Koulu rankaisee ujoja ja varautuneita. Arvosanat laskevat.
Kouluissa valmistaudutaan täyttä häkää muutaman viikon päässä häämöttäviin kevätjuhliin. Suvivirsi saa raikua jatkossakin, mutta muuten tunnelma on hieman mollivoittoinen.
Syy on nelikirjaiminen. Tuoreen Pisa-tutkimuksen perusteella Suomen koululaiset eivät osaa enää laskea ja lukea niin kuin ennen. Maailman paras koulu ei olekaan enää paras. Aasian maat kirivät takavasemmalta rinnalle ja ohi. Pärjäämme edelleen hyvin, mutta emme pelaa mitalisijoista.
Toinen päättäjien murheenkryyni on poikien heikko koulumenestys, joka on toistunut jo useassa tutkimuksessa. Tytöt pyyhkivät pojilla lattiaa. Jopa matematiikassa, jonka piti olla poikien perinteinen leipälaji.
Jotain tarttis tehdä, mutta mitä? Yleinen väite kuuluu, että kaksi suurinta estettä poikien oppimiselle ovat asenne ja motivaatio. Kun ne oikaistaan, pojatkin alkavat pärjätä.
Mutta jospa pulma ei olekaan poikien vaan koulun asenteessa? Sukupuolipuolierot koulumenestyksessä ovat Suomessa suuremmat kuin muissa länsimaissa. Eroja on ollut aina, mutta viime vuosina ne ovat vain kasvaneet. Suomesta ja maailmalta tulee tutkimuksia, jotka osaltaan selittävät, miksi näin on.
Sari Mullolan parin vuoden takainen väitöstutkimus osoitti, että opettajan asenteet heijastuvat suoraan kouluarvosanoihin. Temperamentti — synnynnäinen persoonallisuuspiirre, jolla ei ole todellisuudessa mitään yhteyttä yksilön älykkyyteen tai taitoihin — vaikuttaa siihen, miten opettaja oppilaaseen suhtautuu ja häntä opettaa ja arvioi. Se selittää merkittävän osan arvosanojen vaihtelusta oppilaiden välillä.
Väärä, koulun odotuksiin sopimaton temperamentti on turmiollista. Esimerkiksi ujous, varautuneisuus ja alakuloinen mieli tuottavat helposti huonoja numeroita. Yhdellään näistä piirteistä ei ole mitään tekemistä oppimisen kanssa, mutta paljonkin sen kanssa, kuinka paljon opettaja lapsesta pitää.
Mielenkiintoista on, että kouluun pirtaan sopimaton temperamentti rankaisee erityisesti poikia — ei tyttöjä. Syytä ei tarkkaan tiedetä.
Kohtalokkainta on olla ujo poika. Se nipistää matematiikan numerosta liki puolet, vieraan kielen arvosanasta vielä enemmän. Outoudesta on kautta aikojen saanut rangaista. Ainakin koulussa.
Kun temperamentin vaikutus kouluarvosanoista poistetaan ja numero tulee vain osaamisesta, tyttöjen ja poikien ero pienenee yli 60 prosentti. Esimerkiksi matematiikassa pojat saavat parempia arvosanoja kuin tytöt.
Huoli poikien koulumenestyksestä ei ole turha, eikä pois tytöiltä. Koulunumerot vaikuttavat pitkälle tulevaisuuteen, jatko-opiskeluun ja uravalintoihin. Myös itsetuntoon.
http://www.tiede.fi/blogit/totta_toista ... n_puolesta