Mitä mieltä olette raittiudesta?

Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 29.03.2015 15:22

Mitä mieltä olette raittiudesta? On aika kiistämätön tosiasia, että Suomessa tapahtuisi merkittävästi vähemmän onnettomuuksia, rikoksia ja olisi vähemmän työkyvyttömyyttä, jos raittiudesta tulisi suuri trendi.

Kuva

Luin Ylen uutisista, että raittius onkin kasvava nuorisotrendi.
Nuorten keskuudessa on yhä enemmän ryhmiä, jotka suosivat alkoholitonta elämää. Päihteettömyydestä on tullut heille tietoinen elämäntapa. Tilastojen mukaan kahden viime vuoden aikana nuorten raittius on yleistynyt merkittävästi.


Nuorten päihteiden käyttö, erityisesti alkoholin käyttö on selvästi vähentynyt. Näin kertoo ehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön koordinaattori Sari Ilvonen Porin perusturvasta.
Trendi näkyy niin tutkimustuloksissa kuin myös käytännön päihdetyössä. Ilvosen mukaan nykynuoret käyttäytyvät huomattavasti fiksummin kuin edelliset sukupolvet.

http://yle.fi/uutiset/raittius_kasvava_ ... ta/7655591
Kuutar
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 29.03.2015 15:34

Sivulla Kohtuullisesti.fi kerrotaan alkoholin haitoista.http://www.kohtuullisesti.fi/

Sisäelimet

Alkoholin sisältämä Asetaldehyd on luokiteltu syöpää aiheuttavaksi aineeksi. Nyt saatat ajatella että “noh kaikkihan nykyään aiheuttavat syöpää”. Totta toinen puoli: tämä aine tekee sitä vain huomattavasti tehokkaammin kuin moni muu. Asetaldehyd on luokiteltu myös suomalaisissa tutkimuksissa kiistatta syöpää aiheuttavaksi aineeksi erityisesti ruokatorvessa, kurkunpäässä ja suussa.


Menikö muisti? Alkoholismin lisäksi alkoholin raju kertakäyttö johtaa usein aivojen vahingoittumiseen, jonka seurauksena saattaa esiintyä mm. dementiaoireita. Sammuitko? Sammuminen on kaukana viattomasta nukahtamisesta sillä se vastaa tajunnanmenetystä myös riskeiltään.

Masentaako? Suomalainen tapa on ottaa ryyppy murheeseen tietämättä, että alkoholin kemiallinen koostumus itsessään aiheuttaa aivoissa masennusta.

Itse olen aina ihmetellyt sitä, miksi jotkut haluavat juoda niin paljon että taju lähtee. Eikö siinä ole kyse oikeastaan alkoholimyrkytyksestä?
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 29.03.2015 15:38, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuutar
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 29.03.2015 15:37

Trisse kirjoitti:Mustien vaatteiden käyttäminen voi olla - ja onkin - trendi. Kun puhutaan aineesta jota käytetään esim. ahdistuksenhallintaan niin useimmat eivät valitse kantaansa siihen asian trendikkyyden/trendittömyyden vuoksi.

Ilmeisesti yleisillä asenteilla on kuitenkin merkitystä, koska nuorten juominen on vähentynyt.
Raittius on kuitenkin yleistynyt nuorison keskuudessa. Toisin kuin 1960-luvun ”märän sukupolven” ajattelussa, alkoholinkäyttö saatetaan yhdistää vapautuneisuuden sijasta ärsyttävään teeskentelyyn. Nuorten harrastusmahdollisuudet ovat parantuneet ja päihtymiseen kannustava ryhmäpaine on vähentynyt.[6] Kulutus- ja ruokatietoisuus on lisääntynyt, ja myös alkoholin liikakäytön epäterveellisyys – lihottavuus, vaikutus aivoihin ja niin edelleen – tiedostetaan entistä laajemmin.[7]

http://fi.wikipedia.org/wiki/Raittius
Te 1960-luvun nuoret ( vai onko teitä tällä palstalla), ajattelitteko te että alkoholinkäyttö merkitsee vapautta tai vapautuneisuutta?
Kuutar
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 29.03.2015 15:45

Jaska kirjoitti:Sivistysmaissa ei ole alkoholiongelmaa, vaikka hinnat on halpoja ja alkoholia vapaasti saatavana kaikkialla.

Kyllä alkoholin jatkuva käyttö ruokajuomanakin, ilman että juo päihtymiseen asti, aiheuttaa sairauksia väestötasolla, kuten maksakirroosia. Ranskassa maksakirroosi on vähentynyt kun alkoholin kokonaiskulutus on laskenut.
Ranskassa maksakirroosikuolleisuus on laskenut tasaisesti liki 40 vuotta suunnilleen samaan tahtiin kuin alkoholin kokonaiskulutus. Etenkin viinin käyttö on pudonnut rajusti. Puoli vuosisataa sitten ranskalaiset naukkailivat viinejä 130-140 litraa vuodessa päätä päälle. Nyt määrä on noin 50 litraa. Alkoholin kokonaiskulutus sataprosenttisena per asukas on vähentynyt 50 vuodessa noin 20 litrasta 9,7:ään. Neljässä vuosikymmenessä maksakirroosikuolleisuus on pudonnut kolmannekseen, 13:een sadastatuhannesta.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/v ... uroopassa/
Kuutar
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 29.03.2015 17:42

Nuorten naisten juominen on kuitenkin lisääntynyt 2011 verrattuna 80-lukuun.

Julkaistu: 4.3.2011 Ilta-Sanomat:
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuorein tutkimus paljastaa karun totuuden nykyajan nuorten naisten alkoholin käytöstä.

Tutkimukset osoittavat, että nuoret naiset aloittavat kaksin käsin juomisen 18-vuotiaana.

Kun 80-luvulla 18-vuotiaina kännit vetivät alle 10 prosenttia kuussa, niin 2009 vastaava prosenttiluku on noin 35.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 65554.html
Kuutar
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja jardin » 29.03.2015 17:49

http://www.helsinki.fi/valtiotieteellin ... monen.html

"Humala on nuorille naisille luontevaa ja haluttua, kun taas korkeasti koulutetut nuoret miehet ottavat siihen jo etäisyyttä, kertoo Helsingin yliopiston väitöstutkimus.

Leena: Mä en ikinä lähe yhelle enkä mä ikinä juo vaik jotain saunakaljaa.
Päivikki: Yks johtaa toiseen.
Alisa: Mulla on se, että jos mä juon niin sit mä juon kunnolla.

Nämä 18–24-vuotiaiden naisten lainaukset ovat VTM Jenni Simosen perjantaina tarkastettavasta väitöskirjasta, jossa hän on selvittänyt naisten ja miesten juomatapoja ja kysymystä niiden lähentymisestä. Väitös kertoo, että nuorten naisten juomiseen liittyvät asenteet ovat muuttuneet salliviksi ja humalaa suosiviksi. Muutos on havaittu vertaamalla vuoden 1942 jälkeen syntyneitä naisia neljästä eri ikäluokasta.

– Humalasta on tullut luonteva osa nuorten naisten hauskanpitoa, ja se on vahvistunut heidän itseilmaisussaan, Simonen sanoo.

– Ei voi kuitenkaan sanoa, että nuoret naiset vain imitoisivat miehistä juomista ja joisivat samalla tavalla kuin miehet. Naiset yhdistävät runsaan juomisen feminiinisinä pidettyihin tapoihin, esimerkiksi humaltuvat yhdessä baarin tanssilattialla juhlien.

Nuorilla naissukupolvilla salliva asenne on ohittanut humalaan liittyvän häpeän, joka näkyy edelleen vahvana vanhempiin sukupolviin kuuluvilla naisilla. Heidän alkoholinkäyttönsä on hillittyä ja kontrolloitua. Naisilla alkoholinkäytössä ja juomiseen liittyvissä asenteissa onkin selvät sukupolvien väliset erot.

Kun havaintoja vertaa Ruotsissa kerättyyn vastaavaan aineistoon, nuorten suomalaisnaisten asenne humalaan näyttää vielä nuoria ruotsalaisnaisiakin myönteisemmältä.

Miesten juomatavat eri ikäluokissa ovat naisia yhtenäisemmät, mutta juomisessa erottuu koulutustaustan mukaisia eroja. Vähän koulutetut nuoret miehet ovat omaksuneet perinteisen miehisen humalakulttuurin, mutta vastaavan ikäiset korkeakoulutetut miehet ottavat siihen etäisyyttä korostamalla juomisen kontrollia ja liittämällä humaltumiseen häpeää.

Väitöskirja kyseenalaistaa tasapäistävän puheen naisten ja miesten juomisesta. Pikemminkin naisten ja miesten juomatavoissa ja alkoholisuhteessa on vaihtelua ja moninaisuutta, jota sukupuolten vastakkainasettelu estää näkemästä. Alkoholinkäyttöä hillitsevien kampanjoiden kannalta onkin tärkeää huomata, että naiset ja miehet ovat epäyhtenäisiä kohderyhmiä.

Jenni Simonen tarkasteli naisten ja miesten juomista haastattelemalla korkeammin ja vähemmän koulutettuja mies- ja naisryhmiä, jotka olivat syntyneet vuosina 1943–1950, 1959–1966, 1975–1982 ja 1983–1990."
jardin
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 29.03.2015 17:54

Jaska kirjoitti:Ei ranskasakaan maksakirroosia ole vähennetty nostamalla alkoholiveroja tai viemällä alkoholijuomat erityisiin viinakauppoihin.

Ei, mutta vähemmän juominen ja raittius epäilemättä vähentävät maksakirroosia väestötasolla.
Kuutar
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja jardin » 29.03.2015 17:56

Kuutar kirjoitti:Itse olen aina ihmetellyt sitä, miksi jotkut haluavat juoda niin paljon että taju lähtee. Eikö siinä ole kyse oikeastaan alkoholimyrkytyksestä?


Kun vielä join, niin aina join niin, että lähtee taju. Sehän siinä olikin hauskaa, kun oli tajuttomana.
Tissuttelua en ymmärrä laisinkaan, jotenkin säälittävää.
jardin
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja jardin » 29.03.2015 18:26

Taitaa kyllä olla maito syynä
http://www.hs.fi/tiede/a1414474157963
jardin
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja jardin » 29.03.2015 18:32

Kukaan ikäihminen ei kuole ennenaikaisesti.
jardin
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 29.03.2015 18:37

jardin kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Itse olen aina ihmetellyt sitä, miksi jotkut haluavat juoda niin paljon että taju lähtee. Eikö siinä ole kyse oikeastaan alkoholimyrkytyksestä?


Kun vielä join, niin aina join niin, että lähtee taju. Sehän siinä olikin hauskaa, kun oli tajuttomana.
Tissuttelua en ymmärrä laisinkaan, jotenkin säälittävää.

Miten voi pitää hauskaa, jos on tajuton? :?
Kuutar
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja jardin » 29.03.2015 18:42

En minä sanonut, että pidin hauskaa vaan, että oli hauskaa olla tajuton.
jardin
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Ryysy » 29.03.2015 21:30

Sitä mieltä, että raittius on hyvä asia ja tavoittelemisen arvoinen asia. Mielestäni on hyvä, jos nuorten keskuudessa ei enää katsota kieroon, jos joku ei haluakaan juoda. Omina nuoruusvuosina (voi johtua ympäristöstä, jostain luokkaeroista, en tiedä) ainakin pidettiin outona, jos ei juonut. Piti aina olla tekosyy "miksi ei juo". Toki itsehän en ikinä ole mitään tekosyitä joutunut esittämään, kun olen ollut aina ensimmäisenä lähdössä. Enkä todellakaan mitenkään kohtuudella käyttämään, vaan kännäämään.
Ryysy
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 30.03.2015 00:48

Veikkaan, että viisas elää viiniä kohtuudella juoden keskimäärin kauemmin ja onnellisempana kuin raivoraitis naapurinsa.
Vielä jos naapurilla on kulmat jumittuneet kurttuun ja yhteisöllisyys ei nappaa.
Mikä on sen rentouttavampaa kuin juoda hyvässä seurassa hyvää viiniä, nauttia viiniin sopivaa ruokaa ja seurustella, pelata tai vaikka laulaa.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Kissi » 30.03.2015 00:54

Silloin on kaikkein hauskinta, kun on kivat ihmiset ja sopivat olot alkosta nauttimiseen, esim. Juhannus tms. mökkijuttu. jossa tosiaan ollaan ulkona ja pelataan yms. saunotaan ja uidaan. Oiken valikotu ystäväpiiri on parasta juomaseuraa!
Aikuisilla on aikuisten kivaa, lapsille pitää huolehtia omaa hauskaa, ettei tuu ikäviä kokemuksia.
Kissi
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja jardin » 30.03.2015 10:13

Minä olen 16v käynyt viinan valistuskurssin. Sellaiseen joutui silloin, jos poliisin kohtasi päissään. Kaikkein nolointa oli, kun uusien vanhempieni piti osallistua viimeiselle tunnille.
jardin
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 30.03.2015 14:44

jardin kirjoitti:Minä olen 16v käynyt viinan valistuskurssin. Sellaiseen joutui silloin, jos poliisin kohtasi päissään. Kaikkein nolointa oli, kun uusien vanhempieni piti osallistua viimeiselle tunnille.

Mitä tuolla kurssilla opetettiin?
Kuutar
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Rane » 30.03.2015 16:28

Raittius on ihan jees. Minä olen raitis (nykyisin).
Rane
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja Rane » 30.03.2015 16:50

Minä olen ollut raitis jo yli 20 vuotta, poisluettuna pari kolme iltaa kymmenisen vuotta sitten, jolloin tuli juotua olutta baarissa toisten seurana.
Rane
 

Re: Mitä mieltä olette raittiudesta?

ViestiKirjoittaja jardin » 30.03.2015 16:52

Kuutar kirjoitti:
jardin kirjoitti:Minä olen 16v käynyt viinan valistuskurssin. Sellaiseen joutui silloin, jos poliisin kohtasi päissään. Kaikkein nolointa oli, kun uusien vanhempieni piti osallistua viimeiselle tunnille.

Mitä tuolla kurssilla opetettiin?


Sorry, en muista mutta ei minusta silloin tullut raitis vaan monen vuoden päästä vasta.
jardin
 

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron