Sukupuoli-identiteetti

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja toope » 07.05.2015 19:38

Hieno aloitus, toivottavasti nyt asia pysyisi yhdessä ketjussa.
toope
 

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja Ryysy » 07.05.2015 19:51

Erikoista, että joku haluaa tulla määritellyksi nimen omaan trans-sukupuoliseksi. Loogista olisi, että jos mies haluaa olla / kokee olevansa nainen (sukupuolenkorjausvaihdoksella tai ilman), niin hän olisi nainen, eikä 'sukupuoli-identiteetiltään transnainen' - ja toisinpäin.

Viitaten tähän

Re: Ihannevartalo

Sateentekijä » 07.05.2015 18:59
Ryysy tuossa olet väärässä. Nimenomaan transihmiset haluavat olla trans.
Operaatioita tehdään kyllä sen mukaan onko transmies vai transnainen. Sukupuoli-identiteetti on kuitenkin trans.
Joten siinä mielessä olet oikeassa, että he eivät varsinaisesti ole kolmas sukupuoli, mutta se on ilmaisullinen seikka.
Ryysy
 

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja Ryysy » 07.05.2015 23:19

Mitä sinusta arvioidaan?

diagnosoidaan sinulla oleva sukupuoliristiriidan kokemus erotusdiagnostiikan avulla (eli suljetaan pois kaikki psykiatriset sairaudet ja häiriöt, jotka voisivat selittää sukupuoleen liittyviä tuntemuksia ja muutostoivetta).
arvioidaan sinun toimintakykyä ja voimavaroja eli jaksatko heidän mielestä tässä elämän vaiheessa käydä läpi sukupuolen korjaushoidon niin, että hyvinvointisi kasvaa eikä heikenny
arvioidaan, olisiko hyödyllistä ensin hoitaa tai ratkaista jokin muu ongelma, esimerkiksi saada päihteiden käyttö hallintaan tai selkiyttää itselleen lisää identiteettikokemustaan, esimerkiksi terapian avulla
keskustellaan sukupuolen korjaushoidoista ja niihin liittyvistä riskeistä ja voit itse vielä myös harkita, sopiiko hoito sinulle ja mitä hoitomuotoja toivot.

Miten hoito alkaa?

Mikäli saat diagnoosin F 64.0 (transsukupuolisuus) tai F 64.08 (”muu määrittelemätön sukupuoli-identiteetin häiriö” eli ns. transgender diagnoosi) ja tahdot edetä hoitoon, eikä työryhmä ole nähnyt tälle estettä, sinulle tehdään hoitosuunnitelma. Hoitosuunnitelma ei aina ole kirjallinen, mutta hoitoneuvottelussa lääkärin kanssa sinulle selvitetään, miten voit edetä sukupuolen korjaushoidossa.

Tällä hetkellä sukupuolen korjausta sääteleviä lakeja Suomessa tulkitaan niin, että F 64.08 diagnoosilla ei voi saada juridista sukupuolen vahvistamista, eikä kaikkia sukupuolen korjaushoitoja. Siksi osa heistä, jotka uskovat itse olevansa muunsukupuolisia tai transgendereitä, hankkii transsukupuolisuus diagnoosin. Nykyisessa hoitojärjestelmässä tämä tarkoittaa kykyä pitää itsestä huolta. Suomessa kun ei vielä hoideta sukupuoliristiriitaa tai -dysforiaa, kuten kansainväliset uudet hoitosuositukset kehottavat. Suomessa hoidetaan transsukupuolisuutta tai (osin omakustanteisesti ja vailla juridista vahvistamismahdollisuutta) transgenderiyttä. Tämä liittyy osin Suomessa sovellettavaan ICD-sairasluokitukseen, joka on muuttumassa vasta tulevaisuudessa. ICD ei tunne sukupuoliristiriitaa ja on tältä osin vanhentunut.


http://transtukipiste.fi/sukupuolen-korjaus-suomessa/
...
Terveeltä kuulostaa.
Ryysy
 

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.05.2015 15:28

Voiko nimensä vaihtaa esim. miehestä naiseksi ilman mitään diagnosointia tai "operaatioita"? Olen jotenkin elänyt siinä uskossa, että nainen voi vaihtaa itselleen kyllä miehen nimen, mutta virallinen merkintä, että on mies (mikä lie virallinen merkintä edes) vaatii sitten jotakin yllämainittuja (aiemmin mainittuja) opereissöneita.

Olen itseasiassa aika pihalla siitä, millainen laki tällä hetkellä on jne.

Mutta aiempi pointti minulla oli se, että vaikka puhutaankin transsukupuolisista - niin aivan varmasti on ihmisiä, jotka eivät esim. toivo sukupuolenkorjausta ja voivat ihan hyvin elää miehenä (naisen ruumiissa). Ja... ööh, siis, en myöskään usko, että kaikki haluavat identifoitua (?) transmiehenksi /-naiseksi, vaan voi olla niin, että sukupuolensa korjauttanut tai ei-korjauttanut voi haluta mieluummin ajatella identiteettiään omalta kohdalta niin, että "olen mies" tai "olen nainen" - ilman mitään trans-liitettä. Saako tästä selostuksesta mitään selkoa?
Ryysy
 

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 08.05.2015 16:12

Kyllä Suomen nimilaki kieltää antamasta tytölle miehennimeä ja pojalle naisennimeä. On joitakin etunimiä, joita esiintyy molemmilla sukupuolilla, mutta niitä ei ole monta.
Helmenkalastaja
 

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja toope » 09.05.2015 08:10

Sateentekijä kirjoitti:Ryysylle ensinnäkin.
Hieno kooste! Näinhän se käytännössä juuri menee!

Laitan tänne ,koska se kuuluu tähän ketjuun seuraavaa:

-Minulle on ihan samantekevää laittaako joku minut vihamieheksi tai ei. Lisäksi minulle voi vittuilla mielin määrin, mikäli se oloa helpottaa. Mutta minun lapseni jättäkää rauhaan!
Olen kirjoittanut hänen erilaisuudestaan siksi, että ihmiset ymmärtäisivät mitä erilaisuus tässä yhteiskunnassa on. En siksi, että joku rääväsuu voisi päätään aukoa!
Ehkä löytyy myös täältä joku samaa kokeva. Heille voin kertoa, että ette ole ainoita ettekä yksin .Minä uskon lapseni elävän tasapainoisempaa ja täydempää elämää kuin ne, jotka täällä ovat tuomitsemassa. Hän on ollut ja on taistelijaluonne, joka on kaikessa vähemmistöjen, vähäosaisten sekä muutoin syrjittyjen puolestapuhuja. Hän osallistuu vahvasti yhteiskunnalliseen toimintaan opintojensa ohessa.Kaiken kaikkiaan hän on esimerkki siitä, miten erilaisuuden pystyy kääntämään hyödyksi.

Minun lapsellani menee hyvin, hänellä on laaja ystävä- jas tukiverkosto, koska hän itse on ulospäin suuntautuva eikä suinkaan halua olla "missään kaapissa" Olen keskustellut tästä hänen kanssaan(niinkuin koko hänen sukupuolisesta erilaisuudestaan yleensäkin) eikä hänellä ole mitään tarvetta piilotella.Koska erilaisuus kuuluu elämään. En näe mitään syytä siihen, että täysin tuntemattomat tulevat häntä arvostelemaan tietämättä lainkaan, millainen hän ihmisenä on!
Minä olen häneltä oppinut paljon.

Kun sanon joitakin kommentteja sekä niiden laatijoita kuvottaviksi, tarkoitan todella sitä! En näe minkäänlaista positiivista ihmisessä , joka voi kirjoittaa noin räävittömästi.
Jos se olisi ollut ensimmäinen kerta ja kohdistettu vain minuun, mutta ei. Samaa paskapuhetta jatketaan ja siirretään se jopa lapseeni!
Kaikesta näkee, että kirjoittaja itse kärsii mielensä oireista vahvasti! Se ei kuitenkaan millään tavalla oikeuta käyttäytymään ala-arvoisesti yleisellä foorumilla!

En toki itsekkään ole mikään pyhimys, kaukana siitä. Myönnän aloittaneeni monta kiistaa ihan syyttäkin, ja jatkaneeni niitä liiankin pitkälle.Se on minun helmasyntini. Jokaisella lienee omansa.
Minun arvomaailmaani ei sovi eikä tule koskaan sopimaan sellainen käytös jonka tarkoitus on jatkuvasti ja yksinomaan loukata.Vieläpä ihmistä/ihmisiä, joilla ei ole mitään tekemistä tämän foorumin kanssa!
Sellaisessa ihmisessä on jotain pahasti vialla!


Niin, aivan tosiaankin. Toivottavasti tämä ketju ei mene henkilökohtaisuuksiin.
toope
 

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja toope » 09.05.2015 08:11

Sateentekijä kirjoitti:Ehkä tässä ei mennä henkilökohtaisiin loukkauksiin.


Samaa minäkin toivon.
toope
 

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.05.2015 09:01

Ryysy kirjoitti:Erikoista, että joku haluaa tulla määritellyksi nimen omaan trans-sukupuoliseksi. Loogista olisi, että jos mies haluaa olla / kokee olevansa nainen (sukupuolenkorjausvaihdoksella tai ilman), niin hän olisi nainen, eikä 'sukupuoli-identiteetiltään transnainen' - ja toisinpäin.

Viitaten tähän

Re: Ihannevartalo

Sateentekijä » 07.05.2015 18:59
Ryysy tuossa olet väärässä. Nimenomaan transihmiset haluavat olla trans.
Operaatioita tehdään kyllä sen mukaan onko transmies vai transnainen. Sukupuoli-identiteetti on kuitenkin trans.
Joten siinä mielessä olet oikeassa, että he eivät varsinaisesti ole kolmas sukupuoli, mutta se on ilmaisullinen seikka.

Sateentekijä yleistää virheellisesti. Onhan olemassa entisiä transsukupuolisia, jotka nykyisyydessään elävät miehinä/naisina.
Kyllä kai monella transsukupuolisella henkilöllä on unelmana päästä korjaushoitojen myötä eroon niin transsukupuolisuudesta kuin trans-etuliitteestäkin, mutta läheskään aina sitä toivetta ei ole mahdollista toteuttaa täysin onnistuneesti, vaan korjausprosessi joudutaan jättämään kesken johonkin vaiheeseen.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja Noolan » 09.05.2015 12:37

Minä tiedän myös ihmisiä jotka ovat halunneet vaihtaa nimenomaan miehestä naiseksi tai toisinpäin. Tahto on olla nimenomaan nainen tai mies, ei mitään trans-etuliitettä tai vastaavaa joka erottelisi millään tavoin "oikeasta" naisesta tai miehestä.
Noolan
 
Viestit: 542
Liittynyt: 08.06.2014 12:44

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.05.2015 17:47

Potilasjärjestö Trasekin sivustolla kerrotaan näin:
Useille transsukupuolisuus on vain yksi vaihe heidän elämässään, eivätkä he koe sitä omaksi sukupuolekseen tai identiteetikseen. Moni määritteleekin itsensä vain mieheksi tai naiseksi. Silti toisinaan käytetään termejä transsukupuolinen mies tai transmies kuvaaman miestä, joka on syntymässä määritelty naiseksi, tai termejä transsukupuolinen nainen tai transnainen kuvaaman naista, joka on syntymässä määritelty mieheksi.

http://trasek.fi/perustietoa/kasitteita/

Aika vahvasti luotan siihen, että Trasek ry:ssä on paljon tietoa ja kokemusta näistä asioista.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja Maaria » 09.05.2015 17:58

On eri hienoa, jos lapsestasi on kasvanut henkilö, jollaisesta kerroit, sateentekijä. Jos minulla olisi lapsi rakastaisin sitä, vaikka se olisi yksisilmäinen ja nelikuution muotoinen, tätä ei tietenkään voi verrata tähän asiaan. On luonnollista olla se, mikä tuntee olevansa, ei se, mitä muut haluavat, vaativat.
Maaria
 

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.05.2015 18:03

Muunsukupuolinen tai transgender on henkilö, joka ei välttämättä koe, että pelkästään ”nainen” tai ”mies” olisi hänen sukupuoltaan kuvaava termi. Osa muunsukupuolisista kokee olevansa jotain miehen ja naisen välillä, osa taas kokee olevansa jotain täysin muuta. Joku voi myös kokea, ettei hänellä ole sukupuolta. Osa muunsukupuolisista tarvitsee samoja korjaushoitoja, kuin transsukupuoliset.

http://trasek.fi/perustietoa/kasitteita/
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.05.2015 18:09

Sateentekijä kirjoitti:Minä taas luotan vahvasti henkilöön jolla on omakohtaista kokemusta.

Täsmälleen sitä Trasekin jäsenillä on! Ja lisäksi vielä vankkaa kokemusasiantuntijuutta yhdistettynä korkeaan koulutukseen.
Ihmettelen, ettet ole transsukupuolisen henkilön läheisenä tutustunut Trasekiin; sehän on myös omaisille ja läheisille tarkoitettu.

Kyseinen yhdistys on perustettu jo vuonna 1984, joten onhan siellä ehditty omakohtaisen kokemuksen lisäksi hankkia monenmuunkin laista kokemusta ja asiantuntemusta näissä asioissa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.05.2015 18:47

Sateentekijä kirjoitti:
Jill kirjoitti:On eri hienoa, jos lapsestasi on kasvanut henkilö, jollaisesta kerroit, sateentekijä. Jos minulla olisi lapsi rakastaisin sitä, vaikka se olisi yksisilmäinen ja nelikuution muotoinen, tätä ei tietenkään voi verrata tähän asiaan. On luonnollista olla se, mikä tuntee olevansa, ei se, mitä muut haluavat, vaativat.


Jill , juurikin näin! Minä rakastan, jos mahdollista, häntä vieläkin enemmän ja ihailen hänen rohkeuttaan olla se miksi hänet on alunperin tarkoitettu!

Ihan kunnioitettava ajatus ja kauniisti tehty sinulta.

Minä en kuitenkaan halua, että kukaan koskaan käyttää minusta ilmaisua, että minut olisi tarkoitettu joksikin tai jollaiseksi. Minä nyt vaan olen se mikä minä olen ja toivottavasti kelpaan sellaisena yksilönä.
Hilppa
 

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.05.2015 19:13

Ei kyse ole tuosta, vaan ilmaisusta tarkoitettu. Karsastan ilmaisua tarkoitettu, koska viittaa johonkin, joka on säätänyt luonut, määrännyt tapahtumaan juurikin jollain tietyllä tavalla. Minä en usko, että olisi niin. Tämä on henkilökohtainen kysymys.
Hilppa
 

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.05.2015 19:50

Sateentekijä kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Sateentekijä kirjoitti:Minä taas luotan vahvasti henkilöön jolla on omakohtaista kokemusta.

Täsmälleen sitä Trasekin jäsenillä on! Ja lisäksi vielä vankkaa kokemusasiantuntijuutta yhdistettynä korkeaan koulutukseen.
Ihmettelen, ettet ole transsukupuolisen henkilön läheisenä tutustunut Trasekiin; sehän on myös omaisille ja läheisille tarkoitettu.

Kyseinen yhdistys on perustettu jo vuonna 1984, joten onhan siellä ehditty omakohtaisen kokemuksen lisäksi hankkia monenmuunkin laista kokemusta ja asiantuntemusta näissä asioissa.


Mirri toki olen tutustunut,mutta pidän kiinni myös omista lausunnoistani, joten tästä lienee turha väitellä tämän enempää.

Yleistävä tai virheellinen tieto ei auta ketään. Potilasyhdistyksen kokemusasiantuntijuus on aika vahvaa, ja se ajaa nimenomaan transihmisten etuja; ei toimi heitä vastaan. Virheellinen tieto sen sijaan voi olla karhunpalveluksen tekemistä; niin arkaluonteisesta asiasta on kysymys.

Joten jospa tarkistaisit ja varmistaisit lausuntosi ennen kuin julkistat niitä. Minusta se olisi suurta viisautta transsukupuolisia ihmisiä kohtaan. Mielestäni oli sinulta aika iso virhe väittää, että transsukupuoliset henkilöt haluaisivat pitää itsessään käsitteen trans-. Transsukupuoliset ihmiset kun nimenomaan haluaisivat päästä transsukupuolisuudesta korjausprosessien avulla eroon ja elää miehinä/naisina; ei millään etuliitteellä varustettuna tai erityissukupuolisina.
Se, että toiset kokevat itsensä transgendereiksi (muunsukupuolisiksi) on eri asia kuin FtoM tai MtoF, joten olisi fiksua olla sekoittamatta niitä kahta asiaa toisiinsa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja Noolan » 09.05.2015 19:57

Niin ja toki voi olla ihmisiä joilla on monenlaista ongelmaa itsensä kanssa eivätkä osaa määritellä itseään myöskään kumpaankaan sukupuoleen ja haluavat (aiankin toistaiseksi) nimetä itsenä joksikin siltä väliltä. Se ei silti tarkoita sitä etteivätkö useat sukupuolensa korjaajat haluaisi olla joko miehiä tai naisia ja hyvä jos heidät on siihen autettavissa.
Noolan
 
Viestit: 542
Liittynyt: 08.06.2014 12:44

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.05.2015 20:32

Sateentekijä, kikkailevatko Trasek ja Transtukipiste termeillä?

Tässä käsitteistöä Transtukipisteen sivustolta:
http://transtukipiste.fi/tietoa-sukupuolesta/
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja Ryysy » 09.05.2015 21:11

Termeillä 'kikkailu' voi olla merkityksellistä. Esim. jos itse käytän naisten vaatteiden lisäksi sekä miesten että lasten osastolta ostettuja vaatteita, niin en millään tavalla koe olevani sukupuoli-identiteetiltäni sen enempää mies kuin lapsikaan. Enkä varsinkaan transvestiitti (vai mikä sekin sana nyt oli).
Ryysy
 

Re: Sukupuoli-identiteetti

ViestiKirjoittaja Ryysy » 24.05.2015 18:37

Linkki ei toimi.
Ryysy
 

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron