:09

Pinja kirjoitti:PP haista vittu, poistit sen halu vammautua ketjun. Sulle taitaa olla turha vittuilla, koska oot sokea.

Kirjoituskielto "1 päivä" asetuksista.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmisellä ei ole päätä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.10.2015 17:10

popi kirjoitti:Itse asiassa sekin kovuus, mitä tunnet päätä kosketellessasi johtuu vain eri atomi- ja molekyylysidoksista, eli eli sähköstä sielläkin on kyse.

Minulla taas pää tuntuu pehmeältä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmisellä ei ole päätä

ViestiKirjoittaja Lauri » 05.10.2015 18:35

Minä taas pohdin, että oletteko te siellä ruudun toisella puolella olemassa?

Kirjaimia ilmestyy ruudulle, eli aistiärsyke on olemassa. Mutta siitä huolimatta pikkuisen epäilyttää. :?
Lauri
 

Re: Ihmisellä ei ole päätä

ViestiKirjoittaja Lauri » 11.10.2015 11:32

Petsamon kohdalla kyse taitaa olla kannabiksen yms. "tajuntaa laajentavasta" vaikutuksesta.
Lauri
 

Re: Ihmisellä ei ole päätä

ViestiKirjoittaja popi » 11.10.2015 14:09

Yksi teoria tuokin. Itse uskon, että Gabriel on osunut oikeaan Peitsamon teologian suhteen. Hän nimittäin keksi tämän päättömyyden ennen kuin alkoi hapattaa itseään kristillisellä uskolla. Voipi hyvinkin olla, että Peitsamo on tutustunut idän ajatteluun. Esim zen-budhalaisuudessa on vastaavia ajatuksia.
popi
 

Re: Ihmisellä ei ole päätä

ViestiKirjoittaja popi » 11.10.2015 14:13

Tälläisen vinkin löysin tuolta jostakin:

Douglas Harding (2002) On Having No Head: Zen and the Rediscovery of the Obvious

http://www.amazon.com/On-Having-No-Head ... 1878019198
popi
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa