Kuukautiskiertoon liittyvät vaikeat oireet

Re: Kuukautiskiertoon liittyvät vaikeat oireet

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.09.2015 23:13

Jos vointi antaa myöten, niin mikäpä estäisi kokeilemasta 'parittelua' kivunlievityksenä?

Prostaglandiineista kuitenkin tiedetään, että erityisesti siemenneste sisältää niitä. Toisin sanoen siemenneste voi lisätä kohdun supisteluja. Mutta se asiahan on vain järjestelykysymys...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kuukautiskiertoon liittyvät vaikeat oireet

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.10.2015 22:42

Psykopatologia kirjoitti:PMS-oireyhtymän vakavampaa muotoa PMDD:tä sairastaa jopa 3 – 8 prosenttia naisista. Heillä kuukautisia edeltävät oireet ovat niin vakavia, että elämänlaatu kärsii.
Usein näiden naisten oireet diagnosoidaan masennukseksi, migreeniksi, ärtyvän suolen oireyhtymäksi tai kilpirauhasen vajaatoiminnaksi. Terveydenhuollossa ei tunneta PMDD:tä (premenstrual dysphoric disorder) kovin hyvin.

Tuli tuosta aloitusviestin sitaatista mieleeni, että jos kyseistä oireyhtymää voidaan diagnosoida noin vakavasti pieleen, niin eivät lääkärit näköjään tunne muitakaan mainittuja oireyhtymiä ja sairauksia. Kuten migreeniä, kilpirauhasen vajaatoimintaa, ärtyvän suolen oireyhtymää, masennusta...

Maallikkoymmärrykseni mukaan esimerkiksi migreeni ja PMS vaikeimmassakaan muodossa eivät mitenkään voi sekoittua keskenään; niin erilaisista sairauksista/oireyhtymistä on kysymys. Tai että PMS/PMDD voitaisiin sekoittaa kilpirauhasen vajaatoimintaan; jälkimmäinen on todettavissa laboratoriokokein, edellinen ei.
Masennuksen erottaminen PMS/PMDD -oireistosta voi olla vaikeampaa, mutta siinä kai auttaa tarkempi seuraaminen ja pitempiaikainen potilaan kanssa työskentely.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Kuukautiskiertoon liittyvät vaikeat oireet

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 02.10.2015 22:49

Mulla oireisiin auttavat B-vitamiinivalmiste, masennuslääke ja bentso ja soijatuotteet. Suurin vaikutus on B-vitamiinilla, erityisesti B6:lla.
K.o oireita mulla on ollut hyvin kauan, melkein koko ajan ku kuukautisia mulla on ollu (22 v).
Born in Heideken
Avatar
Rakkaussoturi
 
Viestit: 684
Liittynyt: 13.08.2015 15:17
Paikkakunta: Turku

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 10 vierailijaa

cron