Moraalileikki

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.10.2015 07:40

Trisse kirjoitti:Uusi moraalidilemma: Minusta on tosi väärin että nyt sairaslomalla en ole oikeutettu alennuksiin vaikka tuloni ovat ihan samat kuin työttömänä ja pienemmät kuin kuntoutustuella. Työväenopistossa on huomioitu asia että esim. toimeentulotukiasiakkaat saavat alennukset. Teatterissa ja uimahallissa ei. Mielessäni onkin käynyt että voisin säästää maksukuitin ja väärentää siihen päivämäärät. Kolmen euron uimahallikorvausta varten ei kannattane ottaa syytettä väärennöksestä mutta itse koen että mikäli tekisin noin en tekisi moraalisesti mitään väärää - alennustenhan pitäisi koskea myös sairauslomalaisia. Ainakin pienituloisia sellaisia.

Ehkä alennusten ei pitäisi olla sidottu sen enempää työttömyyteen, sairauslomiin kuin eläkeläisyyteenkään, vaan pelkästään tulojen pienuuteen. Palkansaajilla kaikki edellä mainitut lasketaan palkkatulosta, joten korvaukset voivat olla suuria. Aiemmin sairauspäivärahaa ei edes maksettu muille kuin niille, jotka menettivät sairastumisen vuoksi työtuloa; esimerkiksi työttömät, opiskelijat ja kotiäidit eivät olleet oikeutettuja sairauspäivärahaan. Niin jyrkästi sairauspäivärahan katsottiin olevan korvausta nimenomaan työtulojen menettämisestä.

Pääkaupunkiseudun liikennelaitos teki mielestäni oikeudenmukaisen päätöksen siinä, että kavensi eläkeläisten oikeudet alennuslippuihin koskemaan vain kansan- ja takuueläkeläisiä; siis oikeasti pienituloisia eläkeläisiä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.10.2015 07:52

Gabriel kirjoitti:
Kissi kirjoitti:Tris ei ole aikoihin enää sinua herjannut, vaan on pyrkinyt normaaliin kanssakäymiseen, mutta sinä aina käännät asiat niin, ettette etene, et ota vastaan pahoittelua, et mitään kaveruuden alkeellisia osoituksia. Miksi vihaat Trisseä niin paljon. Olet kohtuuton käyttäytymisessäsi. Jopa naurettava.

Minun mielestäni tuossa on kysymys, että henkilö menettää itselleen tarpeellisen kohteen nokkia. Eli jos tilanne rauhoittuu niin ei ole enää mitään kommunikoitavaa, Se lakkaa. Tietyillä henkilöillä täytyy AINA olla vähintäinkin yksi henkilö jonka kinppuun on "laillista" hyökätä. Luultavasti tämän jälkeen käy taas minun kimppuuni.

Käsittääkseni toinen puoli asiasta on, että Trisse myös kaipailee pientä kimppuunkäymistä silloin tällöin ja provosoi saadakseen itselleen viihdykettä ikävystyneisyyden tiloissaan. joten kuvio tyydyttää molempia osapuolia. Vähän kuin keskenään nahistelevat lapset, jotka vuoron perään tuuppivat toisiaan saadakseen jotakin tekemistä.
Jopa kissat osaavat saman taidon; kun toista vähän sohaisee tassulla, sen saa mukaan takaa-ajoleikkiin. Jos ei yksi sohaisu riitä, täytyy keksiä jotakin repäisevämpää, jotta varmasti syntyy jonkinlainen puuhastelua tuottava kahakka.

Härnäämiseksi kai sellaista sanotaan, ja Trisse osaa härnätä ollessaan tylsistyneessä tilassa, jolloin kontrollikyky ei ole ihan kohdallaan. Olen omin silmin nähnyt ja lukenut.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.10.2015 08:37

Trisse kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Trisse kirjoitti:Miten vastuunkanto nettikirjoituksista tapahtuu? Onhan tässä vuosien varrella yritetty yhtä jos toistakin.

Myönnä aiemmat tekosi etkä syyttele niistä minua.

En voi ottaa itselleni kunniaa siitä että häiriköit blogejani vuosia niin maanisella innolla että ajoit lukijat hulluuden partaalle ja sait itsesi bännätyksi joka paikasta...

Tuota juuri tarkoitin; et vieläkään suostu ottamaan vastuuta teoistasi vaan yrität sälyttää sen minun kontolleni.
Trisse kirjoitti:... Kuka arvioi milloin jotakuta on kiusattu? Sinäkö? Luuletko että minulla on joku kyky kontroloida tunteitani ja toimintaani 100% kaiken aikaa? Onko se näyttänyt siltä?

Sinun toimintasi ja käytöksesi täyttää kiusaamisen tunnusmerkit mennen tullen. Ei siitä ole epäilystäkään. Mutta jos et pysty kontrolloimaan tunteitasi edes sen vertaa, että pystyisit olemaan nimittelemättä ja solvaamatta ihmisiä, ei sinun pidä siitä muita syyttää.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.10.2015 08:38

Kissi kirjoitti:Tris ei ole aikoihin enää sinua herjannut, vaan on pyrkinyt normaaliin kanssakäymiseen, mutta sinä aina käännät asiat niin, ettette etene, et ota vastaan pahoittelua, et mitään kaveruuden alkeellisia osoituksia. Miksi vihaat Trisseä niin paljon. Olet kohtuuton käyttäytymisessäsi. Jopa naurettava.

Älä viitsi taas puhua muunnettua totuutta. Olisikohan tuosta viikko vai kaksi kun Tristan viimeksi hyökkäsi kimppuuni.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.10.2015 08:42

Gabriel kirjoitti:
Kissi kirjoitti:Tris ei ole aikoihin enää sinua herjannut, vaan on pyrkinyt normaaliin kanssakäymiseen, mutta sinä aina käännät asiat niin, ettette etene, et ota vastaan pahoittelua, et mitään kaveruuden alkeellisia osoituksia. Miksi vihaat Trisseä niin paljon. Olet kohtuuton käyttäytymisessäsi. Jopa naurettava.

Minun mielestäni tuossa on kysymys, että henkilö menettää itselleen tarpeellisen kohteen nokkia. Eli jos tilanne rauhoittuu niin ei ole enää mitään kommunikoitavaa, Se lakkaa. Tietyillä henkilöillä täytyy AINA olla vähintäinkin yksi henkilö jonka kinppuun on "laillista" hyökätä. Luultavasti tämän jälkeen käy taas minun kimppuuni.

Taas!?!?
Olen kritisoinut kirjoituksiasi, mutten ole käynyt kimppuusi. Sinä olet hyökännyt minun kimppuuni, ja esimerkiksi nimitellyt minua mulkuksi.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.10.2015 08:49

Mirri kirjoitti:Käsittääkseni toinen puoli asiasta on, että Trisse myös kaipailee pientä kimppuunkäymistä silloin tällöin ja provosoi saadakseen itselleen viihdykettä ikävystyneisyyden tiloissaan...

Niin, Tristan käyttää minua paskasaavina johon hän kerta toisensa jälkeen kippaa elämättömän elämänsä synnyttämät turhautumiset ja aggressiot.
Mirri"... joten kuvio tyydyttää molempia osapuolia...[/quote]
Et kai kuvittele, että minua tyydyttää olla Tristanin puruluuna vuodesta toiseen???
[quote="Mirri kirjoitti:
... Härnäämiseksi kai sellaista sanotaan, ja Trisse osaa härnätä ollessaan tylsistyneessä tilassa, jolloin kontrollikyky ei ole ihan kohdallaan. Olen omin silmin nähnyt ja lukenut.

Kiusaamista se on, eikä pelkkää härnäämistä.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.10.2015 09:19

Kyllästynyt, käsittääkseni sinä taas käytät sujuvasti Trisseä maalitauluna, jota ammuskelet purkaaksesi omia turhautuneisuuksiasi ja aggressioitasi. Ehkä ne sinulla syntyvät jostakin muusta kuin elämättömästä elämästä, mutta Trisse kertoessaan netissä oman elämänsä kuvioista avoimesti on asettunut sinun katkeruuksiesi oivalliseksi kohteeksi. Sinä kun vuodesta toiseen ansiokkaasti puurrat työelämässä ja verosikin maksat mallikelpoisesti, ja toiset elävät siivelläsi - onhan siinä katkeruuden ja kiukun aihetta kerrakseen. Sitten netissä osuu kohdalle ihminen, joka ei edes ymmärrä hävetä 'loisimistaan' eikä nöyrry edessäsi pyytelemään anteeksi elämäänsä...

Tällaiselta minusta näyttää.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.10.2015 09:26

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, käsittääkseni sinä taas käytät sujuvasti Trisseä maalitauluna, jota ammuskelet purkaaksesi omia turhautuneisuuksiasi ja aggressioitasi...

Enkö saisi sanoa mitä ajattelen siitä, että hän on selkeästi ja avoimesti jo vuosia sitten ilmoittanut, ettei hän halua tehdä työtä, koska kokee tulevansa mainiosti toimeen yhteiskunnan hänelle antamilla tukirahoillakin?
Mirri kirjoitti:... Sitten netissä osuu kohdalle ihminen, joka ei edes ymmärrä hävetä 'loisimistaan' eikä nöyrry edessäsi pyytelemään anteeksi elämäänsä...

Elämäänsä ei kenenkään tarvitse anteeksi pyytää, vain tekojaan.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.10.2015 09:42

Teot - kuten ns. syrjäytyminen (tai loisiminen, kuten sinä olet sanonut) - on yleensä monien asioiden summa. Samoin kuin se, että esimerkiksi mt-ongelmainen ihminen on päässyt työelämään ja pystynyt pysyttelemäänkin siellä. Kaikki ei ole ihmisen omaa ansiota tai ansiottomuutta, ja työelämässä pysyminen voi olla myös etuoikeus.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.10.2015 09:55

Mirri kirjoitti:Teot - kuten ns. syrjäytyminen (tai loisiminen, kuten sinä olet sanonut) - on yleensä monien asioiden summa. Samoin kuin se, että esimerkiksi mt-ongelmainen ihminen on päässyt työelämään ja pystynyt pysyttelemäänkin siellä. Kaikki ei ole ihmisen omaa ansiota tai ansiottomuutta, ja työelämässä pysyminen voi olla myös etuoikeus.

Ei olekaan, mutta se että täysin avoimesti ja vapaaehtoisesti julistaa olevansa haluton tekemään työtä (koska yhteiskunnan jakamilla tukirahoillakin tulee toimeen) on kokonaan ihmisen oma valinta.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.10.2015 10:02

Voihan se olla selviytymiskeino nöyryyttävältä ja musertavalta tuntuvassa tilanteessa - keino selviytyä sen mainitsemasi 'elämättömän elämän' kanssa. Itse valittu keino, mutta selviytymiskeino kuitenkin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.10.2015 10:45

Trisse kirjoitti:Ottaisit sinä joskus vastuun noista omista teoistasi ja myöntäisit että kiusasit ja vainosit minua blogeissani kun siitä on todisteitakin (mm. ketju jonka postasin)...

En ole sinua kiusannut enkä vainnonnutkaan. Sinä nimittelit, solvasit, irvailit, haukuit ja kiusasit minua blogissasi - ja sinun toimintaasi minä olen vastannut.
Kun sinä hyökkäsit kimppuuni, kuvittelitko, ettei sinulle koidu siitä(kään) mitään seurauksia?
Jos niin luulit, olit auttamattomasti väärässä.
Trisse kirjoitti:... PP ryhtyi kaveraamaan kanssasi vain koska sinulla on hyvä ammatillinen status...

Niinkö? Onko PP kertonut sinulle noin olevan, vai onko tuo vain uusin perusteeton hyökkäyksesi minun kimppuuni?
Trisse kirjoitti:... Jos olisit ollut työtön luuseri et olisi ikinä saanut täällä sitä mitä sait...

Mitä minä sinun mielestäsi olen sitten saanut? Sinun stressilelunasi ja puruluunasi toimimista lukuun ottamatta?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 10.10.2015 11:08

Mirri kirjoitti:Ehkä alennusten ei pitäisi olla sidottu sen enempää työttömyyteen, sairauslomiin kuin eläkeläisyyteenkään, vaan pelkästään tulojen pienuuteen. Palkansaajilla kaikki edellä mainitut lasketaan palkkatulosta, joten korvaukset voivat olla suuria. Aiemmin sairauspäivärahaa ei edes maksettu muille kuin niille, jotka menettivät sairastumisen vuoksi työtuloa; esimerkiksi työttömät, opiskelijat ja kotiäidit eivät olleet oikeutettuja sairauspäivärahaan. Niin jyrkästi sairauspäivärahan katsottiin olevan korvausta nimenomaan työtulojen menettämisestä.

Mitä ajankohtaa tarkoitat sanomalla 'aiemmin'? Äitini sai 70-luvun alkupuolella kotiäitinä ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen henkilökohtaisia tuloja, kun joutui suonikohjuleikkauksen jälkeen sairauslomalla. Muistan sen siksi, että se oli meistä niin huvittavaa.
Helmenkalastaja
 

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 10.10.2015 11:10

Trisse kirjoitti:moderaattoristatuksen. uskon vasta jos ppltä kuulen ettei työlläsi ja muilla irl-asioilla ollut tekemistä sen kanssa.

Minä en voi tuohon vastata, joten kysypä asiaa Psykopatologialta.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.10.2015 11:24

Helmis, muistelen 70-luvun loppua ja omia kokemuksiani. Lääkärin kirjoittama sairauslomatodistus ei oikeuttanut sairauspäivärahaan, koska en ollut työelämässä eikä ollut tuloja joten ei tulojen menetystäkään. Noin silloinen Kansaneläkelaitos minulle perusteli päätöksensä.

Kuinkahan paljon silloin on ollut 'sooloilua' ja kirjavuutta ratkaisuissa; yksi virkailija tulkinnut pykäliä yhdellä tavalla ja toinen toisella tavalla... Sairauspäiväraha tosiaan oli aikoinaan tarkoitettu nimenomaan korvaamaan sairastumisen aiheuttamaa ansionmenetystä. Niin tiukasti se asia iskostui päähän, että minulle oli yllätys jossakin vaiheessa huomata Kelan sivustolta, että nykyisin sairauspäivärahaa on mahdollista saada vaikkei olisi tuloja, joita sairastumisen vuoksi menetetään.

Tarkalleen ottaen Kela painottaa tuota vanhaa asiaa edelleen:
Työkyvytön yli 10 päivää
Jos työkyvyttömyytesi kestää yli 10 arkipäivää eli noin 2 viikkoa, Kela voi alkaa maksaa sinulle sairauspäivärahaa. Se on korvaus ansionmenetyksestäsi.
(lihavointi minun)
http://www.kela.fi/tyokyvyton-yli-10-paivaa
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Ryysy » 10.10.2015 11:34

Anteeksi, ääliö on paikalla, mutta mihin siis sairaslomaa tarvitsee, jos on työtön? Olis nimittäin monta tyyppiä laitettavana ko. "lomalle"! (Jos siitä siis mitään hyötyä on.)
Ryysy
 

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.10.2015 12:17

Ryysy kirjoitti:Anteeksi, ääliö on paikalla, mutta mihin siis sairaslomaa tarvitsee, jos on työtön? Olis nimittäin monta tyyppiä laitettavana ko. "lomalle"! (Jos siitä siis mitään hyötyä on.)

Ei välttämättä mihinkään. Mutta työttömän täytyisi olla työkykyinen saadakseen työttömyyskorvausta. Työtön tarvitsee sairauslomatodistuksen, jos sattuu olemaan sairas ja työkyvytön työkkärin tarjotessa työtä tai koulutusta, muuten tulee karenssia.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 10.10.2015 12:24

Ryysy kirjoitti:Anteeksi, ääliö on paikalla, mutta mihin siis sairaslomaa tarvitsee, jos on työtön? Olis nimittäin monta tyyppiä laitettavana ko. "lomalle"! (Jos siitä siis mitään hyötyä on.)

Taloudellisesti voi olla edullisempaa olla ainakin ansiosidonnaisella työttömyyskorvauksella, jos on ollut pitkään työtön ja viimeisessä vahvistetussa verotuksessa ei ole ollenkaan ansiotuloja (ja olla siis ottamatta vastaan mahdollisesti tarjottua sairauslomaa).

Sairausloma antanee työttömälle "luvan" olla hakematta töitä sairauden kestäessä.

Mun mielestä, Ryysy, on tosi hyvä, että kysyt kaikenlaisia kysymyksiä! Se ei millään muotoa tarkoita sitä, että olisit ääliö. Kaikkea ei voi tietää; etenkään jos ei ole kyseisiin asioihin itse aiemmin törmännyt.
Helmenkalastaja
 

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 10.10.2015 12:27

Mirri kirjoitti:
Ryysy kirjoitti:Anteeksi, ääliö on paikalla, mutta mihin siis sairaslomaa tarvitsee, jos on työtön? Olis nimittäin monta tyyppiä laitettavana ko. "lomalle"! (Jos siitä siis mitään hyötyä on.)

Ei välttämättä mihinkään. Mutta työttömän täytyisi olla työkykyinen saadakseen työttömyyskorvausta. Työtön tarvitsee sairauslomatodistuksen, jos sattuu olemaan sairas ja työkyvytön työkkärin tarjotessa työtä tai koulutusta, muuten tulee karenssia.

Työtön saa kuitenkin työttömyyskorvausta sairausloman alun karenssipäiviltä.
Helmenkalastaja
 

Re: Moraalileikki

ViestiKirjoittaja toope » 10.10.2015 12:28

Mun mielestä on kersassaan hienoa, kun tämä foorumi muuttui ääliö- suvaitsevaiseksi foorumiksi.
Kyselen silti kaikki toope-kysymykseni toisaalla.
toope
 

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron