Tältä masennus näyttää oikeasti

Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja Ryysy » 05.04.2015 06:48

Tältä masennus näyttää oikeasti - rohkeat ihmiset julkaisivat kuviaan

Perjantai 20.3.2015 klo 11.31

Mielen sairauksista kertovat uutiset kuvitetaan usein synkillä kuvilla, joissa ihminen on painanut kätensä kasvojensa eteen. Isossa-Britanniassa toimiva järjestö haluaa valottaa masennuksen todellisia kasvoja ja muuttaa siitä luotua mielikuvaa.

Brittijärjestö lanseerasi viikonloppuna kampanjan, jonka keulakuvana toimii tunnettu näyttelijä Stephen Fry. Mielenterveysongelmien todellisuutta eivät kuitenkaan näytä vain julkisuuden henkilöt, vaan kampanja tarkoituksena on nostaa esiin masennuksen kasvot tavallisten ihmisten kautta. Time to change -kampanja haluaa ehkäistä masennukseen ja mielenterveyden sairauksiin liittyviä leimoja.

Projekti perustuu tutkimukseen, jonka mukaan aiheeseen liittyy yhä paljon ennakkoluuloja. Kampanjan tiedotteen mukaan 2000:lle vastaajalle tehty kysely osoitti, että suurin osa ihmisistä, 76 prosenttia vastaajista uskoo vahvasti, että mielenterveysongelmista kärsivä näyttää masentuneelta aina. Kampanja painottaa, ettei tämä ole totuus.

Myös itse sairastuneet kokivat median esittämän kuvan vahvistavan alakuloa ja epätoivoista olotilaa. Kampanja jakaa kuvia, joiden se uskoo tarjoavan todellisia näkökulmia mielenterveyshäiriöistä ja toivoo vastaavien kuvien käytön yleistyvän medioissa.

Kampanjan keskiössä ovat kuitenkin tavalliset ihmiset, jotka ovat antaneet siihen oman, arvokkaan panoksensa. Masennukseen ja mielenterveyshäiriöihin liittyy usein häpeää, mutta kampanjaa tukeneet ovat twiitanneet rohkeasti omat kuvansa masennuksen keskeltä ja kertovat niiden avulla, miltä masentunut ihminen voi myös näyttää.

- Olen taistellut masennuksen kanssa vuosia, mutta ihmisten mielestä olen eloisa, yksi kuvansa julkaissut kuvailee.

- Myös me hymyilemme, toinen kirjoittaa.

Lähde: http://www.time-to-change.org.uk/

JOSEFIINA BARAKA
@ILMEDIA.FI

http://www.iltalehti.fi/mieli/2015032019386610_md.shtml
Viimeksi muokannut Ryysy päivämäärä 05.04.2015 07:02, muokattu yhteensä 1 kerran
Ryysy
 

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja Ryysy » 05.04.2015 06:52

En ymmärrä koko kampanjaa. Ainakaan tuota masennuspainotusta, mikä tässä uutisoitu. Masennus on jo niin yleistä ja hyväksyttyä.
Ryysy
 

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.04.2015 12:53

Minä ymmärrän. Vuosien varrella on käynyt turhan tutuksi toteamus: Ei sinua uskoisi masentuneeksi, kun aina näytät niin iloiselta ja onnelliselta. Ihmiset, jotka eivät itse sairasta masennusta, eivät tunne sitä, vaan luulevat siitä ties mitä. Yksi sinnikäs uskomus on, että masennusta sairastava näyttää maallikoiden silmissä onnettomalta ja masentuneelta - mitä masentuneelta näyttäminen kenenkin mielestä tarkoittaakaan.

On hyvä ihmisten saada tietää, ettei masennus välttämättä näy päälle päin millään lailla. Ei ainakaan kovin helposti niin, että maallikot pystyisivät arvioimaan masennuksen 'aitoutta' ja vaikeusastetta. Eihän masennuspotilas itsekään kykene tunnistamaan sairautensa vakavuutta (mitä sairaampi sitä huonommin!), koska hänkin maallikkona arvioi sitä samoin perustein kuin muut: en voi olla vaikeasti masentunut, kun ei tunnu siltä enkä näytä sellaiselta... Joka ikinen satunnainen hymynhäive ja naurunpyrskähdys panee arvelemaan, että minä vain luulen olevani vakavasti masentunut ja psykiatrian ammattilaisetkin ovat erehtyneet.

On tärkeää tietää ja ymmärtää invalidisoivan masennuksen olevan asian, joka ei välttämättä ole maallikoiden tunnistettavissa eikä mittailtavissa - ei edes potilaan itsensä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja Ryysy » 05.04.2015 14:18

Nykyään aika monet töissä tai koulussa tai jossain yleisessä ympäristössä saattavat sanoa, että ovat olleet masentuneita tai että saattaisivat olla masentuneita, mutta ikinä kukaan ei sano, että "olen (nyt) masentunut". Paitsi ystävät.

Kyllä ymmärsin nyt vähän paremmin, kun Mirrin selostuksen luin. On minullakin varmasti ennakkoluuloja masennuksesta.

Kampanja olisi silti onnistuneempi, jos se ei leimaisi ketään erikseen. Nyt jos siihen jotenkin osallistuisikin, niin leimaisi itse itsensä masentuneeksi, vaikka ei sitä olisi. Tietysti se voi olla jollekin rohkea kaapistatulo ja siinä mielessä hyväkin asia. Kampanjaa ei siis pysty ei-masentunut tukemaan, mikä on se huono asia.

Joskus yleinen masennushehkutus ottaa päähän, koska heti ihmiselle annetaan erilaisia sosiaalisia (ei mitään rahaan liittyviä) etuuksia. Eli mm. tämmöisiä ennakkoluuloja minulla on. Se kai siinä ketuttaa, että kyllä varmaan kaikilla on joskus vaikeaa ollut, mutta ei kaikki vaan saa siitä noita etuuksia, millä tarkoitan jotain ylenmääräistä sympatiaa ja sankariksi tekemistä. Tai sitten tämä on vain katkeruutta siitä, kun joskus aikaa sitten työkkärin orjakurssilla oli nuori nainen, jolla oli mennyt poikki poikaystävän kanssa. Hänet ohjattiin MTT:lle keskustelemaan ja hän sai kurssin loputtua jonkin tunnustuksen siitä, kuinka hienosti on selvinnyt. Ja vain koska en itse julistanut omista vaikeuksistani, niin minua kohdeltiin eri tavalla. Jos sanoin, että "käyn lääkärissä, joten joudun olemaan hetken poissa" (oikeasti siis MTT:n sair.hoitajan juttusilla, mutta koin etteivät sairaanhoitajakäyntini kuulu muille), niin kellon tarkasti kytättiin että tulen takaisin ja että olenhan nyt varmasti lääkärissä, että en kai huijaa ja varmistettiin, että samat tehtävät minulle kuuluvat kuin muille ja että kai tajuan sen. Olisi varmaan pitänyt tatuoida otsaan: anxiety / social phobia. Meillä oli joku "hieno" ryhmän roolitestikin, jossa kaikki saivat valita toisilleen ryhmässä ilmenneen roolin. Kaikki paitsi yksi laittoivat minulle "UJO". Voi v*ttu. Onneksi sain sitten lopulta rauhoittavia, niin voin nyt tatuoida otsaani "narkkari".
Ryysy
 

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja toope » 05.04.2015 14:44

Monet muutkaan sairaudet eivät välttämättä näy päälle päin millään lailla.
toope
 

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.04.2015 15:09

Noin on. Mutta tässä kai on kyseessä juuri masennus.

Mielestäni virheelliset käsitykset masennuksesta aiheuttavat ongelmia muillekin kuin sitä sairastavalle itselleen. Ihmisillä herää turhan herkästi syyllisyydentunteita heidän kuullessaan jonkun lähellään sairastavan vakavaa masennusta. He kun kuvittelevat, että heidän olisi pitänyt huomata ajoissa(!) ja heidän olisi jotenkin pitänyt osata auttaa... Mutta eihän asia noin mene; depressio yksinkertaisesti on sairaus, joka ei ole maallikkovoimin helposti tunnistettavissa - saati että maallikot pystyisivät auttamaan ja estämään depression pahenemisen vaikea-asteiseksi.

Siksi esimerkiksi työyhteisöissä tai muissa elinympäristöissä on turha ihmisten tuntea syyllisyyttä siitä, etteivät he huomanneet mitään eivätkä tunnistaneet masennuksen merkkejä. Pahimmillaan depressio etenee onnistuneeseen itsemurhaan asti maallikoiden tajuamatta, että vieressä elänyt ihminen (työtoveri, perheenjäsen, seinänaapuri...) on sairastanut vakavaa masennusta.

Minäkin olen depressiovuosieni aikana ja sairauslomilta palaillessani joutunut syyllisyydentuntoisille työkavereille selittämään, etteivät he mitenkään olisi voineet tehdä yhtään mitään - kun en itsekään aina tajua kuinka sairas olen ennen kuin en enää kertakaikkiaan kykene töihin tai hajoan pomon huoneessa sillä seurauksella, että hän joutuu lähettämään sairauslomalle siltä istumalta...
Auttaisi kaikkia, jos tiedettäisiin ja ymmärrettäisiin kuinka salakavala sairaus depressio voi olla. Sairaus, joka oikeasti ei läheskään aina ole maallikkosilmin nähtävissä ja havaittavissa; ei ennen kuin on päässyt niin pahaksi, että pirskahtelee potilaasta ulos vähän joka rakosesta ajasta ja paikasta riippumatta.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja Kuutar » 05.04.2015 15:25

Mirri kirjoitti:Minä ymmärrän. Vuosien varrella on käynyt turhan tutuksi toteamus: Ei sinua uskoisi masentuneeksi, kun aina näytät niin iloiselta ja onnelliselta. Ihmiset, jotka eivät itse sairasta masennusta, eivät tunne sitä, vaan luulevat siitä ties mitä. Yksi sinnikäs uskomus on, että masennusta sairastava näyttää maallikoiden silmissä onnettomalta ja masentuneelta - mitä masentuneelta näyttäminen kenenkin mielestä tarkoittaakaan.

On hyvä ihmisten saada tietää, ettei masennus välttämättä näy päälle päin millään lailla. Ei ainakaan kovin helposti niin, että maallikot pystyisivät arvioimaan masennuksen 'aitoutta' ja vaikeusastetta. Eihän masennuspotilas itsekään kykene tunnistamaan sairautensa vakavuutta (mitä sairaampi sitä huonommin!), koska hänkin maallikkona arvioi sitä samoin perustein kuin muut: en voi olla vaikeasti masentunut, kun ei tunnu siltä enkä näytä sellaiselta... Joka ikinen satunnainen hymynhäive ja naurunpyrskähdys panee arvelemaan, että minä vain luulen olevani vakavasti masentunut ja psykiatrian ammattilaisetkin ovat erehtyneet.

On tärkeää tietää ja ymmärtää invalidisoivan masennuksen olevan asian, joka ei välttämättä ole maallikoiden tunnistettavissa eikä mittailtavissa - ei edes potilaan itsensä.

Minä ihmettelen kyllä tuota, miten voi olla vaikeasti masentunut, jos ei tunnu siltä? Eikö masentunut mieliala ole kuitenkin masennuksen keskeinen oire?
Entä miten masennus voi olla invalidisoiva, jos henkilö ei ole mitenkään invalidisointunut, esim. menettänyt työkykyään?
Kuutar
 

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja Kuutar » 05.04.2015 15:43

Ryysy: Joskus yleinen masennushehkutus ottaa päähän, koska heti ihmiselle annetaan erilaisia sosiaalisia (ei mitään rahaan liittyviä) etuuksia. Eli mm. tämmöisiä ennakkoluuloja minulla on. Se kai siinä ketuttaa, että kyllä varmaan kaikilla on joskus vaikeaa ollut, mutta ei kaikki vaan saa siitä noita etuuksia, millä tarkoitan jotain ylenmääräistä sympatiaa ja sankariksi tekemistä.

Tuollaista masennushehkuttamista on minukin mielestäni julkisuudessa esiintynyt, kerrotaan sankaritarina masentuneesta joka on tehnyt liikaa töitä ja ollut liian hyvä ihminen, kunnes hän masentuu ja sitten voittaa masennuksen. Tuollainenhan voi ehkä jopa ruokkia sellaista ihmiskäsitystä, että pitää koko ajan todistaa ihmisarvonsa erilaisilla suorituksilla.

Minua on joskus vähän ärsyttänyt se, että kun julkisuudessa puhutaan mt-ongelmista, puhutaan lähestulkoon aina juuri masennuksesta. Siksi mt-asioista tietämättömien mielikuvat mt-ongelmista perustuvat usein juuri stereotyyppiseen käsitykseen masennuspotilaasta. Tämä ei lisää ymmärrystä muita mt-ongelmaisia kohtaan. Eivät he varsinkaan pysty samaistumaan tuohon stereotypiaan.
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 05.04.2015 15:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuutar
 

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 05.04.2015 15:47

Masentunut mieliala ei ole depression välttämätön oire. On valitettavaa, että samaa masentunut-sanaa käytetään sekä kliinisesti masentuneista että lievää alakuloa kokevista.

Mirri kirjoittaa asiaa.
Helmenkalastaja
 

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja toope » 05.04.2015 16:07

Ryysy kirjoitti:
Time to change -kampanja haluaa ehkäistä masennukseen ja mielenterveyden sairauksiin liittyviä leimoja.

http://www.iltalehti.fi/mieli/2015032019386610_md.shtml


Mutta Mirri on väärässä siinä, että tämä kamppanja kertoisi vain masentuneista.
Yleensäkin, jos on joku mt- juttu, sen omivat masentuneet ja heillä on vielä tapana kertoa kuka on oikeesti masentunut ja kuka vaan kokee alakuloa.
toope
 

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 05.04.2015 17:59

Jos tuon koko artikkelin lukee, niin kyllä siinä keskitytään ennen kaikkea masennukseen, vaikka parissa kohtaa mainitaankin mielenterveyden sairaudet.
Helmenkalastaja
 

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja toope » 05.04.2015 18:11

Niinhän sanoin, että masentuneet omivat tämän jutun mutta oliko niin alunperin tarkoitus?
Vai tuleeko tästä sarja ja kohta on kuvia miltä näyttää skitso tai ahdistunut.

sorry, sotkin ketjun, jatkakaa aiheesta.
toope
 

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja Ryysy » 05.04.2015 18:37

Minä ihmettelen kyllä tuota, miten voi olla vaikeasti masentunut, jos ei tunnu siltä? Eikö masentunut mieliala ole kuitenkin masennuksen keskeinen oire?
Entä miten masennus voi olla invalidisoiva, jos henkilö ei ole mitenkään invalidisointunut, esim. menettänyt työkykyään? (Kuutar)


Yleensä kai invalidisoiva tarkoittaa työkyvyn menettämistä, koska kaikki määritellään (nykyään) sillä, onko työkykyinen vai ei. Eri juttu sitten jos ei alun alkaen ole töissä, silloin on kai vaikeampi määritellä esim. masennuksen invalidisoivuutta. (Ompa muuten tönköhkö sana.)

Masentunut mieliala on kai 'vain' yksi oire oireiden joukossa.
Ryysy
 

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 05.04.2015 18:43

Miten määritellään onko joku työkykyinen vai ei?
Tietääkseni ei ole olemassa mitään definitiivistä mittaria millä työkykyä mitattaisiin tai ehdotonta rajaa/tilaa jonka jälkeen ihminen on työkyvytön.
Kyllästynyt
 

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja Ryysy » 05.04.2015 18:48

Ainiin: sekin ottaa päähän, kun päästä ottamisistakin ollut puhetta, että Iltalehdessa terveys-uutisten alaotsikkona on "mieli ja MASENNUS".
Ryysy
 

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.04.2015 20:16

Kuutar kirjoitti:Minä ihmettelen kyllä tuota, miten voi olla vaikeasti masentunut, jos ei tunnu siltä? Eikö masentunut mieliala ole kuitenkin masennuksen keskeinen oire?
Entä miten masennus voi olla invalidisoiva, jos henkilö ei ole mitenkään invalidisointunut, esim. menettänyt työkykyään?

Masentunut mieliala ei välttämättä tunnu yhtään miltään; se ei ole tunne. Masentunut mieliala voi näyttäytyä jähmeytenä, lamaantuneisuutena, reagoimattomuutena, tai voihan se ilmetä vaikka kiukkuisuutena tai hermostuneisuutena ja 'ylikierroksilla käymisenä'. Masentunut mieliala näkyy toiminnassa - ja sen puutteessa - riippumatta siitä miltä masentuneesta milloinkin sattuu tuntumaan, vai tuntuuko miltään.

Ehkä olisi parempi puhua toimintakyvystä laajemmin kuin pelkästä työkyvystä. Depressiota sairastavan ihmisen elämä voi olla lamassa, suorastaan halvaantunut, vaikka hän olisikin 'työkykyinen' niin, että kykenee käyttämään vähiin käyneet voimansa työssä sinnittelyyn. Masennus voi olla invalidisoiva silloinkin, kun vielä on jonkinlaista työssä selviytymistä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja Maaria » 05.04.2015 20:48

Onko se tyhjyyttä sitten. Itselläni masennusta ehkä suurempi haitta on ahdistus. En silti istu kotona silmät kierossa. :)
Maaria
 

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja Kuutar » 05.04.2015 21:53

Mirri kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Minä ihmettelen kyllä tuota, miten voi olla vaikeasti masentunut, jos ei tunnu siltä? Eikö masentunut mieliala ole kuitenkin masennuksen keskeinen oire?
Entä miten masennus voi olla invalidisoiva, jos henkilö ei ole mitenkään invalidisointunut, esim. menettänyt työkykyään?

Masentunut mieliala ei välttämättä tunnu yhtään miltään; se ei ole tunne. Masentunut mieliala voi näyttäytyä jähmeytenä, lamaantuneisuutena, reagoimattomuutena, tai voihan se ilmetä vaikka kiukkuisuutena tai hermostuneisuutena ja 'ylikierroksilla käymisenä'. Masentunut mieliala näkyy toiminnassa - ja sen puutteessa - riippumatta siitä miltä masentuneesta milloinkin sattuu tuntumaan, vai tuntuuko miltään.

Ehkä olisi parempi puhua toimintakyvystä laajemmin kuin pelkästä työkyvystä. Depressiota sairastavan ihmisen elämä voi olla lamassa, suorastaan halvaantunut, vaikka hän olisikin 'työkykyinen' niin, että kykenee käyttämään vähiin käyneet voimansa työssä sinnittelyyn. Masennus voi olla invalidisoiva silloinkin, kun vielä on jonkinlaista työssä selviytymistä.

En ole kyllä koskaan kuullut että masennusta kuvailtaisiin kiukkuisuudeksi tai ylikierroksilla käymiseksi.
Tässä esim BDI kysely http://www.terveysportti.fi/xmedia/pgr/100.012.html ja DEPS-seula http://www.masennustesti.info/?start
Ei ole tuollaisia oireita.

Millä tavalla masentunut mieliala näkyy toiminnassa?
Jos masentuneenkin mielialat vaihtelevat tilanteen mukaan, niin miten sitten voidaan sanoa, mikä on masennusta sen ihmisen tunne-elämässä ja mikä ei ole?
Kuutar
 

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.04.2015 22:37

Masennustilat eli depressiot
Lääkärikirja Duodecim
16.9.2014
psykiatrian erikoislääkäri Matti Huttunen
Oireet

Keskeinen oire on masentunut, surullinen, ärtyinen tai tyhjä mieliala sekä alentunut kyky tuntea mielenkiintoa tai mielihyvää. Muita oireita voi lisäksi esiintyä: unettomuus tai väsymys, laihtuminen tai painonnousu, keskittymis- ja muistivaikeudet, kehon liikkeiden hidastuneisuus tai levottomuus, seksuaalinen haluttomuus, arvottomuuden ja toivottomuuden tunne sekä vakavimmissa tilanteissa kuolemantoiveet tai itsemurha-ajatukset.

Masennustila tulee erottaa erilaisiin pettymyksiin tai menetyksiin liittyvästä tavanomaisesta mielialan vaihteluista. Depression diagnosointi edellyttää sitä, että mieliala on masentunut muine oireineen suurimman osan päivää yhtäjaksoisesti vähintään kahden viikon ajan.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00538
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Tältä masennus näyttää oikeasti

ViestiKirjoittaja Kuutar » 05.04.2015 22:40

Mitä tarkoittaa tyhjä mieliala?
Kuutar
 

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa