Suomalainen Pro Feministi

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.03.2015 13:02

jardin kirjoitti:"Pilluparvi on räväkkä, hauska ja kipeä nuorten tyttöjen puheenvuoro siitä, miltä tuntuu kasvaa naiseksi yhteiskunnassa, jossa seksillä myydään vaatteita ja naisten vartalolla kaikkea sampoosta ruuvimeisseleihin." Pilluparvi-kirjasta

Kuulostaa hyvältä kirjan aiheelta, mutta itse en halua lukea mitään jolla on noin typerä ja (jo pelkkänä sanana) loukkaava nimi.
Kyllästynyt
 

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja jardin » 29.03.2015 13:03

No voihan kirjan nimi olla Pilluparvi ilman Kyllästynyttä.
jardin
 

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.03.2015 13:04

Jaska kirjoitti:Ei sinuun ole viitattukaan.

Ei niin; sinähän ei-ehdotit tästä palstasta kertovan (hypoteettisen) kirjan nimeksi "Pilluparvea".

Mutta voisithan sinä valottaa asiaa ja kertoa, miksi ei-ehdotit nimeä "Pilluparvi".
Kyllästynyt
 

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.03.2015 13:07

jardin kirjoitti:No voihan kirjan nimi olla Pilluparvi ilman Kyllästynyttä.

Heko heko.
Paitsi, että silloinhan se kohdistetusti ja nimenomaan viittaisi minuun.
Jaska kirjoitti:Ettet vain olisi herkkähipiäinen?

Ja/tai sinä ilkeä ja/tai typerä.
Kyllästynyt
 

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.03.2015 13:11

Jaska kirjoitti:Ymmärsin niin, että kirjan aiheena olisi palstan kirjoitukset ei henkilöt. Palstalla on puitu varsin paljon seksuaalissävytteisiä aiheita, joten nimitys x olisi voinut olla näitä aiheita kuvaava nimi.

Onko muka olemassa kirjoituksia ilman kirjoittajia?

Miksi "Pilluparvi" olisi jotakin muuta kuin loukkaava, koskipa se sitten kirjoituksia tai kirjoittajia tai molempia?
Kyllästynyt
 

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.03.2015 13:13

Jaska kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Ja/tai sinä ilkeä ja/tai typerä.

Niin. Enhän minä mikään ruudin keksijä ole. :|

Ehkä, mutta selkeästi naisvihamielinen, katkera ja kaunainen olet, vaikka yritätkin piilotella katkeruuttasi "muka-vitsikkyyteen".
Kyllästynyt
 

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.03.2015 13:24

Jaska kirjoitti:Meillä on varmaankin erilainen tulokulma aiheeseen. Minä en vain ymmärrä kaikesta loukkaantua.

Niin, uskon kyllä, ettei sinua itseäsi sana "pilluparvi" loukkaa, vaikka sillä halusitkin sörkkiä ja loukata.
Kyllästynyt
 

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.03.2015 14:00

Pitikin kirjoittaa, että eikö kenkään ole katsonut aloitusviestiä.
Kenen siitä kuuluisi loukkaantua?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja Ryysy » 30.03.2015 16:35

Anteeksi, mutta kun minulla on "jämähtämishäiriö", niin en voi jättää asiaa vieläkään kesken. Ja ymmärrän, että asia pitäisi osata käsitellä aina mieluiten alkuperäisessä ketjussa, mutta tämä taitaa olla ainakin jo kolmas (anteeksi Jaska, aloittamasi ketju on tärviöllä).

Olen miettinyt, että onko tässä kyse nyt jotenkin siitä, että Kyllästynyt näkee naiset kokonaisvaltaisen tyhminä, jos he missä tahansa yhteydessä ovat hyväksyneet laittaa kirjan nimeksi Pilluparvi ja täten hyväksyneet ikään kuin käytettävän itsestään tällaista loukkaavaa nimitystä? Ovatko naiset siis astuneet omaan ansaansa ja tehneetkin itsestään pilkkaa? Voiko käydä niin että sadan vuoden päästä huomataan, että "pilluparvi", "huora", "lutka" ym. ovat yhtä loukkaavia sanoja kuin neekeri, jolloin ihmetellään kuinka tällaista kirjaa on edes voitu antaa myydä missään. Ehkä sadan vuoden kuluttua kirjan nimeksi vaihdetaan esimerkiksi "naiset kertovat". Luulen, että kaupallisuudella on jotakin tekemistä asian kanssa mitä kirjan nimeen tulee.

PP tai joku muu, Hilppa, Tris, kertokaa mikä on sellainen asia mikä minulta jää ymmärtämättä? Koska tämän asian jankkaaminen jatkuu muuten vielä monta vuotta. Voi olla, että ymmärrykseni rajat ovat tulleet tässäkin asiassa vastaan nyt.

Mielestäni nämä Hilpan ja Trisin puheenvuorot olivat avartavia:

Ihan perusasia loukkaamisesta on sellainen seikka, että ihminen voi ja saa olla itselleen ironinen ja kertoa omista heikkouksistaan, haukkua itseään ja omia kavereitaan vaikka pilluparveksi, jos huvittaa, mutta toisia ei pidä vastaavasti mennä nimittelemään eikä edellyttämään, että muiden pitäisi sietää sama.

Sama koskee läheisistä/sukulaisista puhumista. Jos joku arvostelee omaa äitiään/isäänsä/sisarustaan, se on hänen oma asiansa ja kokemuksestaan purkautumista, mutta ei ole korrektia, että toiset tekevät saman ja alkavat höystää tarinaa enemmän ja haukkua jonkun sukulaista sillä perusteella, että hän on niin itse tehnyt.

Minä näen tämän (pilluparvi)jupakan noin. Mutta myös muut vastaavat tilanteet ja naisten haukkumiset ym ym. Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi esimerkiksi Jaskan kaivaa esiin naisten rumat kohdat, miesten ja muidenkin ihmisten vastenmieliset friikkiydet ynnä muut perseet vasten kasvoja. En yleensäkään tykkää siitä, että joku esimerkiksi livenä arvostelee kitkerästi muita esim. julkisuuden henkilöitä tms. En pidä arvostelusta noin ylipäätään.
(Hilppa)

Eli ymmärsinkö oikein, että käsitit Jaskan / Kahvin ehdotuksen haukkumisena? Mutta olet kuitenkin valmis hyväksymään sen, että on olemassa kirja nimeltä Pilluparvi? Tämän alkuperäisen Pilluparvi-nimenkö sitten oikeuttaa se, että kirjoittajat ovat itseironisesti käyttäneet tätä nimitystä? Ja siis on epäkorrektia ei-ehdottaa kirjan nimeksi pilluparvea, koska se ei-ehdotus tai ehdotus sisältää jonkin loukkaavan elementin? Eli muista (palstalaisista) ikään kuin puhutaan "pilluparvena"?

Pilluparvi-kirjassa nimen varmastikin antoivat nuoret naiset itse itseironisesti. Täällä heitettynä lonkalta tuossa nimessä nyt loukkaa eniten se että henkilö haluaa selvästi loukata. Tyyliin että joku sylkee päällesi. Voi olla ettei osu ja et ota henkilökohtaisesti mutta ihmisillä on taipumus mennä vähintäänkin varuilleen huomatessaan että joku tekee jotain pelkästään yrittääkseen loukata heitä. Näin siis itse koin kuin jutun luin. Ei minua suututa sovinismi vaan älyllinen epärehellisyys. Miksi heittäytyä aina sitten marttyyriksi kun kokemus on jo osoittanut mitä reaktiot mihinkin ovat?
(Trisse)

Eli kyseessä oli tietoinen loukkausyritys, ei siis mikään neutraali kysymys tyyliin "voisiko kirjan nimi olla esimerkiksi Pilluparvi"?

...

Luulen, että minullakin on asiaan jokin täysin eri tulokulma kuin monella muulla. Koska omassa tulokulmassani keskiössä on ilmaisunvapaus ja taustalla vaikuttaa erityisen paljon se, että on olemassa jo niin hyvä kirja kuin Pilluparvi. En siis itse edes lukenut ko. ei-ehdotusta aluksi oikein mitenkään... katsoin vaan, että "ahaa". Sen jälkeen, kun tästä nousi tämä jupakka, niin oma kokemukseni liittyi niin vahvasti taas ilmaisunvapauteen, että menin ihan ymmyrkäiseksi.

Sateentekijä tulee kohta sanomaan, että "ei tätä jankkausta jaksa lukea kukaan", mutta ihan varmaan jankkaan tästä niin kauan kunnes saan selon.
Ryysy
 

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.03.2015 17:54

Ryysy kirjoitti:... Luulen, että minullakin on asiaan jokin täysin eri tulokulma kuin monella muulla. Koska omassa tulokulmassani keskiössä on ilmaisunvapaus ja taustalla vaikuttaa erityisen paljon se, että on olemassa jo niin hyvä kirja kuin Pilluparvi. En siis itse edes lukenut ko. ei-ehdotusta aluksi oikein mitenkään... katsoin vaan, että "ahaa". Sen jälkeen, kun tästä nousi tämä jupakka, niin oma kokemukseni liittyi niin vahvasti taas ilmaisunvapauteen, että menin ihan ymmyrkäiseksi.

Sateentekijä tulee kohta sanomaan, että "ei tätä jankkausta jaksa lukea kukaan", mutta ihan varmaan jankkaan tästä niin kauan kunnes saan selon.

Sellaista ilmaisunvapautta ei ole kenelläkään, että olisi sallittua (edes) ei-ehdottaa kenestäkään käytettäväksi nimitystä "pilluparvi"!

Vielä kerran: Jo olemassa olevalla kirjalla "Pilluparvi" ei ole merkitystä tai tekemistä tässä asiassa, koska kirjan "Pilluparvi" kirjoittajat voivat itse käyttää itsestään mitä nimitystä haluavat ja nimetä kirjansa miten tykkäävät, mutta vain siksi koska he puhuvat itse itsestään.
Jaska ei puhunut itsestään kun ei-ehdotti tästä palstasta kertovan kirjan nimeksi "Pilluparvea", vaan hän nimitteli tällä palstalla kirjoittavia naisia pilluparveksi.

Ja jos sinua ei haittaa tai loukkaa tulla kuvatuksi pelkkänä pilluparven osana tai pilluna (=pillunkantotelineenä), se on sinun asiasi, mutta miksi kyselet onko se muiden ihmisten mielestä loukkaavaa, kun pitäisi jo tässä vaiheessa olla tullut ilmi se, että se joidenkin mielestä sitä on.

Selkokielellä: Ilmaisu- tai sanavapauteen ei kuulu oikeus nimitellä jotakuta toista ihmistä osana/osaksi pilluparvea.
Kyllästynyt
 

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.03.2015 17:56

Jaska kirjoitti:Ei sinulla Ryysy mitään jämähtämishäiriötä ole. Se on näillä mielensäpahoittajilla.

Oletko Jaska siis sitä mieltä, että sinulla on oikeus ei-ehdotuksellasi nimitellä mm. minua osana "pilluparvea"????????????
Kyllästynyt
 

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.03.2015 18:09

Jaska kirjoitti:Enhän minä ole sinua nimitellytkään.

Kyllästynyt kirjoitti:Jaska ei puhunut itsestään kun ei-ehdotti tästä palstasta kertovan kirjan nimeksi "Pilluparvea", vaan hän nimitteli tällä palstalla kirjoittavia naisia pilluparveksi.

Jaaha. Et siis noteeraa minua edes palstan kirjoittajien joukkoon. Vähemmästäkin voisi loukkaantua.

Ai, onko sinulla pillu?'

Mutta oli tai ei; onko sinulla omasta mielestäsi oikeus nimittää/nimitellä/puhutella minua osana pilluparvea????
Kyllästynyt
 

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.03.2015 18:19

Jaska kirjoitti:Kyse oli kirjan nimestä eikä sinusta...

Mutta keistä kirja kertoo?
Jaska kirjoitti:... Sanoisit edes, että ehdotus on surkea, mutta miksi sinun pitää vetää itsesi marttyyriksi joka paikkaan?

Siinä tapauksessa voit varmaankin kertoa, keitä sinun ei-ehdottamaasi pilluparveen kuuluu?
Kyllästynyt
 

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.03.2015 18:41

Jaska kirjoitti:
Erisnimi on nimisana, jolla yksilöidään jokin kohde erotukseksi muista vastaavaan luokkaan tai lajiin kuuluvista jäsenistä.[1] Erisnimet ovat yksiviitteisiä eli niillä on vain yksi tarkoite.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Erisnimi

NIin? Keitä siis ei-ehdottamaasi "Pilluparveen" kuuluu?
Kyllästynyt
 

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 30.03.2015 18:53

Jaska kirjoitti:Sinä yrität nyt vain haastaa riitaa.

Kyse on kuvitteellisen kirjan nimestä ja nimi viittaa ainoastaan kirjaan.

En, vaan sinä haastoit riitaa kun ei-ehdotit tästä palstasta kertovan (hypoteettisen) kirjan nimeksi Pilluparvea.

Mutta kerro jo vihdoinkin, keitä sinun ei-ehdottamaasi pilluparveen kuuluu?
Jos sinulla ei pillua ole, et voi kuulua pilluparveen.
Kyllästynyt
 

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja jardin » 30.03.2015 18:55

Voisitko Kyllästynyt siistiä kirjoituksiasi.
jardin
 

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 30.03.2015 20:23

Jaska kirjoitti:Sinä yrität nyt vain haastaa riitaa.

Kyse on kuvitteellisen kirjan nimestä ja nimi viittaa ainoastaan kirjaan.

Ei nimi voi viitata ainoastaan kirjaan. Ei millekään kirjalle anneta nimeä summamutikassa ilman, että nimellä on mitään tekemistä koko kirjan sisällön kanssa! Sehän tässä onkin. Miksi valitsit juuri Pilluparven nimeksi, jota päädyit olemaan ehdottamatta? Tähän kysymykseen et ole vieläkään vastannut. Jostakin syystähän juuri tuo nimi on päähäsi pälkähtänyt tästä foorumista kertovaa kirjaa ajatellessasi...
Helmenkalastaja
 

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja Ryysy » 30.03.2015 20:41

Kyllästynyt kirjoitti:Vielä kerran: Jo olemassa olevalla kirjalla "Pilluparvi" ei ole merkitystä tai tekemistä tässä asiassa, koska kirjan "Pilluparvi" kirjoittajat voivat itse käyttää itsestään mitä nimitystä haluavat ja nimetä kirjansa miten tykkäävät, mutta vain siksi koska he puhuvat itse itsestään.
Jaska ei puhunut itsestään kun ei-ehdotti tästä palstasta kertovan kirjan nimeksi "Pilluparvea", vaan hän nimitteli tällä palstalla kirjoittavia naisia pilluparveksi.

Ja jos sinua ei haittaa tai loukkaa tulla kuvatuksi pelkkänä pilluparven osana tai pilluna (=pillunkantotelineenä), se on sinun asiasi, mutta miksi kyselet onko se muiden ihmisten mielestä loukkaavaa, kun pitäisi jo tässä vaiheessa olla tullut ilmi se, että se joidenkin mielestä sitä on.

Selkokielellä: Ilmaisu- tai sanavapauteen ei kuulu oikeus nimitellä jotakuta toista ihmistä osana/osaksi pilluparvea.

No niin, meni jakeluun. Eli tosiaankin kirjan kirjoittajat saavat nimetä kirjansa kuinka haluavat, mutta VAIN siksi, koska he puhuvat itse ITSESTÄÄN. Jotain tällaista Hilppa ja Triskin yrittivät selittää, kun puhuivat itseironiasta.

Itse asiassa minua taas loukkaa enemmän se, että sinä oletat, että minä tai jotkut muut haluavat tulla kuvatuiksi / puhutelluiksi pelkkänä pilluparven osana tai pilluna (=pillunkantotelineenä) kuin se, että joku ehdottaa KIRJAN NIMEKSI Pilluparvea. Minun mielestäni kirjan nimeksi voi ehdottaa periaatteessa mitä tahansa, koska ehdotettu kirjan nimi ei sisällä mielestäni oletusta siitä, että "foorumin naiset ovat pillunkantotelineitä". Tämä tekee kuitenkin täysin mahdottomaksi sen, että voisi ylipäätään ehdottaa "foorumista kertovan kirjan" nimeksi yhtään mitään, mikä sisältäisi mitään edes potentiaalisesti loukkaavaa. Jos Jaska / Kahvi / kuka tahansa olisi ei-ehdottanut kirjan nimeksi "Juoppohullun päiväkirja on jo käytetty - joten mikä nimeksi?" niin tämäkin olisi siis tulkittavissa loukkaavaksi ehdotukseksi tällä logiikalla?

Sitä en tiedä onko ehdotus tai ei-ehdotus tehty missä mielessä. Jaskalta luonnollisesti oletetaan, että ehdotus on tehty loukkaavassa mielessä. Kun Kahvin kirjoitusta puitiin toisessa ketjussa, PP yritti tarkastella kirjoituksen "henkeä". Näin kuitenkin tehtävän mahdottomaksi.
Ryysy
 

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja Kissi » 30.03.2015 20:48

Kyllästynyt:
"Ja jos sinua ei haittaa tai loukkaa tulla kuvatuksi pelkkänä pilluparven osana tai pilluna (=pillunkantotelineenä)"
Sinä olet sanonut minullekkin noin, vaikka minua, kuten ei Ryysyäkään ole erikseen kuvattu P......ä
Sinä olet alkanut nimetä.
Kissi
 

Re: Suomalainen Pro Feministi

ViestiKirjoittaja Ryysy » 30.03.2015 23:08

Niin, tavallaan jos on jokin pälkähdys mielessä, niin se sisältää yleensä jonkinlaisen idean tai ajatuksen. Tällainen ainakin minulla oli, kun menin rohkeasti ehdottamaan nimiä kirjoille tai otsikoille, jotka kertoisivat kustakin ihmisestä, esim. Sateentekijälle ehdottamani "Ctrl C + Ctrl V" sisälsi selkeän viitauksen siihen, että hänellä(kin) on usein tapana laittaa copy-paste-tyylillä paljon tietoa palstalle. En arvostele asiaa, että onko se huono vai hyvä. Osa kopsatusta tiedosta on ihan hyviä, osa ei niin kiinnosta. Mutta mielleyhtymässäni oli kyse nimen omaan tästä. Sen takia ajattelin, että se voisi olla loukkaava ehdotus, koska eihän se kerro Sateentekijästä varsinaisesti yhtään mitään. Tämä oli siis sikäli kaikkein rohkein "veto".

Kyllästyneen osio sai nimekseen "Sanasi" sillä perusteella, että hänellä tietyille sanoille ja niiden käytölle sekä lauseille on paljon merkitystä.

Jaskan "Äiti, ota minut syliin" oli taas puhdasta huumoria, jonka arvelin Jaskan ymmärtävän. (Vaikka hän vetäytyikin mököttämään.)

Mirrin osio sai nimen "Noin on", koska hän vain käyttää paljon tätä ilmaisua ja se kuulostaa oikein nasevalta.

Minun osionikin on saanut nyt nimen "En tajua".
Ryysy
 

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa

cron