Loukkaaminen / loukkaantuminen

Re: Loukkaaminen/ loukkaantuminen

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 12.03.2015 11:18

Oletko ottanut mallia eräästä nimeltä mainitsemattomasta ja ruvennut pykäämään uusia ketjuja sen sijaan, että katsoisit rehellisesti peiliin ja ottaisit opiksesi?
Helmenkalastaja
 

Re: Loukkaaminen/ loukkaantuminen

ViestiKirjoittaja Ryysy » 12.03.2015 11:21

Suosikkiaiheitani. Kun tulin takaisin tälle foorumille, yksi syistä oli se, että olin kovasti pohtinut juuri tätä teemaa. Ihmiset ympärilläni kun tuntuivat loukkaantuvan erittäin oudoista asioista ja tuli sellainen olo, etten enää tiennyt mistä aiheista kenenkin kanssa ja missä puhua, kun aina joku loukkaantui jostakin (mistä itse en). Mutta sama täälläkin ja myös omalla kohdallani. Omituisia olioita ihmiset.

T: Apina ; )
Ryysy
 

Re: Loukkaaminen/ loukkaantuminen

ViestiKirjoittaja Ryysy » 12.03.2015 11:37

Parisuhteessa hyvin tunnettua on esimerkiksi mököttäminen. Se, että kieltäytyy puhumasta siitä, mistä on loukkaantunut on ihan anaalista.
Ryysy
 

Re: Loukkaaminen/ loukkaantuminen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.03.2015 12:31

Jaska kirjoitti:Linkistä:
Jokaisella on valta päättää, miten suhtautuu asioihin. Näkeekö itsensä haavoittuvaisena ja heikkona kiusattuna vai lujana ja kestävänä oman elämänsä kapteenina? Uhrin roolin valitseva saattaa saada myötätuntoa ja sääliä, mutta ei kunnioitusta. Samalla tulee täyttäneeksi elämänsä surulla ja tarpeettomalla draamalla...

Jokaisella on myös oikeus valita ja valta päättää, antaako jonkun/joidenkin puhua itsestään tai muista ihmisistä halventavalla tai pilkkaavalla tavalla.

Sinun kirjoituksesi ovat olleet tahallista provosointia ja tarkoituksella loukkaaviksi laadittuja. Millään verukkeella tai tekosyyllä ei kenenkaan tarvitse - eikä edes pidä - tuollaista paskanheittoa sietää, kestää tai suvaita.
Kyllästynyt
 

Re: Loukkaaminen / loukkaantuminen

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 12.03.2015 12:47

Kyllästynyt kirjoitti:... Millään verukkeella tai tekosyyllä ei kenenkaan tarvitse - eikä edes pidä - tuollaista paskanheittoa sietää, kestää tai suvaita.

Ei todellakaan tarvitse sietää, jos ei halua.

Mutta ehkä on väärin sanoa, että kenenkään ei "pidä sietää".
Jokaisella on itse oikeus päättää, mitä omalla kohdalla sietää, mitä ei.
Tuo "pidä sietää" sisältää minusta vaatimuksen toiselle.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Loukkaaminen / loukkaantuminen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.03.2015 12:51

Valkosiipi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:... Millään verukkeella tai tekosyyllä ei kenenkaan tarvitse - eikä edes pidä - tuollaista paskanheittoa sietää, kestää tai suvaita.

Ei todellakaan tarvitse sietää, jos ei halua.

Mutta ehkä on väärin sanoa, että kenenkään ei "pidä sietää".
Jokaisella on itse oikeus päättää, mitä omalla kohdalla sietää, mitä ei.
Tuo "pidä sietää" sisältää minusta vaatimuksen toiselle.

Kyse ei ole vain halusta(ni); mielestäni kenenkään ei pidä sietää loukkauksia tai muuta huonoa käytöstä.
Koska jos joku sietää, joku toinen edellyttää, että muidenkin pitäisi sietää: "Miksi sinä loukkaannut, kun en minäkään loukkaannu -> syy on siis sinussa itsessäsi ja väärässä suhtautumistavassasi eikä loukkaajassa"

Koska ei ole kyse mistään sanavapauteen rinnastettavasta asiasta tai ilmiöstä, mielestäni nollatoleranssi tahallisille loukkauksille ja kiusaamiselle on paras suhtautumistapa.
Kyllästynyt
 

Re: Loukkaaminen / loukkaantuminen

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 12.03.2015 13:02

Mutta entä jos vaan ei loukkaannu jonkun suunsoitosta tai provosoinnista. Sellaisesta, joka jollekin toiselle on loukkaavaa...

En minä ainakaan ajattele, että joku muu ei olisi täysin oikeutettu loukkaantumaan.
Eikä minusta kenenkään pidä sietää mitään sellaista, mitä hän ei siedä.

Lisäys: Haluan vain puolustaa omaa oikeuttani loukkaantua tai olla loukkaantumatta riippumatta siitä,
mitä vaatimuksia tunteeni aiheuttavat jossain muissa ihmisissä.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Loukkaaminen / loukkaantuminen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.03.2015 14:12

Valkosiipi kirjoitti:Mutta entä jos vaan ei loukkaannu jonkun suunsoitosta tai provosoinnista. Sellaisesta, joka jollekin toiselle on loukkaavaa...

Ei kai se ettei itse loukkaannu, tarkoita sitä, että pitäisi sallia/suvaita/sulkea silmänsä muiden loukkaamiselta?
Tarkoitan, että pitääkö kaikki iskut kokea itse omassa naamassaan, ennen kuin ymmärtää niiden merkityksen niille joiden lättyyn ne on lyöty? Minun mielestäni ei tarvitse - eikä edes pidä.
Valkosiipi kirjoitti:... En minä ainakaan ajattele, että joku muu ei olisi täysin oikeutettu loukkaantumaan...

Et ehkä sinä, mutta kyllähän täälläkin on nähty, että oletusarvona, edellytyksenä ja mittarina pidetään sitä, loukkaako jokin kaikkia vai ei.
Valkosiipi kirjoitti:... Lisäys: Haluan vain puolustaa omaa oikeuttani loukkaantua tai olla loukkaantumatta riippumatta siitä,
mitä vaatimuksia tunteeni aiheuttavat jossain muissa ihmisissä.

Eihän ketään voi velvoittaa loukkaantumaan, mutta mielestäni jokaisen voi velvoittaa käyttäytymään asiallisesti - ja siihen tarvitaan niidenkin tukea jotka eivät itse koe loukkaantuvansa esim. tämän palstalan kirjoittajien nimeämistä "pilluparveksi".
Kyllästynyt
 

Re: Loukkaaminen / loukkaantuminen

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 12.03.2015 16:12

Kyllästynyt kirjoitti:Ei kai se ettei itse loukkaannu, tarkoita sitä, että pitäisi sallia/suvaita/sulkea silmänsä muiden loukkaamiselta?
Tarkoitan, että pitääkö kaikki iskut kokea itse omassa naamassaan, ennen kuin ymmärtää niiden merkityksen niille joiden lättyyn ne on lyöty? Minun mielestäni ei tarvitse - eikä edes pidä.

Ei tarvitse kokea omassa naamassa. Ainakin minä ymmärrän täysin ja pystyn suhteellisen helposti eläytymään siihen, että joku muu loukkaantuu.

Jos joku olisi vaikkapa töissä provosoinut muita nimittelemällä naisia pilluparveksi, olisin ihan varmasti ärähtänyt. Ja kunnolla.
En siksi, että typerä provosointi minua olisi suuremmin loukannut. Minun motiivini ärähtää olisi ollut se, että tuollainen nimittely aiheuttaa huonoa ilmapiiriä, joka hankaloittaa työn tekemistä. Eli motiiveja puuttumiselle voi olla monia.
Netissä en kovin helposti puutu mihinkään. En varsinkaan täällä.

Kyllästynyt kirjoitti: ...kyllähän täälläkin on nähty, että oletusarvona, edellytyksenä ja mittarina pidetään sitä, loukkaako jokin kaikkia vai ei.

Voidaan pitää veljeskunnassa oletusarvona. Ja voidaan jopa sopia, että yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta.
Minä kuitenkin elän täällä sivuston marginaalissa. Täällä on helppo elää oman vakaumuksen mukaan ja unohtaa oletukset.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Loukkaaminen / loukkaantuminen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.03.2015 16:49

Valkosiipi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Ei kai se ettei itse loukkaannu, tarkoita sitä, että pitäisi sallia/suvaita/sulkea silmänsä muiden loukkaamiselta?
Tarkoitan, että pitääkö kaikki iskut kokea itse omassa naamassaan, ennen kuin ymmärtää niiden merkityksen niille joiden lättyyn ne on lyöty? Minun mielestäni ei tarvitse - eikä edes pidä.

Vaikka itse en loukkaannu erityisen helposti, ymmärrän täysin ja pystyn suhteellisen helposti eläytymään siihen, että joku muu loukkaantuu.

Jos joku olisi vaikkapa töissä provosoinut muita nimittelemällä naisia pilluparveksi, olisin ihan varmasti ärähtänyt. Ja kunnolla.
En siksi, että typerä provosointi minua olisi suuremmin loukannut. Minun motiivini ärähtää olisi ollut se, että tuollainen nimittely aiheuttaa huonoa ilmapiiriä, joka hankaloittaa työn tekemistä. Eli motiiveja puuttumiselle voi olla monia...

Koska en osaa edes kuvitella kenenkään töissä moista suustaan päästävän, en tiedä miten sellaiseen suhtautuisin, mutta huonontaahan tuollainen ilmapiiriä täälläkin - enkä niin ollen lainkaan käsitä miksi sinun mielestäsi asia ei täällä olisi "ärähtämisen arvoista".
Valkosiipi kirjoitti:... Netissä en kovin helposti puutu mihinkään. En varsinkaan täällä...

Olen huomannut, ja mielessäni sitä kummeksunut.

Minun mielestäni jok'ikinen joka ei puutu kiusaaminen sellaista nähdessään, osallistuu kiusaamiseen.
Kyllästynyt
 

Re: Loukkaaminen / loukkaantuminen

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 12.03.2015 17:14

Kyllästynyt kirjoitti:...huonontaahan tuollainen ilmapiiriä täälläkin - enkä niin ollen lainkaan käsitä miksi sinun mielestäsi asia ei täällä olisi "ärähtämisen arvoista".

Valkosiipi kirjoitti:... Netissä en kovin helposti puutu mihinkään. En varsinkaan täällä...


Olen huomannut, ja mielessäni sitä kummeksunut.

Minun mielestäni jok'ikinen joka ei puutu kiusaaminen sellaista nähdessään, osallistuu kiusaamiseen.

On tuo ärähtämisen arvoista minusta sille, keneltä palaa hihat. Oli syy sitten loukkaantuminen tai ärsytys tai mikä vaan.
Jos olisin vahvemmin kiinni palstan kuvioissa, olisin voinut minäkin ärähtää tuosta tai tukea muita ärähdyksessä.

Mutta minusta kenenkään kuitenkaan ei pidä ärähtää tai loukkaantua tai tukea loukattua tai ärsytettyä.

Täällä en puutu, koska jos alkaisin puuttua, joutuisin nopeasti sisälle palstalla pyöriviin suhdekuvioihin.
Tykkään netistä piipahduspaikkana. Netti korvaa lähinnä aikaisemmat tupakkatauot.
Olen niin hidas kirjoittamaan, että piipahdukset eivät riittäisi, jos alkaisin puuttua tai kirjoittaa enemmän ja joutuisin kuvioihin mukaan.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Loukkaaminen / loukkaantuminen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.03.2015 17:31

Valkosiipi kirjoitti:On tuo ärähtämisen arvoista minusta sille, keneltä palaa hihat...

Minun mielestäni omien hihojen ei tarvitse olla liekeissä puuttuakseen selkeisiin asiattomuuksiin.
Valkosiipi kirjoitti:... Jos olisin vahvemmin kiinni palstan kuvioissa, olisin voinut minäkin ärähtää tuosta tai tukea muita ärähdyksessä...

Minun mielestäni ei tarvitse olla kiinni missään; jos näkee esim. kiusaamista tai asiatonta käytöstä, jokaisen velvollisuus on siihen puuttua. En tarkoita, että pitäisi itse mennä lähijunassa rähjäävää ojentamaan, vaan esim. ilmoittaa asiasta välittömästi ja poikkeuksetta sille jolle järjestyksenvalvonta kuuluu.
Olen mm. Narinkkatorilla kerran karjaissut eräälle nuorelle miehelle joka pudotti pahvisen juoma-astiansa kadulle "Sinulta putosi jotain!" - ja todennäköisesti hämmästyksestä pöllämystyneenä, nuorimies poimi kolamukinsa kadulta ja vei sen (varsin lähellä olevaan) roskakoriin.

Sain muuten tuosta hyvästä eräältä mieheltä olalletaputuksen ja kehuja.
Valkosiipi kirjoitti:... Mutta minusta kenenkään kuitenkaan ei pidä ärähtää tai loukkaantua tai tukea loukattua tai ärsytettyä...

Miksei pidä? Ei se mielestäni suoranainen pakko ole, mutta minun mielestäni se (yleisesti ottaen) olisi hyvä asia.
Valkosiipi kirjoitti:... Täällä en puutu, koska jos alkaisin puuttua, joutuisin nopeasti sisälle palstalla pyöriviin suhdekuvioihin...

Ehkä niitä "suhdekuvioita" ei olisi jos riittävän moni, tarpeeksi nopeasti ja johdonmukaisesti asiattomuuksiin puuttuisi.
Valkosiipi kirjoitti:... Tykkään netistä piipahduspaikkana. Netti korvaa lähinnä aikaisemmat tupakkatauot.
Olen niin hidas kirjoittamaan, että piipahdukset eivät riittäisi, jos alkaisin puuttua enemmän ja joutuisin kuvioihin mukaan.

En silti ymmärrä ajatustasi, ettei käytökseen ole tarvetta puuttua - tai ettei pidä ryhtyä tukemaan loukattua tai ärsytettyä.
Kyllästynyt
 

Re: Loukkaaminen/ loukkaantuminen

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 12.03.2015 17:33

Sateentekijä kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:Oletko ottanut mallia eräästä nimeltä mainitsemattomasta ja ruvennut pykäämään uusia ketjuja sen sijaan, että katsoisit rehellisesti peiliin ja ottaisit opiksesi?

Jos tai kun tässä erästä nimeltä mainitsematonta vihjauksella ilmeisestikin tarkoitetaan mm. minua, minä ainakin loukkaannuin valtavasti.[quote]
Miksi sinä niin ajattelet? Oletko toiminut noin?
Helmenkalastaja
 

Re: Loukkaaminen / loukkaantuminen

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 12.03.2015 21:43

Sateentekijä kirjoitti:
Helmenkalastaja kirjoitti:
Jos tai kun tässä erästä nimeltä mainitsematonta vihjauksella ilmeisestikin tarkoitetaan mm. minua, minä ainakin loukkaannuin valtavasti.
Miksi sinä niin ajattelet? Oletko toiminut noin?


Olen saattanutkin syyllistyä moiseen toimintaan jossakin määrin. Ainakin minun on annettu muutamaan otteeseen ymmärtää asian olevan näin.

Jättämällä mainitsematta nimen pyrin olemaan turhaan osoittamatta ja syyllistämättä kyseistä henkilöä ja ottamaan esiin vain pelkän toiminnan. Sille en tietenkään mitään voi, jos henkilö itse haluaa itsensä paljastaa.
Helmenkalastaja
 

Re: Loukkaaminen / loukkaantuminen

ViestiKirjoittaja Ryysy » 12.03.2015 22:19

Kyllästynyt kirjoitti:Minun mielestäni jok'ikinen joka ei puutu kiusaaminen sellaista nähdessään, osallistuu kiusaamiseen.

Kenenkään ei tarvitse, jos sellaista huomaavat, koska luottavat sinun tekevän sen.

Kyllästynyt kirjoitti:En tarkoita, että pitäisi itse mennä lähijunassa rähjäävää ojentamaan, vaan esim. ilmoittaa asiasta välittömästi ja poikkeuksetta sille jolle järjestyksenvalvonta kuuluu.

Kenelle koet täällä "järjestyksenvalvonnan kuuluvan? Pitäisikö aina ilmoittaa asiattomat viestit vai tulla itse sanallisesti väliin?

Jaska kirjoitti:
Loukkaantumisen psykopatologia ei ole siinä pahassa mielessä, jonka possu muslimille aiheuttaa, vaan ihan toisaalla - se on halu määrittää säännöt toisille ihmisille, ja näin saada lisää voimantunnetta ja oikeaa valtaa.

http://hommaforum.org/index.php?topic=37310.10;imode

Mitä tämä tarkoittaa? Olisiko siis oikein esim. valehdella possua syömättömälle tai kasvissyöjälle, että "tässä ei ole possua", vaikka asia olisikin aivan päinvastoin?
Ryysy
 

Re: Loukkaaminen / loukkaantuminen

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 13.03.2015 00:21

Ryysy kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Minun mielestäni jok'ikinen joka ei puutu kiusaaminen sellaista nähdessään, osallistuu kiusaamiseen.

Kenenkään ei tarvitse, jos sellaista huomaavat, koska luottavat sinun tekevän sen...

Tietenkin tarvitsee; en minä yksin saa kiusaamista ja häiriköintiä estettyä.
Ryysy kirjoitti:... Kenelle koet täällä "järjestyksenvalvonnan kuuluvan? Pitäisikö aina ilmoittaa asiattomat viestit vai tulla itse sanallisesti väliin?...

Psykopatologialla on kokonaisvastuu palstan sisällöstä, mutta jokaisella vastuu omasta käytöksestään.
Ilmoituksen voi tehdä, mutta mielestäni tehokkaampaa olisi jos aina ja välittömästi otettaisiin kantaa asiattomuuksiin.
Jaska kirjoitti: ... Loukkaantumisen psykopatologia ei ole siinä pahassa mielessä, jonka possu muslimille aiheuttaa, vaan ihan toisaalla - se on halu määrittää säännöt toisille ihmisille, ja näin saada lisää voimantunnetta ja oikeaa valtaa.
http://hommaforum.org/index.php?topic=37310.10;imode

Ei törkeää käytöstä voi puolustella sanavapaudella eikä loukkaamista sillä verukkeella, että sen estäminen (tai estämiseen pyrkiminen) olisi "sääntöjen sanelemista toisille ihmisille".
Kyllästynyt
 

Re: Loukkaaminen / loukkaantuminen

ViestiKirjoittaja Ryysy » 13.03.2015 21:14

Kumpaakos ne Thaimaan buddhalaiset eivät syö: nautaa vai sikaa?
Ryysy
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa