Sosiaalisesta ahdistuksesta kärsivillä liikaa serotoniinia

Re: ,Paskanjauhantaa

ViestiKirjoittaja Peilikuva » 21.06.2015 22:06

Ja minä en edelleenkään ole rasisti vaikka minusta sellainen tehtiin yhden kirjoittamani viestin tähden. Tosin kirjoitin sen enitanina, mutta se ei asiaa muuksi muuta.
Peilikuva
 

Re: ,

ViestiKirjoittaja Ryysy » 22.06.2015 04:57

Hermes kirjoitti:
Ryysy kirjoitti:Imodium auttaa myös.

Oletko kokenut, että Imodium auttaa noissa asioissa?

Ei, en ollenkaan. Ko. lääkettä ei kirjoiteta koskaan reseptilla ns. jännityspaskamahaan, sillä kaikille mahaoireisille tilataan nykyään vaipat.

Itse pidän aikuisten housumallista.
Ryysy
 

Re: Sosiaalisesta ahdistuksesta kärsivillä liikaa serotoniin

ViestiKirjoittaja Hilppa » 22.06.2015 23:50

Sain joskus kehitettyä itselleni sosiaalisen myös fobian. Se meni ohitse masennuksen ja ahdistuksen puhjettua sairauden asteelle ja saatuani niihin sopivan hoidon loppui sosiaalinen fobiakin.
Hilppa
 

Re: Sosiaalisesta ahdistuksesta kärsivillä liikaa serotoniin

ViestiKirjoittaja Ryysy » 23.06.2015 10:04

Miten se kehittyi, millaisia oireita, mitä tilanteita? Ei ole pakko vastata taaskaan näistä mihinkään, utelen aina kuin sika.

Itse kun mietin, niin minulla on ollut elämässäni jakso (ala/ylä-asteen jossakin vaiheessa), jolloin tätä ei ollut - ei ainakaan haitaksi asti. Jo lapsena oli tätä - sitten tuli tauko - sitten yläasteen loppupuolella (?) muuttui taas pahemmaksi. Siitä asti jatkuen. Jos saisin takaisin tuon hyvän jakson jollakin konstilla, niin olisin oikein iloinen. Mielestäni nimittäin - nyt kun mietin - on aivan käsittämätöntä, että olen joskus ollut aivan päinvastainen, jopa nauttinut esiintymisestä. En sitten tiedä olenko nauttinut esiintymisestä siksi, että esitykset olivat enemmän näytelmätyyppisiä, tanssillisia yms., ei siis mitään esitelmiä tms. virallisia. Kuitenkin muistan vieläkin senkin, että piti videokameralle lukea tekstiä koulussa ja selvisin siitä todella hyvin. Nyt oikein yritän muistella, että onko vielä joitakin muita tilanteita, mitkä ovat joskus olleet minulle ns. normaaleja.
Ryysy
 

Re:Sosiaalisesta ahdistuksesta kärsivillä liikaa serotoniini

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.06.2015 10:16

(- -)
Löytö on yllättävä, sillä tähän asti sosiaalisten tilanteiden pelkoa on lääkitty SSRI-mielialalääkkeillä, jotka nimenomaisesti lisäävät serotoniinin määrää aivoissa. Jos sosiaalisten tilanteiden pelko pahenee serotoniinin määrän myötä, miten serotoniinia lisäävä lääkeaine voi tutkitustikin lievittää ahdistusta?
(- -)
Siis ikään kuin ahdistus ja depressio olisivat neurokemiallisesti jopa "vastakkaisia" häiriöitä. Fokuksessa olivat sosiaalisesti foobiset vrt. normaalit. - Olisi pitänyt tutkia 3 ryhmää: 1) GAD-potilaat, 2) depressio-potilaat, 3) normaalit.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sosiaalisesta ahdistuksesta kärsivillä liikaa serotoniin

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.06.2015 10:30

Ryysy, palaan myöhemmin asiaan.
Hilppa
 

Re: Sosiaalisesta ahdistuksesta kärsivillä liikaa serotoniin

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.06.2015 21:37

Ryysy kirjoitti:Miten se kehittyi, millaisia oireita, mitä tilanteita?
- -

— tarkasti en muista kaikkia tilanteita enkä niiden yksityiskohtia. Olin lapsena vaihtelevasti normaalin ulospäinsuuntautunut, mutta myös ujo.
— kun koulukiusaaminen ja kiusaaminen kotona (eräiden sukulaisten toimesta) alkoi, tulin vähitellen ahdistuneemmaksi. Muutaman vuoden kuluttua se loppui ja palauduin lähes normaaliksi. Opiskelujen alkuvaiheessa koin kaikenlaisia elämänmullistuksia ja vanha ahdistus palasi kunnes siitä tuli sietämätöntä enkä enää kyennyt selviytymään esimerkiksi esiintymistilanteista enkä kohta mistään muustakaan. Lopulta tulin diagnosoiduksi ahdistuneisuuden ja masennuksen vuoksi.
— pääsin terapiaan ja sain myös lääkityksen. Palauduin sellaiseksi normaaliksi, joka olin ollut aiemmin.
— sosiaalinen fobia oli mielestäni sidoksissa ahdistukseen ja masennukseen. On vaikea erottaa niitä toisistaan. Ahdistuneena ei esimerkiksi tunnu miellyttävältä syödä samassa pöydässä muiden ihmisten kanssa ja olo tuntuu varmaan samalta kuin sosiaalisesti foobisella, joka pelkää muita ihmisiä. Ahdistuneena voi pelätä vaikka sitä, että oma ahdistus näkyisi jotenkin ulospäin. Sinänsä hullua, koska ei oloa voi suoraan kukaan nähdä, jos ei itke tai naura tai muutoin osoita oloaan ja on suhteellisen ilmeetön. Voimakkaassa ahdistustilassa sekin voi tosin olla vaikeaa (ihan vain paikallaan olo).
Hilppa
 

Re: Sosiaalisesta ahdistuksesta kärsivillä liikaa serotoniin

ViestiKirjoittaja Ryysy » 23.06.2015 22:54

Mukava, kun jaksoit kertoa, vaikkakin vähemmän mukavasta aiheesta.

Tutuu, että nykyään vähän joka toisella on (tai on ollut) tätä jonkinmuotoisena tai sitten panikkihäiriötä. Olen miettinyt ovatko nämä nyt lisääntyneet, tutustunko vain tietyntyyppisiin ihmisiin, tunnetaanko näitä häiriöitä paremmin, ovatko ihmiset enemmän ahdistuneempia vai mikä on homman nimi.

Ainahan on ollut näitä ihmisiä, jotka tulevat sukujuhliin yms. viinanhajuisina, koska eivät yksinkertaisesti muuten kykene tai uskalla. Osa taas kuvaa itseään "hyvin ujoiksi", mutta eivät ajattele kyseessä olevan ns. häiriö. Joku psykoanalyytikko (en muista kuka) on taas kirjoittanut paljon ujoudesta, jännittämisestä ja sen sellaisesta. Näkökulma oli vielä jotenkin sellainen, että ujous oli tavallaan häiriö, mutta ei kuitenkaan häiriö. (Turhaa jaaritusta, ehkä palaan asiaan myöhemmin.)
Ryysy
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron