Flower kirjoitti:Mirri kirjoitti:Minusta on usein parasta tehdä juuri niin.
Mielestäni ihmiselle on annettu mielikuvitus sitä varten, että hän käyttää sitä; se on arvokas suojautumis- ja selviytymiskeino. Päinvastoin olisi erittäin huolestuttavaa, jos ihminen ei kykenisi kuvittelemaan, tai unelmoimaan ja haaveilemaan. Sitä paitsi ihmiset yleensä ovat liiankin tiukasti sidottuina nykyisyyteensä - halusivat tai eivät - joten mitään ei menetetä, vaikka välillä siirryttäisiinkin jonnekin muualle ja saataisiin hetken hengähdystauko nykyisyyden puristuksesta.
Kuten kolumnin kirjoittaja osuvasti sanoi: nykyhetkeä tulee kyllä ovista ja ikkunoista sitten kun pitää taas herätä [palata todellisuuteen].
Hengäsdystauko voi muuttua nykyhetken sairaalloiseksi välttelyksi (vääristyneeksi todellisuudeksi). Useimmiten ihmiset eivät elä hetkessä, en ainakaan minä (varsinkaan ennen), vaikka kuvittelisivat niin.
Yhdenlaista vääristynyttä todellisuutta sekin on, jos ihminen esimerkiksi istuu hammaslääkärin tuolissa eväänsäkään väräyttämättä tietämyksen mukaan kivuliaassa toimenpiteessä ilman puudutusta. Ja pitää käsillä olevaa nykyhetkeään elämänsä parhaana.
Luontevampaa, ja mielestäni myös psyykkisesti terveempää, olisi rentoutua vasta puudutuksen saatuaan, tai sitten vaikkapa tehokkailla psyykkisillä nykyhetkestä poistumisen keinoilla - kuten hyvän mielikuvituksen avulla.
Syystä tai toisesta ihmisellä toimivat psyykkisen poissaolon keinot luonnostaan; niitä opitaan ihan harjoittelematta sitä varmemmin mitä rassaavampaa elämää ihminen on elänyt varhaisista kasvuvuosistaan lähtien. Ja niistä voi olla iso ilo elämän varrella; ei häiriö ollenkaan. Paitsi tietysti, jos psyykkinen poissaolo laukeaa päälle tiuhaan tahtiin muulloinkin kuin stressitilanteissa.
Mutta nämä läsnäolemisen keinot - niitä pitäisikin harjoitella. Ainakin joidenkin oppaiden mukaan. Minä taas ihmettelen, että miksi, mihin niitä oikeasti tarvitaan. Ei ole mitenkään luonnollista pystyä pysymään psyykkisesti läsnä tilanteissa, jotka tavalla tai toisella menevät täysin yli ihmisen luonnollisen kestokyvyn - se hammaslääkärintuoli tuskallisine toimenpiteineen yhtenä hyvänä esimerkkinä.
Luulen, että suurin osa ihmisistä ei välttele elämänsä todellisuutta ja nykyhetkeä mitenkään sairaalloisesti. Jos tai kun joku tekee niin, silloin ammattitaitoinen psykoterapia ja muu psykiatrinen hoito voisi olla tarpeellisin hoitomuoto. Sitten kun sairaalloinen puoli on hoidettu pois, ei tarvitakaan enää minkään tekniikoiden opettelua nykyhetkessä pysyttelemiseen ja pärjäämiseen; omat taidot riittävät. Se, että onko ihminen läsnä omassa nykyhetkessään niin tiiviisti ja pysyvästi kuin jonkin kirjan tai 'opettajan' mielestä pitäisi olla, on toinen juttu. Voihan se 'opettaja' olla erehtynyt...