Mitä mieltä olette raittiudesta?

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 30.03.2015 20:29

Valkosiipi kirjoitti:Veikkaan, että viisas elää viiniä kohtuudella juoden keskimäärin kauemmin ja onnellisempana kuin raivoraitis naapurinsa.
Vielä jos naapurilla on kulmat jumittuneet kurttuun ja yhteisöllisyys ei nappaa.
Mikä on sen rentouttavampaa kuin juoda hyvässä seurassa hyvää viiniä, nauttia viiniin sopivaa ruokaa ja seurustella, pelata tai vaikka laulaa.

Niin, tuo on alkoholin kohtuukäyttöä. Ihmettelen vaan sitä suomalaista tapaa mennä äärimmäisyyksiin juomisen kanssa. Itse en teininä pitänyt yhtään siitä, että luokkatoverini vetivät yrjökännit varmaan joka perjantai, ja niitä jotka eivät halunneet juoda, kohdeltiin ulkopuolisina.
Kuutar
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 30.03.2015 23:51

Kuutar kirjoitti: Itse en teininä pitänyt yhtään siitä, että luokkatoverini vetivät yrjökännit varmaan joka perjantai, ja niitä jotka eivät halunneet juoda, kohdeltiin ulkopuolisina.

Sinulle sattui Kuutar sitten koulussa huonoja luokkatovereita...

Omat nuoret ja useampikin tuttu nuori on sanonut, kun muutama vuosi sitten kyselin,
että heidän luokkalaisista yläkoulu- ja lukioikäisinä vain hyvin pieni osa joi teininä itsensä säännöllisesti känniin.

Bileitä oli tarjolla vähän joka viikonloppu ja kyllä niissä muutama kalja tai siideri juotiin,
mutta kännijuojia katsottiin kuulemma sen verran hitaasti, että pysyivät tarkasti ryyppäämässä omissa porukoissaan.

Tää pääkaupunkiseudulla ja Tampereella. Ehkä pienillä paikkakunnilla nuoret juo teininä humalahakuisemmin.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 31.03.2015 14:16

Valkosiipi kirjoitti:
Kuutar kirjoitti: Itse en teininä pitänyt yhtään siitä, että luokkatoverini vetivät yrjökännit varmaan joka perjantai, ja niitä jotka eivät halunneet juoda, kohdeltiin ulkopuolisina.

Sinulle sattui Kuutar sitten koulussa huonoja luokkatovereita...

Omat nuoret ja useampikin tuttu nuori on sanonut, kun muutama vuosi sitten kyselin,
että heidän luokkalaisista yläkoulu- ja lukioikäisinä vain hyvin pieni osa joi teininä itsensä säännöllisesti känniin.

Bileitä oli tarjolla vähän joka viikonloppu ja kyllä niissä muutama kalja tai siideri juotiin,
mutta kännijuojia katsottiin kuulemma sen verran hitaasti, että pysyivät tarkasti ryyppäämässä omissa porukoissaan.

Tää pääkaupunkiseudulla ja Tampereella. Ehkä pienillä paikkakunnilla nuoret juo teininä humalahakuisemmin.

Nykyään on juomatavat ilmeisesti muuttuneet, minun teiniajoista on kauemmin aikaa kuin muutama vuosi.
Kuutar
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.04.2015 00:47

Nyt kuitenkin maalaisliiton maitopojat(kin) ovat luvanneet Sipilän
johdolla ottaa perskännit, jos - ja kun - puolue saa vaalivoiton.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 01.04.2015 10:18

Kuutar kirjoitti:Nykyään on juomatavat ilmeisesti muuttuneet, minun teiniajoista on kauemmin aikaa kuin muutama vuosi.

Noi nuoret aikuiset, joiden kanssa juttelin muutama vuosi sitten ovat tällä hetkellä vähän alle tai vähän yli 30-vuotiaita.
Eli teinejä olivat 90-luvun loppupuolella ja 2000-luvun alussa.

Edelleen väitän, että enemmistö teineistä ei ole minään aikakautena "vetänyt yrjökännejä joka perjantai".
Toki alkoholi kuuluu usein alaikäisten perusteinien viikonloppuun. Ja juominen saattaa yksittäisinä kertoina lipsahtaa myös yrjökännien puolelle.

Sen uskon, että teiniporukasta helposti tippuu, jos ei pidä edes muodon vuoksi siideripulloa nenän alla.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 01.04.2015 10:42

Yrjökänni on varmaan sanonta. Persekänni on oivallisempi, koska kaikki teinit eivät saa yrjöttyä kaatokännissäkään. Kaikki eivät varmasti vedä kaatokännejä / persekännejä siltikään. (Toivottavasti ei kukaan.)

Meillä nuorena osa vanhemmista piti huolen, että teini ei ikinä päässyt mihinkään. Osalle vanhemmista taas meni läpi se, että "menen Pirkon luo yöksi". Osa taas on antanut teiniensä kännätä miten lystää.

Luulen, että kännäyskulttuuriin vaikuttaa opitut juomatavat myös. Siis esim. kotoa opitut. Luulen myös, että jotain "luokkaerontapaisia" ilmenee kännäyskulttuurissa.
Ryysy
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 01.04.2015 11:15

Ryysy kirjoitti:Meillä nuorena osa vanhemmista piti huolen, että teini ei ikinä päässyt mihinkään. Osalle vanhemmista taas meni läpi se, että "menen Pirkon luo yöksi". Osa taas on antanut teiniensä kännätä miten lystää.

Ja sitten oltiin myös me, jollaisia oli minusta paljon, jotka päästettiin jälkikasvumme suunnilleen mihin halusivat,
mutta ei oikein osattu nukkua ennenkuin nuoriso oli kotiutunut retkiltään.

Persekännejä oli nuorten vähän haasteellista vetää, kun oli suuri riski, että äippä oli yöllä hereillä.
Toinen juttu sitten, jos "menivät Pirkon luokse yöksi". :)

Parhaat keskustelut kävin teinieni kanssa yöllä kun kotiutuivat retkiltään.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 01.04.2015 11:38

Ihana kuulla, että on järkeviäkin teinejä (ja vanhempia). Ja että on sellainen luottamus- ja keskustelusuhde.

Sain juomismallin varmaan osittain kotoani. Kotona vedettiin aina perseet ja näin ollen itsekin oli lähes mahdotonta jäädä kiinni juomisesta, kun vanhempi oli viikonloppuna itse humalassa.
Ryysy
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron