Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja Pinja » 17.05.2015 21:43

Uutuuskirjat lyttäävät nykyajan psykiatrian: http://www.iltalehti.fi/mieli/2015051719710238_md.shtml

Ben Furman: Hänen mukaansa ihmisten pitäisi myös kokonaan kyseenalaistaa sokea usko psykoterapian autuaaksi tekevään vaikutukseen.
- Monet ihmiset ovat toki saaneet apua psykoterapiasta, mutta tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmiset hyötyvät yhtä lailla muistakin, yhteiskunnalle huomattavasti edullisemmista auttamisen muodoista kuten vertaistuesta, kokemusasiantuntijoiden tuesta, tietoisuustaitojen opettelemisesta, korva-akupunktiosta, internetin itseapuohjelmista, kursseista, maallikoiden ohjaamista keskusteluryhmistä, Furman luettelee kirjassa.
Pinja
 

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja toope » 17.05.2015 22:15

Korva-akupunktiosta???
Unohti mainita rukoilemisen, se vasta tulisi yhteiskunnalle halvaksi.
toope
 

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja SADE » 17.05.2015 22:16

Tuon artikkelin luettuani en voi kuin todeta, että uskomatonta mitä kaikkea potaskaa ihminen voi laukoa saadakseen julkisuutta osakseen. Ihmiset, joilta odottaisi jonkinasteista asiantuntemusta antavat lausuntoja, jotka ovat kuin keneltä tahansa maallikolta.
SADE
 

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 17.05.2015 22:55

...tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmiset hyötyvät yhtä lailla muistakin, yhteiskunnalle huomattavasti edullisemmista auttamisen muodoista, kuten lääkkeistä!

Nämä "maallikoiden ohjaamat keskusteluryhmät" ovat aika kammotuksia, jos tällainen maallikko nimittäin sattuu olemaan esim. väärässä. Tai jos hän on vaikka luonteeltaan 'liian oikeassa oleva' tai vastaavaa... sillä keskusteluryhmän vetäjä on kuitenkin se, joka on jollakin tavalla auktoriteettina, vastuussa tms. Lopputulos voi olla, että keskusteluryhmäläiset voivat yhä huonommin ja ryhmän vetäjä on ainoa, joka toipuu. Tietysti myös ammattilaisten ohjaamat keskusteluryhmät voivat olla täyttä paskaa.

Unohtui: varmasti on hyviäkin keskusteluryhmiä!
Ryysy
 

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.05.2015 23:56

Harrasteryhmät ja kerhot ovat ihan kaivattuja ja tarpeellisia niille, joilla ei muutoin tule kontaktia ympäröivään maailmaan. Nekin pitää olla ohjattuja ja mietitty, mitä siellä tehdään. Ja ohjaajan tulee olla ammattilainen. Ovat antoisia ja niillä on varmasti terapeuttinen merkitys.

Sen sijaan en ymmärrä, miten ryhmäterapia voisi mitenkään toimia ilman ammattivetäjää. Lisäksi ryhmälle on monia muitakin vaatimuksia, ryhmäläisten pitää olla sopivia keskenään iän, ongelman/sairauden ym. tekijöiden mukaan.
Hilppa
 

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 18.05.2015 03:34

Intressantti näkökulma:

...Se, mitä meiltä Suomessa puuttuu tai on ankarasti alimitoi-tettu, on ryhmäpsykoterapia ja etenkin yhteisölliset hoitomuodot. Psyykehän on interpersoonallista kuten edelläkin mainitaan. Ryhmillä ja yhteisöillä on aivan käsittämättömän auttamispotentiaali, jota meidän yksilökeskeisessä yhteiskun-nassamme ei ymmärretä vieläkään kunnolla. Ryhmät ja yhteisöhoidot pitäisi nostaa kaikkien psyykkisten häiriöiden hoidon keskiöön, ja ’hoidon’ käsite pitäisi samalla pistää uusiksi. Ihminenhän voi tulla ’autetuksi’ oikeastaan missä ryhmässä tahansa eli liikuntaryhmässä, kuorossa, kielikurssilla jne. Se, mistä Suomessa niin moni kärsii ja joka virheellisesti diagnisoidaan depressioksi, on sosiaalinen deprivaatio. Etenkin ns. syrjäytyneiden nuorten kohdalla on, näin väitän, useimmiten kysymys sosiaalisesta deprivaatiosta, jonka ilmiasu saattaa muistuttaa depressiota jota se ei kuitenkaan ole. Samasta ’taudista’ kärsivät luonnollisesti myös pitkäaikaistyöttömät tai muuten työelämästä syrjään laitetut tai joutuneet. Kun ihmistä yksilöterapoidaan, niin toki ihmisen mieli voi jäsentyä tässä turvallisessa kahdenkeskisessä suhteessa, mutta se ei vielä kanna ryhmä-tilanteisiin eli oikeaan elämään, jossa olemme jatkuvasti tekemisissä erilaisten ryhmien kanssa. Työelämä on ryhmätoimintaa. Onnistunutkin yksilöterapia vaatisi usein jatkoksi ryhmäterapiaa tai ’yhteisöhoitoa’ jotta ihminen kykenisi juurtumaan uudestaan yhteiskuntaan sen täysivaltaisena ja aktiivisena toimija-na. Pararadoksaalistahan tässä on se, että yhteisöllisyyden rapautumisesta on puhuttu käytännössö koko minun yli 30-vuotisen työurani ajan, mutta aika alkutekijöissä tämän korjaamisen suhteen ollaan ainakin sote-sektorilla.

Tässäpä päällimmäiset mietteet heti yllä olevan jutun luettuani,
Veli Matti Heikkilä, psykologi FT


http://mielitieto.info/neuroleptit-tuhoavat-aivoja/
Ryysy
 

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja Gabriel » 18.05.2015 11:41

Miksi ihminen voi pahoin, miksi päässä viiraa?

Tässä nyt ei varmaan tule mitään uutta kenellekkään tällä, mutta sanon nyt kuitenkin itsestäänselvyyden.
Itse näen asian niin että monella pääsyy ahdistukseen ja ongelmiin on ihmiskontaktien puute.
Mikä tahansa toiminta joka luo kosketuspintaa toiseen ihmiseen positiivisessa mielessä ja ympäristössä auttaa.
Se voi aivan hyvin olla harrastelijan vetämä terapiryhmä tai vaikkapa internetin keskustelupalstalta löydetty satunnainen tuttavuus josta kirjeenvaihto on alkanut.

Ihminen tarvitsee toista ihmistä lähelleen. Jos ei muuten niin hetkittäinen apu voi tulla vaikka maksetusta rakkaudesta tai lomamatkasta jossa rahalla saa ja ihmistä ei torjuta. Näistä on myös olemassa erinäisiä yhteisöjä.

Kenellekkään ei varmaankaan myöskään uutinen että kuntoilu ja erityisesti lihasharjoitteet buustaa mielihyvähormonia joka autta stressinsietoon ja moneen muuhunkin asiaan. Tietenkään ihmisiä ei pysty pakottamaan salille tai lenkkipolulle, saatikka syömään oikein tai luopumaan alkoholin liikakäytöstä. Ne kuitenkin on omia valintoja ja terveemmillä elämäntavoilla mieliala paranee. Sanoisin että elämäntapamuutoksella 90% yläpään vaivoista katoaa ennenpitkään.

Mallikkona tietenkin heitän pelkkää mutua, mutta joskus tuntuu että ongelma useinmiten on aivan yksinkertainen. Parantavat toimetkin tiedetään, mutta ihminen ei ryhdy korjaamaan mitään, koska lopultakin on tyytyväinen kyseiseen olotilaansa. Esim. päissään se olo kuitenkin tuntuu mukavalta ja selvinpäin elämän joutuu kohtaamaan.
Ihminen ehkä alitajuisesti arvioi omia mahdollisuuksiaan saavuttaa parempaa ja jättä korjaavat liikkeet tekemättä, koska se oman mielikuvan luoma sisäinen ero kahden toiminnan välillä ei ole riittävän palkitseva.
Gabriel
 

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.05.2015 12:10

Tervetuloa "Gabriel".

Vai pitäisikö sanoa Kahvi?
Kyllästynyt
 

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.05.2015 13:14

Täytyy olla hyvässä kunnossa, jotta jaksaa lähteä ryhmätoimintoihin. Ryhmä on vaativampi ympäristö kuin yhden tai kahden ihmisen kanssa vuorovaikutuksessa oleminen. Ryhmässä ilmenee ryhmänpaine. Keskusteluryhmät ovat vaativimpia sekä kouluryhmät, jos siellä on kiusaamista. Keskusteluryhmissä voi joutua monenlaisiin tilanteisiin ja on suuremman huomion kohteena. Ryhmässä on yleensä aina joku suosittu ja sitten usein syntipukki. Itse käyn ryhmissä, mutta joka kerta en jaksa mennä. Vaativat voimia. Useimmille mielenterveysongelmaisille ryhmät ovat liian vaativia. Minusta yksilöpsykoterapiaan pitäisi panostaa entistäkin enemmän, kolmen vuoden terapiat ovat liian lyhyitä moniongelmaisille. Ostopalvelukin myöntää liian lyhyitä terapioita. Psykoterapiakäyntien ohella voi käydä erilaisissa ryhmissä ja saada terapeutilta tukea ryhmässä esiintyville ongelmilleen. Terapiaan tulee satsata rahaa, se ei mene hukkaan. Terapialla voidaan saada aikaan pysyviä muutoksia. Furman ehdottaa erilaisia toimintamuotoja terapian sijaan, mutta niissä toiminnoissa, jos ei tule käsiteltyä ongelmia vaan haettua hetken hyvinvointia. Ongelmat ja sairaus pysyvät, jos ongelmia ei työstä. En menisi Furmannin vastaanotolle, olen ennen kaikkea lääkemyönteinen ja terapiamyönteinen, mitä todennäköisemmin rahani menisivät hukkaan (?), koska en välttämättä saisi tarpeellista lääkitystäni eikä minulle myönnettäisi välttämättä pitkää psykoterapiaa, Furman kuuluu pitkien psykoterapioiden vastustajiin. Ben Furman on ratkaisukesken psykoterapian kouluttaja ja ratkaisukeskeinen psykoterapia on tarkoitettu yleensä lyhytpsykoterapiaksi. Kannatan pitkää psykoterapiaa.
Viimeksi muokannut Pinja päivämäärä 18.05.2015 13:39, muokattu yhteensä 3 kertaa
Pinja
 

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja Gabriel » 18.05.2015 13:20

Kyllästynyt kirjoitti:Tervetuloa "Gabriel".

Vai pitäisikö sanoa Kahvi?


Kiitos vaan toivotuksesta. Kahvia kyllä menee monta isoa kupillista päivässä, siis aivan liikaa.
Söörtsin netistä jotain ja löysin tämän saitin vahingossa. En siis ole ketään entinen palstalainen.
Keskustelun sävy tuntui asalliselta joten kokeilumielessä paiskasin parilla viestillä.
Itseasiassa ei ole edes selkeää kuvaa mikä tämä palsta on tai mitä varten se on perustettu.

Oletko muuten admin? Väristä päätellen...
Eli IP:osoite sitten varmaankin näkyy.
Gabriel
 

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.05.2015 13:36

Ben Furman kyseenalaistaa psykoanalyysin hyödyt -linkissä Ben Furman haastattelussa (netti-tv): http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/02/17 ... sin-hyodyt
56:05 Haastetteluohjelman kesto
Ben Furman kritisoi pitkien terapioiden hyötyjä
Julkaistu: 3.10.1994
Ohjelmasta: HAASTATTELIJANA MIRJA PYYKKÖ
Ohjelman tekijät: Tuottaja: Anna-Maija Eräkangas,Suunnittelija: Anna-Maija Eräkangas,Toimittaja: Anna-Maija Eräkangas,Suunnittelija: Mirja Pyykkö,Toimittaja: Mirja Pyykkö,Toimittaja: Sari Virtanen,Toimittaja: Mikaela Groop,Kuvaussuunnittelija: Klaus Relander,Äänisuunnittelija: Arto Valavaara,Lavastussuunnittelija: Lea Sipilä,Musiikin suunnittelija: Jukka Leppilampi,Kuvaussihteeri: Hanne Reitala,Ohjaaja: Ritva Kuusisto
Esiintyjät: Ben Furman
Viimeksi muokannut Pinja päivämäärä 18.05.2015 13:37, muokattu yhteensä 1 kerran
Pinja
 

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.05.2015 13:37

Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Tervetuloa "Gabriel".

Vai pitäisikö sanoa Kahvi?


Kiitos vaan toivotuksesta. Kahvia kyllä menee monta isoa kupillista päivässä, siis aivan liikaa.
Söörtsin netistä jotain ja löysin tämän saitin vahingossa. En siis ole ketään entinen palstalainen.
Keskustelun sävy tuntui asalliselta joten kokeilumielessä paiskasin parilla viestillä.
Itseasiassa ei ole edes selkeää kuvaa mikä tämä palsta on tai mitä varten se on perustettu.

Oletko muuten admin? Väristä päätellen...
Eli IP:osoite sitten varmaankin näkyy.

Hei,

Minulla on valvojan oikeudet, mutta valvojan oikeuksia en käytä keskusteluissa joissa olen itse osallisena (kuin äärimmäisen harvoin ja mielestäni pakottavassa tilanteessa). IP-osoitteitakaan en yleensä tutkaile, eihän se juuri mitään kerro tai mistään todistakaan.

Keskustelun sävy vaihtelee törkeästä asiattomuudesta äärimmäiseen asiallisuuteen, mutta tervetuloa joka tapauksessa.

Koska kirjoituksesi kieliasu muistuttaa erehdyttävästi täällä ennen nimimerkillä "Kahvi" kirjoittaneen tyyliä ja tapaa, tunnistin sinut Kahviksi.
Kyllästynyt
 

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 18.05.2015 13:47

Lume vs lääke

Lumeen tehoa havainnollistaakseen Kopakkala esittelee kirjassa lumetutkimuksia psykiatrin ulkopuolelta. Esimerkiksi... [plaa plaa...]

Kopakkala harmittelee kirjassa, että valtaosa kuluttajista ja huomattava osa lääkäreistä uskoo SSRI-masennuslääkkeillä olevan aitoa, lumeen ylittävää vaikusta. Hänen mukaansa samoja hoitotuloksia on saatu niin serotoniinia lisäävillä SSRI-lääkkeillä, serotoniinia vähentävillä SSRE-aineilla kuin myös aineilla, jotka eivät edes vaikuta serotoniinitasoihin.

Kirjassa Kopakkala korostaa, että masennus on monisyinen ongelma, jota pitäisi hoitaa myös sellaisena, eikä pelkästään lääkkeitä määräämällä.


Ihan sinänsä positiivista tuo Kopakkalan SSRI-kriittisyys ja nyt tuo lumejuttukin, mutkun on tämmöisiäkin, jotka saavat näitä lumevaikutuksia jo tekstejä lukemalla. Kopakkala sanoi jossain jutussa, minkä kai aiemmin linkkasin, että SSRI:n lopettaminen voi viedä jopa vuosia. Kuitenkin monet myös 'raportoivat' siitä, että lopettaminen sujui ongelmitta ja lopetusoireet kestivät vain (?) pari viikkoa.

Monisyisen ongelman puolesta puhuisin itse. Kaikkien masennukset ja muut häröt ovat erilaisia ja muuttuvia. En oikein näe mitään järkevää vaihtoehtoa lääkkeille. Tämä keskusteluapukin maksaa yhteiskunnalle varmaan hitosti... ja entä terapia sitten. Jos minulla ei ole vara kustantaa terveyspalveluitani itse, en näe että niitä olisi oikeutta käyttääkään. Sitten jos pystyn maksamaan sata euroa tunnilta, ansaitsen terapian. Keskusteluapuakaan en ansaitse, olen kuitenkin itsekäs enkä lopeta sitä vielä.
Ryysy
 

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.05.2015 13:59

Terapioiden tulisi olla paljon halvempia, jotta niitä pystyisi maksamaan itse, olen maksellut myös itse terapiaa nelisen vuotta osan terapiakerroista ja oma vastuutakin maksoin jossakin vaiheessa. Luulisin, että suurimmalla osalla jäisi terapia silloin käymättä. Se mitä tarjotaan sitä on oikeus käyttää tai oikeus olla käyttämättä. Ryysy logiikkasi mukaan sinun pitäisi käydä hoidattamassa terveyspalvelusi yksityisen luona, jos et pysty käyttämään terveyskeskusta. Mielentervevesyongelmat ovat yhtä hyvin sairauksia somaattisten sairauksien rinnalla, miksi sitten somaattisiin sairauksiin saa ilmaiseksi hoitoa tai olisi oikeutta käyttää niitä ilmaiseksi.
Pinja
 

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja toope » 18.05.2015 14:15

Kyllästynyt kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Tervetuloa "Gabriel".

Vai pitäisikö sanoa Kahvi?


Kiitos vaan toivotuksesta. Kahvia kyllä menee monta isoa kupillista päivässä, siis aivan liikaa.
Söörtsin netistä jotain ja löysin tämän saitin vahingossa. En siis ole ketään entinen palstalainen.
Keskustelun sävy tuntui asalliselta joten kokeilumielessä paiskasin parilla viestillä.
Itseasiassa ei ole edes selkeää kuvaa mikä tämä palsta on tai mitä varten se on perustettu.

Oletko muuten admin? Väristä päätellen...
Eli IP:osoite sitten varmaankin näkyy.

Hei,

Minulla on valvojan oikeudet, mutta valvojan oikeuksia en käytä keskusteluissa joissa olen itse osallisena (kuin äärimmäisen harvoin ja mielestäni pakottavassa tilanteessa). IP-osoitteitakaan en yleensä tutkaile, eihän se juuri mitään kerro tai mistään todistakaan.

Keskustelun sävy vaihtelee törkeästä asiattomuudesta äärimmäiseen asiallisuuteen, mutta tervetuloa joka tapauksessa.

Koska kirjoituksesi kieliasu muistuttaa erehdyttävästi täällä ennen nimimerkillä "Kahvi" kirjoittaneen tyyliä ja tapaa, tunnistin sinut Kahviksi.


Tähänkään ketjuun Kyllästyneellä ei ollut mitään muuta sanottavaa kuin että kävi asian vierestä räksyttämässsä turpaansa.
toope
 

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja Gabriel » 18.05.2015 14:20

Kyllästynyt kirjoitti:
Gabriel kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Tervetuloa "Gabriel".

Vai pitäisikö sanoa Kahvi?


Kiitos vaan toivotuksesta. Kahvia kyllä menee monta isoa kupillista päivässä, siis aivan liikaa.
Söörtsin netistä jotain ja löysin tämän saitin vahingossa. En siis ole ketään entinen palstalainen.
Keskustelun sävy tuntui asalliselta joten kokeilumielessä paiskasin parilla viestillä.
Itseasiassa ei ole edes selkeää kuvaa mikä tämä palsta on tai mitä varten se on perustettu.

Oletko muuten admin? Väristä päätellen...
Eli IP:osoite sitten varmaankin näkyy.

Hei,

Minulla on valvojan oikeudet, mutta valvojan oikeuksia en käytä keskusteluissa joissa olen itse osallisena (kuin äärimmäisen harvoin ja mielestäni pakottavassa tilanteessa). IP-osoitteitakaan en yleensä tutkaile, eihän se juuri mitään kerro tai mistään todistakaan.

Keskustelun sävy vaihtelee törkeästä asiattomuudesta äärimmäiseen asiallisuuteen, mutta tervetuloa joka tapauksessa.

Koska kirjoituksesi kieliasu muistuttaa erehdyttävästi täällä ennen nimimerkillä "Kahvi" kirjoittaneen tyyliä ja tapaa, tunnistin sinut Kahviksi.


No, toivottavasti ei ollut hankala tyyppi se "Kahvi", eikä tästä tullut minulle leimaa otsaan.
Mun IP kyllä erottuu selkeesti.
Gabriel
 

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 18.05.2015 14:27

Pinjan kommenttiin.

Viime aikoina olenkin hoidattanut fyysiset eli hampaisiin liittyvät ongelmat yksityisellä. Ja kyllä, myös muut fyysiset sairaudet pitäisi pystyä hoitamaan yksityisellä. Julkisia terveyspalveluita, kuten terveyskeskusta, saa kyllä käyttää, jos sen käyntimaksun maksaa itse. Päihde- ja mielenterveyspuolella käynnit ova henkilölle itselleen täysin ilmaisia, mikä vääristää tilannetta. Jos mielenterveysongelmat ovat aivan samanlaisia ongelmia kuin fyysiset sairaudet - miksi niistä (mtt ja a-klinikka) ei tarvitse maksaa edes terveyskeskusmaksun vertaa?

Ongelma on paljon pahempi nyt kuin opiskelijana... opiskelijana oli sentään opintoLAINA siinä tukien lisänä eli tiedossa oli, että ainakin jotakin pitää maksaa takaisin. Huom. ongelma on enemmän päässäni, enkä oikeasti kai edes ajattele näin. Jos alan joskus saamaan työttömyyskorvausta enkä löydä töitä, niin varmaan hyppään mieluummin kaivoon kuin 'elän veronmaksajien varoilla'. Tälläkin hetkellä elän epäsuorasti osin veronmaksajien varoilla, mutta en halua miettiä sitä, koska ahdistun.

En tiedä mistä sairas ajattelumalli on peräisin. Ainakin kasvatuksesta ja osin myös tutuilta. Toivon, että pääsisin tällaisten ajatusten yli.
Ryysy
 

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja Pinja » 18.05.2015 14:35

Ole mitä mieltä olet, minulle ihan saman tekevää. Saan kuitenkin lakisääteistä psykoterapiaa ja siinä on vielä ehto, että psykoterapeutilla ei ole oikeutta pyytää minulta mitään kustannuksia. Käytän oikeuteni!
Pinja
 

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.05.2015 15:28

Varsinkin psyykkisten häiriöiden sairausluonteesta ei ole yhtenäistä käsitystä,
ja useimmista F-luokan diagnooseista voidaan esittää kannanottoja, että ne
eivät ole sairauksia ollenkaan. Kuitenkin niihin sovelletaan usein psykoterapia-
hoitoja, jotka ovat kaikista korvattavista hoidoista kalleimpia.

Esimerkiksi Kelan kuntoutumis-psykoterapioihin on yhä enemmän liitetty työ-
kyvyn ylläpitäminen, ts. veronmaksukyky, koska työkyvyttömyyden hoito on
myös kallista. Kuitenkin Kela-terapioiden hyväksyminen on irroitettu henkilön
tuloista; ts. sekä köyhät että rikkaat saavat sitä suunnilleen yhtä helposti tai
vaikeasti.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä on pielessä nykyajan psykiatriassa?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 18.05.2015 15:58

Pinja, ajatusmaailmasi on terve, realistinen, järkevä, hyvä ja oikeudenmukainen. Ei muuta tästä asiasta, meni ohi aiheen jo ketjua ajatellen muutenkin.
Ryysy
 

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron