Eläminen tulevaisuudessa

Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.04.2015 13:11

Eläminen tulevaisuudessa
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 27.04.2015 20:11

Luulen, että tulevaisuudessa maapallolla ei ole enää minkäänlaista elämää, koska mikään laji ei voi säilyä täällä hengissä. En tiedä kuinka kauan menee...
Ryysy
 

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.04.2015 20:56

Hienovaraisia viestejä siitä, millaisia muutoksia maapallollamme tulee tapahtumaan, on julkaistu. Vesilintujen määrä on vähentynyt, koska merikotka ja muuttohaukkaa on onnistuttu pelastamaan sukupuutolta, mutta järvemme ovat rehevöityneet. Onko tuolla kertomallani mitään merkitystä kenellekään paitsi ehkä muutamalle lintubongarille? Ainakin se on rekisteröity, että vesiekosysteemit eivät ole vaurioitumattomia ja rehevöityminen on joissakin järvissä jo hyvin pahassa jamassa.

Ihmiset haluavat rakentaa kesämökinsä rannan tuntumaan. Nyt sinne lähelle saa tehdä enää saunan ja senkin minimaalisen suojavyöhykkeen taakse. Mutta riittääkö suojavyöhykkeen leveys pelastamaan rehevöitymisen aiheuttavalta ravinnevalunnalta? Itämeressä ei Suomen sirpaleisella matalalla rannikolla riitä ja on myöhäistä katua.

Talvivaara aiheuttaa vääjäämättömän uhkan, joka on taloudellinen menetys valtiolle järvien ennallistamis- ja luonnon korjauskustannuksineen ja korvaamaton vaurio luonnolle, kainuulaisille järville. Sokli tulee hyvää vauhtia perässä. Metsistä ei kukaan enää jaksa välittää, vaikka tietoakin on kertynyt suojelun puolesta aina korkeatasoisesta elinympäristöjen fragmentoitumisteorioista ja käytännössä osoitetuista faktoista lähtien. Mitä sitten, jos joku ötökkä ja eliö häviää sukupuuttoon? Ei sellainen tavan tassukkaa paljon riipase. Metsäteollisuus saa rauhassa muokata, äestää, istuttaa monokulttuuriset tasaikäiset metsikkönsä kalliisti välittämättä pääoman tuottoprosentista, kunhan tilavuuskasvu rulettaa. Pitäisi kiinnostaa, ainakin metsänomistajaa.

Ihmisen elämä jatkuu kuten ennenkin kalliita operaattori- ja laajakaistamaksuja manaillessa. Kaupunkilainen voi kaihota maalle, mutta onko hänestä eläjäksi korvessa? Ihmisen on kaipuu toisen luo. Hoituuko juttelu kirjoittaen vai alkaako joka jätkän Lunccaus?
Hilppa
 

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.04.2015 22:51

Osa anaalisista säästä rahaa yms, jotta heillä olisi mahdollisuus eläkepäivinään huvitella yms.
Usein he eivät tässä kuitenkaan onnistu vaan kuolevat melko varakkaina vaikka olisi selvää,
että rahat riittävät mainiosti loppuelämän vuosille. Täten heillä voi vanhanakin olla huoli,
että rahat loppuvat. Näin voi tietysti käydäkin, jos elää rutkasti odotusarvoa kauemmin.
Kuitenkin silloin on tavallisesti jo niin vanha, että runsaatkaan varat eivät ehkä takaa
parempaa elämää.

Jotku perustelevat säästävyyttään sillä, että he haluavat lapsilleen paremmat elämän
runsaamman perinnön muodossa. Tämä voi lohduttaa kuolevaa mutta vain hänen elin-
aikanaan. Asianomaisella voi kuitenkin olla fantasia, että hän seuraa lastensa toimia
vielä kuolleenakin, jolloin kuolleena oleminen voisi olla miellyttävämpää.

Täten tyydyttävää olisi, jos ihminen voisi jokaisessa ikävaiheessa nauttia täysin rinnoin
nykyisyydestä. Myös tulevaisuus on tietenkin kaikille tärkeää, esimerkiksi lohduttajana
nykyistä paremmasta (ainakin potentiaalisesti), tai voi iloita jostain reaalisesti tapahtu-
vasta, esimerkiksi omakotitalon valmistumisesta, joka takaa (muka) pysyvän onnen.

Tulevaisuus lohduttajana ei vanhoilla useinkaan toimi, koska vitaaleja päämääriä ei
yksinkertaisesti ole; on vain kuolema. Tällöin vanhan voi olla pieni pakko pystyä
nauttimaan nykyisyydestä. Hän saattaa toimia niin kuin kuolemaa ei olisikaan ja voi
olla yhtä aktiivinen kuin nuorena. Joillain voi olla jonkinlainen joutsenlaulu. Toiminta
voi olla tavanomaista rohkeampaakin, koska ympäristön responssia ei nyt tarvitse
pelätä, koska mitään menetettävää ei ole. Monilla vanhoilla voi olle vauhti päällä
siksikin, että he olisivat vakuuttavia ja ettei aivan seniiliksi luultaisi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.04.2015 23:31

Jos tietäisitte, että huomenna tulee maailmanloppu, istuttaisitteko omenapuun?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Ryysy » 27.04.2015 23:47

Psykopatologia kirjoitti:Jos tietäisitte, että huomenna tulee maailmanloppu, istuttaisitteko omenapuun?

Olen nähnyt tästä unia pienestä asti. Olen ollut niissä läheisteni kanssa yhdessä. Mahdollisimman lähellä toisiamme.
Ryysy
 

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.04.2015 23:57

Trisse kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Osa anaalisista säästä rahaa yms, jotta heillä olisi mahdollisuus eläkepäivinään huvitella yms.
Usein he eivät tässä kuitenkaan onnistu vaan kuolevat melko varakkaina vaikka olisi selvää,
että rahat riittävät mainiosti loppuelämän vuosille. (..)

Jos voisit antaa omalle 30-40 -vuotiaalle minällesi yhden neuvon (tai pari) niin mitä sanoisit?

Miniä taitaa olla puolison äiti. - Mitä minä neuvomaan.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 28.04.2015 00:00

Mutta minä ei ole miniä. Venkoiletko?
Helmenkalastaja
 

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.04.2015 00:11

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sukulainen

Miniä onkin pojan vaimo. - En tiedä, miten häntä neuvoisin.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.04.2015 00:38

Ai se olikin neuvo nuorelle itselleni itselleni.
En sano.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.04.2015 09:34

Helmenkalastaja kirjoitti:Mutta minä ei ole miniä. Venkoiletko?

Luulin Helmenkalastajan toteavan, että hän ei ole miniä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 28.04.2015 10:57

Lukisit vähän tarkemmin! Jos olisin tarkoittanut, mitä luulit, olisin kirjoittanut: minä eN ole miniä.
Niin en kuitenkaan olisi kirjoittanut, koska olen miniä, vaikkakin ne ihmiset, joille sellainen olen, eivät ole enää elossa.
Jos olisit lukenut jo Trissen alkuperäisen viestin tarkemmin, minä en olisi päätynyt kirjoittamaan omaa viestiäni ollenkaan...
(En tietenkään olisi kirjoittanut kieltoverbin toista kirjainta isolla; tein se tässä vain varmuuden ja havainnollisuuden vuoksi.)
Helmenkalastaja
 

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 28.04.2015 12:09

Minä esimerkiksi. Ja kyllä ylläpitäjänkin olettaisi.
Helmenkalastaja
 

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.04.2015 12:30

Trisse itse ignoroi ja sitten projisoi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 28.04.2015 12:32

Missä on ignoroinut?
Helmenkalastaja
 

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.04.2015 19:15

Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 28.04.2015 20:35

Väärä seuraanto. Jos hän tuossa ignoroi, niin missä hän projisoi? ("ensin ignoroi, sitten projisoi")

En ihmettele, ettei kommentoinut. Olivathan teidän vastauksennekin varsin lakonisia.
Ehkä hän olisi voinut vastata: ok, mutta mihinkään sen kummempaan vastaukseen eivät teidän kommenttinne mielestäni velvoita.
Kai te muutenkin tiedätte, että hän on lukenut? Oman ketjunsa!
Helmenkalastaja
 

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Kissi » 28.04.2015 21:07

Ehkäpä, koska sinä utelit asoiden tilaa ja voimakaksikko antoi vastauksksi: en ingnoroi, pitäisi sinun nyt kai vastata omasta osastasi kolmiodraamassa. Ingnoroitko vai etkö ?
Kissi
 

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.04.2015 21:10

21:08
Mutta outoushan oli (jo) aloitusviestissä, jossa toiseen kertaan oli esillä oletettu ingnorointini.
Lisäksi on ketju, jossa Trisse ilmoittaa hyvinmenemisen täällä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eläminen tulevaisuudessa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 28.04.2015 21:36

En minäkään muista muuta ignorointijuttua (paitsi mahdollisesti ennen Trissen pitkää palstataukoa).
Voisitko laittaa linkin kyseiseen viestiin?! Se tekisi sinun (PP) reaktiostasi ymmärrettävämmän ja seuraantokin voisi mennä oikein...
Helmenkalastaja
 

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa

cron